شش خطی 10
قدم‌برداشتن، محقق شدن(Lü)

اسامی دیگر:

پار روی چیزی(دم ببر) گذاشتن، شیوه‌ی درستِ رفتار کردن هنگام رویارویی با قدرتمندتر، حفظ آرامش و سرسنگینی در شرایط دشوار، رفتار و سلوک درست

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 10 - قدم‌برداشتن، محقق شدن(Lü) از جدول یی چینگ

واکاوی و توضیح:

ریشه‌شناسی و مفهوم کلیدی:

واژهٔ «Lü» در اصل به معنای یک جفت کفش بوده که به تدریج به «قدم برداشتن»، «انجام دادن وظایف» و سرانجام به «محقق کردن تعهدات» گسترش یافته است. در زبان چینی، عبارت «لو ژینگ» - متشکل از «لو» (کفش) و «ژینگ» (قدم گذاشتن) - به معنای «fulfilment» است. از این رو، هستهٔ اصلی این شش‌خطی را حرکت آگاهانه برای تحقق بخشیدن به اهداف و تعهدات تشکیل می‌دهد.

"قدم برداشتن بر دم ببر بدون گزیده شدن از این رو است که خطر جزیی جدایی‌ناپذیر از این وضعیت است و «نتیجه به هیچ‌وجه قطعی نیست». اما فرد با تکیه بر خودبسندگی درونی و ایمان کامل، قدم لازم را به درستی برمی‌دارد.

ساختار نمادین: آسمان () در بالا و دریاچه () در پایین:

این ساختار نماد هماهنگی کامل بین عقل و شادی، قدرت و نرمش، گوهر ذات و دریای جان می‌باشد:

  • دریاچه: نماد غنای درونی، شادی خودجوش و آرامش ذهنی است که امکان گمنام بودن یا شکست خوردن را به فرد می‌دهد.
  • آسمان: نمایانگر هوشیاری استوار، عملکرد مطمئن و بی‌تردید، و جهت‌گیری روشن است که پا پس نمی‌کشد.

تصویر کلی، بازتاب آسمان در اقیانوس است؛ فردی که در عین برخورداری از شادی و غنای درونی، رویکردی روشن و محکم دارد و با قدرت - اما بدون ترس - به سوی تحقق خواسته‌ها یا انجام وظایفش پیش می‌رود. نکتهٔ کلیدی این است که رفتار او هرگز شتابزده، گستاخانه یا نامناسب نیست، چرا که از احساس کمبود یا ترس سرچشمه نمی‌گیرد.

رابطه ساختاری و معنایی با سایر شش‌خطی‌ها:

  • پس از رسیدن به «پادشاهی» در شش‌خطی ۸ (همبستگی) و همراستا کردن مهارت‌ها و تجربه‌ها، فرد در شش‌خطی نهم با ساختارهای ظریف ذهنی و عادات کهنهٔ ناپیدایی روبرو می‌شود.
  • این مانع کوچک در مرحلهٔ نهم، نه یک تهدید، که فرصتی برای جمع‌آوری نهایی نیرو و زمینه‌ساز تحقق نهایی در این مرحله است.
  • تحقق نهایی، در شناخت این حقیقت نهفته است: «اگر آن گوهر(آسمان) و دریا(دریاچه) به هم هر دو به دست آری / تورا آن باشد و این هم، ولی نه آن نه این باشد» (عطار). از این رو، فرد در خط پایانی ده به «خانه بازمی‌گردد»، به حقیقت خویش پی می‌برد و آمادهٔ تجربهٔ «صلح و هماهنگی» شش‌خطی پسین می‌شود.
  • «بازگشت به خانه» در سنت دائویی نیز، احتمالاً از دیگر مفاهیم گرفته شده از ای‌جینگ است که همین معنا را دارد: یکی شدن با حقیقت خود و رسیدن به هماهنگی.

ویژگی‌های روانی-عملکردی:

فرد در این وضعیت از درون شاد، آرام و متعادل (دریاچه) و از بیرون مصمم و بی‌تردید (آسمان) است:

  • هوشیاری بدون سردرگمی: ذهن کاملاً روشن است و هیچ شک یا تردیدی او را منحرف نمی‌سازد.
  • شجاعت بی‌پیرایه: فرد واهمه‌ای از شکست یا حتی مرگ ندارد، چرا که سرشار از شادی و بی‌نیازی بوده و شجاعتش عقلانی است.
  • شجاعت عقلانی: فرد در عین برخورداری از قدرت و شجاعت، تعادل و نرمش خود را حفظ کرده و به خطرات پیش‌رو آگاه است اما به روشنی می‌داند اکنون زمان قدم برداشتن است.

قدم‌برداشتن در این مرحله، همانند لحظه‌ای است که نوازنده‌ای برای نخستین اجرا پا بر صحنه می‌گذارد و با ببر ترس‌های ذهنی خود روبرو می‌شود.

باید توجه داشت که اصل و اساس تمام ترس‌ها در این مرحله «عدم قطعیت» است که باید عاقلانه به آغوش کشیده شود.
خُنک آن قماربازی که بباخت آ‌ن چه بودش / بِنَماند هیچَش اِلّا، هوس قمار دیگر. مولوی


معرفی، سنجش، تصویر و خطوط بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم


معرفی شش خطی

از یک طرف شش‌خطی به معنای شیوه‌ی درستِ رفتار کردن* است. حفظ آرامش و خونسردی برای داشتن رفتار درست اجتماعی لازم است.
از طرف دیگر، واژه‌ی قدم برداشتن که معنی دیگر اسم شش‌خطی است، دقیقاً یعنی روی چیزی قدم گذاشتن.
کوچک و شاد (سه‌خطی پایینی؛ دریاچه، دختر، کوچکتر) پا روی بزرگ و قوی (سه‌خطی بالا؛ آسمان، پدر) می‌گذارد. جهت حرکت هر دو سه خطی رو به بالا است. این نکته که قوی روی ضعیف راه می‌رود در ای جینگ بدیهی تلقی شده و اشاره‌ای به آن نشده است.
در این وضعیت مقابله‌ی ضعیف در برابر قوی خطرناک نیست، چون با خلق و خوی مناسب و بدون برنامه‌ریزی قبلی انجام می‌شود، به همین خاطر عنصر قوی تحریک نمی‌شود بلکه آن را خوب برداشت می‌کند.

سنجش شش‌خطی:

از «ون‌وانگ (شاه ون)» نگارنده‌ی ای‌جینگ (~سده‌ی نه تا یازدهم پیش از میلاد)

قدم برداشتن.
پا روی دم ببر گذاشتن.
ببر مرد را گاز نمی‌گیرد.
موفقیت.

این وضعیتی واقعا دشوار است. قوی‌ترین و ضعیف‌ترین نزدیک یکدیگراند. ضعیف پشت قوی حرکت می‌کند و او را نگران می‌کند. به هر حال قوی راضی به این کار است و به خوبی و بدون آسیب رساندن با ضعیف ارتباط برقرار می‌کند.
در موقعیت‌های انسانی، شما با انسان‌های رام نشدنی و سرکش سر و کار دارید. اگر مودبانه و درست رفتار کنید به هدف‌تان می‌رسید.
رفتار خوشایند حتی در برخورد با انسان‌های ناخوشایند موفقیت به همراه دارد.

تصویر شش‌خطی:

منسوب به «کنفسیوس» (~سده‌ی ششم تا پنجم پیش از میلاد)

آسمان در بالا، دریاچه در پایین:
نگاره‌ی گام برداشتن.
در نتیجه انسان برتر میان بالا و پایین تمایز قائل می‌شود، و به این شیوه‌ی طرز تفکر مردم را تقویت می‌کند.

دریاچه و آسمان تفاوت در بالا و پایینی ذاتی را نشان می‌دهند و به همین دلیل حسادت به وجود نمی‌آید.
در میان مردم هم وجود این جایگاه‌های متفاوت ضروری است؛ ایجاد برابری میان همه نشدنی است. ولی این تفاوت‌ها نباید ناعادلانه باشد، چون اگر اینطور باشد، حسادت و درگیریِ میان سطوح مختلف اجتناب ناپذیر است.
اما اگر تفاوت‌های بیرونی بر اساس ارزش‌های درونی شکل بگیرند، مردم آن را می‌پذیرند و نظم در جامعه حاکم می‌شود.
*اسم شش‌خطی در زبان آلمانی (ترجمه‌‌ی ریچارد ویلهلم) به هر دو معنی گام برداشتن و رفتار، سلوک کاربرد دارد.

گفتارهای شش خطی 10

دی.اف هوک: تمایز میان شجاعت و سرسختی احمقانه را به تصویر می‌کشد.


لیو: تنها باید پس از برنامه ریزی دقیق وارد عمل شوید، و در آن زمان قاطع باشید.


ریچارد ویلهلم - سخنرانی‌های ای جینگ: رمز رفتار صحیح در نایکسانی است. تنها داشتن رفتار یکنواخت(قانونمندانه) نمی‌تواند به رفتار صحیح منجر شود. بدون شک، یکنواختی می‌تواند قوانین و مقررات، یا قوانین زورمندانه را به وجود آورد. اما قوانین خسته کننده و خشونت‌آمیز هرگز به مردم انگیزه نمی‌دهد تا به طور مشروع رفتار صحیح داشته باشند. در عوض، همانطور که کنفوسیوس می‌گوید: "فشار تنها بیگانگی ایجاد می‌کند و مردم را به طور مخفیانه به سرپیچی از مقررات عمومی فرا می‌خواند."

تجربه‌ها و سوالات 10

جالبه..در مورد کلاهبرداریه جدیدی که اقوام علیه من انجام داده بود و بخاطر پشت گرمی مراجع قانونی بسیار... بیشتر

متن اصلی خطوط از «وو‌وانگ» (پسر شاه‌ون) و «دوک ژو» (برادر کوچک‌تر شاه‌ون)، که پس از درگذشت وی به کتاب افزوده شد
(~سده‌ی یازدهم پیش از میلاد)


خط اول:

رفتار ساده. پیشرفتی بدون خطا.

تفسیر خط اول

وضعیت طوری است که هنوز وارد تعهدات متقابل اجتماعی نشده‌اید و می‌توانید به آرامی و آزادانه خواسته‌های خود را دنبال کنید؛ البته تا زمانی که بی‌نیاز از دیگران بمانید و از آن‌ها چیزی نخواهید. معنی این خط پیش‌رفتن است نه ساکن ماندن. شما در جایگاه پستی خود را یافته‌اید. ولی به هر حال قدرت درونی کافی را دارید که پیشرفت شما را تضمین کند. اگر بتوانید در عین سادگی راضی و بی‌نیاز بمانید، می‌توانید به دور از خطا پیشرفت کنید. ـ وقتی از شرایط معمولی راضی نباشید، بی‌قرار و جاه‌طلب می‌شوید و می‌خواهید هرطور که شده پیشروی کنید؛ و این تلاش برای دست‌یابی به چیز ارزشمندی نیست، فقط زور می‌زنید تا از فرودستی و نداری فرار کنید. و وقتی به هدف خود برسید، به فردی متکبر و ظاهر پرست تبدیل می‌شوید. به همین دلیل خطاکاری همراهِ این مسیر است. از طرف دیگر اگر کسی در کارش خوب باشد، از داشتن رفتاری ساده راضی است. چنین فردی برای دست‌یابی به چیزی می‌خواهد پیشرفت کند، نه فرار از وضعیتی که دارد. وقتی به هدفش رسید، او کاری ارزشمند انجام می‌دهد و اینگونه همه چیز خوب است.

خط دوم:

گام برداشتن در مسیری صاف و هموار. درستی و محکمی برای مردی پنهان (تنها) خوش‌اقبالی به بار می‌آورد.

تفسیر خط دوم

وضعیت شما وضعیت عارفی تنها است. او از هیاهوی زندگی کنار کشیده است، به دنبال چیزی نیست، چیزی از کسی نمی‌خواهد و فریفته‌ی اهداف فریبنده نشده است. او با خود صادق است و جاده‌ی‌‌ زندگی را به دور از خطر و در مسیری هموار طی می‌کند. تا زمانی که راضی بمانید و زندگی را به چالش نکشید، از گرفتاری و پریشانی در امانید.

خط سوم:

مردی یک‌-چشم می‌تواند ببینید،
مردی چلاق می‌تواند گام بردارد.
او پا روی دم ببر می‌گذارد.
ببر مرد را گاز می‌گیرد.
بداقبالی.

تفسیر خط سوم

مردی یک‌-چشم می‌تواند ببینید، ولی واضح نمی‌بیند. مردی چلاق می‌تواند راه برود، ولی برای پیشروی کردن کافی نیست. وقتی چیزی بیش از توانایی خود به عهده بگیرید، در اصل مصیبت را به زندگی خود فرا می‌خوانید. این بی‌مهابا پیش رفتن، بدون توجه به حدود توانایی‌هایی که دارید، فقط برای جنگجویی که برای پادشاه‌اش می‌جنگد قابل توجیه است.

خط چهارم:

او روی دم ببر پا می‌گذارد.
احتیاط و محافظه‌کاری در نهایت منجر به خوش‌اقبالی می‌شود.

تفسیر خط چهارم

در ماجراجویی خطرناکی هستید. نیروی درونی برای انجامش را دارید، ولی این نیروی درونی با تأملی محتاطانه در رفتار شما همراه است. شما از موفقیت نهایی خود و غلبه بر خطر مطمئن هستید و پیش می‌روید.

خط پنجم:

رفتاری مصمم.
درست و محکم و آگاه از خطر.

تفسیر خط پنجم

این خطِ حاکم در شش‌خطی است. شما می‌بینید که باید در رفتارتان مصمم باشید؛ و با اینحال از خطری که این عزم راسخ، و مخصوصاً ماندن بر سر آن به همراه دارد آگاه‌ هستید. تنها آگاه بودن به خطر موفقیت را ممکن می‌کند.

خط ششم:

به نتایجی که ایجاد کرده‌اید بنگرید و نشانه‌های پسندیده را بررسی کنید.
وقتی همه‌ چیز کامل شد، خوش‌اقبالی فوق‌العاده سر می‌رسد.

تفسیر خط ششم

کار تمام شده است. اگر می‌خواهید بدانید که آیا خوش‌اقبالی در پیش است یا خیر، باید به رفتارهای خود در طول مسیر و نتایج آن‌ها نگاه کنید. اگر اثر خوبی داشته‌اند، خوش اقبالی حتمی است. کسی خود را نمی‌شناسد. فقط با بررسی نتیجه‌ی کارها و ثمره‌ی تلاش‌ها است که هر کسی می‌توانید ببینید انتظار چه چیزهایی را باید داشته باشید.