ریشهشناسی و مفهوم کلیدی:
واژهٔ «Lü» در اصل به معنای یک جفت کفش بوده که به تدریج به «قدم برداشتن»، «انجام دادن وظایف» و سرانجام به «محقق کردن تعهدات» گسترش یافته است. در زبان چینی، عبارت «لو ژینگ» - متشکل از «لو» (کفش) و «ژینگ» (قدم گذاشتن) - به معنای «fulfilment» است. از این رو، هستهٔ اصلی این ششخطی را حرکت آگاهانه برای تحقق بخشیدن به اهداف و تعهدات تشکیل میدهد.
"قدم برداشتن بر دم ببر بدون گزیده شدن" از این رو است که خطر جزیی جداییناپذیر از این وضعیت است و «نتیجه به هیچوجه قطعی نیست». اما فرد با تکیه بر خودبسندگی درونی و ایمان کامل، قدم لازم را به درستی برمیدارد.
ساختار نمادین: آسمان (☰) در بالا و دریاچه (☱) در پایین:
این ساختار نماد هماهنگی کامل بین عقل و شادی، قدرت و نرمش، گوهر ذات و دریای جان میباشد:
- دریاچه: نماد غنای درونی، شادی خودجوش و آرامش ذهنی است که امکان گمنام بودن یا شکست خوردن را به فرد میدهد.
- آسمان: نمایانگر هوشیاری استوار، عملکرد مطمئن و بیتردید، و جهتگیری روشن است که پا پس نمیکشد.
تصویر کلی، بازتاب آسمان در اقیانوس است؛ فردی که در عین برخورداری از شادی و غنای درونی، رویکردی روشن و محکم دارد و با قدرت - اما بدون ترس - به سوی تحقق خواستهها یا انجام وظایفش پیش میرود. نکتهٔ کلیدی این است که رفتار او هرگز شتابزده، گستاخانه یا نامناسب نیست، چرا که از احساس کمبود یا ترس سرچشمه نمیگیرد.
رابطه ساختاری و معنایی با سایر ششخطیها:
- پس از رسیدن به «پادشاهی» در ششخطی ۸ (همبستگی) و همراستا کردن مهارتها و تجربهها، فرد در ششخطی نهم با ساختارهای ظریف ذهنی و عادات کهنهٔ ناپیدایی روبرو میشود.
- این مانع کوچک در مرحلهٔ نهم، نه یک تهدید، که فرصتی برای جمعآوری نهایی نیرو و زمینهساز تحقق نهایی در این مرحله است.
- تحقق نهایی، در شناخت این حقیقت نهفته است: «اگر آن گوهر(آسمان) و دریا(دریاچه) به هم هر دو به دست آری / تورا آن باشد و این هم، ولی نه آن نه این باشد» (عطار). از این رو، فرد در خط پایانی ده به «خانه بازمیگردد»، به حقیقت خویش پی میبرد و آمادهٔ تجربهٔ «صلح و هماهنگی» ششخطی پسین میشود.
- «بازگشت به خانه» در سنت دائویی نیز، احتمالاً از دیگر مفاهیم گرفته شده از ایجینگ است که همین معنا را دارد: یکی شدن با حقیقت خود و رسیدن به هماهنگی.
ویژگیهای روانی-عملکردی:
فرد در این وضعیت از درون شاد، آرام و متعادل (دریاچه) و از بیرون مصمم و بیتردید (آسمان) است:
- هوشیاری بدون سردرگمی: ذهن کاملاً روشن است و هیچ شک یا تردیدی او را منحرف نمیسازد.
- شجاعت بیپیرایه: فرد واهمهای از شکست یا حتی مرگ ندارد، چرا که سرشار از شادی و بینیازی بوده و شجاعتش عقلانی است.
- شجاعت عقلانی: فرد در عین برخورداری از قدرت و شجاعت، تعادل و نرمش خود را حفظ کرده و به خطرات پیشرو آگاه است اما به روشنی میداند اکنون زمان قدم برداشتن است.
قدمبرداشتن در این مرحله، همانند لحظهای است که نوازندهای برای نخستین اجرا پا بر صحنه میگذارد و با ببر ترسهای ذهنی خود روبرو میشود.
باید توجه داشت که اصل و اساس تمام ترسها در این مرحله «عدم قطعیت» است که باید عاقلانه به آغوش کشیده شود.
خُنک آن قماربازی که بباخت آن چه بودش / بِنَماند هیچَش اِلّا، هوس قمار دیگر. مولوی
گفتارهای شش خطی 10