متن اصلی و تفسیر ای جینگ

‌شش خطی 15

تواضع

اسامی دیگر شش خطی 15:

اعتدال، نماد فروتنی، پایین ماندن و به بالا برده شدن، فروتنی محترمانه، میانه روی، خاضع و فروتن

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 15 - تواضع از جدول یی چینگ

شش خطی 15

تواضع

چکیده:

جهان هستی همواره به سمت تعادل در حرکت است.
پر را خالی کرده و خالی را پر می‌کند تا این تعادل همواره پابرجا بماند.
مثل خورشید که از پایین بالا می‌آید و از اوج به پایین سرازیر می‌شود، یا ماه که از نیستی شروع به کامل شدن می‌کند و وقتی به کمال رسید افول می‌کند.
خردمند که می‌داند این جهان هستی است که متواضع و فروتن را بالا می‌برد و همه حقیقتاً به او عشق می‌ورزند، به دنبال این است که در جمیع احوال، چه بالا و چه پایین متواضع بماند.
هماهنگ با این اصل عمل کنید و در جهان پیرامون‌تان نیز پر و خالی را تعدیل کنید.
«وقتی هماهنگ با این اصل زندگی می‌کنید، انتخابتان درست و به جاست، و ایجاد تعادل می‌کند».
البته این تعادل و توازن با برخورد سخت و افراطی به دست نمی‌آید، بلکه راه رسیدن به آن پیگیری‌های ظریف، دقیق و انجام مسئولیت‌ها تا پایان آن است.
نکات کلیدی، فروتنی و اعتدال(سنجیدگی) هستند.

معرفی شش خطی

این شش‌خطی از سه‌خطی کن، «ساکن ماندن، کوه» و «زمین» تشکیل شده است. شش‌خطی کوه، جوان‌ترین پسر «نیروی آفریننده (1)» است. نماینده‌ی آسمان و زمین.
کوه برکات آسمانی، ابر و باران را به گرد قله‌اش جمع می‌کند و با انوار آسمانی می‌درخشد. این مثال نشان از معنای تواضع و چگونگی عملکردش در انسانی بزرگ و قوی دارد.
«کی‌اون، زمین»، بالا ایستاده است. افتادگی ویژگی زمین است: این همان دلیلی است که زمین در این شش‌خطی با اینکه در بالا است، به عنوان والا و آبرومند ظاهر شده است.
این نشان می‌دهد تواضع و میانه‌روی در انسان‌های فروتن و ساده چگونه عمل می‌کند: آن‌ها به وسیله‌ی آن بلندمرتبه می‌شوند.

سنجش شش‌خطی:

«تواضع» موفقیت‌ می‌آفریند.
انسان برتر وظایفش را انجام می‌دهد.

این قانون آسمان است که پر را خالی کند و «متواضع»(فروتن) را پر کند؛ مثل خورشید ظهرگاهی که طبق قانون آسمان باید پایین رود؛ و در پایین‌ترین جایگاهش طلوع کند. در تبعیت از همین قانون، ماه وقتی کامل شود افول می‌کند و وقتی کاملاً تاریک شد، دوباره شروع به روشن شدن می‌کند.
این قانون آسمانی در میان انسان‌ها هم پا بر جا است. روی زمین هم پُر خالی می‌شود و خالی پُر. آب از بالای کوه به پایین سرازیر می‌شود و دره‌های فرودست را پر می‌کند.
به همین ترتیب، انسان‌ها هم عاشق تواضع هستند و مجذوب آن می‌شوند.
قوانین نانوشته‌ای هست که سرنوشت انسان‌ها را رقم می‌زنند، اما این رفتار خود شما است که تعیین می‌کند در معرض نیروهایی قرار بگیرید که به شما کمک می‌کنند، یا نیروهایی که به شما آسیب می‌رسانند. وقتی با داشتن جایگاهی مهم متواضع بمانید، با نور خِرَد می‌درخشید؛ وقتی در جایگاهی پایین متواضع باشید، کاملاً دیده می‌شوید. در نتیجه می‌توانید بدون اینکه دستاوردهای خود را به رخ دیگران بکشید کار خود را به خوبی انجام داده و به پایان رسانید.

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 15: کوهی درون زمین:
نگاره‌ی «تواضع».
در نتیجه انسان برتر زیاد را می‌کاهد،
و خیلی کم را می‌افزاید.
او چیزها را می‌سنجد و آن‌ها را برابر می‌کند.

کوهی درون زمین:
نگاره‌ی «تواضع».
در نتیجه انسان برتر زیاد را می‌کاهد،
و خیلی کم را می‌افزاید.
او چیزها را می‌سنجد و آن‌ها را برابر می‌کند.

دارایی زمینی که کوه درون آن پنهان است دیده نمی‌شود، چون کوهْ در اعماق زمین است و قله‌ی آن از زمین بیرون نمی‌آید. به این ترتیب، بالا و پایین مکمل یکدیگر می‌شوند و سطحی هموار را حاصل می‌کنند.
اینجا تأثیری که رسیدن به آن زمان زیادی گرفته، اما هنگام دستیابی و محقق شدن بدیهی تلقی می‌شود، به عنوان تصویر شش‌خطی در نظر گرفته شده است.
شما هم در زندگی همین‌ کار را انجام دهید؛ هر چه در آن افراط شده را متعادل کنید که ریشه‌ی نارضایتی‌های اجتماعی در آن است و اینگونه شرایطی متعادل و برابر خلق کنید.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

و هر که خود را بلند کند، پست گردد و هر که خود را فروتن سازد سرافراز گردد.
[Matt. 23:12]

هر درّه‌ای‌ برافراشته‌ و هر كوه‌ و تلّی‌ پست‌ خواهد شد؛ و كجیها راست‌ و ناهمواریها هموار خواهد گردید.
[Isa. 40: 4]

لیکن او فیض زیاده می‌بخشد. بنابراین می‌گوید، خدا متکبّران را مخالفت می‌کند، امّا فروتنان را فیض می‌بخشد.
[Jas. 4: 6]

إِذا تَفَقَّهَ الرَّفيعُ تَواضَعَ؛
انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانايى رسد، متواضع مى شود.
«امام علی (ع)»


ترجمه و توضیح کامل هر شش خط

خط اول:
تصویر شش‌خطی 15: انسان برتر نسبت به تواضعی که دارد «متواضع» است و می‌تواند از رودخانه‌ی بزرگ عبور کند.
خوش‌اقبالی.

انسان برتر نسبت به تواضعی که دارد «متواضع» است و می‌تواند از رودخانه‌ی بزرگ عبور کند.
خوش‌اقبالی.

تفسیر خط اول

انجام کارهای بزرگ و پر خطر –که در یی‌جینگ با عبور از رودخانه‌ی بزرگ به تصویر در آمده- با بررسی‌ جوانب و احتمالات گوناگون و پیچیده، بسیار دشوار و سخت می‌شوند.
از طرف دیگر، کارهایی که سریع و ساده پیگیری شوند، به راحتی انجام می‌شوند.
به همین دلیل ساده بگیرید و متواضع و میانه‌رو باشید، یعنی: برای انجام کارها درخواست یا شرط و شروط نداشته باشید و سریع و راحت آ‌ن‌ها را انجام دهید. وقتی ادعایی نداشته باشید، با مقاومتی روبرو نمی‌شوید و اینگونه می‌توانید کارهای سخت را هم به عهده بگیرید و انجام دهید.

خط دوم:
تصویر شش‌خطی 15: «تواضعی» که نمایان می‌شود.
درستی و محکمی خوش‌اقبالی به بار می‌آورد.

«تواضعی» که نمایان می‌شود.
درستی و محکمی خوش‌اقبالی به بار می‌آورد.

تفسیر خط دوم

مرد نیکو از خزانه‌ی نیکوی دل خود، چیزهای خوب برمی‌آورد و مرد بد از خزانه‌ی بد، چیزهای بد بیرون می‌آورد [Matthew 12:35]
خلق و خوی بسیار فروتنانه‌ی شما که خودش را در رفتارتان نمایان می‌کند، مایه‌ی خوش‌اقبالی شما می‌شود؛ چون فرصت اعمال تأثیرات ماندگاری را به دست می‌آورید که هیچکس نمی‌تواند در ایجاد آن‌ها دخالت کند.

خط سوم:
تصویر شش‌خطی 15: انسان برتر با تواضع و شایستگی کارها را به سرانجام می‌رساند.
خوش‌اقبالی.

انسان برتر با تواضع و شایستگی کارها را به سرانجام می‌رساند.
خوش‌اقبالی.

تفسیر خط سوم

این خط مرکز شش‌خطی است و به راز اصلی آن نزدیک است. آوازه‌ی شما به خاطر دستاوردهای به دست آمده به همه جا رسیده است.
اگر گرفتار شهرت شوید، به زودی با بحران روبرو می‌شوید و سختی‌های شما زیاد می‌شوند. اما برعکس، اگر علیرغم شایستگی‌تان «متواضع» بمانید، محبوب می‌شوید و کمک‌های لازم برای پیش بردن کارتان را به دست می‌آورید.

خط چهارم:
تصویر شش‌خطی 15: کاری نیست که در هماهنگی و سود رساندن به «تواضعِ» رو به پیشرفت نباشد.

کاری نیست که در هماهنگی و سود رساندن به «تواضعِ» رو به پیشرفت نباشد.

تفسیر خط چهارم

در اینجا هر چیزی به اندازه است و تواضع در رفتارتان، حتی می‌تواند بسیار بیشتر شود. با اینکه در هرچیزی می‌توان زیاده‌روی کرد، به هرحال اینجا این کار مناسب است؛ چون جایگاه شما در میان یاری دهندگان شایسته ( سه خطی پایین) و حاکمی مهربان (سه‌خطی بالا)، جایگاه پر مسئولیتی است.
از اعتماد مردی در جایگاه برتر نباید سوء استفاده کنید و شایستگی‌های فردی در جایگاه پایین را نباید پوشیده نگه دارید.
تواضع در چنین جایگاهی، با اشتیاق در عمل خود را نشان می‌دهد.
افرادی هستند که به دنبال پیش‌قدم شدن (برجستگی و شناخته شدن) نیستند: آن‌ها از مسئولیت می‌گریزند، آنچه دریافت می‌کنند اصلا با کاری که می‌کنند برابر نیست و عناوین تو خالی یدک می‌کشند. این مخالف تواضعی است که اینجا مطرح شده است.

خط پنجم:
تصویر شش‌خطی 15: دارایی‌ها را به رخ همسایگان نمی‌کشد.
حمله‌ای زورمندانه پسندیده است.
چیزی نیست که هماهنگ و سودمند نباشد.

دارایی‌ها را به رخ همسایگان نمی‌کشد.
حمله‌ای زورمندانه پسندیده است.
چیزی نیست که هماهنگ و سودمند نباشد.

تفسیر خط پنجم

تواضع نباید با طبعی ضعیف و مهربان که اجازه می‌دهد کارها هر طور که می‌خواهند پیش روند یکی پنداشته شود. وقتی مسئولیتی دارید، باید به اقدامات زورمندانه متوسل شوید. نباید با به رخ کشیدن برتری خود به دنبال تأثیر گذاری باشید، اما باید نسبت به اطرافیان خود اطمینان داشته باشید. اقدامات شما باید کاملاً هدفمند و به دور از درگیری‌های شخصی باشد. در اینصورت توانسته‌اید تواضع را در عین شدّت محقق کنید.

خط ششم:
تصویر شش‌خطی 15: «تواضعی» که آشکار می‌شود.
این پسندیده است که سپاه را برای تنبیه کردن شهر و کشور خود به حرکت در آورد.

«تواضعی» که آشکار می‌شود.
این پسندیده است که سپاه را برای تنبیه کردن شهر و کشور خود به حرکت در آورد.

تفسیر خط ششم

اگر واقعا پاکدل باشید، تواضع شما در زندگی دیده می‌شود. شما در این حالت باید با نیروی کامل وارد عمل شوید.
وقتی دشمنی به وجود می‌آید ساده‌ترین کار انداختن تقصیر بر گردن طرف مقابل است. فردی ضعیف شاید مورد اهانت قرار بگیرد، عقب بکشد و خود خوری کند. او فکر می‌کند دفاع نکردن از حقوقش تواضع است.
تواضع حقیقی الهام بخش شما است تا درون خود و نزدیکان‌تان نظم ایجاد کنید.
برای این کار باید شجاعت به کار گرفتن سپاهیان‌تان را بر علیه خودتان داشته باشید.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.