متن اصلی و تفسیر ای جینگ

‌شش خطی 1

نیروی آفریننده

اسامی دیگر شش خطی 1:

آفریننده، نماد آسمان، اصل خلاق، نیرو، کلید، خلاقیت، آغازگرانه، قدرت خلاق، قدرت اصلی، ینگ، نیروی زندگی، کوندالینی، پدر آسمانی

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 1 - نیروی آفریننده از جدول یی چینگ

شش خطی 1

نیروی آفریننده

چکیده:

انرژی خالص درونی، آگاهی تازه و ایده‌ای نو و قدرتمند که هم اکنون از درون شما می‌جوشد موضوع این وضعیت است و پیگیری آن «موفقیت بسیار زیادی» برای شما به ارمغان می‌آورد.
این نیرو از جنس کارهای خلاقانه‌ی یک انسان الهی یا مقدس، یا یک فرمانروا و رهبر است که از آن در جهت تعالی و رشد خود و سایرین استفاده می‌کند.
با فعالیت درست و ادامه دار در راستای این نیروی خلاق و قدرتمند، در جهان درون و بیرون‌تان صلح، امنیت و اتحاد ایجاد خواهید کرد.

اکنون زمان کنار گذاشتن هر چیز پست و بی‌ارزش است تا تمرکز و توان کافی برای انجام چنین فعالیت ارزشمندی که مد نظر دارید را داشته باشید.
تنها اینگونه می‌توانید به صورت خستگی ناپذیر در انجام فعالیت خود مداومت داشته باشید و به پاداش بسیار بزرگی که از ژرفای کهن جهان هستی به سوی شما روان شده دست یابید.

معرفی شش خطی

اولین شش خطی از شش خط پایدار تشکیل شده است. این خطوط پایدار نماینده‌ی نیروی بنیادین (همه چیز) است که روشنایی بخش، کنش گرا، قدرتمند و برخاسته از روح است. این شش خطی همواره شخصیتی قدرتمند دارد، و از آنجا که ضعف در او راه ندارد، در بر دارنده‌ی گوهر و عصاره‌ی نیرو و قدرت است.
نیروی آن در بند و محدود به وضعیتی در فضا نیست و از این جهت به عنوان «پویایی» نیز در نظر گرفته شده است.
زمان نیز به عنوان پایه‌ای برای این حرکت و پویایی در نظر گرفته شده. و از این رو شش خطی نیروی زمان و نیروی پایداری در زمان که همان «استقامت و استمرار» است را در خود دارد.
قدرتی که در این شش خطی ارائه شده دو معنا دارد - اثرش در جهان هستی و اثرش در جهان انسانی.
در رابطه با هستی، شش خطی بیانگر قدرت و نیروی آفریننده‌ی ایزد است.
در رابطه با جهان انسانی، متعلق به عمل خلاقانه‌ی یک انسان الهی و مقدس، یک فرمانروا یا رهبر است که از این نیرو در جهت تعالی و رشد انسان‌ها استفاده می‌کند.

سنجش شش‌خطی:

کارهای «بدیع و خلاقانه» (که منجر به آفریدن چیزی تازه می‌کند) موفقیت عظیمی در پی دارند،
هماهنگی و سودمندی (این کارها) از طریق درست و محکم بودن.

مطابق با معنای ریشه‌ای، ویژگی‌های [عظمت، توانایی موفقیت، نیروی پیشرفت، استقامت] به هم متصل‌اند.
زمانی که فرد چنین اوراکلی(پنهان دان) دریافت می‌کند، به این معناست که موفقیت از اعماق بنیادین جهان به او خواهد رسید
و همه‌ی تلاش او برای یافتن خوشبختی خودش و دیگران تنها به این شیوه بستگی دارد: استقامت در آنچه درست است.

معانی دقیق هر چهار ویژگی از همان دوران‌های ابتدایی موضوع گمانه‌زنی بوده‌اند. کلمه چینی که در اینجا به "منحصر به فرد(sublime)" ترجمه شده است، به معنای واقعی کلمه به "سر"، "منشأ"، "بزرگ" اشاره دارد. به همین دلیل است که کنفوسیوس در توضیح آن می‌گوید: "به راستی که بزرگ است قدرت آفرینش؛ همه‌ی موجودات آغازشان را به آن مدیون‌اند.این نیرو به تمام آسمان نفوذ کرده و آن را در بر گرفته است." زیرا این ویژگی بنیان سه ویژگی دیگر نیز است.

آغاز همه‌ی چیزها هنوز در فراسو به شکل ایده‌هایی که هنوز واقعی نشده‌اند قرار دارد. اما آفرینش این توان را دارد که به این کهن الگو‌ها شکل و فرم بدهد. این در کلمه موفقیت نشان داده شده است و این فرایند با تصویری از طبیعت نمایان می‌شود: "ابرها می‌گذرند و باران کار خود را انجام می‌دهد و همه موجودات وارد جریان شکل گیری‌شان می‌شوند."

در مورد کاربردش در زندگی انسانی، این ویژگی‌ها راه یک موفقیت چشمگیر را به انسان بزرگ نشان می‌دهند: "زیرا او با وضوح بسیار علل و نتایج را می‌بیند، شش سطح را در زمان مناسب کامل می‌کند و در زمان مناسب سوار بر آن‌ها به سوی آسمان روان می‌شود، گویی بر شش اژدها سوار است. " شش سطح، شش موقعیت مختلف در شش خطی(هگزاگرام) هستند که بعداً با نماد اژدها نشان داده می‌شوند. اینجا مشخص شده که راه موفقیت، در فهمیدن و عملی کردن راه جهان [دائو] قرار دارد، که این راه، یا دائو همچون قانون و بستری است که از آغاز تا پایان جریان دارد و همه چیز را در وادی زمان پدیدار می‌کند. بنابراین هر سطح یا قدم که به سرانجام می‌رسد، فوراً به بستری برای سطح و مرحله‌ی بعد تبدیل می‌شود. زمان دیگر یک مانع نیست، بلکه وسیله‌ای است برای به ظهور رساندن و فعلیت بخشیدن به آنچه بالقوه و پتانسیل می‌باشد.

"هنگامی که عمل آفرینش در دو ویژگی عظمت و موفقیت بازتاب می‌یابد، فرآیند حفظ و ماندگاری چیزها به صورت به وجود آمدن و متمایز شدن پدیده‌ها نشان داده می‌شود."
این فرآیند در دو اصطلاح "پیشرفت" (دقیقاً یعنی: "آفرینش آنچه با ذاتش در هماهنگی است") و "استقامت" (دقیقاً یعنی: "درست و محکم") بیان شده است. "مسیر آفرینش دچار دگرگونی‌ها می‌شود و موجودات را شکل می‌دهد تا هر یک به ذات حقیقی و مخصوص خود برسند، سپس آن‌ها را در هماهنگی با هارمونی بزرگ نگه می‌دارد. بدین ترتیب با پیشرفت از طریق استقامت خودش را نمایان می‌کند."

در رابطه با حوزه انسانی، این نشان می‌دهد که چگونه انسان بزرگ به واسطه‌ی فعالیتش برای ایجاد نظم، صلح و امنیت را به جهان می‌آورد: "او بر فراز انبوه مخلوقات جای می‌گیرد، و همه‌ی سرزمین‌ها در صلح متحد می‌شوند."

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 1: حرکت آسمان پر از توان و قدرت است.
در نتیجه انسان برتر خود را قدرتمند و (کاملاً) خستگی ناپذیر می‌سازد.

حرکت آسمان پر از توان و قدرت است.
در نتیجه انسان برتر خود را قدرتمند و (کاملاً) خستگی ناپذیر می‌سازد.

روزی در پی روزی دیگر و تکرار این چرخه، ‌ایده‌ی قدرتی خستگی ناپذیر و پایداری را نشان می‌دهد. حرکت مداومی که سست و متزلزل نمی‌شود.
با توجه به این تصویر، خردمندانه است یاد بگیرید چگونه بهتر رشد کنید تا تأثیرات شما پایدار بمانند.
شما باید به صورت همه‌جانبه قدرتمند شوید؛ این کار را با کنار گذاشتن هرچیز پست و خوار‌کننده انجام دهید.
خستگی ناپذیری شما در مسیر به محدود کردن آگاهانه‌ی فعالیت‌های خود وابسته است.
*اژد‌ها نماد انرژی ذخیره شده، پویا و نیروی انگیزاننده است که به شکل رعد و برق آشکار می‌شود. در زمستان این نیرو در زمین پنهان می‌شود؛ در آغاز تابستان بار دیگر فعال می‌شود.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

درون جهان پیدا جهانی ناپیدا وجود دارد، جهان علت‌ها درون جهان معلول‌ها. درون ماده نیرویی وجود دارد، و این دو یکی هستند، و برای بودن به علت سومی وابسته‌اند، که علت رازآلود وجود آن‌ دو است. جهان ملکوتی(soul) درون جهان مادی-ملکی(matter) وجود دارد، و این دو یکی هستند، و توسط جهان روحانی(spirit، شاید همان جبروت) ایجاد می‌شوند.
ف.هارتمن -- «پاراسلسوس: زندگی و پیشگویی‌ها»


ترجمه و توضیح کامل هر شش خط

خط اول:
تصویر شش‌خطی 1: نُه در آغاز (یانگ در پایین) یعنی:
اژد‌های پنهان.
وارد عمل نشوید.

نُه در آغاز (یانگ در پایین) یعنی:
اژد‌های پنهان.
وارد عمل نشوید.

تفسیر خط اول

در چین اژد‌ها معنای متفاوتی از جهان غرب دارد. اژد‌ها سمبل الکتریسیته‌ی ذخیره شده، پویایی، نیروی انگیزاننده‌ای است که خود را در طوفان و رعد و برق آشکار می‌کند.
در زمستان این نیرو به درون زمین می‌رود؛ در اوایل تابستان بار دیگر بیدار می‌شود و در آسمان به شکل رعد و برق دیده می‌شود. در نتیجه نیرو‌های برسازنده روی زمین شروع به حرکت می‌کنند. اینجا این نیروی برسازنده همچنان زیر زمین پنهان است و در نتیجه تأثیری ندارد. در مورد مسائل انسانی، این سمبل انسان بزرگی است که هنوز شناخته نشده است. با این وجود او به خود وفادار می‌ماند.
او به خود اجازه نمی‌دهد تا تحت تأثیر موفقیت یا شکست بیرونی قرار بگیرد، بلکه به نیروی خود اعتماد می‌کند و این دوران را می‌گذراند. از این رو عاقلانه برای کسی که با پنهان‌بین (اوراکل) مشورت کرده و به این خط رسیده انتظار کشیدن در صبری مملو از قدرت است. زمان خود مسائل را حل می‌کند. نباید از این بترسد که قدرت او ظهور پیدا نکند؛ نکته‌ی اصلی این است که پیش از رسیدن زمان مناسب، نیرو‌های خود را صرف به زور رسیدن به چیزی نکنیم در حالی که هنوز زمان آن نرسیده است.

خط دوم:
تصویر شش‌خطی 1: نُه در جایگاه دوم یعنی:
اژد‌ها روی زمین دیده می‌شود.
دیدن مرد بزرگ هماهنگ و سودمند است.

نُه در جایگاه دوم یعنی:
اژد‌ها روی زمین دیده می‌شود.
دیدن مرد بزرگ هماهنگ و سودمند است.

تفسیر خط دوم

او هنوز به جایگاه فرماندهی نرسیده و در میان سایرین است. به هر حال، چیزی که او را از دیگران متمایز می‌کند جدیت او در هدفی که دارد، اعتبار و قابل اعتماد بودن بی‌حد و حصر او و تأثیری است که ناخودآگاه بر محیط اطراف می‌گذارد. برای چنین فردی مقدر شده که بسیار تأثیرگذار شود و جهان را به نظم در آورد. از این رو دیدن او پسندیده است.

خط سوم:
تصویر شش‌خطی 1: نُه در جایگاه سوم یعنی:
انسان برتر در تمام طول روز فعالی خلاق است.
در شب ذهن او درگیر و دلواپس است.
خطر.
گناهی نیست.

نُه در جایگاه سوم یعنی:
انسان برتر در تمام طول روز فعالی خلاق است.
در شب ذهن او درگیر و دلواپس است.
خطر.
گناهی نیست.

تفسیر خط سوم

فضای تأثیرگذاری برای انسان بزرگ باز شده است. شهرت او شروع به پخش شدن کرده است. انبوه مردم به سوی او می‌آیند. نیروی درونی او متناسب با افزایش فعالیت بیرونی او است.
اینجا انواع کار‌ها را می‌توان انجام داد و در غروب وقتی که دیگران در حال استراحت هستند، برنامه‌ها و دلواپسی‌ها به او فشار می‌آورد. اما خطر در رفتن از پستی به بلندی است. بسیاری از انسان‌های بزرگ به خاطر جمع شدن مردم به گرد آن‌ها و منحرف شدن از مسیرشان نابود شدند. مقام طلبی آن‌ها باعث نابودی حقیقت وجود آن‌ها شده است.
به هر حال، بزرگی حقیقی با وسوسه‌ها به خطر نمی‌افتد و خراب نمی‌شود. او که نسبت به دوران تازه و نیاز‌های آن آگاه باقی می‌ماند، به اندازه‌ی کافی عاقبت‌اندیش است که از پرتگاه‌ها دوری کند و بی‌گناه باقی بماند.

خط چهارم:
تصویر شش‌خطی 1: نُه در جایگاه چهارم یعنی:
اژد‌ها در پروازش بر فراز ژرفا‌ها، گاه بالا می‌رود و گاه پایین می‌آید.
گناهی نیست.

نُه در جایگاه چهارم یعنی:
اژد‌ها در پروازش بر فراز ژرفا‌ها، گاه بالا می‌رود و گاه پایین می‌آید.
گناهی نیست.

تفسیر خط چهارم

اینجا تغییر و تحول ایجاد شده است و حق انتخاب با انسان بزرگ است. دو رویکرد برای انسان بزرگ ممکن است:
او می‌تواند به ارتفاعات برود و نقش مهمی را در جهان بازی کند، یا می‌تواند کناره بگیرد و در خلوت خود را رشد دهد.
او می‌تواند راه یک قهرمان را در پیش گیرد یا راه قدیسی که گوشه‌نشینی را برگزیده است.
هیچ قانون کلی برای تعیین درستی هر یک از این مسیر‌ها وجود ندارد. اگر فرد رفتاری پایدار داشته باشد و با خود صادق باشد، راه مناسب خود را پیدا خواهد کرد. این مسیر درست و بدون‌گناه برای او است.

خط پنجم:
تصویر شش‌خطی 1: نُه در جایگاه پنجم یعنی:
اژد‌های در حال پرواز در آسمان‌ها.
دیدن مرد بزرگ هماهنگ و سودمند است.

نُه در جایگاه پنجم یعنی:
اژد‌های در حال پرواز در آسمان‌ها.
دیدن مرد بزرگ هماهنگ و سودمند است.

تفسیر خط پنجم

اینجا انسان بزرگ به حلقه‌ی انسان‌های آسمانی رسیده است. تأثیرات او پخش شده و برای تمام جهان مشهود است. هرکس او را ببیند ممکن است او را انسانی نورانی و مبارک قلمداد کند.
کنفسیوس درباره‌ی این خط می‌گوید:

«چیز‌هایی که آوای یکسانی دارند با هم میلرزند.
چیز‌هایی که در ذات‌شان نزدیکی دارند یکدیگر را می‌جویند.
آب به سمت چیزی که خیس است جاری می‌شود، آتش رو به خشکی می‌کند.
ابر‌ها (نفس آسمان) اژد‌ها را دنبال می‌کنند، باد (نفس زمین) ببر را دنبال می‌کند.
به این ترتیب، دانا برمیخیزد و همه با چشمان‌شان او را دنبال می‌کنند.
زاده‌ی آسمان به چیز‌های بالا حس نزدیکی دارد.
زاده‌ی زمین به چیز‌های پایین حس نزدیکی دارد.
هر کدام هم‌جنس خود را دنبال می‌کنند.
»

خط ششم:
تصویر شش‌خطی 1: نُه در جایگاه ششم یعنی:
اژد‌های خود‌رأی دلیلی برای توبه خواهد داشت.

نُه در جایگاه ششم یعنی:
اژد‌های خود‌رأی دلیلی برای توبه خواهد داشت.

تفسیر خط ششم

وقتی انسانی به دنبال بسیار بالا رفتن باشد طوری که ارتباطش با سایر بشریت را از دست دهد، منزوی می‌شود و این لزوماً به شکست میانجامد.
این خط در برابر آرزو‌های بسیار بزرگی که بیش از توان فرد است هشدار می‌دهد. سقوطی بلند و ناگهانی می‌تواند در پی باشد.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.