متن اصلی و تفسیر کتاب ای جینگ

‌شش خطی 44: وسوسه

اسامی دیگر شش خطی 44:

به دیدار آمدن، نماد دیدار، رابطه‌ی جنسی، شهوت، وسوسه‌ی شهوت‌رانی، وسواس‌های فکری، افکار پیاپی آزاردهنده، قدرت گرفتن عنصر پست، نفوذ مردان پست، آب زیر کاه، زنا

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 44 - وسوسه از جدول یی چینگ

شش خطی 44

وسوسه

چکیده:

هشداری روشن درباره‌ی نزدیک شدن افکار، اشخاص، یا وضعیتی که ممکن است بی‌خطر به نظر برسد، اما ناآگاهی از خطرش که باعث می‌شود شما را در بر بگیرد، واقعاً خطرناک است.
اگر این تهدید به واسطه ظلم و ستم بود میتوانستید آن را ببینید؛ ولی این خطر در قالب اغواگری، شهوت‌رانی، سرگرمی، تفریح و لذت(چیزهای ظاهراً بی‌خطر و نرم) به سمت شما می‌آید و اگر پذیرایش شوید، قدرتمند شده و شما را در بر می‌گیرد.
اگر بیش از حد به خود مطمئن باشید و هزینه‌های این هوسرانی را دست کم بگیرید گرفتار می‌شوید.
بدانید که خود شما هستید که اجازه‌ی رشد کردن و قدرت گرفتنشان را می‌دهید؛ اگر آن‌ها را ناچیز، بی‌ضرر و لذتبخش قلمداد کنید.

پس چطور رابطه برقرار کردن با آنچه سطح پایینی دارد را بیاموزید.
سعی کنید آنچه در جریان است شما را از مسیر اصلی‌تان دور نکند و دنبال تأثیرگذاری مستقیم یا اصلاح آن‌ها نباشید. همینکه خالصانه و محکم به مسیر خود ادامه دهید، به رهایی می‌رسید و بهترین تأثیر را بر آن‌ها هم خواهید گذاشت.

معرفی شش خطی

این شش‌خطی وضعیتی را نشان می‌دهد که نیروی تاریکی پس از نابودی و به صورت مخفیانه، غیر منتظره و با حالتی‌ زننده از درون و زیر (خط اول شش‌خطی) سر کله‌اش پیدا می‌شود. «زنانگی با خواست خود به دیدار مردانگی می‌آید». این وضعیتی ناپسند و خطرناک است و ما باید عواقب احتمالی چنین رفتاری را درک کرده و فوراً از به وقوع پیوستن آن جلوگیری کنیم. این شش‌خطی با اواخر بهار و آغاز تابستان پیوند دارد، چون هنگام انقلاب تابستانی کم کم اصل تاریکی بار دیگر بالا می‌آید.

سنجش شش‌خطی:

«به دیدار آمدن». زنی نیرومند به پیش می‌آید، ولی او نباید با چنین زنی ازدواج کند.

قدرت گرفتن عنصر فرومایه به شکل دختر گستاخی به تصویر کشیده شده که با آرامی خود را تسلیم مردی می‌کند و از این طریق قدرت می‌گیرد. رخ دادن چنین چیزی ممکن نیست مگر عنصر قدرتمند و روشنایی بخش (یانگ) هم به طرف او رفته و نیمی از راه را طی کند. این عنصر فرومایه به نظر بی‌آسیب و جذاب می‌رسد، به طوری که مرد از او لذت می‌برد؛ آنقدر کوچک و ضعیف به نظر می‌رسد که او تصور می‌کند می‌تواند با او بازی کند بدون اینکه آسیبی به او برسد. عنصر فرومایه فقط به این خاطر قدرت گرفته است که انسان برتر او را خطرناک نمی‌بیند و در نتیجه به او قدرت می‌دهد. اگر او از ابتدا مقاومت می‌کرد، (عنصر فرومایه) هرگز صاحب قدرت و نفوذ نمی‌شد. زمان «به دیدار آمدن» از جنبه‌ی دیگری هم مهم است. این یک قانون کلی است که ضعیف نباید به ملاقات قوی بیاید و مواقعی هست که این نکته اهمیت زیادی پیدا می‌کند. وقتی آسمان و زمین به دیدار یکدیگر می‌آیند، همه‌ی موجودات کامیاب می‌شوند؛ وقتی شاهزاده و ملازمانش به دیدار یکدیگر می‌روند، نظم به جهان برمی‌گردد. این برای چیزهایی که پیوند و وابستگی متقابل مقرر شده‌ای دارند لازم و ضروری است که به سمت یکدیگر قدم بردارند. اما به هم پیوستن باید بدون انگیزه‌های پست پنهانی باشد، در غیر اینصورت نتیجه‌ای جز آسیب و ضرر ندارد.

تصویر شش‌خطی:

(وزش) باد در زیر آسمان: نگاره‌ی «به دیدار آمدن». شاهزاده هنگام ارسال و ابلاغ فرمان‌هایش اینگونه (همچون باد در زیر آسمان) عمل می‌کند.

اینجا وضعیت شبیه تصویر «شش‌خطی ۲۰، کوآن، ژرف نگری» است. در آن شش‌خطی باد بر فراز زمین می‌وزید، اینجا در زیر آسمان می‌وزد. آنجا باد روی زمین، سمبل فرمانروایی بود که نسبت به اوضاع امپراطوری خود اطلاعات جمع‌آوری می‌کرد؛ اینجا باد از بالا می‌وزد و سمبل تأثیراتی است که فرمانروا با استفاده از فرمان و دستوراتش ایجاد می‌کند. آسمان بسیار دور از هرچیزی روی زمین است، اما با استفاده از باد آن‌ها را به حرکت در می‌آورد. فرمانروا نیز از مردم دور است، اما با استفاده از قوانین و دستورات آن‌ها را به حرکت در می‌آورد.

گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

گفتاری ثبت نشده - در حال جمع آوری و آماده سازی


تجربه‌ها، نظرات یا سوالات شش خطی 44

ثبت پرسش یا تجربه
با ورود یا ایجاد حساب کاربری می‌توانید نظرات خود را ویرایش یا حذف کنید و آسان‌تر به پاسخ‌های سایر کاربران دسترسی داشته باشید.
هنوز گفت و گویی برای شش خطی 44 ثبت نشده
با ثبت تجربه و حتی پرسش خود به بهبود درک دیگران هم کمک کنید

خط اول:

این (عنصر تاریکی‌) باید با کمربند برنزی بسته شود.
استقامت خوش اقبالی به بار می‌آورد.
اگر فرد به آن (تاریکی) اجازه دهد تا به مسیرش ادامه دهد، فرد بد اقبالی را تجربه می‌کند.
حتی خوکی لاغر هم قابلیت بروز خشمی غیر قابل کنترل را دارد.

تفسیر خط اول

اگر فرومایگی به درون نفوذ کند، در لحظه باید با نیروی خود آن را در بند کنید. با بستن مداوم آن، از تأثیرات بد آن می‌توانید دور بمانید. اگر اجازه دهید به مسیرش ادامه دهد، بداقبالی نتیجه‌ی آن خواهد بود؛ کوچکی و بی‌اهمیتی چیزی که به درون خزیده نباید شما را وسوسه کند که آن را ناچیز قلمداد کنید. خوکی که هنوز لاغر و نحیف است نمی‌تواند خیلی آشوب به پا کند، اما وقتی تغذیه شود و قدرت بگیرد، طبیعت حقیقی‌‌اش که پیش از این پنهان بوده، دیده می‌شود.

خط دوم:

یک ماهی در تنگ است و سرزنشی در کار نیست.
(اما ماهی برای پذیرایی از) مهمان هماهنگ و سودمند نیست.
*ماهی و هندوانه استعاره از تاریکی است

تفسیر خط دوم

با خشونت نمی‌توانید بر عنصر پست و فرومایه غلبه کنید، بلکه باید آن را به نرمی تحت کنترل خود در بیاورید. اینگونه هیچ چیز شیطانی نیست که از آن بترسید. اما باید مراقب باشید که از محدوده‌ی خود خارج نشود (مثل ماهی که برای مهمان مناسب نیست)، چون به محض اینکه آزاد شود می‌تواند بدون مانعی جنبه‌های شیطانی خود را بروز دهد.

خط سوم:

پوستی بر ران‌هایش نمانده و راه رفتن به شدت سخت شده است.
اگر او به خطر آگاه باشد، اشتباه بزرگی ایجاد نخواهد شد.

تفسیر خط سوم

موقعیت بسیار خطرناکی است. این وسوسه وجود دارد که با عنصری شیطانی هم داستان شوید که خودش را تقدیم شما کرده است. خوش‌بختانه شرایط مانع این اتفاق می‌شود؛ شما دوست دارید این کار را انجام دهید، اما نمی‌توانید. این اتفاق منجر به عدم توانایی در تصمیم گیری در شما می‌شود. اما اگر دید واضحی از خطری که شما را تهدید می‌کند به دست بیاورید، امید این می‌رود که از ارتکاب خطاهای جدی‌تر جلوگیری کنید.

خط چهارم:

در تنگ ماهی نیست.
این منجر به بدبختی می‌شود.
*ماهی و هندوانه استعاره از تاریکی است

تفسیر خط چهارم

در برخورد با انسان‌های بی‌اهمیت باید شکیبا باشید تا بتوانید برخورد خوبی با آن‌ها داشته باشید. اینگونه می‌توانید از آن‌ها به هنگام ضرورت استفاده کنید. اگر با آن‌ها بیگانه شوید و کم و بیش با آن‌ها ملاقاتی نداشته باشید، وقتی به آن‌ها نیاز دارید به شما پشت می‌کنند و خودشان را در اختیار شما قرار نمی‌دهند. اما این پیامد نتیجه‌ی اشتباه خود شما است.

خط پنجم:

یک هندوانه با برگ‌های بید پوشانده شده است.
خطوط مخفی.
سپس این از آسمان در دامن کسی میفتد.
*ماهی و هندوانه استعاره از تاریکی است

تفسیر خط پنجم

هندوانه، مثل ماهی، سمبل عنصر تاریکی است. شیرین است اما خیلی زود خراب می‌شود و به همین دلیل، با برگ‌های بید محافظت شده است. این وضعیتی است که فردی خوش رفتار، قدرتمند، برتر به مراقبت و محافظت از چیزها یا افرادی پست و فرومایه در زیر پرچم خود می‌پردازد. او خط مشی محکم و زیبایی درون خود و برای خود دارد، ولی به آن‌ها فشار نمی‌آورد (که مانند او باشند). او این افراد و زیردستانش را با رفتارهای ظاهری و نصیحت کردن آزار نمی‌دهد، بلکه آن‌ها را کاملاً آزاد می‌گذارد و به نیروی متحول کننده‌ی یک شخصیت قوی اعتماد می‌کند تا آن‌ها صرفاً با بودن در کنار او متحول شوند. و ببینید! سرنوشت بسیار موافق است. این افراد فرومایه از او تأثیر می‌پذیرند و همچون میوه‌ی رسیده‌ای که در دامن کسی می‌افتد، جذب منش و خلق و خوی او می‌شوند.

خط ششم:

او با شاخهایش به دیدار دیگری می‌رود.
سرافکندگی.
(با اینحال) سرزنشی نیست.

تفسیر خط ششم

وقتی کسی از جهان کناره گیری می‌کند، آشوب‌های آن برای او غیر قابل تحمل می‌شود. افرادی هستند که غرور شریف و ارزشمندی در خود دارند که باعث می‌شود هر چیز پستی که به سوی آن‌ها می‌آید را سفت و محکم رد کنند. چنین افرادی به خاطر مغرور و سرد بودن سرزنش می‌شوند، اما از آنجا که هیچ پیوندی با فعالیت‌های این دنیا ندارند، این سرزنش‌ها اهمیت خاصی برای آن‌ها ندارد. آن‌ها به خوبی می‌دانند که با ناخوشنودی عموم مردم چگونه برخورد کنند.