شش خطی 64
پیش از پایان
اسامی دیگر:
پایان در دیدرس، وظایفی که هنوز باید انجام شوند، پیش از تکمیل، بیاحتیاطیهای پایانی، دشواریهای مانده از راه، هنوز کامل نشده، هنوز نه، قبل از پایان، هنوز انجام نشده
واکاوی و توضیح:
برای پایان این ماجرا اصلاً عجله نکنید. چشم دوختن به نتیجه و یا تمام کردن این مسئله شما را بیدقت و بیاحتیاط میکند و این بیدقتی و بیاحتیاطی باعث میشود همهی دستاوردهای این ماجرا را به نوعی خراب کنید.
تنها نشانهی پایان این ماجرا آغاز ماجرای بعدی است، پس تا آن زمان ذهن خود را بر همینجا و همین لحظه نگه دارید.
اینگونه میتوانید وظایف خود را به درستی تا انتها انجام دهید، درسهای این مرحله را کامل یاد بگیرید و سر بلند از آن عبور کنید.
پس از آن است که صاحب تشخیص درست میشوید که در کنار موفقیت عزتمندانه، بزرگترین دستاورد این ماجرا میتواند باشد.
پس نگران نباشید...ماجرای بعدی به زودی شروع میشود و تنها خاطرات خوش این ماجرا برای شما باقی میماند. بدانید این ماجرا گذرا است و چیزی نمانده به خاطرات شما تبدیل شود. با رسیدن به این نگاه، بدون وابستگی به نتیجه و سبکتر پیش خواهید رفت که باعث میشود باقی ماندهی این مسیر را تا پایان ماجرا با حال بهتری طی کنید. و حال بهتر باعث میشود به دنبال پایان یافتن ماجرا و خلاص شدن از آن نباشید. و اگر به دنبال پایان یافتن ماجرا نباشید، به جای شتابزدگی و چشم دوختن به آینده، با استواری و بینش درست متوجه همین لحظه میمانید، وظایف خود را به خوبی انجام میدهید، درسهای آن را میگیرید و پایانی موفقیت آمیز را تجربه خواهید کرد.
معرفی، سنجش، تصویر و خطوط بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم
معرفی شش خطی
این ششخطی دورانی را نشان میدهد که گذار از بینظمی به نظم هنوز کامل نشده. از آنجا که هر خط سهخطی بالایی با خط (متقارنش) در سهخطی پایینی در ارتباط است، آمادهسازی لازم برای تغییر انجام شده است. در حالی که ششخطی قبلی «پس از کامل شدن» به پاییز تشبیه میشود که گذار از تابستان به زمستان را نشان میدهد، این ششخطی به همان شکل تشبیهی به بهار است، که از رکود و نخوت زمستانی به تابستانی ثمربخش رهنمود میشود. با چنین نمای امیدوارکنندهای است که ایجینگ نیز به پایان خود میرسد.
سنجش ششخطی:
از «ونوانگ (شاه ون)» نگارندهی ایجینگ (~سدهی نه تا یازدهم پیش از میلاد)
«پیش از پایان یافتن». موفقیت. اما اگر روباه وقتی به پایان عبورش نزدیک شد، دمش در آب برود، چیزی نیست که هماهنگ و سودمند باشد.
تصویر ششخطی:
منسوب به «کنفسیوس» (~سدهی ششم تا پنجم پیش از میلاد)
آتش بر فراز آب: نگارهی وضعیت «پیش از تحول». به این ترتیب انسان برتر در تفکیک کردن چیزها دقت میکند، بنابراین هرچیز جای مناسب خود را پیدا میکند.
هنوز گفتاری برای شش خطی 64 ثبت نشده
گفتارهای حکیمانهی مرتبط با این شش خطی به مرور زمان اضافه خواهند شد
تجربهها و سوالات 64
متن اصلی خطوط از «وووانگ» (پسر شاهون) و «دوک ژو» (برادر کوچکتر شاهون)، که پس از درگذشت وی به کتاب افزوده شد
(~سدهی یازدهم پیش از میلاد)
خط اول:
او دمش در آب میرود.
سرافکندگی.
تفسیر خط اول
در زمان بینظمی این وسوسه برای فرد ایجاد میشود که با تمام سرعت پیش رود تا چیز ارزشمندی به دست آورد. اما اگر زمان مناسب برای موفق شدن نرسیده باشد، این میل شدید منجر به شکست و سرافکندگی میشود. در چنین زمانهایی عاقلانه این است که با خویشتن داری، خود را از رسوایی شکست حفظ کنیم.
* میتوانید تفاوت این خط با خط اول ششخطی قبلی، ششخطی 63 پیش از پایان را مقایسه کنید.
آنجا هم دمی خیس شده، اما پس از پایان.
خط دوم:
او ترمز چرخها را میکشد.
درست و محکم بودن خوشاقبالی به بار میآورد.
تفسیر خط دوم
اینجا بار دیگر (مثل خط اول) زمان اقدام کردن هنوز نرسیده است. اما صبری که اینجا لازم است باید با نگاه به فردا باشد. ایستادن و اقدام نکردن بیپایان نمیتواند موفقیتی به همراه داشته باشد. در عوض، فرد باید درون خود قدرتی ایجاد کند که او را قادر به پیش رفتن میسازد. او باید ماشینی داشته باشد تا با آن بتواند عبور کند. اما او باید در زمان لازم از ترمز استفاده کند. صبر در عالیترین معنا یعنی ترمز قدرت. از این رو او نباید بخوابد و دید خود را به هدف از دست دهد. اگر او در تصمیمش قدرتمند و پایدار بماند، در آخر همه چیز خوب پیش میرود.
خط سوم:
پیش از تکمیل، حمله(ماجراجویی) بداقبالی به بار میآورد.
عبور از رودخانهی بزرگ برای فرد هماهنگ و سودمند است.
تفسیر خط سوم
زمان تغییر فرا رسیده است، اما قدرت کافی برای کامل کردن تغییر در دست نیست. اگر با فشار تلاش کند آن را ایجاد کند، فاجعه نتیجهی آن میشود، چون پس از آن فروپاشی غیر قابل اجتناب است. پس چه کاری باید انجام داد؟ وضعیت تازهای باید ایجاد شود؛ باید نیروی یاران توانا را به کار گرفت و در این همراهی قدم لازم را برداشت – همان عبور از رودخانهی بزرگ. سپس کامل شدن ممکن میشود.
خط چهارم:
درستی و محکمی خوش اقبالی به بار میآورد.
افسوس محو میشود.
تکانی ناگهانی، تا بر قلمرو شیطان مسلط شود.
پس از سه سال، قلمروهای عظیمی پاداش میگیرد.
تفسیر خط چهارم
اکنون زمان درگیری است. تغییر باید کامل شود. ما باید در تصمیمگیری قدرتمند باشیم؛ این خوشاقبالی به بار میآورد. تمام شک و شبههها در این دورانِ سختِ درگیریْ باید ساکت شوند. اینجا مسئله یک درگیری شدید برای شکست و تسلط بر قلمروی شیطان، یعنی نیروهای فاسد و منحرف است. اما این درگیری پاداش خود را دارد. اکنون زمان ایجاد بنیانهای قدرت و برتری در آینده است.
خط پنجم:
پایداری خوش اقبالی به بار میآورد.
افسوسی در کار نیست.
نور انسان برتر حقیقی است.
خوش اقبالی.
تفسیر خط پنجم
پیروزی به دست آمده است. نیروی پایداری و استواری همچنان پا بر جا است. همه چیز خوب پیش رفته است. بر تمام شک و تردیدها غلبه شده است. موفقیت اعتبار کار انجام شده را تصدیق میکند. نور یک شخصیت برتر به پیش میتابد و تأثیرش را بر قلب کسانی که ایمان دارند میگذارند و به دور او جمع میشوند. دوران تازه فرا رسیده است و خوشاقبالی را با خود آورده است. و درست مثل تابش پس از باران نور خورشید که زیبایی را دو چندان میکند، یا همانطور که جنگل برخاسته از ویرانههای جنگلی سوخته سبزتر میشود، دوران تازه بسیار شکوهمندتر از دوران سخت و تاریک گذشته جلوه میکند.
خط ششم:
با صمیمیتی حقیقی به نوشیدن شراب مشغولاند. سرزنشی نیست.
اما اگر زیاده روی کند، در حقیقت این (مراسم و پایکوبی) را از دست خواهد داد.
تفسیر خط ششم
پیش از پایان یافتن، در آغاز دوران تازه، دوستان در فضایی دوستانه دور هم جمع میشوند و زمان انتظار (برای آغاز دوران تازه) به خوشی میگذرد. از آنجا که رسیدن به این دوران تازه سخت بوده است، سرزنشی در این کار نیست. اما در تمام این ماجرا باید مراقب بود تا حدود مناسب رعایت شود. اگر فردی از خوشی مست شود، این اوضاع پسندیده را به خاطر زیادهروی و افراط از دست خواهد داد.
گفتارهای شش خطی 64