متن اصلی و تفسیر ای جینگ
شش خطی 20
ژرف اندیشی و الگو بودن
اسامی دیگر شش خطی 20:
مراقبه، تفکر، فهم عمیق، نماد مشاهده و مراقبت پایدار، نگاه به پایین، نگاه به بالا، تحسین، امتحان، فرمانروا و مردم، درک، تأمل در کار
شش خطی 20
ژرف اندیشی و الگو بودن
چکیده:
شما در این وضعیت متفکرانه و ژرف نگر به مسائل نگاه میکنید و به دنبال شناخت اسرار زندگی و درک روشن وضعیت موجود هستید.
این ژرف اندیشی و درک خوبی که دارید باعث میشود به خوبی دیگران را درک کنید، به راحتی فریب چیزی را نخورید، بدون اینکه بدانید بر دیگران تأثیر بگذارید و مثل الگویی برای آنها عمل کنید.
با توجه به تأمل و بینش دقیقی که از آن برخوردارید میتوانید راهکار را پیدا کنید و به آنها که نیاز دارند منتقل کنید.
معرفی شش خطی
تنها با کمی تغییر لحن در خواندن اسم چینی این ششخطی، معنی آن تغییر میکند و هر دو معنی «ژرف اندیشی» و «دیده شدن» به معنی الگو بودن از آن برداشت میشود. این ایدهها بر اساس این حقیقت شکل گرفته که تصویر این ششخطی، چهار خط شکسته در پایین و دو خط کامل در بالا، میتواند همچون تصویر برجهای چین باستان درک شود.
برجی به این شکل دید گستردهای به دست میداده و هنگامی که روی کوهی بنا میشده، به عنوان نشانهای به کار میرفته که همه میتوانستند تا کیلومترها فاصله آن را ببینند و به وسیلهی آن راه خود را پیدا کنند. به این ترتیب، این ششخطی فرمانروایی را نشان میدهد که به قوانین آسمان در بالای سرش و شیوههای انسانیِ زیر پایش میاندیشد و با ادارهی درست جامعه، الگوی کاملی برای تودهی مردم باشد.
این ششخطی با اواخر تابستان و اوایل پاییز مرتبط است که قدرت نور رو به کاهش است، اما این تحلیل در تفسیر این ششخطی تأثیری نگذاشته است.
سنجش ششخطی:
«ژرف اندیشی».
مراسم غسل (پیش از مراسم مقدس قربانی) انجام شده است، اما هنوز پیشکش (قربانی) تقدیم نشده و چشمها با اعتماد به او دوخته شده است.
مراسم قربانی در چین با چیزی شبیه غسل یا وضو، و ریختن شراب آغاز میشود تا به این ترتیب، پس از پیشکش قربانی، خداوند را فرا بخوانند.
لحظهی میان این دو مراسم، مقدسترین لحظه در چین به حساب میآید و عمیقترین تمرکز درونی را میطلبد. اگر خشوع در برابر خداوند خالصانه و نشئت گرفته از ایمان حقیقی باشد، برای حاضرین در مراسم که به آن توجه کاملی داشته باشند، متحول کننده و الهام بخش وعده داده شده است.
به همین ترتیب، تقدس طبیعت باید مورد توجه قرار بگیرد و این حقیقت شناخته شود که وقایع طبیعی به طور یکسان پیرو قانون هستند.
تفکر در معنای الهی نحوهی کار جهان، به شما ابزار کافی برای تأثیر گذاری عمیق را میدهد. این تمرکز قدرتمند درونی را میطلبد که مراقبه آن را در مرد بزرگی که ایمان کامل دارد ایجاد میکند. این کار (مراقبه) قابلیت درک قوانین عرفانی و الهی زندگی برای آنها فراهم میکند. آنها با استفاده از این تمرکز درونی تجلی بخش این قوانین میشوند. در نتیجه نور روحانی پنهان آنها به بیرون میتابد و دیگران را تحت تأثیر قرار میدهد بدون اینکه آنها بدانند چگونه این اتفاق میفتد.
تصویر ششخطی:
وزیدن باد روی زمین:
نگارهی «ژرف اندیشی» یا «الگو بودن».
به این ترتیب، پادشاهان باستان از قلمروهای خود دیدن کرده،
و در احوال مردم تفکر کرده،
و به آنها راهکار میدادند.
وقتی باد بر فراز زمین میوزد همه جا را در مینوردد و علفزار را با خود به این سو و آن سو خم میکند.
هر دو ویژگی مطرح شده در خط بالا در این ششخطی ظاهر شدهاند و سمبلی برای معرفی شیوهی زندگی پادشاهان باستان قرار گرفتهاند.
به این ترتیب، در وهلهی اول پادشاهان به قلمرو خود سر میزدند و مطمئن میشدند کارهای مردم به خوبی پیش میرود؛ در وهلهی دوم، میتوانستند تأثیراتی را اعمال کنند تا آداب و رسوم نامناسب را تغییر دهند.
تمام اینها به قدرت انسان برتر اشاره میکند. او از یک طرف، میتواند تمایلات حقیقی اکثریت را به درستی تشخیص دهد و به همین دلیل فریب نخورد؛ از طرف دیگر، صرفاً بودنش و تأثیر شخصیتی که دارد، مثل بادی که علفزار را به این سو و آن سو خم میکند، عمیقاً مردم را تحت تأثیر قرار میدهد.
گفتارها و نقل قولهای مرتبط با شش خطی:
با توجه به آموزههای بودایی، بوداهای باستانی انواع تجربههای ممکن را مورد بررسی قرار داده و مردم را در وضعیتهای مختلف مشاهده میکردند، سپس تعلیمات متناسب مختلفی به آنها ارائه میدادند، همانطور که باد روی زمین میوزد و به همه جا سر میزند. کلیری -- «ای جینگ بودایی - اویی شیشو»
** بودا اسم کسی نیست. بنا بر یک روایت ترکیب دو واژهی بودی(buddhi) به معنای قوهی 'هوش یا ذهن' و دا(da) به معنی 'بالاتر و سوار بر' در زبان سانسکریت است که به مقام کسی که بالاتر از ذهن مسقر شده و سوار بر آن است اشاره دارد. همچنین از budh به معنی بیدار شده و ... در سانسکریت نیز میباشد.
ترجمه و توضیح کامل هر شش خط
خط اول:
کودکانه «ژرف اندیشی» کردن برای انسانی فرومایه کار اشتباهی نیست. اما اینگونه «ژرف اندیشی»، برای انسان برتر باعث سرافکندگی است.
تفسیر خط اول
این خط یعنی: تفکری سرسری و سطحی نسبت به جریان اتفاقاتی که در آن قرار دارید.
مردی تأثیر گذار در دسترس است، اما تأثیرات او توسط مردم معمولی درک نمیشود. این برای عموم مردم پذیرفتنی است و به هر حال از حضور چنین انسانی و تأثیراتش سود میبرند.
اما چنین رفتاری برای شما مایهی شرمساری است؛ زیرا نباید سرسری و سطحی با چنین فرد یا جریانی برخورد کنید و در عین حال از رفتارِ خود راضی باشید. باید با ژرف اندیشی جریان حال حاضرتان را همچون یک کلِّ به هم پیوسته در نظر بگیرید و سعی کنید همهی آن را درک کنید.
خط دوم:
«ژرف اندیشی» از لای در، برای زنی درست و محکم هماهنگ و سودمند است.
تفسیر خط دوم
نگاه کردن از لای در یا سوراخ میان در، به شما دیدی محدود میدهد؛ شما از درون به بیرون نگاه میکنید و در این وضعیت، ذهن شما محدود شده است.
تمایل دارید همه چیز را بر اساس انگیزههای خود بسنجید و نمیتوانید خود را جای دیگری گذاشته و انگیزههای او را درک کنید.
این برای زن خانهداری مناسب است که لزومی ندارد خود را درگیر اتفاقات بزرگ و جامعه کند.
اما اگر باید نقشی فعال در جامعه ایفا کنید، چنین نگرش کوتهبینانه و خود-محورانهای به شما آسیب میزند.
خط سوم:
«ژرف نگریستن» به زندگیام،
پیش رفتن یا عقب نشستن را تعیین میکند.
تفسیر خط سوم
اینجا محل گذار است. به جای استناد به بیرون که کم و بیش محدود و گیج کننده است، با نگاه مستقیم به درون خود راهنمایی لازم برای گرفتن تصمیماتتان را پیدا میکنید.
این تفکر و نگاه به درون، یعنی غلبه بر نفسانیت ساده لوحانهای که همه چیز را فقط از دید محدود خود نگاه میکند. شما با شروع به تفکر عینیتر میشوید و از توهم و خیالات واهی بیشتر فاصله میگیرید.
به هر حال این تفکر و شناخت خود، به معنی گمانهزنی بر اساس افکارتان نیست؛ بلکه این یعنی، بررسی نتایج انتخابهایی که کردهاید، حالا این انتخاب میتواند جلو رفتن یا عقب گرد باشد.
تنها به وسیلهی نتایج به دست آمده میتوانید انتخاب خود را بسنجید و ببینید درست و مفید بوده یا خیر.
خط چهارم:
او نسبت به چگونه شکوفا کردن قلمرو پادشاهی «ژرف اندیشی» میکند.
این برای فرد هماهنگ و سودمند است که همچون میهمان پادشاه رفتار کند.
یا
«ژرف اندیشی» دربارهی قلمرو خداوند (عالم روحانی).
این برای فرد هماهنگ و سودمند است که همچون میهمان پادشاه رفتار کند.
تفسیر خط چهارم
شما همچون فردی هستید که اسرار لازم برای شکوفایی یک امپراطوری را میداند. چنین فردی باید دارای جایگاهی معتبر باشد که بتواند تأثیر گذار باشد. او باید مثل میهمانی گرامی در نظر گرفته شود که اجازه دارد آزادانه عمل کند؛ او نباید مثل یک ابزار مورد استفاده قرار بگیرد.
به دنبال چنین جایگاهی برای خود باشید که کاملاً هماهنگ و سودمند است.
خط پنجم:
«ژرف اندیشیدن» در زندگی خودم.
انسان برتر بدون خطا است.
تفسیر خط پنجم
وقتی در جایگاه معتبری هستید باید همواره آمادهی محاسبهی اعمال خود باشید. روش درست محاسبه اعمال، فکر کردنهای بیهوده در مورد خود و غرق در افکار مختلف شدن نیست، بلکه بررسی نتایج کارهای انجام شده است.
فقط وقتی این نتایج و تأثیراتتان بر دیگران خوب بود، میتوانید از خودتان راضی باشید.
خط ششم:
«ژرف اندیشیدن» در زندگی او.
انسان برتر بدون خطا است.
تفسیر خط ششم
در حالی که خط پنجم کسی را نشان میداد که در زندگی خودش تفکر میکند، اینجا در بالاترین مرتبه (خط ششم) هر چیز مرتبط با نفْس پاک شده است. این خط تصویر عارفی است که بیرون از کارهای جهان مادی (لامکان) قرار گرفته است. او از نفس رهایی یافته و بر قوانین زندگی تفکر میکند و میفهمد، یادگرفتن چگونه بدون خطا زندگی کردن ارزشمندترین چیز است.
ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:
ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین میرود و برای ۲۵ سال تلاش میکند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمیشود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزههای چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمهها، جمعآوریها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبانها ختم شد.
ریچارد ویلهلم
کارل یونگ دربارهی ریچارد ویلهلم مینویسد:
او دارای موهبتی بود که (به واسطهی آن) میتوانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (اینها) او را قادر میساخت تا گنجینههای فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.