شش خطی 5
صبر کردن، انتظار کشیدن(Xü)

اسامی دیگر:

وقت شناسی، زمان‌بندی الهی، اعتماد به خدا، اطمینان از رسیدن به مقصود، تغذیه‌ی مناسب، بی‌اقدامی محاسبه‌شده، به انتظار روزی

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 5 - صبر کردن، انتظار کشیدن(Xü) از جدول یی چینگ

واکاوی و توضیح:

ریشه‌شناسی و مفهوم کلیدی:

واژه‌یXü به معنای صبر کردن و انتظار کشیدن است. دو برداشت کلیدی از نگاشت این واژه وجود دارد: نخست، انسانی با ریش‌های بلند که برای فرود آمدن باران دعا می‌کند (نماد انتظار فعال برخاسته از ایمان)؛ و دوم، ابرهایی که قطرات باران از آن‌ها فرو می‌ریزند (نماد قطعی بودن نتیجه در پایان). این دو تصویر با هم نشان می‌دهند که دوره انتظار، یک مرحله ضروری و پویا برای رسیدن به نتیجه‌ای حتمی است. قرارگیری آب در بالای آسمان در ساختار سه‌خطی‌ها، همین پتانسیل بارش و رسیدن به نتیجه را تأیید می‌کند. در اصل، این انتظار به منظور "پرورش ذهن" برای ورود به سطح تازه‌ای است.

ساختارشناسی و نمادها:

در این شش‌خطی، آسمان () در پایین، نماد روشنایی کامل، آگاهی حقیقی و ایمانی استوار است که قدرت درونی فرد را می‌سازدآب () در بالا، نشان‌دهنده جریان افکار، احساسات و شرایط بیرونی است که می‌تواند سختی‌ها و خطرات را به همراه آورد. بنابراین، در «انتظار»، فرد با ایمانی راسخ و حقیقی در درون که جای شک و تردید باقی نمی‌گذارد (آسمان) با چالش‌های بیرونی و درونی روبرو می‌شود و در میان این سختی‌ها و دشواری‌ها، صادقانه ادامه می‌دهد (آب).

مقایسه با شش‌خطی ۳ (آشفتگی آغازین):

همانطور که در شش‌خطی ۳، آب در بالا نشان‌دهنده مه‌آلودگی ذهن و آشفتگی اوضاع بیرونی بود، در اینجا نیز آب نماد ترس، شک، آشفتگی احساسات یا شرایط دشوار است. اما تفاوت کلیدی در اینجاست: وجود ایمان کامل و آگاهی ناب (آسمان) در درون فرد. این آسمان درونی است که باعث می‌شود فرد دچار سردرگمی نشود، محکم بماند و خودآگاه با این افکار و احساسات روبرو شود، بدون اینکه در آن‌ها غرق شود یا با آن‌ها هویت‌یابی کند.

ویژگی‌های روانی-عملکردی:

فرد در این وضعیت، از عمق وجودش آگاه و مطمئن است و هیچ تردیدی در روان او راه ندارد. او در میان سختی‌ها و خطرات، نگاه توحیدی و بینش درست خود را حفظ می‌کند و صادقانه ادامه می‌دهد. به این ترتیب، اجازه نمی‌دهد هجوم افکار ترساننده یا وضعیت‌های بیرونی خطرناک و سخت، بر حال درونی او مسلط شوند و او را از مسیر منحرف کنند. اینگونه او در راه پابرجا می‌ماند، (و از طریق تقویت مداوم حال درونی و بدون جنگ مستقیم با شرایط بیرونی) تنها با حفظ تعادل و حال خوب خود با اتکا به ایمان و بینش درست، بر این موانع غلبه می‌کند، و با موفقیت وارد سطح تازه‌ای از وجود می‌شود.

نکته محوری این است که "عمل" درست در این وضعیت، "عدم عمل" بیرونی و "عمل درونی" است. بزرگترین خطا، از دست دادن ایمان، عجله کردن و اقدام پیش از موعد است. اعتماد به خدا که در زمان مناسب، نتیجه‌ی مناسب رخ خواهد داد، بخشی از ایمان (آسمان درونی) است که فرد باید در خود پرورش دهد. حتی می‌توان گفت، چالش بیرونی (آب) به واسطه‌ی ایمان درونی (آسمان) ایجاد شده تا فرد بتواند از تاریکی‌های ذهن خود عبور کند و بینش درست و نگاه توحیدی را در خود پرورش دهد.


معرفی، سنجش، تصویر و خطوط بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم


معرفی شش خطی

روزی همه‌ی موجودات از بالا داده می‌شود. اما روزی در زمان مناسبش می‌رسد و به این خاطر فرد باید صبر کند.
این شش‌خطی ابرها را در آسمان نشان می‌دهد، بارانی که همه‌چیز را رشد می‌دهد تا برای انسان‌ها آب و غذا تأمین کند.
ایده‌ی هماهنگ و سودمند بودن انتظار (صبر) از ویژگی‌های دو سه‌خطی، با ویژگی قدرت درونی و خطر در مقابل- گرفته شده است.
قدرتمند در مقابله با خطر به درون آن یورش نمی‌برد، بلکه با متانتی برخاسته از این قدرت درونی به انتظار می‌نشیند، در حالی که ضعیف هنگام رویارویی با خطر، مضطرب می‌شود و نمی‌تواند صبور باشد.

سنجش شش‌خطی:

از «ون‌وانگ (شاه ون)» نگارنده‌ی ای‌جینگ (~سده‌ی نه تا یازدهم پیش از میلاد)

به انتظار ماندن. اگر صادق باشید، دارای روشنایی و موفقیت هستید. درستی و محکمی خوش‌اقبالی به بار می‌آورد. عبور از رودخانه‌ی بزرگ برای فرد هماهنگ و سودمند است.

صبر صرفاً یک امید واهی نیست؛ صبور به طور قطع می‌داند به هدفش می‌رسد.
این چیزی است که استواری و توان لازم برای انجام کارهای بزرگ و پر مُخاطره را تأمین کند.
در اینجا با خطراتی مواجه می‌شوید که باید به آن‌ها غلبه کنید. ضعف و بی‌صبری هیچ کاری از دست‌شان بر نمی‌آید. تنها شخصی قدرتمند می‌تواند با سرنوشت روبرو شود، و به خاطر داشتن امنیت درونی تا پایان می‌ایستد.
تنها وقتی با چیزها دقیقاً همانطور که هستند روبرو شویم –به دور از توهم، گمانه‌زنی یا فریبِ خود- جنبه‌های مختلف اتفاقات برای‌مان روشن می‌شود و می‌توانیم راه رسیدن به موفقیت را تشخیص دهیم.
این روشنی باید در عمل و با عزمی راسخ و استوار دنبال شود؛ چون تنها فردی که عزمی راسخ دارد به استقبال وقایع می‌رود و توانایی کافی برای رویارویی با آن‌ها را دارد.
چنین فردی توانایی عبور از رودخانه‌ی بزرگ که به معنی گرفتن تصمیم مهم که غالباً با خطراتی همراه است را دارد.

تصویر شش‌خطی:

منسوب به «کنفسیوس» (~سده‌ی ششم تا پنجم پیش از میلاد)

ابرها تا آسمان بالا می‌روند:
نگاره‌ی انتظار.
به این ترتیب، انسان برتر می‌خورد، می‌نوشد، سرحال و با نشاط است.

وقتی ابرها در آسمان دیده‌ می‌شوند، نشانه‌ی بارش باران است. کاری جز صبر تا بارش باران نمی‌توان کرد. وقتی قضای الهی در کار است هم کار و رسیدن به نتیجه همینطور است.
نباید نگران شوید و بخواهید پیش از رسیدن زمان مناسب در کارها دخالت کنید.
در این زمان بدن را با غذای مناسب و ذهن را با حفظ حال خوش آماده‌ی رسیدن آنچه مقدر شده کنید.

گفتارهای شش خطی 5

مولوی - دیوان شمس

ای دل فرو رو در غمش کالصبر مفتاح الفرج / تا رو نماید مرهمش کالصبر مفتاح الفرجچندان فرو خور اندُهان تا پیشت آید ناگهان / کرسی و عرش اعظمش کالصبر مفتاح الفرجخندان شو از نور جهان تا تو شوی سور جهان / ایمن شوی از ماتمش کالصبر مفتاح الفرجباری دلم از مرد و زن برکَند مهر خویشتن / تا عشق شد خال و عمش کالصبر مفتاح الفرجگر سینه آیینه کنی بی‌کبر و بی‌کینه کنی / در وی ببینی هر دمش کالصبر مفتاح الفرجچون آسمان گر خم دهی در امر و فرمان وا رهی / زین آسمان و از خمش کالصبر مفتاح الفرجهم بجهی از ما و منی هم دیو را گردن زنی / در دست پیچی پرچمش کالصبر مفتاح الفرجاقبال خویش آید تو را دولت به پیش آید تو را / فرخ شوی از مقدمش کالصبر مفتاح الفرجدیوی‌ست در اسرار تو کز وی نگون شد کار تو / بر بند این دم محکمش کالصبر مفتاح الفرجدارد خدا خوش عالمی منگر در این عالم دمی / جز حق نباشد محرمش کالصبر مفتاح الفرجخامش بیان سر مکن خامش که سر من لدن / چون می‌زند اندرهمش کالصبر مفتاح الفرج


عهد جدید لوقا 12

۳۶-همچون کسانی باشید که منتظرند سرورشان از جشن عروسی بازگردد، تا چون از راه رسد و در را کوبد، بی‌درنگ بر او بگشایند. ۳۷-خوشا به حال خادمانی که چون سرورشان بازگردد، آنان را بیدار و هوشیار یابد. آمین، به شما می‌گویم، خود کمر به خدمتشان خواهد بست؛ آری، آنان را بر سفره خواهد نشانید و پیش آمده، از ایشان پذیرایی خواهد کرد. 


مولوی - دیوان شمس

هر که بهر تو انتظار کند / بخت و اقبال را شکار کندبهر باران چو کشت منتظر است / سینه را سبز و لاله‌زار کندبهر خورشید کان چو منتظر است / سنگ را لعل آبدار کندانتظار ادیم بهر سهیل / اندر او صد هزار کار کندآهنی که‌انتظار صیقل کرد / روی را صاف و بی‌غبار کندز انتظار رسول تیغ علی / در غزا خویش ذوالفقار کندانتظار جنین درون رحم / نطفه را شاه خوش‌عذار کندانتظار حبوب زیر زمین / هر یکی دانه را هزار کندآسیا آب را چو منتظر است / سنگ را چست و بی‌قرار کندانتظار قبول وحی خدا / چشم را چشم اعتبار کندانتظار نثار بحر کرم / سینه را دُرج دُر چو نار کندشیره را انتظار در دل خم / بهر مغز شهان عقار کندبی کنار‌ست فضل منتظر‌ش / رانده را لایق کنار کندتا قیامت تمام هم نشود / شرح آن که‌انتظار یار کندز انتظارات شمس تبریزی / شمس و ناهید و مه دوار کند


دی.اف هوک

انتظار کشیدن در عین اطمینانی که سعادت و فزونی خواهد رسید.


هالوی: کابالا و خروج(بنی اسرائیل)

پیشینیان می‌گویند علیرغم اینکه مردم می‌خواستند بلافاصله خود را وقف پرداختن به آن کنند، موسی(درود خدا بر او باد) فوراً خیمه‌ی عبادت را برپا نکرد و برای سه ماه صبر کرد. در این ماجرا درسی تکراری در مورد صبر در مسائل روحانی قرار دارد. بنی اسرائیل به جای پذیرفتن سخن مرشدشان که اراده‌ی الهی را ابلاغ می‌کرد، می‌خواستند اراده‌ی خودشان را به کرسی نشانند.... این پدیده‌، که آموزه‌ای اساسی در مسائل درونی است، برای کسانی که صبر کافی ندارند نا آشنا نیست. زمان رخداد مسائل روحانی و معنوی وابسته به زمانبندی کیهانی است و بر اساس اراده‌ی فرد عمل نمی‌کند و این چیزی است که بارها و بارها نشان داده شده است.

تجربه‌ها و سوالات 5

صبر و تقوی توام با هم راهگشا و رمز پیروزی در هر کاری است، اگر صبر کنید و تقوی پيشه کنید یعنی حرمت خد... بیشتر

متن اصلی خطوط از «وو‌وانگ» (پسر شاه‌ون) و «دوک ژو» (برادر کوچک‌تر شاه‌ون)، که پس از درگذشت وی به کتاب افزوده شد
(~سده‌ی یازدهم پیش از میلاد)


خط اول:

 اویی چی‌شو: انتظار در حاشیه(بیرون از میدان نبرد)، به کار گرفتن ثبات سودمند است. در نتیجه هیچ سرزنشی نیست.


ویلهلم: به انتظار ماندن در دشت. پایبندی به آنچه پایدار است هماهنگ و سودمند است. خطایی نیست.

تفسیر خط اول

خطر هنوز نزدیک نشده است. اینجا در محیطی باز به انتظار مانده‌اید. اوضاع همچنان ساده است، اما نزدیک شدن پیشامدی را حس می‌کنید.
شما باید تا آنجا که ممکن است به زندگی معمولی خود بپردازید.
فقط اینگونه می‌توانید از انجام کارهای زودهنگام که نیروی شما را تحلیل می‌برند جلوگیری کنید.
اینگونه از سرزنش و خطایی دور می‌مانید که مایه‌ی ضعف شما در آینده خواهد شد.

خط دوم:

اویی چی‌شو: انتظار در شن، نکوهش‌هایی وجود دارد، اما پایان فرخنده است.


ویلهلم: به انتظار ماندن در شن. شایعاتی پخش شده است. پایان (کار) خوش‌اقبالی به دست می‌آید.

تفسیر خط دوم

خطر کم‌کم نزدیک می‌شود.
مخالفت‌ها در حال آشکار شدن هستند. در سختی بودن فرمانده (مدیر، رئیس و...) به راحتی می‌تواند بیشتر شود و دیگران یکدیگر را سرزنش کنند.
کسی که آرام بماند کارها در آخر برایش خوب پیش می‌روند.
اگر سعی نکنید دیگران را با کارهای آسیب زننده راضی کنید، تهمت‌ها برطرف خواهند شد.

خط سوم:

اویی چی‌شو: انتظار در گل دشمنان را به پیش می‌آورد.


ویلهلم: به انتظار ماندن در گِل منجر به حمله دشمن می‌شود.

تفسیر خط سوم

گل و لای کنار رودخانه جای به انتظار ماندن نیست.
به جای قوی شدن، گرفتن تصمیم لازم و غلبه بر خطر -عبور از رودخانه‌ی بزرگ- در همان تلاش اول، شروعی نادرست باعث شده در ساحل رودخانه (این ماجرای مخاطره آمیز) گیر کنید.
ماندن در چنین جایی مثل دعوت‌نامه فرستادن برای دشمن است.
با اینحال، احتیاط و جدّیت می‌تواند شما را از آسیب دور نگه دارد.

خط چهارم:

اویی چی‌شو: انتظار در خون، از غار خارج می‌شود.


ویلهلم: به انتظار ماندن در خون. از غار خارج خواهد شد.

تفسیر خط چهارم

موقعیت به شدت خطرناک است؛ مثل زمانی که مسئله مرگ و زندگی در میان است.
خونریزی به نظر نزدیک است. مثل کسی که در گودال گیر افتاده راه پس و پیش نیست.
در این زمان فقط باید محکم بمانید(تکیه بر نور درونی ناشی از سه خطی آسمان در پایین) و اجازه دهید قضای الهی جریان یابد.
این خونسردی(ناشی از نور درونی) که ما را از انجام هر کار دردسر سازی باز می‌دارد، تنها راه خارج شدن از این خطر است.

خط پنجم:

اویی چی‌شو: انتظار در میان نوشیدنی و غذا، خوب است که درست باشید.


ویلهلم: به انتظار ماندن در کنار گوشت و نوشیدنی. درستی و محکمی خوش‌اقبالی به بار می‌آورد.

تفسیر خط پنجم

حتی در میان خطر هم وقفه‌هایی پیش می‌آید که همه‌چیز نسبتاً‌ خوب پیش می‌رود.
با داشتن قدرت درونی کافی می‌توانید از این وقفه‌ها برای تجدید قوا استفاده کنید.
باید یاد بگیرید بدون منحرف شدن از هدف، از لحظه لذت ببرید؛ چون برای پیروز ماندن باید استوار بمانید.
این خط در بردارنده‌ی تمام راز شش‌خطی است:
در این موقعیت، در حالی که در انتظار مانده‌اید، بینش خود نسبت به مسیر را تازه و محکم کنید تا متانت و آرامشِ برخاسته از نشاط درونی خود را از دست ندهید.

بر اساس اویی شیشو:
تنها کسانی که از بینش(آگاهی) و تمرکز(تزکیه و پذیرش درونی) به صورت متعادل(جایگاه ینگ در وسط سه خطی بالایی) برخوردارند می‌توانند "در میان نوشدنی و غذا به انتظار بمانند".(پس با قدرت درونی متعادل، در میان خطر نیز در آرامش و شفافیت باقی می‌مانید.)

خط ششم:

اویی چی‌شو: وارد غار می‌شوید، سه مهمان بدون شتاب‌زدگی می‌آیند. به آن‌ها احترام بگذارید و پایان فرخنده است.


ویلهلم: فرد وارد غار می‌شود. سه میهمان ناخواسته می‌رسند. از آن‌ها استقبال کنید، و در آخر خوش‌اقبالی خواهد بود.

تفسیر خط ششم

انتظار به پایان خود رسید و دیگر نمی‌توانید از خطر پرهیز کنید.
شما باید پذیرای آنچه پیش می‌آید باشید.
دقیقاً در همین زمان که همه چیز بیهوده به نظر می‌رسد، بدون اینکه کاری کنید اوضاع دگرگون می‌شود.
اول شک دارید: این منجر به نجات من می‌شود یا فروپاشی من؟
شما در این وضعیت باید ذهن‌آگاه باشید و این تغییر یا کمک، به هر شکلی که هست را پس نزنید؛ باید این تغییر یا کمک را با احترام پذیرا شوید.
اینگونه از خطر رهایی میابید و همه چیز خوب پیش می‌رود.
حتی این تغییرات خوشایند، غالباً در لباسی به سمت ما می‌آیند که برای ما غریبه هستند.

بر اساس اویی شیشو:
این به معنای این است که نه تنها فرد به اشراق رسیده، بلکه به قلمرو خیال(ساختار‌های ذهنی منشأ رنج)، قلمرو احساسات، رویدادهای فیزیکی و حالات متافیزیکی باز می‌گردد که تا حد امکان افراد بیشتری را (از رنج) آزاد کند و (همچنین) عناصر ذهنی و عینی علت و معلول‌های این قلمروها را مشاهده کند. این ذهنی است که با سه دیدگاه(این سه قلمرو) یکپارچه شده که مردم را قادر می سازد خیرخواهان آزاد باشند. کسانی که به این نیکوکاران روشن‌شده احترام می گذارد پایان خوبی دارد.