شش خطی 1
نیروی آفریننده، آغازگر یا خلاق (Qian)

اسامی دیگر:

آفریننده، نماد آسمان، اصل خلاق، نیرو، کلید، خلاقیت، آغازگرانه، قدرت خلاق، قدرت اصلی، ینگ، نیروی زندگی، کوندالینی، پدر آسمانی

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 1 - نیروی آفریننده، آغازگر یا خلاق (Qian) از جدول یی چینگ

واکاوی و توضیح:

ریشه‌شناسی و مفهوم کلیدی:

نگاشت چینی «چیان» به صورت زیر است:

  1. خورشید در حال طلوع در چپ: نماد نیرویی بنیادین که بیوقفه میتابد و منشأ همه چیز است.
  2. جوانهای در حال شکفتن در بالای خورشید: جوانهای با دو برگ در بالای خورشید، تجلی و ظهور این نیرو در جهان مادی است.
  3. ریشهی عمیق در داخل زمین: در زیر خورشید، ریشهای عمیقاً به زیر زمین (به قلمرو کُن) رفته است و بنیان تجلی چیزها در زمین است.
  4. نیروی حیات (چی) در سمت راست.

در نتیجه چیان تصویر خورشید در حال طلوعی است که با نور و نیروی خود همه‌ی جهان را تغذیه می‌کند و به صورت پایدار و خستگی‌ناپذیری عمل می‌کند.

ساختارشناسی و نمادها:

ساختار این نگاره، آسمان زیر آسمان است که نماد تمرکز مطلق بر اصول خلاقیت، حرکت، نیرو و رهبری است.

  • آسمان به مثابه بذر یا نطفه: در رابطه با زمین (کُن)، «چیان» همان بذر یا نطفه، ایدهٔ نخستین و طرح اصلی است. این ایده توسط «کُن» (به مثابه کشتزار یا رحم) دریافت و پرورش داده میشود تا در جهان تجلی یابد. در نتیجه فرد برای به کمال رساندن این نیرو یا ایده، نیاز به فعالیت، تمرین و پرورش ادامه دار دارد.
  • قدرتِ آگاه: قدرت چیان، قدرتی کورکورانه نیست، بلکه ریشه در آگاهی ناب، بینش درست و شفافیت کامل دارد. این قدرت، هرگونه سردرگمی، شک و تردید را از میان برمیدارد.

تجلیهای گوناگون: 

  • در ذهن: چیان نماد ایدههای بکر، بینش‌های تازه و اصیل، خلاقیت محض و شفافیت است.
  • در معنویت: چیان نماد مشاهدات و مکاشفات معنوی، اشراق، ایمان راسخ، شناخت خویشتن و تجلی «استادی آگاه» است. این همان جریان نیروی روحانی عمیق و انرژی معنوی ناب است.
  • در فرآیند تربیت و دانش: تعلیم، راهنمایی، هدایت و استادی در قلمرو «چیان» جای دارد. این نقش، پیشرو، الهامبخش و جهتدهنده است.
  • در ساختارهای اجتماعی: چیان نقش «سر» را ایفا میکند. در حکومت، پادشاه یا رهبر است؛ در سازمانها، مدیر ارشد؛ و در خانواده، نقش پدر. این جایگاه، مسئولیت هدایت، تصمیمگیری و ارائهٔ چشمانداز را بر عهده دارد.

ویژگیهای روانی-عملکردی: 

  • کاملاً روشن: ذهن از هرگونه شک، تردید و ابهام پاک است و بینشی شفاف و نافذ حاکم است.
  • کاملاً قدرتمند و محکم: عملکرد فرد قاطع، بااراده و پرنفوذ است. او با اقتدار و بدون تردید عمل میکند.
  • نیرویی عظیم و دریافتهای فوقالعاده: در بعد درونی، این حالت با دریافتها و حالات معنوی بسیار عمیق و متعالی همراه است.
  • خلاقیت و پیگیری: در فعالیتهای ذهنی، ایدههایی بکر و سازنده تولید میکند که با قدرت و استحکام پیگیری میشوند.
  • پیشروی و قاطعیت: در فعالیتهای عملی، فردی پیشرو، قاطع، روشن و الهامبخش است.

همهٔ این حالت‌ها همزمان میتوانند در فرد تجربه شوند و نمودی از «آگاهی کامل»ـــ در مقابل پذیرش کامل در ششخطی دوم ـــ باشند.


معرفی، سنجش، تصویر و خطوط بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم


معرفی شش خطی

اولین شش خطی از شش خط پایدار تشکیل شده است. این خطوط پایدار نماینده‌ی نیروی بنیادین (همه چیز) است که روشنایی بخش، کنش گرا، قدرتمند و برخاسته از روح است. این شش خطی همواره شخصیتی قدرتمند دارد، و از آنجا که ضعف در او راه ندارد، در بر دارنده‌ی گوهر و عصاره‌ی نیرو و قدرت است.
نیروی آن در بند و محدود به وضعیتی در فضا نیست و از این جهت به عنوان پویایی نیز در نظر گرفته شده است.
زمان نیز به عنوان پایه‌ای برای این حرکت و پویایی در نظر گرفته شده. و از این رو شش خطی نیروی زمان و نیروی پایداری در زمان که همان استقامت و استمرار است را در خود دارد.
قدرتی که در این شش خطی ارائه شده دو معنا دارد - اثرش در جهان هستی و اثرش در جهان انسانی.
در رابطه با هستی، شش خطی بیانگر قدرت و نیروی آفریننده‌ی ایزد است.
در رابطه با جهان انسانی، متعلق به عمل خلاقانه‌ی یک انسان الهی و مقدس، یک فرمانروا یا رهبر است که از این نیرو در جهت تعالی و رشد انسان‌ها استفاده می‌کند.

سنجش شش‌خطی:

از «ون‌وانگ (شاه ون)» نگارنده‌ی ای‌جینگ (~سده‌ی نه تا یازدهم پیش از میلاد)

نیروی خلاق(آفریننده) موفقیت عظیم ایجاد می‌کند؛ هماهنگی و سودمندی به واسطه‌ی استقامت(درست و محکم بودن).
-----
اویی چی‌شو : آفرینش موفق است؛ در صورت درست بودن سودمند است.

مطابق با معنای ریشه‌ای، ویژگی‌های [عظمت نیروی آفریننده، موفقیت، سودمندی(پیشرفت) و درستی(استقامت)] به هم متصل‌اند.
زمانی که فرد چنین اوراکلی(پنهان دان) دریافت می‌کند، به این معناست که موفقیت از اعماق بنیادین جهان به او خواهد رسید
و همه‌ی تلاش او برای یافتن خوشبختی خودش و دیگران تنها به این شیوه بستگی دارد: استقامت در آنچه درست است.

معانی دقیق هر چهار ویژگی از همان دوران‌های ابتدایی موضوع گمانه‌زنی بوده‌اند. کلمه چینی که در اینجا به منحصر به فرد(sublime) ترجمه شده است، به معنای واقعی کلمه به "سر"، "منشأ"، "بزرگ" اشاره دارد. به همین دلیل است که کنفوسیوس در توضیح آن می‌گوید: به راستی که بزرگ است قدرت آفرینش؛ همه‌ی موجودات آغازشان را به آن مدیون‌اند.این نیرو به تمام آسمان نفوذ کرده و آن را در بر گرفته است. زیرا این ویژگی بنیان سه ویژگی دیگر نیز است.

آغاز همه‌ی چیزها هنوز در فراسو به شکل ایده‌هایی که هنوز واقعی نشده‌اند قرار دارد. اما آفرینش این توان را دارد که به این کهن الگو‌ها شکل و فرم بدهد. این در کلمه موفقیت نشان داده شده است و این فرایند با تصویری از طبیعت نمایان می‌شود: ابرها می‌گذرند و باران کار خود را انجام می‌دهد و همه موجودات وارد جریان شکل گیری‌شان می‌شوند.

در مورد کاربردش در زندگی انسانی، این ویژگی‌ها راه یک موفقیت چشمگیر را به انسان بزرگ نشان می‌دهند: زیرا او با وضوح بسیار علل و نتایج را می‌بیند، شش سطح را در زمان مناسب کامل می‌کند و در زمان مناسب سوار بر آن‌ها به سوی آسمان روان می‌شود، گویی بر شش اژدها سوار است. شش سطح، شش موقعیت مختلف در شش خطی(هگزاگرام) هستند که بعداً با نماد اژدها نشان داده می‌شوند. اینجا مشخص شده که راه موفقیت، در فهمیدن و عملی کردن راه جهان [دائو] قرار دارد، که این راه، یا دائو همچون قانون و بستری است که از آغاز تا پایان جریان دارد و همه چیز را در وادی زمان پدیدار می‌کند. بنابراین هر سطح یا قدم که به سرانجام می‌رسد، فوراً به بستری برای سطح و مرحله‌ی بعد تبدیل می‌شود. زمان دیگر یک مانع نیست، بلکه وسیله‌ای است برای به ظهور رساندن و فعلیت بخشیدن به آنچه بالقوه و پتانسیل می‌باشد.

هنگامی که عمل آفرینش در دو ویژگی عظمت نیروی آفریننده و موفقیت بازتاب می‌یابد، فرآیند حفظ و ماندگاری چیزها به صورت به وجود آمدن و متمایز شدن پدیده‌ها نشان داده می‌شود.
این فرآیند در دو اصطلاح سودمندی(پیشرفت) (دقیقاً یعنی: "آفرینش آنچه با ذاتش در هماهنگی است") و درستی(استقامت) (دقیقاً یعنی: "درست و محکم") بیان شده است. مسیر آفرینش دچار دگرگونی‌ها می‌شود و موجودات را شکل می‌دهد تا هر یک به ذات حقیقی و مخصوص خود برسند، سپس آن‌ها را در هماهنگی با هارمونی بزرگ نگه می‌دارد. بدین ترتیب با پیشرفت از طریق استقامت خودش را نمایان می‌کند.

در رابطه با حوزه انسانی، این نشان می‌دهد که چگونه انسان بزرگ به واسطه‌ی فعالیتش برای ایجاد نظم، صلح و امنیت را به جهان می‌آورد: او بر فراز انبوه مخلوقات جای می‌گیرد، و همه‌ی سرزمین‌ها در صلح متحد می‌شوند.

تصویر شش‌خطی:

منسوب به «کنفسیوس» (~سده‌ی ششم تا پنجم پیش از میلاد)

حرکت آسمان پر از توان و قدرت است.
در نتیجه انسان برتر خود را قدرتمند و (کاملاً) خستگی ناپذیر می‌سازد.
-----
اویی چی‌شو : عمل آسمان قدرتمندانه است. افرادی با ویژگی‌های رهبری از آن برای رشد مداوم خود استفاده می‌کنند.

روزی در پی روزی دیگر و تکرار این چرخه، ‌ایده‌ی قدرتی خستگی ناپذیر و پایداری را نشان می‌دهد. حرکت مداومی که سست و متزلزل نمی‌شود.
با توجه به این تصویر، خردمندانه است یاد بگیرید چگونه بهتر رشد کنید تا تأثیرات شما پایدار بمانند.
شما باید به صورت همه‌جانبه قدرتمند شوید؛ این کار را با کنار گذاشتن هرچیز پست و خوار‌کننده انجام دهید.
خستگی ناپذیری شما در مسیر به محدود کردن آگاهانه‌ی فعالیت‌های خود وابسته است.
*اژد‌ها نماد انرژی ذخیره شده، پویا و نیروی انگیزاننده است که به شکل رعد و برق آشکار می‌شود. در زمستان این نیرو در زمین پنهان می‌شود؛ در آغاز تابستان بار دیگر فعال می‌شود.

گفتارهای شش خطی 1

پاراسلسوس (زندگی و پیشگویی‌ها): درون جهان پیدا جهانی ناپیدا وجود دارد، جهان علت‌ها درون جهان معلول‌ها. درون ماده نیرویی وجود دارد، و این دو یکی هستند، و برای بودن به علت سومی وابسته‌اند، که علت رازآلود وجود آن‌ دو است. جهان ملکوتی(soul) درون جهان مادی-ملکی(matter) وجود دارد، و این دو یکی هستند، و توسط جهان روحانی(spirit، شاید همان جبروت) ایجاد می‌شوند.

تجربه‌ها و سوالات 1

خیلی جالبه من پرسش این بود من چه تاثیری قراره در این دنیا بزارم و اینو داد و واقعا بی نظیر بود این ش... بیشتر
خیلی کار داشتم ولی خیلی خوابم میومد. شب خیلی کم خوابیده بودم و زودم بیدار شده بودم.
یه حسی توم ب...
بیشتر
رسیدن به عشق قدیمی و رابطه صمیمی دوباره
من برای ادامه رابطه ام پرسید 61 با خط 1 اومد ولی تفسیرش نمیدونم کسی میدونه
ایچینگ ) روح زنده ی استاد( / سپاس♡
من پرسیدم استفاده از قدرت تخیل آیا برای آینده من خوبه
اوووم ، هر موجود زنده که حیات (نفس میکشد) دارد ، بجز اجسام،یک نمونه ریز از یک وجود و منبع آگاهی است،... بیشتر
چقدر شگفت‌زده شدم از پاسخش سوالم این بود چه اتفاقی در من افتاده چرا نمیتونم بنویسم چرا نمیتونم متمرک... بیشتر
درود
من یه تصادف کردم باماشین یه آدم وبال به ناحق وباپارتی مقصرم کردند .پس ازکارشناسی های متعدد ...
بیشتر

متن اصلی خطوط از «وو‌وانگ» (پسر شاه‌ون) و «دوک ژو» (برادر کوچک‌تر شاه‌ون)، که پس از درگذشت وی به کتاب افزوده شد
(~سده‌ی یازدهم پیش از میلاد)


خط اول:

اویی چی‌شو: اژدهای پنهان نباید به کار گرفته شود.


ریچارد ویلهلم: اژد‌های پنهان. وارد عمل نشوید.

تفسیر خط اول

در چین اژد‌ها معنای متفاوتی از جهان غرب دارد. اژد‌ها سمبل الکتریسیته‌ی ذخیره شده، پویایی، نیروی انگیزاننده‌ای است که خود را در طوفان و رعد و برق آشکار می‌کند.
در زمستان این نیرو به درون زمین می‌رود؛ در اوایل تابستان بار دیگر بیدار می‌شود و در آسمان به شکل رعد و برق دیده می‌شود. در نتیجه نیرو‌های برسازنده روی زمین شروع به حرکت می‌کنند. اینجا این نیروی برسازنده همچنان زیر زمین پنهان است و در نتیجه تأثیری ندارد. در مورد مسائل انسانی، این سمبل انسان بزرگی است که هنوز شناخته نشده است. با این وجود او به خود وفادار می‌ماند.
او به خود اجازه نمی‌دهد تا تحت تأثیر موفقیت یا شکست بیرونی قرار بگیرد، بلکه به نیروی خود اعتماد می‌کند و این دوران را می‌گذراند. از این رو عاقلانه برای کسی که با پنهان‌بین (اوراکل) مشورت کرده و به این خط رسیده انتظار کشیدن در صبری مملو از قدرت است. زمان خود مسائل را حل می‌کند. نباید از این بترسد که قدرت او ظهور پیدا نکند؛ نکته‌ی اصلی این است که پیش از رسیدن زمان مناسب، نیرو‌های خود را صرف به زور رسیدن به چیزی نکنیم در حالی که هنوز زمان آن نرسیده است.

خط دوم:

اویی چی‌شو: اژدها روی زمین دیده می‌شود؛ دیدن انسان بزرگ سودمند است.


ویلهلم: اژد‌ها روی زمین دیده می‌شود. دیدن مرد بزرگ هماهنگ و سودمند است.

تفسیر خط دوم

او هنوز به جایگاه فرماندهی نرسیده و در میان سایرین است. به هر حال، چیزی که او را از دیگران متمایز می‌کند جدیت او در هدفی که دارد، اعتبار و قابل اعتماد بودن بی‌حد و حصر او و تأثیری است که ناخودآگاه بر محیط اطراف می‌گذارد. برای چنین فردی مقدر شده که بسیار تأثیرگذار شود و جهان را به نظم در آورد. از این رو دیدن او پسندیده است.

خط سوم:

اویی چی‌شو: یک رهبر در تمام روز کار می‌کند و در شب مراقب است. خطر وجود دارد، اما اشتباهی نیست.


ویلهلم: انسان برتر در تمام طول روز فعالی خلاق است. در شب ذهن او درگیر و دلواپس است. خطر. گناهی نیست.

تفسیر خط سوم

فضای تأثیرگذاری برای انسان بزرگ باز شده است. شهرت او شروع به پخش شدن کرده است. انبوه مردم به سوی او می‌آیند. نیروی درونی او متناسب با افزایش فعالیت بیرونی او است.
اینجا انواع کار‌ها را می‌توان انجام داد و در غروب وقتی که دیگران در حال استراحت هستند، برنامه‌ها و دلواپسی‌ها به او فشار می‌آورد. اما خطر در رفتن از پستی به بلندی است. بسیاری از انسان‌های بزرگ به خاطر جمع شدن مردم به گرد آن‌ها و منحرف شدن از مسیرشان نابود شدند. مقام طلبی آن‌ها باعث نابودی حقیقت وجود آن‌ها شده است.
به هر حال، بزرگی حقیقی با وسوسه‌ها به خطر نمی‌افتد و خراب نمی‌شود. او که نسبت به دوران تازه و نیاز‌های آن آگاه باقی می‌ماند، به اندازه‌ی کافی عاقبت‌اندیش است که از پرتگاه‌ها دوری کند و بی‌گناه باقی بماند.

خط چهارم:

اویی چی‌شو: ممکن است در دره بپرد. هیچ اشتباهی نیست.


ویلهلم: اژد‌ها در پروازش بر فراز ژرفا‌ها، گاه بالا می‌رود و گاه پایین می‌آید. گناهی نیست.

تفسیر خط چهارم

اینجا تغییر و تحول ایجاد شده است و حق انتخاب با انسان بزرگ است. دو رویکرد برای انسان بزرگ ممکن است:
او می‌تواند به ارتفاعات برود و نقش مهمی را در جهان بازی کند، یا می‌تواند کناره بگیرد و در خلوت خود را رشد دهد.
او می‌تواند راه یک قهرمان را در پیش گیرد یا راه قدیسی که گوشه‌نشینی را برگزیده است.
هیچ قانون کلی برای تعیین درستی هر یک از این مسیر‌ها وجود ندارد. اگر فرد رفتاری پایدار داشته باشد و با خود صادق باشد، راه مناسب خود را پیدا خواهد کرد. این مسیر درست و بدون‌گناه برای او است.

خط پنجم:

اویی چی‌شو: اژدها در حال پرواز در آسمان است. دیدن مردمان بزرگ سودمند است.


ویلهلم: اژد‌های در حال پرواز در آسمان‌ها. دیدن مرد بزرگ هماهنگ و سودمند است.

تفسیر خط پنجم

اینجا انسان بزرگ به حلقه‌ی انسان‌های آسمانی رسیده است. تأثیرات او پخش شده و برای تمام جهان مشهود است. هرکس او را ببیند ممکن است او را انسانی نورانی و مبارک قلمداد کند.
کنفسیوس درباره‌ی این خط می‌گوید:

چیز‌هایی که آوای یکسانی دارند با هم میلرزند.
چیز‌هایی که در ذات‌شان نزدیکی دارند یکدیگر را می‌جویند.
آب به سمت چیزی که خیس است جاری می‌شود، آتش رو به خشکی می‌کند.
ابر‌ها (نفس آسمان) اژد‌ها را دنبال می‌کنند، باد (نفس زمین) ببر را دنبال می‌کند.
به این ترتیب، دانا برمیخیزد و همه با چشمان‌شان او را دنبال می‌کنند.
زاده‌ی آسمان به چیز‌های بالا حس نزدیکی دارد.
زاده‌ی زمین به چیز‌های پایین حس نزدیکی دارد.
هر کدام هم‌جنس خود را دنبال می‌کنند.

خط ششم:

اویی چی‌شو: در اوج، اژدها پشیمان است.


ویلهلم: اژد‌های خود‌رأی دلیلی برای توبه خواهد داشت.

تفسیر خط ششم

وقتی انسانی به دنبال بسیار بالا رفتن باشد طوری که ارتباطش با سایر بشریت را از دست دهد، منزوی می‌شود و این لزوماً به شکست میانجامد.
این خط در برابر آرزو‌های بسیار بزرگی که بیش از توان فرد است هشدار می‌دهد. سقوطی بلند و ناگهانی می‌تواند در پی باشد.