متن اصلی و تفسیر ای جینگ

‌شش خطی 57

تأثیرات نفوذ کننده

اسامی دیگر شش خطی 57:

باد نافذ، نفو‌ذی آرام و ملایم، تأثیرات نرم، پیوسته و محکم، نماد خم شدن برای ورود، باد، نفوذ باد، زمین(بستری برای نفوذ)، محاسبات، ملازمت، تواضع، خدمت متعهدانه

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 57 - تأثیرات نفوذ کننده  از جدول یی چینگ

شش خطی 57

تأثیرات نفوذ کننده

چکیده:

اثر گذاری نرم و تدریجی و در عین حال هدفمند و ادامه‌دار شاه‌کلید این وضعیت است.
نتیجه‌ی این شیوه‌ی آهسته و تدریجی، پایدار و کامل است.
در عین نرمی و مهربانی باید محکم، آرام و مطمئن باشید. کلمات نرم و مهرآمیز اگر با دلهره و نگرانی بیان شوند ارزشی نخواهند داشت.
به یاد داشته باشید زمینه سازی مناسب و روشن کردن مسیر پیش رو قبل از هر اقدامی مانع از ایجاد ترس و حالت تدافعی می‌شود؛ اینگونه راه نفوذ باز می‌شود.
با نفوذ روشنایی نور شناخت(معرفت) به درون، تاریکی‌هایی که انگیزه‌های پنهانی با خود به زندگی فرد می‌آورد خنثی می‌شوند.
در گروه و جامعه نیز روشنایی یک شخصیت آگاه و استوار، انگیزه‌ها و نقشه‌های پنهانی و مخرب را بر ملا می‌کند.
دیدار با انسانی بزرگ و آگاه در زمینه‌ی مورد نظر هماهنگ و سودمند است.

معرفی شش خطی

سون یکی از هشت شش‌خطی است که از دو سه‌خطی یکسان تشکیل شده. این سه‌خطی بزرگترین دختر است که نماد باد یا درخت است؛ به همین دلیل دارای ویژگی ملایمت است که مانند باد یا ریشه‌های درخت در حال رشد، نفوذ می‌کند.
اصل روشنایی، در اصل تاریکی که به خودی خود بی حرکت و سخت است نفوذ می‌کند و با مهربانی و نرمی آن را تابع خود می‌کند. در طبیعت، این باد است که ابرهای انبوه را پراکنده کرده و آسمان را صاف و پاک می‌کند. در زندگی انسان‌ها نیز این نفوذ نور شناخت است که همه‌ی تاریکی‌های انگیزه‌های پنهانی را خنثی می‌کند. در زندگی اجتماعی نیز تأثیر یک شخصیت بزرگ، نقشه‌های پنهانی که از برملا و آشکار شدن گریزان هستند را آشکار کرده و نقش بر آب می‌کند.

سنجش شش‌خطی:

«مهربان و ملایم». موفقیت از طریق چیزهای کوچک.
این برای فرد هماهنگ و سودمند است که جایی برای رفتن داشته باشد.
دیدار مرد بزرگ برای فرد هماهنگ و سودمند است.

نفوذْ تأثیر اندک اندک و نامحسوسی دارد. این کار نباید با رفتار سخت و خشن انجام شود؛ بلکه باید به گونه‌ای باشد که تأثیر آن از بین نرود. نتیجه‌ی چنین رویکردی کمتر از حملات کوبنده به چشم می‌آید، اما پایدارتر و کامل‌تر هستند. اگر فردی بخواهد چنین اثری ایجاد کند باید هدف روشن و مشخصی داشته باشد، چون زمانی «نفوذ» به هدفش می‌رسد که فقط در یک جهت و متمرکز باشد.
توانایی‌ها و قدرت‌های کوچک تنها زمانی می‌توانند به هدف خود برسند که تسلیم و پیرو انسانی توانمند شوند که توانایی خلق نظم را دارد.

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 57: بادهایی که در پی یکدیگر می‌آیند:
نگاره‌ی «نفوذ نرم».
از این رو انسان برتر دستوراتش را در پهنه‌ی وسیعی پخش می‌کند و به تعهدات خود عمل می‌کند.

بادهایی که در پی یکدیگر می‌آیند:
نگاره‌ی «نفوذ نرم».
از این رو انسان برتر دستوراتش را در پهنه‌ی وسیعی پخش می‌کند و به تعهدات خود عمل می‌کند.

ویژگی نفوذ کنندگی باد به وزش بی‌وقفه‌ی آن بستگی دارد. این چیزی است که آن را بسیار نیرومند می‌کند؛ زمان ابزار باد است.
به همین شکل، اندیشه‌های فرمانروا (رهبر، رئیس یا مدیر) باید به جان مردم نفوذ کند. این نیز نیاز به تأثیر گذاشتنی ادامه دار دارد که به واسطه‌ی شفاف‌سازی (مسائل) و ابلاغ دستورات به دست می‌آید. تنها زمانی که مردم دستورات را کاملاً بفهمند و جذب کنند می‌توان آن‌ها را عملی کرد. تلاش برای پیاده‌سازی هر چیزی پیش از آماده کردن زمینه‌های لازم تنها باعث ایجاد ترس و حالت تدافعی می‌شود.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

این یک شش خطی بسیار امیدوار کننده و نوید بخش است؛ این برای کسانی که پذیرش داشته باشند و به شرایط به خوبی تن دهند مقدار مشخصی از موفقیت را نشان می‌دهد -- مگر مسیر تغییر مخالف این شرایط را نشان دهد. اکنون زمان مقاومت نیست بلکه زمان تسلیم بودن و پذیرش داشتن است. -- «بلوفلد»

این شش خطی وضعیت شما را به لحاظ تأمین پشتیبانی‌های نامحسوس توضیح می‌دهد. تأکید می‌کند نفوذ نامحسوس و خوراک دادن به چیزها از زیر، به روش زمین شیوه‌ی مناسب در این وضعیت است. برای همسازی با زمانه، به شما گفته شده از پایین وارد ماجرا شوید. -- «ریتسما/کراچر»

..بنابراین رهرو باید حد اعلای نیروی ذهنش را به کار بگیرد. اگر چنین کند، ذات خودش را خواهد شناخت. و اگر ذات خودش را بشناسد، خودش را بیازماید و با خود صادق شود، خردمند خواهد شد. از این رو «شیوه‌ی برتر» می‌گوید: «فضیلت تفکر در نفوذ و ژرف بودنش است... نفوذ و ژرفایی به خردمندی می‌انجامد.» -- «چنگ ای». فیلسوف. ۱۱م. چین.


ترجمه و توضیح کامل هر شش خط

خط اول:
تصویر شش‌خطی 57: شش در آغاز (یین در پایین) یعنی:
در پیش‌رفتن و در عقب نشستن،
داشتن درستی و محکمی یک جنگجو هماهنگ و سودمند است.

شش در آغاز (یین در پایین) یعنی:
در پیش‌رفتن و در عقب نشستن،
داشتن درستی و محکمی یک جنگجو هماهنگ و سودمند است.

تفسیر خط اول

ملایمت و لطافت فطری غالباً به عدم قاطعیت و بی‌تصمیمی منجر می‌شود. فرد احساس می‌کند که به اندازه کافی قدرت ندارد تا بخواهد با عزم راسخ پیش رود. هزاران (فکر و خیال) پیش چشم او می‌آیند؛ با اینحال او تمایلی به عقب کشیدن ندارد اما بدون داشتن عزمی راسخ به این سو و آن سو کشیده می‌شود.
در چنین وضعیتی، قاطعیت نظامی روش مناسبی است، به طوری که فرد آنچه را که نظم خواهان آن است را با قاطعیت اجرا می‌کند. نظم و انضباط قاطعانه بسیار بهتر از جوازی به دور از قاطعیت است.

خط دوم:
تصویر شش‌خطی 57: نُه در جایگاه دوم یعنی:
«نفوذ» به زیر تخت.
تعداد زیادی از کشیشان و ساحران به کار گرفته می‌شوند.
خوش اقبالی.
سرزنشی نیست.

نُه در جایگاه دوم یعنی:
«نفوذ» به زیر تخت.
تعداد زیادی از کشیشان و ساحران به کار گرفته می‌شوند.
خوش اقبالی.
سرزنشی نیست.

تفسیر خط دوم

گاهی فرد باید با دشمنان پنهان دست و پنجه نرم کند، تأثیرات ناملموس که به گوشه‌های تاریک می‌خزند و از پنهان بر مردم تأثیرات‌شان را القا می‌کنند.
در مواردی مثل این، لازم است آن‌ها را تا مخفی‌ترین فرو رفتگی‌ها دنبال کرد تا ماهیت چیزی که با آن سر و کار داریم برای ما مشخص شود. این وظیفه‌ی کشیش است؛ برطرف کردن تأثیرات کار ساحران است. دقیقاً ناشناخته بودن چنین چیزهایی است که نیاز به تلاش‌های شدید و خستگی ناپذیر و در عین حال مهم و ارزشمند دارد. چون زمانی که این تأثیرات پنهانی به روشنایی آورده شده و به اسم شناخته شوند، نیروی خود را میان مردم از دست خواهند داد.

خط سوم:
تصویر شش‌خطی 57: نُه در جایگاه سوم یعنی:	
«نفوذی» دوباره و دوباره.
سرافکندگی.

نُه در جایگاه سوم یعنی:
«نفوذی» دوباره و دوباره.
سرافکندگی.

تفسیر خط سوم

تفکر نافذ نباید بیش از حد باشد، مبادا قدرت تصمیم گیری را فلج کند. وقتی موضوعی به طور کامل بررسی شد، بسیار اساسی است که تصمیمی گرفته شود و به آن عمل شود.
تفکر دوباره و دوباره شک‌ها و تردید‌های تازه‌ و در نتیجه سرافکندگی به بار می‌آورد، چون فرد نشان می‌دهد که دیگر قادر به وارد عمل شدن نیست.

خط چهارم:
تصویر شش‌خطی 57: شش درجایگاه چهارم یعنی:
افسوس محو می‌شود.
(در طول شکار) سه نوع (حیوان) شکار می‌شود.

شش درجایگاه چهارم یعنی:
افسوس محو می‌شود.
(در طول شکار) سه نوع (حیوان) شکار می‌شود.

تفسیر خط چهارم

زمانی که جایگاهی پر مسئولیت و تجربه‌ی زیاد پیشران فرد هستند تا میانه‌روی فطری و کارهای نیرومند را تلفیق کند، موفقیت بزرگ تضمین شده است.
سه نوع حیوانی که به آن اشاره شده برای قربانی کردن به پیشگاه خدایان، پذیرایی از مهمانان، و مصرف روزانه استفاده می‌شوند. زمانی که شکاری پاسخگوی هر سه‌ هدف باشد، شکار موفقیت ویژه‌ای به حساب می‌آید.

خط پنجم:
تصویر شش‌خطی 57: نُه در جایگاه پنجم یعنی:
درست و محکم بودن خوش‌اقبالی به بار می‌آورد.
افسوس محو می‌شود.
کاری نیست که هماهنگ و سودمند نباشد.
آغاز (خوب) نبوده، اما پایان (خوب) است.
پیش از تغییر، سه روز.
پس از تغییر، سه روز.
خوش اقبالی.

نُه در جایگاه پنجم یعنی:
درست و محکم بودن خوش‌اقبالی به بار می‌آورد.
افسوس محو می‌شود.
کاری نیست که هماهنگ و سودمند نباشد.
آغاز (خوب) نبوده، اما پایان (خوب) است.
پیش از تغییر، سه روز.
پس از تغییر، سه روز.
خوش اقبالی.

تفسیر خط پنجم

در وضعیتی که در شش‌خطی ۱۸ « کار روی آنچه خراب شده» توصیف شده است، شروع کاملاً تازه‌ای باید ایجاد شود، در حالی که اینجا موضوع اصلاح است. آغاز خوب نبوده است، اما لحظه‌ای می‌رسد که مسیر تازه می‌تواند برگزیده شود. تغییر و بهبود فرا خوانده شده است. چنین اقداماتی باید با استواری انجام شوند، که همان داشتن رویکرد ذهنی درست و محکم است؛ سپس به موفقیت خواهند رسید و افسوس محو می‌شود.
اما باید به یاد داشت چنین اصلاحاتی به بررسی‌های دقیق نیاز دارد. زمانی که تغییر ایجاد شد، تا کمی پس از آن باید به دقت بررسی شود که اصلاحات، آزمون عملی را چگونه پشت سر می‌گذارند. چنین دقتی در کار با خوش‌اقبالی همراه است.

خط ششم:
تصویر شش‌خطی 57: نُه در جایگاه ششم یعنی:
«نفوذ» به زیر تخت.
او دارایی‌ و تبرش را از دست می‌دهد.
ادامه دادن بد اقبالی به بار می‌آورد.

نُه در جایگاه ششم یعنی:
«نفوذ» به زیر تخت.
او دارایی‌ و تبرش را از دست می‌دهد.
ادامه دادن بد اقبالی به بار می‌آورد.

تفسیر خط ششم

درک یک انسان به اندازه‌ی کافی نافذ است. او تأثیرات مخربی را تا مخفی‌ترین کنج و گوشه‌ها دنبال می‌کند. اما دیگر قدرت کافی برای مبارزه‌ی قاطعانه ندارد. در این مورد هر تلاشی برای نفوذ به قلمرو تاریکی تنها آسیب به همراه دارد.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.