متن اصلی و تفسیر کتاب ای جینگ
شش خطی 57: تأثیرات نفوذ کننده
اسامی دیگر شش خطی 57:
باد نافذ، نفوذی آرام و ملایم، تأثیرات نرم، پیوسته و محکم، نماد خم شدن برای ورود، باد، نفوذ باد، زمین(بستری برای نفوذ)، محاسبات، ملازمت، تواضع، خدمت متعهدانه
شش خطی 57
تأثیرات نفوذ کننده
چرا در دورهی جامع ای جینگ شرکت کنم؟
با یادگیری درسهای دوره، برای همیشه ابزاری قدرتمند برای درک و حل مسائل گوناگون زندگی در اختیار خواهید داشت.این دانش به شما کمک میکند تا برای همیشه نهتنها در زندگی شخصی خود، بلکه در حل مسائل دیگران مؤثر باشید.
علاوه بر این، یادگیری مفاهیم عرفانی و رشد فردی ای جینگ، به داشتن حال خوب، انرژی بیشتر و روند رو به رشد در همهی جنبههای زندگی کمک قابل توجهی میکند.
چکیده:
اثر گذاری نرم و تدریجی و در عین حال هدفمند و ادامهدار شاهکلید این وضعیت است.
نتیجهی این شیوهی آهسته و تدریجی، پایدار و کامل است.
در عین نرمی و مهربانی باید محکم، آرام و مطمئن باشید. کلمات نرم و مهرآمیز اگر با دلهره و نگرانی بیان شوند ارزشی نخواهند داشت.
به یاد داشته باشید زمینه سازی مناسب و روشن کردن مسیر پیش رو قبل از هر اقدامی مانع از ایجاد ترس و حالت تدافعی میشود؛ اینگونه راه نفوذ باز میشود.
با نفوذ روشنایی نور شناخت(معرفت) به درون، تاریکیهایی که انگیزههای پنهانی با خود به زندگی فرد میآورد خنثی میشوند.
در گروه و جامعه نیز روشنایی یک شخصیت آگاه و استوار، انگیزهها و نقشههای پنهانی و مخرب را بر ملا میکند.
دیدار با انسانی بزرگ و آگاه در زمینهی مورد نظر هماهنگ و سودمند است.
معرفی شش خطی
سون یکی از هشت ششخطی است که از دو سهخطی یکسان تشکیل شده. این سهخطی بزرگترین دختر است که نماد باد یا درخت است؛ به همین دلیل دارای ویژگی ملایمت است که مانند باد یا ریشههای درخت در حال رشد، نفوذ میکند.
اصل روشنایی، در اصل تاریکی که به خودی خود بی حرکت و سخت است نفوذ میکند و با مهربانی و نرمی آن را تابع خود میکند. در طبیعت، این باد است که ابرهای انبوه را پراکنده کرده و آسمان را صاف و پاک میکند. در زندگی انسانها نیز این نفوذ نور شناخت است که همهی تاریکیهای انگیزههای پنهانی را خنثی میکند. در زندگی اجتماعی نیز تأثیر یک شخصیت بزرگ، نقشههای پنهانی که از برملا و آشکار شدن گریزان هستند را آشکار کرده و نقش بر آب میکند.
سنجش ششخطی:
«مهربان و ملایم». موفقیت از طریق چیزهای کوچک.
این برای فرد هماهنگ و سودمند است که جایی برای رفتن داشته باشد.
دیدار مرد بزرگ برای فرد هماهنگ و سودمند است.
نفوذْ تأثیر اندک اندک و نامحسوسی دارد. این کار نباید با رفتار سخت و خشن انجام شود؛ بلکه باید به گونهای باشد که تأثیر آن از بین نرود. نتیجهی چنین رویکردی کمتر از حملات کوبنده به چشم میآید، اما پایدارتر و کاملتر هستند. اگر فردی بخواهد چنین اثری ایجاد کند باید هدف روشن و مشخصی داشته باشد، چون زمانی «نفوذ» به هدفش میرسد که فقط در یک جهت و متمرکز باشد.
تواناییها و قدرتهای کوچک تنها زمانی میتوانند به هدف خود برسند که تسلیم و پیرو انسانی توانمند شوند که توانایی خلق نظم را دارد.
با سکههای واقعی فال ای چینگ میگیرید؟ «ریختن دستی سکهها» برای شما طراحی شده
با استفاده از بخش «ریختن دستی سکهها» میتوانید پاسخ سکههایی که ریختهاید را ببینید و به امکانات زیر دسترسی داشته باشید.
-
محتواهای مخصوص صفحه:
- محاسبهی ششخطی درونی.
- نوشتار امروزی متن باستانی.
- خط برگزیده در خطوط متغیر.
- سه خطیهای هر شش خطی و ویژگیهای آنها
- ذخیرهی پرسش و پاسخ.
- قرارگیری بخشهای مختلف پاسخ در یک صفحه.
- محاسبهی ششخطی، خطوط متغیر، خط برگزیده و ششخطی تغییر یافته.
ریختن دستی سکهها کجاست؟
از صفحهی اصلی روی «ادامه» کلیک کنید و سپس گزینهی ریختن دستی سکهها را انتخاب کنید تا بتوانید سکههایی که ریختهاید را شبیه سازی کنید.
تصویر ششخطی:
بادهایی که در پی یکدیگر میآیند:
نگارهی «نفوذ نرم».
از این رو انسان برتر دستوراتش را در پهنهی وسیعی پخش میکند و به تعهدات خود عمل میکند.
ویژگی نفوذ کنندگی باد به وزش بیوقفهی آن بستگی دارد. این چیزی است که آن را بسیار نیرومند میکند؛ زمان ابزار باد است.
به همین شکل، اندیشههای فرمانروا (رهبر، رئیس یا مدیر) باید به جان مردم نفوذ کند. این نیز نیاز به تأثیر گذاشتنی ادامه دار دارد که به واسطهی شفافسازی (مسائل) و ابلاغ دستورات به دست میآید. تنها زمانی که مردم دستورات را کاملاً بفهمند و جذب کنند میتوان آنها را عملی کرد. تلاش برای پیادهسازی هر چیزی پیش از آماده کردن زمینههای لازم تنها باعث ایجاد ترس و حالت تدافعی میشود.
نیاز به درک بهتر وضعیت خود یا پاسخ ای جینگ دارید؟
در جلسهی مشاوره با ای جینگ، هدف این است که به شما کمک کنیم درک روشنتری از مسئلهی خود و پاسخهای ای جینگ پیدا کنید.این جلسات به شما این امکان را میدهند تا پس از درک بهتر وضعیت خود، شیوههای هماهنگ و مناسب روبرو شدن با آن را بهتر و شفافتر درک کنید.
همچنین پس از این جلسه، دیگر میتوانید درک شفافتری از شش خطیهای پاسخ خود در آینده داشته باشید و تا جای ممکن، روشهای اساسی درک مفاهیم ای جینگ را یادبگیرید.
گفتارها و نقل قولهای مرتبط با شش خطی:
این یک شش خطی بسیار امیدوار کننده و نوید بخش است؛ این برای کسانی که پذیرش داشته باشند و به شرایط به خوبی تن دهند مقدار مشخصی از موفقیت را نشان میدهد -- مگر مسیر تغییر مخالف این شرایط را نشان دهد. اکنون زمان مقاومت نیست بلکه زمان تسلیم بودن و پذیرش داشتن است. -- بلوفلد
این شش خطی وضعیت شما را به لحاظ تأمین پشتیبانیهای نامحسوس توضیح میدهد. تأکید میکند نفوذ نامحسوس و خوراک دادن به چیزها از زیر، به روش زمین شیوهی مناسب در این وضعیت است. برای همسازی با زمانه، به شما گفته شده از پایین وارد ماجرا شوید. -- ریتسما/کراچر
..بنابراین رهرو باید حد اعلای نیروی ذهنش را به کار بگیرد. اگر چنین کند، ذات خودش را خواهد شناخت. و اگر ذات خودش را بشناسد، خودش را بیازماید و با خود صادق شود، خردمند خواهد شد. از این رو شیوهی برتر میگوید: فضیلت تفکر در نفوذ و ژرف بودنش است... نفوذ و ژرفایی به خردمندی میانجامد. -- چنگ ای. فیلسوف. ۱۱م. چین.
خط اول:
شش در آغاز (یین در پایین) یعنی:
در پیشرفتن و در عقب نشستن،
داشتن درستی و محکمی یک جنگجو هماهنگ و سودمند است.
تفسیر خط اول
ملایمت و لطافت فطری غالباً به عدم قاطعیت و بیتصمیمی منجر میشود. فرد احساس میکند که به اندازه کافی قدرت ندارد تا بخواهد با عزم راسخ پیش رود. هزاران (فکر و خیال) پیش چشم او میآیند؛ با اینحال او تمایلی به عقب کشیدن ندارد اما بدون داشتن عزمی راسخ به این سو و آن سو کشیده میشود.
در چنین وضعیتی، قاطعیت نظامی روش مناسبی است، به طوری که فرد آنچه را که نظم خواهان آن است را با قاطعیت اجرا میکند. نظم و انضباط قاطعانه بسیار بهتر از جوازی به دور از قاطعیت است.
خط دوم:
نفوذ به زیر تخت.
تعداد زیادی از کشیشان و ساحران به کار گرفته میشوند.
خوش اقبالی. سرزنشی نیست.
تفسیر خط دوم
گاهی فرد باید با دشمنان پنهان دست و پنجه نرم کند، تأثیرات ناملموس که به گوشههای تاریک میخزند و از پنهان بر مردم تأثیراتشان را القا میکنند.
در مواردی مثل این، لازم است آنها را تا مخفیترین فرو رفتگیها دنبال کرد تا ماهیت چیزی که با آن سر و کار داریم برای ما مشخص شود. این وظیفهی کشیش است؛ برطرف کردن تأثیرات کار ساحران است. دقیقاً ناشناخته بودن چنین چیزهایی است که نیاز به تلاشهای شدید و خستگی ناپذیر و در عین حال مهم و ارزشمند دارد. چون زمانی که این تأثیرات پنهانی به روشنایی آورده شده و به اسم شناخته شوند، نیروی خود را میان مردم از دست خواهند داد.
خط سوم:
نفوذی دوباره و دوباره. سرافکندگی.
تفسیر خط سوم
تفکر نافذ نباید بیش از حد باشد، مبادا قدرت تصمیم گیری را فلج کند. وقتی موضوعی به طور کامل بررسی شد، بسیار اساسی است که تصمیمی گرفته شود و به آن عمل شود.
تفکر دوباره و دوباره شکها و تردیدهای تازه و در نتیجه سرافکندگی به بار میآورد، چون فرد نشان میدهد که دیگر قادر به وارد عمل شدن نیست.
خط چهارم:
افسوس محو میشود.
(در طول شکار) سه نوع (حیوان) شکار میشود.
تفسیر خط چهارم
زمانی که جایگاهی پر مسئولیت و تجربهی زیاد پیشران فرد هستند تا میانهروی فطری و کارهای نیرومند را تلفیق کند، موفقیت بزرگ تضمین شده است.
سه نوع حیوانی که به آن اشاره شده برای قربانی کردن به پیشگاه خدایان، پذیرایی از مهمانان، و مصرف روزانه استفاده میشوند. زمانی که شکاری پاسخگوی هر سه هدف باشد، شکار موفقیت ویژهای به حساب میآید.
خط پنجم:
درست و محکم بودن خوشاقبالی به بار میآورد.
افسوس محو میشود.
کاری نیست که هماهنگ و سودمند نباشد.
آغاز (خوب) نبوده، اما پایان (خوب) است.
پیش از تغییر، سه روز.
پس از تغییر، سه روز.
خوش اقبالی.
تفسیر خط پنجم
در وضعیتی که در ششخطی ۱۸ « کار روی آنچه خراب شده» توصیف شده است، شروع کاملاً تازهای باید ایجاد شود، در حالی که اینجا موضوع اصلاح است. آغاز خوب نبوده است، اما لحظهای میرسد که مسیر تازه میتواند برگزیده شود. تغییر و بهبود فرا خوانده شده است. چنین اقداماتی باید با استواری انجام شوند، که همان داشتن رویکرد ذهنی درست و محکم است؛ سپس به موفقیت خواهند رسید و افسوس محو میشود.
اما باید به یاد داشت چنین اصلاحاتی به بررسیهای دقیق نیاز دارد. زمانی که تغییر ایجاد شد، تا کمی پس از آن باید به دقت بررسی شود که اصلاحات، آزمون عملی را چگونه پشت سر میگذارند. چنین دقتی در کار با خوشاقبالی همراه است.
خط ششم:
نفوذ به زیر تخت.
او دارایی و تبرش را از دست میدهد.
ادامه دادن بد اقبالی به بار میآورد.
تفسیر خط ششم
درک یک انسان به اندازهی کافی نافذ است. او تأثیرات مخربی را تا مخفیترین کنج و گوشهها دنبال میکند. اما دیگر قدرت کافی برای مبارزهی قاطعانه ندارد. در این مورد هر تلاشی برای نفوذ به قلمرو تاریکی تنها آسیب به همراه دارد.
ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:
ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین میرود و برای ۲۵ سال تلاش میکند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمیشود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزههای چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمهها، جمعآوریها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ، ای چینگ) برای غیر چینی زبانها ختم شد.
ریچارد ویلهلم
کارل یونگ دربارهی ریچارد ویلهلم مینویسد:
او دارای موهبتی بود که (به واسطهی آن) میتوانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (اینها) او را قادر میساخت تا گنجینههای فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
تجربهها، نظرات یا سوالات شش خطی 57
هنوز گفت و گویی برای شش خطی 57 ثبت نشده
با ثبت تجربه و حتی پرسش خود به بهبود درک دیگران هم کمک کنید