ریشهشناسی و مفهوم کلیدی:
این «چیان» به معنای «تواضع و فروتنی» است و کاملاً با «چیان» ششخطی اول متفاوت است. چینیها اغلب واژهٔ «فروتن» را با «خوشبرخورد» و «مؤدب» پیوند میدهند. «چیان-هه» به معنای «فروتن و خوشبرخورد» و «چیان-گونگ» به معنای «فروتن و مؤدب» است. ایدهنگار این ششخطی از دو بخش تشکیل شده است: تصویر صورت یک مرد با دهان باز در سمت چپ، که «سخن گفتن» را نشان میدهد، و در سمت راست، دو دسته گندم با یک دست (دارای سه انگشت باز) در میان آنها، که نماد فرآیند تقسیم عادلانه و متوازن کردن است.
در نتیجه، فرد در این وضعیت، خود میانهرو، متواضع و فروتن است، در نتیجه میتواند با گفتار و کردار خویش، چیزها را به توازن و تعادل برساند.
ساختارشناسی و درک نمادها: کوه در پایین، زمین در بالا
بر این اساس، تصویر کوهی را میبینیم که درون زمین فرو رفته و با آن همسطح شده است؛ گویی بلندی کاهش یافته و پستی پر شده است.
کوه نماد انبوه فضایل اخلاقی، تسلط بر ذهن، تشخیص درست و وقار است، در حالی که زمین نماد گشودگی، پذیرش و خدمت به دیگران است. این ترکیب، هر دو اصل کلیدی این ششخطی را نشان میدهد:
۱.فروتنی، علیرغم داراییها و توانمندیهای درونی.
۲.کاهش فزونیها و افزایش کاستیها(ایجاد تعادل و توازن).
سیر معنایی:
فروتنی و تواضع، ثمرهی واقعیِ دارایی بزرگ(۱۴) است. انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانايى رسد، متواضع مى شود.(امام علی)
یکی از یادگیریهای استادلائو(لائودزو) از ایجینگ این سه گنج است: شفقت، رضایت و فروتنی.
لائودزو: «من سه گنج دارم که بسیار عزیز و گرانبها میدانم. اول شفقت است. دوم رضایت (غنای درونی) است. سوم فروتنی(میانهروی-تواضع) است. تنها کسانی که مشفق هستند ترسی ندارند. تنها کسانی که راضی هستند میتوانند بزرگوار باشند. تنها کسانی که فروتن هستند میتوانند رهبری کنند.»
- ۱۳ (همسانی با مردم: شفقت و همدلی که باعث میشود فرد ترسی از رویارویی با رودخانهٔ بزرگ مشکلات و حل آنها نداشته باشد.
- ۱۴ (دارایی بزرگ: رضایت و غنای درونی که نتیجهی آن بزرگواری و سخاوتمندیست.
- ۱۵ (تواضع: هدف نهایی رسیدن به عدل است؛ یعنی قرار دادن چیزها در جای درست آن؛ افزودن به کم و کم کردن فزونی یافته؛ این ویژگی اصلی فرد در این وضعیت است. پس همانطور که در سنجش بیان شده، «رهبر به نتیجه(سرانجام-هدف-پایان) میرسد».
ویژگیهای روانی-عملکردی:
در این حالت، فرد کوه (نماد تسلط بر ذهن، تشخیص درست و نترسیدن) را در درون خود، و زمین (نماد ذهن باز، پذیرش کامل و روحیهٔ خدمتگزاری) را در هوشیاری و عملکرد دارد. بدین ترتیب، قضاوت دیگران بر تشخیص درست او و اقدام کردن بر اساس آن تأثیری نمیگذارد.
از این رو به روشنی دیده میشود که فروتنی به معنای حقارت، ضعف، خودکمبینی یا انفعال نیست. فروتنی حقیقی، همراه با اقتدار درونی (کوه) و خدمتی فعال (زمین) است که ریشه در انبوه فضایل درونی (کوه در پایین)، خاکیبودن و عدم خودبزرگبینی (زمین در بالا) دارد؛ عظمت حقیقی، کوچک مینماید.
به این ترتیب، فرد متواضع میتواند بدون جار و جنجال کارها را پیش برد و اقدامات لازم برای انجام وظایف و متعادل کردن چیزها را انجام دهد. در نهایت نیز، دستاوردها سکوت ذهن و عدمخودبزرگبینی او را برهم نمیزند تا این فروتنی تا پایان حفظ شود.
گفتارهای شش خطی 15