شش خطی 57
تأثیرات نفوذ کننده
اسامی دیگر:
باد نافذ، نفوذی آرام و ملایم، تأثیرات نرم، پیوسته و محکم، نماد خم شدن برای ورود، باد، نفوذ باد، زمین(بستری برای نفوذ)، محاسبات، ملازمت، تواضع، خدمت متعهدانه
واکاوی و توضیح:
نتیجهی این شیوهی آهسته و تدریجی، پایدار و کامل است.
در عین نرمی و مهربانی باید محکم، آرام و مطمئن باشید. کلمات نرم و مهرآمیز اگر با دلهره و نگرانی بیان شوند ارزشی نخواهند داشت.
به یاد داشته باشید زمینه سازی مناسب و روشن کردن مسیر پیش رو قبل از هر اقدامی مانع از ایجاد ترس و حالت تدافعی میشود؛ اینگونه راه نفوذ باز میشود.
با نفوذ روشنایی به درون، تاریکیهایی که انگیزههای پنهانی با خود به زندگی فرد میآورد خنثی میشوند.
این میتواند خنثی شدن اثر باورهای ناکارآمد، بدگمانیها و افکار منفی، یا انسانهای دیگری باشد که چنین رویکردها و افکاری دارند.
دیدار با انسانی بزرگ و آگاه در زمینهی مورد نظر و همچنین ارتباط قلبی با انسانهای الهی به شما در دریافت آگاهی، و باز شدن مسیر و پیشرفت مسئله کمک بسیاری میکند.
معرفی، سنجش، تصویر و خطوط بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم
معرفی شش خطی
سون یکی از هشت ششخطی است که از دو سهخطی یکسان تشکیل شده. این سهخطی بزرگترین دختر است که نماد باد یا درخت است؛ به همین دلیل دارای ویژگی ملایمت است که مانند باد یا ریشههای درخت در حال رشد، نفوذ میکند. اصل روشنایی، در اصل تاریکی که به خودی خود بی حرکت و سخت است نفوذ میکند و با مهربانی و نرمی آن را تابع خود میکند. در طبیعت، این باد است که ابرهای انبوه را پراکنده کرده و آسمان را صاف و پاک میکند. در زندگی انسانها نیز این نفوذ نور شناخت است که همهی تاریکیهای انگیزههای پنهانی را خنثی میکند. در زندگی اجتماعی نیز تأثیر یک شخصیت بزرگ، نقشههای پنهانی که از برملا و آشکار شدن گریزان هستند را آشکار کرده و نقش بر آب میکند.
سنجش ششخطی:
از «ونوانگ (شاه ون)» نگارندهی ایجینگ (~سدهی نه تا یازدهم پیش از میلاد)
«مهربان و ملایم». موفقیت از طریق چیزهای کوچک. این برای فرد هماهنگ و سودمند است که جایی برای رفتن داشته باشد. دیدار مرد بزرگ برای فرد هماهنگ و سودمند است.
تصویر ششخطی:
منسوب به «کنفسیوس» (~سدهی ششم تا پنجم پیش از میلاد)
بادهایی که در پی یکدیگر میآیند: نگارهی «نفوذ نرم». از این رو انسان برتر دستوراتش را در پهنهی وسیعی پخش میکند و به تعهدات خود عمل میکند.
ریتسما/کراچر: این شش خطی وضعیت شما را به لحاظ تأمین پشتیبانیهای نامحسوس توضیح میدهد. تأکید میکند نفوذ نامحسوس و پرداختن به چیزها به صورت ظریف، به روش زمین، شیوهی مناسب در این وضعیت است. برای همسازی با زمانه، به شما گفته شده از پایین(فروتنانه) وارد ماجرا شوید.
چنگ ای. فیلسوف. ۱۱م. چین.: بنابراین رهرو باید حد اعلای نیروی ذهنش را به کار بگیرد. اگر چنین کند، ذات خودش را خواهد شناخت. و اگر ذات خودش را بشناسد، خودش را بیازماید و با خود صادق شود، خردمند خواهد شد. از این رو شیوهی برتر میگوید: فضیلت تفکر در نفوذ و ژرف بودنش است... نفوذ و ژرفایی به خردمندی میانجامد.
ییمینگ: پس مسیر پیشروی از طریق اطاعت بهتدریج نفوذکننده نیازمند آن است که انسان بداند چه زمانی باید شتاب کرد و چه زمانی باید آرام گرفت، و همچنین بتواند میان آنچه که منجر به نتایج سودمند میشود و آنچه که به نتایج بد میانجامد، تمایز قائل شود. همچنین باید دانش توقف در حد کفایت را دارا بود. باید در زمان لزوم، استوار بود و در زمان نیاز، انعطافپذیر؛ و این استواری و انعطافپذیری باید در زمان مناسب به کار گرفته شود. به این ترتیب، انسان به تعادل درونی میان سختی و نرمی دست مییابد که این، خود کمال نهایی است.
تجربهها و سوالات 57
انشاالله داخل سایت منتشر خواهد شد اگر از سایت استفاده میکنید
سوالم کردم،بعدازبی عدالتی وناحقی آشکارکه دردادگاه بابت یک تصادف برایم رقم خوردن باید چه...
متن اصلی خطوط از «وووانگ» (پسر شاهون) و «دوک ژو» (برادر کوچکتر شاهون)، که پس از درگذشت وی به کتاب افزوده شد
(~سدهی یازدهم پیش از میلاد)
خط اول:
شش در آغاز (یین در پایین) یعنی:
در پیشرفتن و در عقب نشستن،
داشتن درستی و محکمی یک جنگجو هماهنگ و سودمند است.
تفسیر خط اول
ملایمت و لطافت فطری غالباً به عدم قاطعیت و بیتصمیمی منجر میشود. فرد احساس میکند که به اندازه کافی قدرت ندارد تا بخواهد با عزم راسخ پیش رود. هزاران (فکر و خیال) پیش چشم او میآیند؛ با اینحال او تمایلی به عقب کشیدن ندارد اما بدون داشتن عزمی راسخ به این سو و آن سو کشیده میشود. در چنین وضعیتی، قاطعیت نظامی روش مناسبی است، به طوری که فرد آنچه را که نظم خواهان آن است را با قاطعیت اجرا میکند. نظم و انضباط قاطعانه بسیار بهتر از جوازی به دور از قاطعیت است.
خط دوم:
نفوذ به زیر تخت.
تعداد زیادی از کشیشان و ساحران به کار گرفته میشوند.
خوش اقبالی. سرزنشی نیست.
تفسیر خط دوم
گاهی فرد باید با دشمنان پنهان دست و پنجه نرم کند، تأثیرات ناملموس که به گوشههای تاریک میخزند و از پنهان بر مردم تأثیراتشان را القا میکنند. در مواردی مثل این، لازم است آنها را تا مخفیترین فرو رفتگیها دنبال کرد تا ماهیت چیزی که با آن سر و کار داریم برای ما مشخص شود. این وظیفهی کشیش است؛ برطرف کردن تأثیرات کار ساحران است. دقیقاً ناشناخته بودن چنین چیزهایی است که نیاز به تلاشهای شدید و خستگی ناپذیر و در عین حال مهم و ارزشمند دارد. چون زمانی که این تأثیرات پنهانی به روشنایی آورده شده و به اسم شناخته شوند، نیروی خود را میان مردم از دست خواهند داد.
خط سوم:
نفوذی دوباره و دوباره. سرافکندگی.
تفسیر خط سوم
تفکر نافذ نباید بیش از حد باشد، مبادا قدرت تصمیم گیری را فلج کند. وقتی موضوعی به طور کامل بررسی شد، بسیار اساسی است که تصمیمی گرفته شود و به آن عمل شود. تفکر دوباره و دوباره شکها و تردیدهای تازه و در نتیجه سرافکندگی به بار میآورد، چون فرد نشان میدهد که دیگر قادر به وارد عمل شدن نیست.
خط چهارم:
افسوس محو میشود.
(در طول شکار) سه نوع (حیوان) شکار میشود.
تفسیر خط چهارم
زمانی که جایگاهی پر مسئولیت و تجربهی زیاد پیشران فرد هستند تا میانهروی فطری و کارهای نیرومند را تلفیق کند، موفقیت بزرگ تضمین شده است. سه نوع حیوانی که به آن اشاره شده برای قربانی کردن به پیشگاه خدایان، پذیرایی از مهمانان، و مصرف روزانه استفاده میشوند. زمانی که شکاری پاسخگوی هر سه هدف باشد، شکار موفقیت ویژهای به حساب میآید.
خط پنجم:
درست و محکم بودن خوشاقبالی به بار میآورد.
افسوس محو میشود.
کاری نیست که هماهنگ و سودمند نباشد.
آغاز (خوب) نبوده، اما پایان (خوب) است.
پیش از تغییر، سه روز.
پس از تغییر، سه روز.
خوش اقبالی.
تفسیر خط پنجم
در وضعیتی که در ششخطی ۱۸ « کار روی آنچه خراب شده» توصیف شده است، شروع کاملاً تازهای باید ایجاد شود، در حالی که اینجا موضوع اصلاح است. آغاز خوب نبوده است، اما لحظهای میرسد که مسیر تازه میتواند برگزیده شود. تغییر و بهبود فرا خوانده شده است. چنین اقداماتی باید با استواری انجام شوند، که همان داشتن رویکرد ذهنی درست و محکم است؛ سپس به موفقیت خواهند رسید و افسوس محو میشود. اما باید به یاد داشت چنین اصلاحاتی به بررسیهای دقیق نیاز دارد. زمانی که تغییر ایجاد شد، تا کمی پس از آن باید به دقت بررسی شود که اصلاحات، آزمون عملی را چگونه پشت سر میگذارند. چنین دقتی در کار با خوشاقبالی همراه است.
خط ششم:
نفوذ به زیر تخت.
او دارایی و تبرش را از دست میدهد.
ادامه دادن بد اقبالی به بار میآورد.
تفسیر خط ششم
درک یک انسان به اندازهی کافی نافذ است. او تأثیرات مخربی را تا مخفیترین کنج و گوشهها دنبال میکند. اما دیگر قدرت کافی برای مبارزهی قاطعانه ندارد. در این مورد هر تلاشی برای نفوذ به قلمرو تاریکی تنها آسیب به همراه دارد.
گفتارهای شش خطی 57