شش خطی 22
آراستگی
اسامی دیگر:
آراستگی، نماد تزئین، زیبایی وقارمند، زیبایی توأم با آرامش، فراوانی و پیراستگی، جلوهی عمومی، زینت، زیبایی، خودپسندی، تکبر و خودبینی، لایهی بیرونی و ظاهری، نمای بیرونی، رفتار و ادب، سطحی و مصنوعی بودن، شکل در مقابل عملکرد
واکاوی و توضیح:
این میتواند پرداختن بیشتر به عملکردها و توسعهی آنها بر اساس هستهی اصلی باشد که در نظر درونی و بیرونی هر دو یکی است.
از لحاظ درونی همان تزکیه، صیقلی، پرورش و آراستگیهای عملکردی در راستای حقیقت درونی توسعه یابد و تواضع و مهربانی، آرامش، سپاسگزاری و شفافیت را در خود بپرورم.
از نگاه بیرونی بهبود جلوهی ظاهری و توانمندیهای کاربردی مورد نظر است که به آراستگی و ساماندهی مسئلهی مورد نظر به ما کمک میکند و میتواند عملکردهای برخاسته از هستهی اصلی را توسعه یا بهبود دهد.
پس ما اینجا روی اصل کار نمیکنیم و فرع را تقویت میکنیم. اصل به معنای ریشه، و فرع به معنای شاخه است. دقیقاً به بهبود و آراستن شاخهها میپردازیم که هم به زیبایی جلوهی درخت کمک میکند، و هم بخشی از ثمره و رشد آن به همین آراستن شاخهها مربوط میشود.
اما فرع در اصل به معنای فرآیند پاکسازی یا تزکیه است و بالاترین سطح آراستگی رسیدن به بیرنگی یا رنگ خدایی است.
واژهی تزکیه به معنی رشد کردن به واسطهی حذف چیزهای اضافه و زائد است. پرورش، صیقلی، تزکیه، زینت دادن یا بهبود عملکرد اصل کاری است که اینجا به آن مشغولیم.
معرفی، سنجش، تصویر و خطوط بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم
معرفی شش خطی
این ششخطی آتش را نشان میدهد که از اعماق پنهان زمین به بیرون شعله میکشد و کوهستان را زیبا و درخشان میکند. آراستگی یعنی زیبایی در حالت و ساختار بیرونی که در هر مجموعهای ضروری است تا به خوبی به نظم در آید، خوشایند باشد و دچار بینظمی و آشوب نشود.
سنجش ششخطی:
از «ونوانگ (شاه ون)» نگارندهی ایجینگ (~سدهی نه تا یازدهم پیش از میلاد)
«آراستگی و شکوه» با موفقیت همراه است. این کار خوبی است که کارهای کوچکی به عهده بگیرید (شروع به انجام دادن کارهای کوچکی کنید).
تصویر ششخطی:
منسوب به «کنفسیوس» (~سدهی ششم تا پنجم پیش از میلاد)
آتش در پای کوه: نگارهی «آراستگی و شکوه». به این ترتیب انسان برتر به شفاف سازی کارهایی که در جریان است میپردازد. اما جرأت نمیکند در مورد کارهای بحث برانگیز با این روش تصمیم گیری کند.
تجربهها و سوالات 22
متن اصلی خطوط از «وووانگ» (پسر شاهون) و «دوک ژو» (برادر کوچکتر شاهون)، که پس از درگذشت وی به کتاب افزوده شد
(~سدهی یازدهم پیش از میلاد)
خط اول:
ویلهلم: او به زیبایی انگشتان پایش میپردازد، کالسکه را ترک گفته و قدم میزند.
---
اویی چیشو: پاها را بیارایید؛ از ارابه پیاده شوید و قدم بزنید.
تفسیر خط اول
وقتی زیردستی تازه کار هستید، باید برای پیشرفت تلاش کنید. ممکن است راهی مخفی برای پیشرفت آسان شما وجود داشته باشد که خودسری و کله شقّی باعث میشود به این راه مشکوک شوید و آن را بیارزش و حقارت آمیز بدانید. شما فکر میکنید پیاده رفتن برازندهتر است تا با کالسکه رفتن.
خط دوم:
او به آراستن ریشهای چانهاش میپردازد.
---
اویی چیشو: آرایش، جستجو است.
تفسیر خط دوم
ریش مستقل از چانه نیست. این نشان میدهد که شکل باید به عنوان نتیجهی محتوا در نظر گرفته شود. آراستن ریش غیرضروری است. وقتی خود را وقف کارهای غیر ضروری و ظاهری میکنید، نشان میدهد مغرور و خودپسند هستید.
خط سوم:
آراسته و لطیف، گویی شبنم روی او نشسته است. درستی و محکمی ادامه دار خوشاقبالی به بار میآورد.
---
اویی چیشو: آراسته، پرشکوه، استواری پایدار نویدبخش است.
تفسیر خط سوم
در وضعیت بسیار دلنشینی هستید. گویی سرشار از لطافت و سرخوشی مستانهای هستید. این «آراستگی» میتواند زینتبخش زندگی شما شود، اما باید مراقب باشید شما در آن فرو نروید. به همین دلیل حفظ درستی و محکمی باعث میشود غرق این سرخوشی سستی آور نشوید. خوش اقبالی به انتخاب شما وابسته است.
خط چهارم:
آراستگی یا سادگی؟ اسبی سفید طوری نزدیک میشود که انگار بال زنان میآید. او یک راهزن نیست، او در زمان درست خواستگاری خواهد کرد.
---
اویی چیشو: آراسته با سادگی(یا سفیدی)؛ اسبی سفید بهسرعت میدود. آنها دشمن نیستند، بلکه همراهان(خواستگار) او هستند.
تفسیر خط چهارم
در موقعیتی هستید که شک میکنید کدام بهتر است؛ به دنبال زینتهای ظاهری رفتن یا سادگی. این شک و تردید پاسخ را در خود دارد. با این حال نشانهای بیرونی همچون اسب سفید بالداری میرسد؛ سفید نشان دهندهی سادگی است. در ابتدا رها کردن این راحتی که در آن به سر میبرید شاید مأیوس کننده به نظر برسد، اما رابطهی عاشقانه با دوستی که میخواهید با او ازدواج کنید برای شما آرامش ذهنی به ارمغان میآورد. اسب بالدار نماد اندیشههایی است که از تمام محدودیتهای زمان و مکان عبور میکند.
خط پنجم:
آراستگی تپهها و باغها. طاقهی ابریشم ناچیز و کوچک است. شاید این موجب سرافکندگی شود، اما خوشاقبالی در پایان با او خواهد بود.
---
اویی چیشو: آرایش در تپهها و بیشهها. طاقهی ابریشم کوچک است. پشیمانی وجود دارد، اما پایان فرخنده است.
تفسیر خط پنجم
شما از انسانهایی که تنها به دنبال مقام و تجمل گرایی (مردمان دشت) هستند فاصله گرفتهاید و در ارتفاعات تپهای خلوت گزیدهاید. آنجا فرد تنهای دیگری را میبینید که تمایل دارید با او دوست شوید. اما چیزی که برای هدیه دادن دارید، فقیرانه و کوچک است. چون ارزش هدیه به اندازهی آن نیست، به همین دلیل همه چیز خوب پیش میرود.
خط ششم:
آراستگی ساده. خطایی نیست.
---
اویی چیشو: آرایش با سادگی بینقص است.
تفسیر خط ششم
آراستگی در بالاترین سطح خود از تمام زینتها پاک میشود. ظاهر دیگر درون را نمیپوشاند بلکه ارزشهای آن را کامل میکند. «آراستگی» بینقص، در به کار گیری تجملات و زیور آلات نیست، بلکه در سادگی و متناسب بودن شکل آن است.
گفتارهای شش خطی 22