متن اصلی و تفسیر ای جینگ

‌شش خطی 22

آراستگی

اسامی دیگر شش خطی 22:

آراستگی، نماد تزئین، زیبایی وقارمند، زیبایی توأم با آرامش، فراوانی و پیراستگی، جلوه‌ی عمومی، زینت، زیبایی، خودپسندی، تکبر و خودبینی، لایه‌ی بیرونی و ظاهری، نمای بیرونی، رفتار و ادب، سطحی و مصنوعی بودن، شکل در مقابل عملکرد

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 22 - آراستگی از جدول یی چینگ

شش خطی 22

آراستگی

چکیده:

مفهوم این شش‌خطی «آراستن» و رسیدگی به ظاهر است.
این آراستگی برای هر مجموعه‌ای ضروری است تا منظم و دل‌نشین شده و گرفتار بی‌نظمی و آشوب نشود؛ مثل ستاره‌ها که زینت بخش آسمان شب هستند و در کنار خورشید که اساس زندگی روی زمین است قرار گرفته‌اند.
در زندگی نیز وقتی جنبه‌های اساسی تثبیت شدند باید به «آراستگی» توجه کنید تا زندگی‌ خوشایند و زیبا شود؛ امّا آراستگی اصل نیست و نباید محور زندگی و تصمیم ‌گیری‌ها‌ باشد.
بر همین اساس، اوضاع پیرامون شما عمیق و ژرف نیست و کسی گوهر چیزی که هستید را نمی‌بیند و به خاطر تصویر شماست که قدردان‌تان هستند، نه استعدادها و توانایی‌هایی که دارید.
با این وجود همچنان به شما توجه می‌کنند. از این فرصت برای رسیدگی به جلوه‌های کارتان و یا شروع چیزی معمولی (نه کاری خاص، مهم یا بزرگ) باشید.
حتی اگر حس می‌کنید درکتان نمی‌کنند، شاید بتوانید با چند انسان تنها ارتباطی دلنشین برقرار کنید.
آسوده باشید، به دنبال حل مسائل مهم و خاص نباشید و از لحظه لذت ببرید.

معرفی شش خطی

این شش‌خطی آتش را نشان می‌دهد که از اعماق پنهان زمین به بیرون شعله می‌کشد و کوهستان را زیبا و درخشان می‌کند. آراستگی یعنی زیبایی در حالت و ساختار بیرونی که در هر مجموعه‌ای ضروری است تا به خوبی به نظم در آید، خوشایند باشد و دچار بی‌نظمی و آشوب نشود.

سنجش شش‌خطی:

«آراستگی و شکوه» با موفقیت همراه است.
این کار خوبی است که کارهای کوچکی به عهده بگیرید (شروع به انجام دادن کارهای کوچکی کنید).

آراستگی سودمند است. به هر حال، اصل و اساس کار نیست؛ این فقط زینت‌بخش کار است و باید به صورت اندک و در چیزهای کوچک به کار رود.
در «سه خطی پایینی، آتش» خط شکسته به میان دو خط قدرتمند آمده و آن‌ها را زیبا کرده است، اما دو خط قدرتمند اصل هستند و خط ضعیف تنها نقش زیبا کردن را دارد.
در «سه خطی بالایی، کوه»، خط قوی پیشرو است، بنابراین اینجا هم خط قوی باید عامل انتخاب قرار بگیرد.
در طبیعت، شما نور قدرتمند خورشید را می‌بینید؛ زندگی روی کره‌ی زمین وابسته به آن است. ولی این قدرت یکه تاز طول روزْ تغییر می‌کند و جایش را به زیبایی ماه و ستاره‌ها می‌دهد.
در میان انسان‌ها، جنبه‌های زیبایی شناختی وقتی به روی صحنه می‌آیند که سنت‌ها، مانند کوه قدرتمند و پابرجا شده‌اند‌ و زیبایی‌ها دلپذیر آن‌ها را خوشایند می‌کنند.
با تفکر در شکل آسمان (جایگاه خورشید، ماه و ستاره‌ها)‌ می‌توان زمانه و نیازهایش را درک کرد. به همین شیوه، با تفکر در حالت و شکل جوامع انسانی، می‌توان آن را به خوبی درک کرد تا به این ترتیب، شکل دادن به جهان ممکن شود.

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 22: آتش در پای کوه:
نگاره‌ی «آراستگی و شکوه».
به این ترتیب انسان برتر به شفاف سازی کارهایی که در جریان است می‌پردازد.
اما جرأت نمی‌کند در مورد کارهای بحث‌ برانگیز با این روش تصمیم گیری کند.

آتش در پای کوه:
نگاره‌ی «آراستگی و شکوه».
به این ترتیب انسان برتر به شفاف سازی کارهایی که در جریان است می‌پردازد.
اما جرأت نمی‌کند در مورد کارهای بحث‌ برانگیز با این روش تصمیم گیری کند.

آتش که کوه را درخشان و دل‌نشین کرده است، به دور دست‌ها نمی‌تابد؛ به همین ترتیب، زیبایی در شکل برای روشنایی بخشیدن به چیزهای کوچک و لحظه‌های کم‌ اهمیت است، اما پاسخگوی سوالات اساسی نیست و نباید بر اساس آن تصمیم گیری کنید.
رسیدگی به مسائل اساسی نیاز به جدیت و اشتیاق بیشتری دارند.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

غالباً به غرور، خود بزرگ بینی یا زیبایی اشاره می‌کند. تأکید می‌کند که محتوا مهمتر از ظاهر است. -- «د.ف هوک»

این شش خطی وضعیت شما را به عنوان معرفی و نمایش بیرونی آن توصیف می‌کند. تأکید می‌کند که ایجاد ارزش درونی به واسطه‌ی آراستن ظاهر و دلاوری نشان دادن روش مناسب برخورد در این وضعیت است... -- «ریتسما/کارچر»


ترجمه و توضیح کامل هر شش خط

خط اول:
تصویر شش‌خطی 22: او به زیبایی انگشتان پایش می‌پردازد، کالسکه را ترک گفته و قدم می‌زند.

او به زیبایی انگشتان پایش می‌پردازد، کالسکه را ترک گفته و قدم می‌زند.

تفسیر خط اول

وقتی زیردستی تازه کار هستید، باید برای پیشرفت تلاش کنید. ممکن است راهی مخفی برای پیشرفت آسان شما وجود داشته باشد که خودسری و کله شقّی باعث می‌شود به این راه مشکوک شوید و آن را بی‌ارزش و حقارت آمیز بدانید.
شما فکر می‌کنید پیاده رفتن برازنده‌تر است تا با کالسکه رفتن.

خط دوم:
تصویر شش‌خطی 22: او به «آراستن» ریش‌های چانه‌اش می‌پردازد.

او به «آراستن» ریش‌های چانه‌اش می‌پردازد.

تفسیر خط دوم

ریش مستقل از چانه نیست. این نشان می‌دهد که شکل باید به عنوان نتیجه‌ی محتوا در نظر گرفته شود. آراستن ریش غیرضروری است. وقتی خود را وقف کارهای غیر ضروری و ظاهری ‌می‌کنید، نشان می‌دهد مغرور و خودپسند هستید.

خط سوم:
تصویر شش‌خطی 22: «آراسته» و لطیف، گویی شبنم روی او نشسته است.
درستی و محکمی ادامه دار خوش‌اقبالی به بار می‌آورد.

«آراسته» و لطیف، گویی شبنم روی او نشسته است.
درستی و محکمی ادامه دار خوش‌اقبالی به بار می‌آورد.

تفسیر خط سوم

در وضعیت بسیار دلنشینی هستید. گویی سرشار از لطافت و سرخوشی مستانه‌ای هستید. این «آراستگی» می‌تواند زینت‌بخش زندگی شما شود، اما باید مراقب باشید شما در آن فرو نروید.
به همین دلیل حفظ درستی و محکمی باعث می‌شود غرق این سرخوشی سستی آور نشوید. خوش اقبالی به انتخاب شما وابسته است.

خط چهارم:
تصویر شش‌خطی 22: «آراستگی» یا سادگی؟
اسبی سفید طوری نزدیک می‌شود که انگار بال زنان می‌آید.
او یک راهزن نیست، او در زمان درست خواستگاری خواهد کرد.

«آراستگی» یا سادگی؟
اسبی سفید طوری نزدیک می‌شود که انگار بال زنان می‌آید.
او یک راهزن نیست، او در زمان درست خواستگاری خواهد کرد.

تفسیر خط چهارم

در موقعیتی هستید که شک می‌کنید کدام بهتر است؛ به دنبال زینت‌های ظاهری رفتن یا سادگی.
این شک و تردید پاسخ را در خود دارد. با این حال نشانه‌ای بیرونی همچون اسب سفید بالداری می‌رسد؛ سفید نشان دهنده‌ی سادگی است.
در ابتدا رها کردن این راحتی که در آن به سر می‌برید شاید مأیوس کننده به نظر برسد، اما رابطه‌ی عاشقانه با دوستی که می‌خواهید با او ازدواج کنید برای شما آرامش ذهنی به ارمغان می‌آورد.
اسب بالدار نماد اندیشه‌هایی است که از تمام محدودیت‌های زمان و مکان عبور می‌کند.

خط پنجم:
تصویر شش‌خطی 22: «آراستگی» تپه‌ها و باغ‌ها.
طاقه‌ی ابریشم ناچیز و کوچک است.
شاید این موجب سرافکندگی شود، اما خوش‌اقبالی در پایان با او خواهد بود.

«آراستگی» تپه‌ها و باغ‌ها.
طاقه‌ی ابریشم ناچیز و کوچک است.
شاید این موجب سرافکندگی شود، اما خوش‌اقبالی در پایان با او خواهد بود.

تفسیر خط پنجم

شما از انسان‌هایی که تنها به دنبال مقام و تجمل گرایی (مردمان دشت) هستند فاصله گرفته‌اید و در ارتفاعات تپه‌ای خلوت گزیده‌اید. آنجا فرد تنهای دیگری را می‌بینید که تمایل دارید با او دوست شوید. اما چیزی که برای هدیه دادن دارید، فقیرانه و کوچک است.
چون ارزش هدیه به اندازه‌ی آن نیست، به همین دلیل همه چیز خوب پیش می‌رود.

خط ششم:
تصویر شش‌خطی 22: آراستگی ساده.
خطایی نیست.

آراستگی ساده.
خطایی نیست.

تفسیر خط ششم

آراستگی در بالاترین سطح خود از تمام زینت‌ها پاک می‌شود. ظاهر دیگر درون را نمی‌پوشاند بلکه ارزش‌های آن‌ را کامل می‌کند.
«آراستگی» بی‌نقص، در به کار گیری تجملات و زیور آلات نیست، بلکه در سادگی و متناسب بودن شکل آن است.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.