تفسیر ای جینگ(یا تفسیر یی چینگ)
‌شش خطی 1

‌نیروی آفریننده

اسامی دیگر شش خطی: آفریننده، نماد آسمان، اصل خلاق، نیرو، کلید، خلاقیت، آغازگرانه، قدرت خلاق، قدرت اصلی، ینگ، نیروی زندگی، کوندالینی، پدر آسمانی

تفسیر یی چینگ - تصویر شش خطی 1 - نیروی آفریننده از جدول یی چینگ

شش خطی 1

نیروی آفریننده

اولین شش خطی از شش خط پایدار تشکیل شده است. این خطوط پایدار نماینده‌ی نیروی بنیادین (همه چیز) است که روشنایی بخش، کنش گرا، قدرتمند و برخاسته از روح است. این شش خطی همواره شخصیتی قدرتمند دارد، و از آنجا که ضعف در او راه ندارد، در بر دارنده‌ی گوهر و عصاره‌ی نیرو و قدرت است.
نیروی آن در بند و محدود به وضعیتی در فضا نیست و از این جهت به عنوان «پویایی» نیز در نظر گرفته شده است.
زمان نیز به عنوان پایه‌ای برای این حرکت و پویایی در نظر گرفته شده. و از این رو شش خطی نیروی زمان و نیروی پایداری در زمان که همان «استقامت و استمرار» است را در خود دارد.
قدرتی که در این شش خطی ارائه شده دو معنا دارد - اثرش در جهان هستی و اثرش در جهان انسانی.
در رابطه با هستی، شش خطی بیانگر قدرت و نیروی آفریننده‌ی ایزد است.
در رابطه با جهان انسانی، متعلق به عمل خلاقانه‌ی یک انسان الهی و مقدس، یک فرمانروا یا رهبر است که از این نیرو در جهت تعالی و رشد انسان‌ها استفاده می‌کند.

سنجش شش‌خطی:

کارهای «بدیع و خلاقانه» (که منجر به آفریدن چیزی تازه می‌کند) موفقیت بی‌نظیری در پی دارند،
هماهنگی و سودمندی (این کارها) از طریق درست و محکم بودن.

این شش‌خطی به شما نشان می‌دهد که موفقیتی نشئت گرفته از اعماق کهن جهان هستی به شما می‌رسد؛ موفقیتی بزرگ و اصیل.
رسیدن به این شادمانی، تنها به استواری و ادامه دادن در راه درست بستگی دارد.
هماهنگی و سودمندی برگردان ترجمه «furthering» از بازگردان انگلیسی ترجمه ریچارد ویلهلم است که دقیقاً یعنی «ایجاد چیزی هماهنگ با طبیعتِ چیزی که به آن پرداخته می‌شود. »
استواری و ادامه دادن «perseverance» یعنی «درست و محکم بودن».
این گزاره‌ها نشان می‌دهند که با فعالیت درست و ادامه دار خود، در جهان درون و بیرون‌تان صلح، امنیت و اتحاد ایجاد می‌کنید.

*هنوز توضیح کامل برخی از شش‌خطی‌ها ناقص است. لطفاً بابت این وقفه ما رو ببخشید. ممنونیم.

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 1: حرکت آسمان پر از توان و قدرت است.
در نتیجه انسان برتر خود را قدرتمند و (کاملاً) خستگی ناپذیر می‌سازد.

حرکت آسمان پر از توان و قدرت است.
در نتیجه انسان برتر خود را قدرتمند و (کاملاً) خستگی ناپذیر می‌سازد.

روزی در پی روزی دیگر و تکرار این چرخه، ‌ایده‌ی قدرتی خستگی ناپذیر و پایداری را نشان می‌دهد. حرکت مداومی که سست و متزلزل نمی‌شود.
با توجه به این تصویر، خردمندانه است یاد بگیرید چگونه بهتر رشد کنید تا تأثیرات شما پایدار بمانند.
شما باید به صورت همه‌جانبه قدرتمند شوید؛ این کار را با کنار گذاشتن هرچیز پست و خوار‌کننده انجام دهید.
خستگی ناپذیری شما در مسیر به محدود کردن آگاهانه‌ی فعالیت‌های خود وابسته است.
*اژد‌ها نماد انرژی ذخیره شده، پویا و نیروی انگیزاننده است که به شکل رعد و برق آشکار می‌شود. در زمستان این نیرو در زمین پنهان می‌شود؛ در آغاز تابستان بار دیگر فعال می‌شود.


جمع بندی:

پیگیری خستگی ناپذیر انرژی زیاد، ایده‌ای نو و فکری تازه که هم اکنون از درون شما می‌جوشد «موفقیت بسیار زیادی» با خود دارد.
این نیرو متعلق به کار خلاقانه‌ی یک انسان الهی و مقدس، یک فرمانروا یا رهبر است که از این نیرو در جهت تعالی و رشد خود و سایرین استفاده می‌کند.
با فعالیت درست و ادامه دار خود در جهان درون و بیرون‌تان، صلح، امنیت و اتحاد ایجاد خواهید کرد.

اکنون زمان کنار گذاشتن هر چیز پست و بی‌ارزش است تا تمرکز و توان کافی برای انجام چنین فعالیت ارزشمندی که مد نظر دارید را داشته باشید.
تنها اینگونه می‌توانید به صورت خستگی ناپذیر در انجام فعالیت خود مداومت داشته باشید و به پاداش بسیار بزرگی که از ژرفای کهن جهان هستی به سوی شما روان شده دست یابید.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

درون جهان پیدا جهانی ناپیدا وجود دارد، جهان علت‌ها درون جهان معلول‌ها. درون ماده نیرویی وجود دارد، و این دو یکی هستند، و برای بودن به علت سومی وابسته‌اند، که علت رازآلود وجود آن‌ دو است. جهان ملکوتی(soul) درون جهان مادی-ملکی(matter) وجود دارد، و این دو یکی هستند، و توسط جهان روحانی(spirit، شاید همان جبروت) ایجاد می‌شوند.
ف.هارتمن -- «پاراسلسوس: زندگی و پیشگویی‌ها»


تجربه‌ها، نظرات یا سوالات شش خطی 1


معمولاً در کارهایی که ایده‌ای خلاقانه و فکری نو می‌خواست در زندگیم جریان پیدا کنه این شش خطی پدیدار می‌شد.
مثلاً در ابتدایی که می‌خواستم این سایت رو راه بندازم مشورت‌هایی که می‌گرفتم این شش‌خطی به شکل‌های پایدار یا ناپایدار رو نشون میداد و اشاره به ایده و فکری نو و کاملاً خلاقانه داشت که موفقیت خاصی در اثر دنبال کردن استوار و خستگی ناپذیرش به همراه میاره. و همینطور بسیار هماهنگ و سودمنده.

پاسخ دادن


با ثبت تجربه یا پرسیدن سوال به گسترش آگاهی خود و دیگران کمک می‌کنید.

آگاهی باید نیرویی در حال تازه شدن باشد. این تنها از طریق نزدیکی پرشور میان دوستان همراه و همدل اتفاق میفتد که به گفتگو در مورد حقایق زندگی می‌پردازند و آن‌ها‌ را در زندگی پیاده می‌کنند...

ریچارد ویلهلم - تصویر شش خطی ۵۸ - شادمانی
ثبت نظر

ترجمه و توضیح کامل خطوط شش خطی کتاب ای جینگ
(تفسیر یی چینگ - خطوط)

بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم

خط اول شش خطی:
تصویر شش‌خطی 1: نُه در آغاز (یانگ در پایین) یعنی:
اژد‌های پنهان.
وارد عمل نشوید.

نُه در آغاز (یانگ در پایین) یعنی:
اژد‌های پنهان.
وارد عمل نشوید.

تفسیر خط اول شش خطی 1

در چین اژد‌ها معنای متفاوتی از جهان غرب دارد. اژد‌ها سمبل الکتریسیته‌ی ذخیره شده، پویایی، نیروی انگیزاننده‌ای است که خود را در طوفان و رعد و برق آشکار می‌کند.
در زمستان این نیرو به درون زمین می‌رود؛ در اوایل تابستان بار دیگر بیدار می‌شود و در آسمان به شکل رعد و برق دیده می‌شود. در نتیجه نیرو‌های برسازنده روی زمین شروع به حرکت می‌کنند. اینجا این نیروی برسازنده همچنان زیر زمین پنهان است و در نتیجه تأثیری ندارد. در مورد مسائل انسانی، این سمبل انسان بزرگی است که هنوز شناخته نشده است. با این وجود او به خود وفادار می‌ماند.
او به خود اجازه نمی‌دهد تا تحت تأثیر موفقیت یا شکست بیرونی قرار بگیرد، بلکه به نیروی خود اعتماد می‌کند و این دوران را می‌گذراند. از این رو عاقلانه برای کسی که با پنهان‌بین (اوراکل) مشورت کرده و به این خط رسیده انتظار کشیدن در صبری مملو از قدرت است. زمان خود مسائل را حل می‌کند. نباید از این بترسد که قدرت او ظهور پیدا نکند؛ نکته‌ی اصلی این است که پیش از رسیدن زمان مناسب، نیرو‌های خود را صرف به زور رسیدن به چیزی نکنیم در حالی که هنوز زمان آن نرسیده است.

چکیده

اژد‌ها زیر زمین باقی می‌ماند.
او به توانایی خود آگاه است، اما کسی او را نمی‌شناسد.
با این وجود او به خود وفادار می‌ماند و تحت تأثیر موفقیت یا شکست بیرونی قرار نمی‌گیرد، و به جای زور زدن‌های بیهوده، به نیروی خود اعتماد می‌کند و این دوران را می‌گذراند.

خط دوم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 1: نُه در جایگاه دوم یعنی:
اژد‌ها روی زمین دیده می‌شود.
دیدن مرد بزرگ هماهنگ و سودمند است.

نُه در جایگاه دوم یعنی:
اژد‌ها روی زمین دیده می‌شود.
دیدن مرد بزرگ هماهنگ و سودمند است.

تفسیر خط دوم شش خطی 1

او هنوز به جایگاه فرماندهی نرسیده و در میان سایرین است. به هر حال، چیزی که او را از دیگران متمایز می‌کند جدیت او در هدفی که دارد، اعتبار و قابل اعتماد بودن بی‌حد و حصر او و تأثیری است که ناخودآگاه بر محیط اطراف می‌گذارد. برای چنین فردی مقدر شده که بسیار تأثیرگذار شود و جهان را به نظم در آورد. از این رو دیدن او پسندیده است.

چکیده

اژد‌ها روی زمین پدیدار می‌شود.
انسان برتر شروع به فعالیت در زمینه‌ی مورد نظر خود می‌کند. او فرماندهی است که هنوز همچون سایرین و در میان آن‌هاست.
اما جدیت، اعتبار فراوان، و تأثیری که ناخواسته بر پیرامونش می‌گذارد، او را از سایرین متمایز کرده است.
دیدار فردی خردمند و آگاه پسندیده و سودمند است.

خط سوم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 1: نُه در جایگاه سوم یعنی:
انسان برتر در تمام طول روز فعالی خلاق است.
در شب ذهن او درگیر و دلواپس است.
خطر.
گناهی نیست.

نُه در جایگاه سوم یعنی:
انسان برتر در تمام طول روز فعالی خلاق است.
در شب ذهن او درگیر و دلواپس است.
خطر.
گناهی نیست.

تفسیر خط سوم شش خطی 1

فضای تأثیرگذاری برای انسان بزرگ باز شده است. شهرت او شروع به پخش شدن کرده است. انبوه مردم به سوی او می‌آیند. نیروی درونی او متناسب با افزایش فعالیت بیرونی او است.
اینجا انواع کار‌ها را می‌توان انجام داد و در غروب وقتی که دیگران در حال استراحت هستند، برنامه‌ها و دلواپسی‌ها به او فشار می‌آورد. اما خطر در رفتن از پستی به بلندی است. بسیاری از انسان‌های بزرگ به خاطر جمع شدن مردم به گرد آن‌ها و منحرف شدن از مسیرشان نابود شدند. مقام طلبی آن‌ها باعث نابودی حقیقت وجود آن‌ها شده است.
به هر حال، بزرگی حقیقی با وسوسه‌ها به خطر نمی‌افتد و خراب نمی‌شود. او که نسبت به دوران تازه و نیاز‌های آن آگاه باقی می‌ماند، به اندازه‌ی کافی عاقبت‌اندیش است که از پرتگاه‌ها دوری کند و بی‌گناه باقی بماند.

چکیده

دایره‌ی فعالیت انسان بزرگ افزایش یافته است.
او در روز برنامه میریزد و فعالیت می‌کند، و در شب کارهای روز خود را بررسی می‌کند.
مراقب شهرت و اقبال دیگران باشید تا عاقل و عاقبت‌اندیش بمانید و از پرتگاه جاه‌طلبی دوری کنید. اینگونه از خطا دور می‌مانید.

خط چهارم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 1: نُه در جایگاه چهارم یعنی:
اژد‌ها در پروازش بر فراز ژرفا‌ها، گاه بالا می‌رود و گاه پایین می‌آید.
گناهی نیست.

نُه در جایگاه چهارم یعنی:
اژد‌ها در پروازش بر فراز ژرفا‌ها، گاه بالا می‌رود و گاه پایین می‌آید.
گناهی نیست.

تفسیر خط چهارم شش خطی 1

اینجا تغییر و تحول ایجاد شده است و حق انتخاب با انسان بزرگ است. دو رویکرد برای انسان بزرگ ممکن است:
او می‌تواند به ارتفاعات برود و نقش مهمی را در جهان بازی کند، یا می‌تواند کناره بگیرد و در خلوت خود را رشد دهد.
او می‌تواند راه یک قهرمان را در پیش گیرد یا راه قدیسی که گوشه‌نشینی را برگزیده است.
هیچ قانون کلی برای تعیین درستی هر یک از این مسیر‌ها وجود ندارد. اگر فرد رفتاری پایدار داشته باشد و با خود صادق باشد، راه مناسب خود را پیدا خواهد کرد. این مسیر درست و بدون‌گناه برای او است.

چکیده

اژد‌ها می‌تواند به بالای ابر‌ها یا اعماق زمین رود.
می‌توانید یک قهرمان جهانی یا یک درویش خلوت‌نشین باشید.
کسی بهتر از خود شما نمی‌داند کدام مناسب‌تر است.
اگر با خود صادق باشید خطایی در انتخاب شما نیست.

خط پنجم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 1: نُه در جایگاه پنجم یعنی:
اژد‌های در حال پرواز در آسمان‌ها.
دیدن مرد بزرگ هماهنگ و سودمند است.

نُه در جایگاه پنجم یعنی:
اژد‌های در حال پرواز در آسمان‌ها.
دیدن مرد بزرگ هماهنگ و سودمند است.

تفسیر خط پنجم شش خطی 1

اینجا انسان بزرگ به حلقه‌ی انسان‌های آسمانی رسیده است. تأثیرات او پخش شده و برای تمام جهان مشهود است. هرکس او را ببیند ممکن است او را انسانی نورانی و مبارک قلمداد کند.
کنفسیوس درباره‌ی این خط می‌گوید:

«چیز‌هایی که آوای یکسانی دارند با هم میلرزند.
چیز‌هایی که در ذات‌شان نزدیکی دارند یکدیگر را می‌جویند.
آب به سمت چیزی که خیس است جاری می‌شود، آتش رو به خشکی می‌کند.
ابر‌ها (نفس آسمان) اژد‌ها را دنبال می‌کنند، باد (نفس زمین) ببر را دنبال می‌کند.
به این ترتیب، دانا برمیخیزد و همه با چشمان‌شان او را دنبال می‌کنند.
زاده‌ی آسمان به چیز‌های بالا حس نزدیکی دارد.
زاده‌ی زمین به چیز‌های پایین حس نزدیکی دارد.
هر کدام هم‌جنس خود را دنبال می‌کنند.
»

چکیده

او به حلقه‌ی استادانی پیوسته که همیشه خواهان دیدارشان بود. چنان اوج گرفته که همه او را می‌بینند و با برکت می‌خوانند.
دیدار با انسان بزرگ هماهنگ و سودمند است.

خط ششم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 1: نُه در جایگاه ششم یعنی:
اژد‌های خود‌رأی دلیلی برای توبه خواهد داشت.

نُه در جایگاه ششم یعنی:
اژد‌های خود‌رأی دلیلی برای توبه خواهد داشت.

تفسیر خط ششم شش خطی 1

وقتی انسانی به دنبال بسیار بالا رفتن باشد طوری که ارتباطش با سایر بشریت را از دست دهد، منزوی می‌شود و این لزوماً به شکست میانجامد.
این خط در برابر آرزو‌های بسیار بزرگی که بیش از توان فرد است هشدار می‌دهد. سقوطی بلند و ناگهانی می‌تواند در پی باشد.

چکیده

اژد‌ها به دنبال بالا و بالاتر رفتن است.
آرزو‌های بزرگ و دنبال کردن آنچه در حد توان شما نیست، شما را منزوی کرده، و سقوط ناگهانی قطعی است. مراقب آرزو‌های خود باشید.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.