تفسیر ای جینگ(یا تفسیر یی چینگ)
‌شش خطی 64

‌پیش از پایان

اسامی دیگر شش خطی: پایان در دیدرس، وظایفی که هنوز باید انجام شوند، پیش از تکمیل، بی‌احتیاطی‌های پایانی، دشواری‌های مانده از راه، هنوز کامل نشده، هنوز نه، قبل از پایان، هنوز انجام نشده

تفسیر یی چینگ - تصویر شش خطی 64 - پیش از پایان از جدول یی چینگ

شش خطی 64

پیش از پایان

این شش‌خطی دورانی را نشان می‌دهد که گذار از بی‌نظمی به نظم هنوز کامل نشده. از آنجا که هر خط سه‌خطی بالایی با خط (متقارنش) در سه‌خطی پایینی در ارتباط است، آماده‌سازی لازم برای تغییر انجام شده است.
در حالی که شش‌خطی قبلی «پس از کامل شدن» به پاییز تشبیه می‌شود که گذار از تابستان به زمستان را نشان می‌دهد، این شش‌خطی به همان شکل تشبیهی به بهار است، که از رکود و نخوت زمستانی به تابستانی ثمربخش رهنمود می‌شود.
با چنین نمای امیدوارکننده‌ای است که ای‌جینگ نیز به پایان خود می‌رسد.

سنجش شش‌خطی:

«پیش از پایان یافتن». موفقیت.
اما اگر روباه وقتی به پایان عبورش نزدیک شد،
دمش در آب برود،
چیزی نیست که هماهنگ و سودمند باشد.

در این وضعیت کارها بزرگ و پر از مسئولیت هستند؛ چیزی شبیه خارج کردن تمام جهان از هرج و مرج.
اما کاری است که موفقیت در آن وعده داده شده است؛ چون هدفی است که می‌تواند نیروهای پراکنده را با هم متحد کند؛ خواه این نیروهای درون شما باشند، خواه نیروهای افراد مختلف.
در ابتدا باید بسیار مراقب و محتاط بود، مثل راه رفتن روباه پیر روی رود یخ زده که در چین یک ضرب‌المثل است؛ او گوش‌هایش را تیز می‌کند و بسیار آهسته و با دقت، جای پایش را انتخاب می‌کند و شدیداً مراقب صدای ترک برداشتن یخ است تا از آن بگریزد.
اما روباه جوان بی‌دقت و با غرور پیش می‌رود و به این دلیل بسیار پیش می‌آید که در پایان عبورش از رودخانه، به داخل رودخانه بیفتد و دمش خیس شود.
بر این اساس، در زمان «پیش از پایان»، دقت و احتیاط پیش‌نیاز موفقیت است.

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 64: آتش بر فراز آب:
نگاره‌ی وضعیت «پیش از تحول».
به این ترتیب انسان برتر در تفکیک کردن چیزها دقت می‌کند،
بنابراین هرچیز جای مناسب خود را پیدا می‌کند.

آتش بر فراز آب:
نگاره‌ی وضعیت «پیش از تحول».
به این ترتیب انسان برتر در تفکیک کردن چیزها دقت می‌کند،
بنابراین هرچیز جای مناسب خود را پیدا می‌کند.

وقتی آتش که به طور طبیعی به بالا شعله می‌کشد در بالا است، و آب که به پایین جریان می‌یابد پایین است، جهت گیری این تأثیرات باعث می‌شود برهم کنشی نداشته باشند و در جای مناسب خود قرار گرفته باشند.
به همین ترتیب، ما باید طبیعت نیروهایی که با آن‌ها سر و کار داریم را بررسی کنیم و آن‌ها را در جای مناسب‌ قرار دهیم. اینگونه نیروها به خوبی در کنار هم کار می‌کنند و موفقیت می‌رسیم.
اما برای مدیریت نیروهای بیرونی، ابتدا لازم است خود به دیدگاه درستی برسیم، چون تنها با دست یافتن به جایگاه و دیدگاه درست می‌توانیم درست کار کنیم.


جمع بندی:

اینجا پایان ماجرا نزدیک است و می‌توانید با موفقیت از این جریان عبور کنید، اما هنوز وظایفی هست که باید انجام شوند.
برای پایان یافتن ماجرایی که در آن هستید عجله نکنید. «چشم انتظار خواسته‌ها و یا تمام کردن اینجا بودن شما را بی‌دقت و بی‌احتیاط می‌کند» و اینگونه همه‌ی دستاوردهای گذشته را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهید.
تنها نشانه‌ی پایان این ماجرا آغاز ماجرای بعدی است، پس تا آن زمان «ذهن خود را روی همینجا و همین لحظه متمرکز کنید تا به وظایف خود به خوبی رسیدگی کنید، درس‌های این مرحله را کامل یاد بگیرید و با سر بلندی از آن عبور کنید».
اینگونه صاحب تشخیص درست می‌شوید و یاد می‌گیرید هر چیز را در جای درستش قرار دهید.
«نگران نباشید...آن ماجرا به زودی شروع می‌شود و این جریان تبدیل به خاطرات خوش شما خواهد شد». اینها روزهای خوب گذشته هستند.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

گفتاری ثبت نشده - در حال جمع آوری و آماده سازی


تجربه‌ها، نظرات یا سوالات شش خطی 64


مدتی بود توی بازار کار می‌کردم و اوضاع خیلی پرفشاری بود. اصلاً با روحیه‌ام نمیخوند ولی خب به دلایلی خیر در این بود که اینجا باشم. و واقعاً هم بود!
خلاصه نزدیک ۵ ماه بود که اونجا بودم و یه جورایی پذیرفته بودم و به صلح رسیده بودم و ادامه می‌دادم، اما خسته شده بودم... اینجا بود که به لطف خدا از طرف دوتا از دوستام برای کاری که خیلی با علاقه و روحیه‌ام سازگارتر بود پیشنهاد همکاری شد و قرار شد به امید خدا از چند وقت دیگه شروع کنیم.
اینجا با ای جینگ مشورت کردم ولی دقیق سوالم یادم نیست، چون مربوط به خیلی سال پیشه، ولی حدوداً سوال این بود که:
«با توجه به اینکه می‌خوام از اینجا برم، نگاه و رفتار مناسب در کاری که توش بودم چیه؟»
که پاسخ ۶۴ پایدار بود.
این پاسخ به روشنی می‌گفت که دقت و احتیاطم رو نباید از دست بدم چون این دم آخری خیلی مهم و حیاتیه، مخصوصاً وقتی می‌بینم اینجا داره تموم میشه، احتمال بی‌احتیاطی و رفتارهای نادرست بیشتر میشه و اینجوری همه چیز تحت تأثیر این پایان عجولانه یا نادرست قرار می‌گیره.
در نتیجه الان مهم اینه که تمرکزم همینجا باشه و حتی با مراقبت و احتیاط بیشتری نسبت به قبل پیش برم تا درس‌های این مرحله رو کامل یاد بگیرم و بدونم چیزی تا پایان این ماجرا نمونده و صبور باشم.
خود دونستن نزدیک بودن پایان این ماجرا سبکی خوبی درونمون ایجاد کرد که باعث شد قدرت تشخیص بهتر و در نتیجه رفتاری سنجیده‌تر داشته باشم.
پاسخ‌ها 2

شما واقعا انسان قوی و صبوری هستید

ممنونم
امیدوارم خداوند به شما قوت و صبر کامل بدن
و البته منم قوی و صبور بشم

پاسخ دادن


با ثبت تجربه یا پرسیدن سوال به گسترش آگاهی خود و دیگران کمک می‌کنید.

آگاهی باید نیرویی در حال تازه شدن باشد. این تنها از طریق نزدیکی پرشور میان دوستان همراه و همدل اتفاق میفتد که به گفتگو در مورد حقایق زندگی می‌پردازند و آن‌ها‌ را در زندگی پیاده می‌کنند...

ریچارد ویلهلم - تصویر شش خطی ۵۸ - شادمانی
ثبت نظر

ترجمه و توضیح کامل خطوط شش خطی کتاب ای جینگ
(تفسیر یی چینگ - خطوط)

بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم

خط اول شش خطی:
تصویر شش‌خطی 64: شش در آغاز (ین در پایین) یعنی:
او دمش در آب می‌رود.
سرافکندگی.

شش در آغاز (ین در پایین) یعنی:
او دمش در آب می‌رود.
سرافکندگی.

تفسیر خط اول شش خطی 64

در زمان بی‌نظمی این وسوسه برای فرد ایجاد می‌شود که با تمام سرعت پیش رود تا چیز ارزشمندی به دست آورد. اما اگر زمان مناسب برای موفق شدن نرسیده باشد، این میل شدید منجر به شکست و سرافکندگی می‌شود. در چنین زمان‌هایی عاقلانه این است که با خویشتن داری، خود را از رسوایی شکست حفظ کنیم.

* می‌توانید تفاوت این خط با خط اول شش‌خطی قبلی، شش‌خطی 63 «پیش از پایان» را مقایسه کنید.
آنجا هم دمی خیس شده، اما پس از پایان.

چکیده

او میل شدیدی برای پیشرفتن دارد تا از این آب گل‌آلود ماهی بگیرد.
این میل شدید تنها باعث شکست و سرافکندگی او می‌شود.

* می‌توانید تفاوت این خط با خط اول شش‌خطی قبلی، شش‌خطی 63 «پیش از پایان» را مقایسه کنید.
آنجا هم دمی خیس شده، اما پس از پایان.

خط دوم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 64: نُه در جایگاه دوم یعنی:
او ترمز چرخ‌ها را می‌کشد.
درست و محکم بودن خوش‌اقبالی به بار می‌آورد.

نُه در جایگاه دوم یعنی:
او ترمز چرخ‌ها را می‌کشد.
درست و محکم بودن خوش‌اقبالی به بار می‌آورد.

تفسیر خط دوم شش خطی 64

اینجا بار دیگر (مثل خط اول) زمان اقدام کردن هنوز نرسیده است. اما صبری که اینجا لازم است باید با نگاه به فردا باشد. ایستادن و اقدام نکردن بی‌پایان نمی‌تواند موفقیتی به همراه داشته باشد. در عوض، فرد باید درون خود قدرتی ایجاد کند که او را قادر به پیش رفتن می‌سازد. او باید ماشینی داشته باشد تا با آن بتواند عبور کند. اما او باید در زمان لازم از ترمز استفاده کند. صبر در عالی‌ترین معنا یعنی ترمز قدرت. از این رو او نباید بخوابد و دید خود را به هدف از دست دهد. اگر او در تصمیمش قدرتمند و پایدار بماند، در آخر همه چیز خوب پیش می‌رود.

چکیده

او ترمز نیروی پیشران خود را می‌کشد و صبر می‌کند.
در عین صبر کردن نیروی خود را تقویت می‌کند، چشم از هدف بر نمی‌دارد و در تصمیم خود راسخ می‌ماند؛ اینگونه در آخر همه چیز به نفع او می‌شود.

خط سوم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 64: شش در جایگاه سوم یعنی:
«پیش از تکمیل»، حمله بداقبالی به بار می‌آورد.
عبور از رودخانه‌ی بزرگ برای فرد هماهنگ و سودمند است.

شش در جایگاه سوم یعنی:
«پیش از تکمیل»، حمله بداقبالی به بار می‌آورد.
عبور از رودخانه‌ی بزرگ برای فرد هماهنگ و سودمند است.

تفسیر خط سوم شش خطی 64

زمان تغییر فرا رسیده است، اما قدرت کافی برای کامل کردن تغییر در دست نیست. اگر با فشار تلاش کند آن را ایجاد کند، فاجعه نتیجه‌ی آن می‌شود، چون پس از آن فروپاشی غیر قابل اجتناب است. پس چه کاری باید انجام داد؟ وضعیت تازه‌ای باید ایجاد شود؛ باید نیروی یاران توانا را به کار گرفت و در این همراهی قدم لازم را برداشت – همان عبور از رودخانه‌ی بزرگ. سپس کامل شدن ممکن می‌شود.

چکیده

زمان ایجاد تغییر فرا رسیده است، اما او نیروی کافی برای آن را ندارد.
زور زدن برای رسیدن به نتیجه فقط به شما آسیب می‌زند.
با پیوستن به دیگران و بهره‌مندی از نیروی جمعی می‌توانید اقدام کنید و کار خود را به پایان رسانید.

خط چهارم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 64: نُه در جایگاه چهارم یعنی:
درستی و محکمی خوش اقبالی به بار می‌آورد.
افسوس محو می‌شود.
تکانی ناگهانی، تا بر قلمرو شیطان مسلط شود.
پس از سه  سال، قلمروهای عظیمی پاداش می‌گیرد.

نُه در جایگاه چهارم یعنی:
درستی و محکمی خوش اقبالی به بار می‌آورد.
افسوس محو می‌شود.
تکانی ناگهانی، تا بر قلمرو شیطان مسلط شود.
پس از سه سال، قلمروهای عظیمی پاداش می‌گیرد.

تفسیر خط چهارم شش خطی 64

اکنون زمان درگیری است. تغییر باید کامل شود. ما باید در تصمیم‌گیری قدرتمند باشیم؛ این خوش‌اقبالی به بار می‌آورد. تمام شک و شبهه‌ها در این دورانِ سختِ درگیریْ باید ساکت شوند. اینجا مسئله یک درگیری شدید برای شکست و تسلط بر قلمروی شیطان، یعنی نیروهای فاسد و منحرف است. اما این درگیری پاداش خود را دارد. اکنون زمان ایجاد بنیان‌های قدرت و برتری در آینده است.

چکیده

زمان اقدام فرا رسیده و با عزم راسخ برای خود خوش‌اقبالی می‌آفریند و افسوس‌ها را محو می‌کند.
به قلب فساد و تباهی با تمام قوا هجوم می‌برد و بر آن مسلط می‌شود.
این دستاورد بزرگ، پاداش بزرگی نصیب او خواهد کرد.

خط پنجم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 64: شش در جایگاه پنجم یعنی:
پایداری خوش اقبالی به بار می‌آورد.
افسوسی در کار نیست.
نور انسان برتر حقیقی است.
خوش اقبالی.

شش در جایگاه پنجم یعنی:
پایداری خوش اقبالی به بار می‌آورد.
افسوسی در کار نیست.
نور انسان برتر حقیقی است.
خوش اقبالی.

تفسیر خط پنجم شش خطی 64

پیروزی به دست آمده است. نیروی پایداری و استواری همچنان پا بر جا است. همه چیز خوب پیش رفته است. بر تمام شک و تردید‌ها غلبه شده است. موفقیت اعتبار کار انجام شده را تصدیق می‌کند. نور یک شخصیت برتر به پیش می‌تابد و تأثیرش را بر قلب کسانی که ایمان دارند می‌گذارند و به دور او جمع می‌شوند. دوران تازه فرا رسیده است و خوش‌اقبالی را با خود آورده است. و درست مثل تابش پس از باران نور خورشید که زیبایی را دو چندان می‌کند، یا همانطور که جنگل برخاسته از ویرانه‌های جنگلی سوخته سبزتر می‌شود، دوران تازه بسیار شکوهمندتر از دوران سخت و تاریک گذشته جلوه می‌کند.

چکیده

او با پایداری خود خوش‌اقبالی می‌آفریند و به شک و تردید‌ها پایان می‌دهد.
نور او حقیقی است و همه را در بر می‌گیرد.
پیروزی به دست آمده و دوران تازه، همچون تابش پس از باران خورشید، شکوهی دوچندان دارد.

خط ششم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 64: نُه در جایگاه پایانی (یانگ در بالا) یعنی:
با صمیمیتی حقیقی به نوشیدن شراب مشغول‌اند. سرزنشی نیست.
اما اگر زیاده روی کند، در حقیقت این (مراسم و پایکوبی) را از دست خواهد داد.

نُه در جایگاه پایانی (یانگ در بالا) یعنی:
با صمیمیتی حقیقی به نوشیدن شراب مشغول‌اند. سرزنشی نیست.
اما اگر زیاده روی کند، در حقیقت این (مراسم و پایکوبی) را از دست خواهد داد.

تفسیر خط ششم شش خطی 64

پیش از پایان یافتن، در آغاز دوران تازه، دوستان در فضایی دوستانه دور هم جمع می‌شوند و زمان انتظار (برای آغاز دوران تازه) به خوشی می‌گذرد. از آنجا که رسیدن به این دوران تازه سخت بوده است، سرزنشی در این کار نیست. اما در تمام این ماجرا باید مراقب بود تا حدود مناسب رعایت شود. اگر فردی از خوشی مست شود، این اوضاع پسندیده را به خاطر زیاده‌روی و افراط از دست خواهد داد.

چکیده

خوش‌گذرانی در فضای دوستانه، سختی‌ گذشته و تلخی انتظار دوران تازه را برطرف می‌کند.
ولی باید حدود مناسب رعایت شوند؛ افراط در خوشگذرانی باعث از دست دادن این لحظه‌ی خوشایند می‌شود.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.