شش خطی 16
هارمونی، اشتیاق و شادی
اسامی دیگر:
تشخیص هماهنگی، نماد هماهنگی شادانه، در هارمونی با آهنگ زندگی، بینش حقیقی، فریب خود، الهام، هدایت الهی، شور و شوق، رضایت درونی
واکاوی و توضیح:
اگر فکری دارید، بدن شما از آن پیروی میکند، اگر ایدهای دارید همه با آن همراه میشوند. به نوعی همهی هستی به خواست خود گوش به فرمان شماست، چون هماهنگ با منشأ هستید.
با درک این ضربآهنگ درونی و هدایت الهی و تبعیت از آن، شور و شوق و شادمانی حقیقی را تجربه میکنید.
این آهنگی درونی است که همهی هستی و هرچه در آن است را به رقص در آورده و با شما همنوا میکند.
در زمان شادی منحرف شدن از مسیر درست و جویای شادی در بیرون بودن راحتتر اتفاق میفتد. از این رو باید خرد را به کار گرفت، با شیوههای پرورش ذهن ظرفیت خود را بالا برد و بیشتر مراقب خود بود تا تعادل درونی حفظ شود. این همان به کار گرفتن حکمرانان و بسیج ارتش است.
هماهنگ با جریان حال حاضر زندگی حرکت کردن، بر اساس تشخیص لحظهای و شهودی چیزی است که این وضعیت آن را توضیح میدهد و ما را به آن فرا میخواند. خط چهارم چنین حالی را توضیح میدهد. فقط باید مراقب بود تا جذب شور و اشتیاق نامناسب نشد. خطوط اول و سوم نمیتوانند چنین کنند، اما خط دوم و پنجم میتوانند.
معرفی، سنجش، تصویر و خطوط بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم
معرفی شش خطی
خط قوی (یانگ) در جایگاه چهارم، که در جایگاه رهبری است، با پاسخگویی و فرمانبری همهی خطوط روبرو میشود که خطوط ضعیف (ین) هستند. ویژگی سه خطی بالا، «چن – تندر»، جنبش است؛ ویژگی سه خطی پایین، «ک,اون – زمین»، فرمانبری و فداکاری است. این حرکتی را ایجاد میکند که با فداکاری روبرو شده، «اشتیاق» را برانگیخته و همه چیز را با خود میبرد. مهمتر از این، «قانون حرکت در مسیر کمترین مقاومت است» که این ششخطی صریحاً آن را به عنوان قانون طبیعت و زندگی انسانها بیان میکند.
سنجش ششخطی:
از «ونوانگ (شاه ون)» نگارندهی ایجینگ (~سدهی نه تا یازدهم پیش از میلاد)
«هدایت الهی، شهود و اشتیاق». به کارگیری یاری دهندگان و روانه کردن سپاهیان هماهنگ و سودمند است.
تصویر ششخطی:
منسوب به «کنفسیوس» (~سدهی ششم تا پنجم پیش از میلاد)
تندر غرش کنان از درون زمین بیرون میآید: نگارهی «هدایت الهی، شهود و اشتیاق». در نتیجه، پادشاهان باستان به منظور ارج نهادن به شایستگیها، موسیقی خود را ساخته و در حالی که آن را شکوهمندانه به ایزد والا پیشکش میکردند، ارواح نیاکان خود را برای حضور در این مراسم فرا میخواندند.
در اطمینانی کامل از درستی رفتار اکنونی خود آرمیدن. همچنین به موسیقی نیز اشاره دارد.
د.ف هوک
کسی که موسیقی آسمان را درک میکند، هماهنگ با طبیعت زندگی میکند، و پس از مرگش در فرآیند تغییر چیزها شرکت میکند. در آرمیدن و استراحت، ویژگی او با اصل یین هماهنگ است؛ در فعالیت، حرکت او با اصل یانگ هماهنگ است. بنابراین، کسی که موسیقی آسمان را درک میکند، توسط آسمان سرزنش نمیشود و توسط مردم انتقاد نمیشود... گفته میشود: "در عمل مانند آسمان و در آرمیدن مانند زمین است... زیرا ذهن او آرامش را پیدا کرده است، از این رو آفرینش او را بزرگ میدارد."
ژوانگ زو(ژوانگزی) - قرن ۴ پ.م
ارادهام به سادگی آن است که جاری میشود. زیرا ارادهٔ خدا را بهتر از ارادهٔ خودم ارزیابی میکنم. من به عنوان خادم و همراه او، به او متصل میشوم؛ حرکات، خواستهها و به طور خلاصه ارادهای یکسان با او دارم.
اپیکتتوس - فیلسوف رواقی قرن ۱ م.
تجربهها و سوالات 16
هنوز گفت و گویی برای شش خطی 16 ثبت نشده
با ثبت تجربه و حتی پرسش خود به بهبود درک دیگران هم کمک کنید
متن اصلی خطوط از «وووانگ» (پسر شاهون) و «دوک ژو» (برادر کوچکتر شاهون)، که پس از درگذشت وی به کتاب افزوده شد
(~سدهی یازدهم پیش از میلاد)
خط اول:
اشتیاق و شهودی که آشکار شود بداقبالی به بار میآورد.
تفسیر خط اول
اگر به خاطر رابطه با انسانهای مشهور یا ثروتمند به خود ببالید، ناگزیر با بداقبالی روبرو خواهید شد. «اشتیاق» هرگز یک احساس نفسانی نیست و فقط وقتی حقیقی است که شما را با دیگران متحد میکند. جیمز لگ: خط یین اول، در ارتباط با خط ینگ چهارم است. او(نیروی زنانهی یین) ممکن است از شادی این زمان خوشحال باشد، اما نمیتواند خویشتن دار باشد، این «اشتیاق» درون او فوران میکند و توجههای غیر ضروری و بیجا را به خود جلب میکند. از این رو این «اشتیاق» باعث شکست او میشود.
خط دوم:
محکم چون صخره. نه یک روز کامل. درستی و محکمی خوشاقبالی به بار میآورد.
تفسیر خط دوم
اجازه ندهید خیالات شما را از مسیر منحرف کنند. وقتی دیگران مبهوت «اشتیاق» میشوند، به روشنی حقیقت چیزها را تشخیص دهید؛ اینگونه میتوانید آلودهی چاپلوسی بالا دستان و برخورد متکبرانه با زیردستانتان نشوید. وقتی اولین نشانهی شروع اختلافات دیده شد، به خوبی لحظهی درست کناره گرفتن را تشخیص داده و آن را برای یک روز هم به تأخیر نیاندازید. درستی و محکمی به این شیوه خوشاقبالی به بار میآورد. کنفسیوس در مورد این خط مینویسد: «شناخت بذرها (حقیقت چیزها)، این کاملاً الهی است. در ارتباط با بالادستان خود، انسان برتر چاپلوسی نمیکند. در ارتباط با زیردستانش، او متکبر نیست. چون او بذرها (حقیقت چیزها) را میشناسد. بذرها شروع نامحسوس حرکت هستند؛ اولین ردّ پای خوشاقبالی (یا بداقبالی) که خودش را نشان میدهد. انسان برتر بذرها را تشخیص داده و بی معطلی وارد عمل میشود. در ییچینگ گفته شده است: «محکم چون صخره. نه یک روز کامل. درستی و محکمی خوشاقبالی به بار میآود.» محکم چون صخره، چه نیازی به یک روز کامل دارد؟ این سنجش میتواند فهمیده شود. انسان برتر پیدا و پنهان را میداند. او ضعف را میداند، قدرت را هم میداند. در نتیجه بینهایت (انسان) چشم به او دارند.»
خط سوم:
اشتیاقی که به بالا مینگرد (خواهان لطف دیگران است) پشیمانی میآفریند.
تردید پشیمانی میآفریند.
تفسیر خط سوم
در خط قبلی بر عکس این خط، متکی به خود بودید؛ در حالی که اینجا به شخص بالا دست خود چشم دوختهاید و این منجر به پشیمانی شما میشود. همچنین اگر تردیدها زیاد طول بکشند، افسوس در پی دارند. فرصت طلب باشید و لحظهی درست را دریابید: تنها در اینصورت میتوانید کار درست را انجام میدهید.
خط چهارم:
سرچشمهی شهود و هدایت الهی.
او به چیزهای بزرگی دست می یابد.
جای شک نیست.
شما دوستان را به دور خود جمع کردهاید؛ همچون گیرهی مو که موها را جمع میکند.
تفسیر خط چهارم
شما به واسطهی اطمینان و عدم تردیدی که دارید، توانایی برانگیختن «اشتیاق» در دیگران را به دست آوردهاید. شما انسانهایی را به خود جذب میکنید که تردیدی ندارند و صادق هستند. با اعتماد به آنها میتوانید همکاری پرشوری داشته باشید و به موفقیت برسید. مثل گیرهی مو که همه را دور هم جمع کرده و حفظ میکند، شما هم با حمایتهای خود انسانها را به خود جذب میکنید.
خط پنجم:
پیوسته مریض است با اینحال نمیمیرد.
تفسیر خط پنجم
راه «اشتیاق» مسدود شده است. دائماً تحت فشار هستید و حتی نمیتوانید آزادانه نفس بکشید. به هر حال، این فشارها سودمند هستند و نمیگذارند نیروی خود را به خاطر «اشتیاقی» پوچ از بین ببرید. این فشارهای بیوقفه به شما کمک میکنند زنده بمانید.
خط ششم:
فریب اشتیاق و شهود را خوردن.
اما اگر پس از پایان فرد تغییر کند، خطایی نیست.
تفسیر خط ششم
اجازه ندهید فریب شور و شهود کاذب را بخورید. اما اگر این توهم مسیرش را طی کند و پایان یابد، و شما همچنان بتوانید تغییرش دهید؛ در اینصورت از خطا مصون میمانید. آگاه شدن نسبت به این شور و شهود کاذب کاملاً ممکن و بسیار پسندیده است.
گفتارهای شش خطی 16