متن اصلی و تفسیر کتاب ای جینگ
شش خطی 33: عقب نشینی و خلوت
اسامی دیگر شش خطی 33:
پای پس کشیدن، به پایگاه امن برگشتن، کنارهگیری، نماد بازنشستگی، ترک کردن، کناره گرفتن راهبردی، در دسترس نبودن، فاصله گرفتن از نیروهای پست، تسلیم
شش خطی 33
عقب نشینی و خلوت
چرا در دورهی جامع ای جینگ شرکت کنم؟
با یادگیری درسهای دوره، برای همیشه ابزاری قدرتمند برای درک و حل مسائل گوناگون زندگی در اختیار خواهید داشت.این دانش به شما کمک میکند تا برای همیشه نهتنها در زندگی شخصی خود، بلکه در حل مسائل دیگران مؤثر باشید.
علاوه بر این، یادگیری مفاهیم عرفانی و رشد فردی ای جینگ، به داشتن حال خوب، انرژی بیشتر و روند رو به رشد در همهی جنبههای زندگی کمک قابل توجهی میکند.
چکیده:
عقب نشینی به معنی فرار نیست؛ عقب نشینی یعنی قدرت و جایگاه مناسبی دارید و میتوانید به خوبی ببینید نیروهای بر هم زنندهی امنیت و آرامش در حال نزدیک شدن هستند و بهتر است عقب نشینی کنید تا نیروی خود را حفظ کنید.
البته برای حفظ حریم خود و جلوگیری از پیشروی بیش از حد آنها، برخورد درست و محکم با مسائل و چیزهای کوچک هماهنگ و سودمند است.
در عقب نشینی زمان مناسب را تشخیص دهید و از درون محکم بمانید تا دچار آشفتگی احساسی یا انحراف از مسیر نشوید.
یعنی از خواستگاه توانایی و عزت انجامش دهید، نه سرافکندگی، خشم و تنفر؛ چون خشم نشانهی ضعف، و تنفر نشان از پیوند ذهنی با عامل منفی است.
پس عقب نشینی و خلوت موفقیت آمیز از درون شما آغاز میشود و به ایجاد شرایط مناسب بیرونی میرسد.
معرفی شش خطی
نیروی تاریک در حال زیاد شدن است. روشنایی به جای امنی «عقب مینشیند» تا تاریکی دستش به او نرسد. این «عقب نشینی» یک مسئلهی انسانی نیست، بلکه قانونی طبیعی است. از این رو «پا پس کشیدن» در این وضعیت مناسب است؛ این روش درست رفتار کردن است تا نیروی خود را تلف نکنید.
این ششخطی در تقویم با ماه تیر و خرداد مرتبط است که انقلاب تابستانی اتفاق افتاده و تأثیرات نیروی زمستان دارد خودش را نشان میدهد.
سنجش ششخطی:
«عقب نشینی» با موفقیت همراه است.
درست و محکم ماندن در (مواجهه با) چیزهای کوچک(یا مردم کوچک)، هماهنگ و سودمند است.
شرایط طوری است که برای پیشروی نیروهای متخاصم بسیار مناسب است. در این شرایط «عقب نشینی» کار مناسبی است و از طریق «عقب نشینی» است که موفقیت به دست میآید. اما موفقیت به درست «عقب نشینی» کردن بستگی دارد. «عقب نشینی» نباید با فرار اشتباه گرفته شود.
فرار یعنی تلاش برای نجات خودتان تحت هر شرایطی، در حالی که «عقب نشینی» نشانهی قدرت است. باید دقت کنید زمان مناسب برای عقب نشینی وقتی است که قدرت و موقعیت کاملاً در اختیار شما است. اینگونه امید است بتوانید نشانههای زمان را تشخیص داده و پیش از اینکه دیر شود آمادهی عقب نشینی موقتی شوید؛ به جای اینکه گرفتار موقعیتی شوید که مسئلهی مرگ و زندگی مطرح باشد.
به همین دلیل نباید به سادگی میدان را برای حریف خالی کنید؛ با تک اقدامات تدافعی، پیشروی را برای او سخت کنید. به این شیوه در حین «عقب نشینی» آمادهی ضد حمله میشوید. فهمیدن ساز و کار چنین «عقب نشینی سازندهای» کار آسانی نیست. معنای نهفته در چنین زمانی بسیار مهم است.
با سکههای واقعی فال ای چینگ میگیرید؟ «ریختن دستی سکهها» برای شما طراحی شده
با استفاده از بخش «ریختن دستی سکهها» میتوانید پاسخ سکههایی که ریختهاید را ببینید و به امکانات زیر دسترسی داشته باشید.
-
محتواهای مخصوص صفحه:
- محاسبهی ششخطی درونی.
- نوشتار امروزی متن باستانی.
- خط برگزیده در خطوط متغیر.
- سه خطیهای هر شش خطی و ویژگیهای آنها
- ذخیرهی پرسش و پاسخ.
- قرارگیری بخشهای مختلف پاسخ در یک صفحه.
- محاسبهی ششخطی، خطوط متغیر، خط برگزیده و ششخطی تغییر یافته.
ریختن دستی سکهها کجاست؟
از صفحهی اصلی روی «ادامه» کلیک کنید و سپس گزینهی ریختن دستی سکهها را انتخاب کنید تا بتوانید سکههایی که ریختهاید را شبیه سازی کنید.
تصویر ششخطی:
کوه به زیر آسمان:
نگارهی «عقب نشینی».
به این ترتیب انسان برتر انسان فرودست(سطحی، عوام، سطح پایین) را، نه با خشم بلکه با وقار، دور از خود نگه میدارد.
کوه زیر آسمان رشد میکند، اما با توجه به طبیعتی که دارد در نهایت متوقف میشود. آسمان از طرف دیگر پیش از بالا آمدن کوه «عقب مینشیند» و طوری فاصله میگیرد که دست کوه به آن نرسد. این سمبل رفتار شما در مقابل پستیهایی است که در حال رشد کردن هستند؛ همینکه انسان پست نزدیک میشود، شما به درون خود «عقب مینشینید». از او متنفر نیستید، چون تنفر نوعی درگیری ذهنی است که به واسطهی آن به فرد، شرایط یا هرچیز مورد تنفر چسبیدهاید. شما در این کار از خود قدرت نشان میدهید (آسمان) و با وقار نه با خشونت، انسان پست را سر جای خود نگه میدارید (کوه).
نیاز به درک بهتر وضعیت خود یا پاسخ ای جینگ دارید؟
در جلسهی مشاوره با ای جینگ، هدف این است که به شما کمک کنیم درک روشنتری از مسئلهی خود و پاسخهای ای جینگ پیدا کنید.این جلسات به شما این امکان را میدهند تا پس از درک بهتر وضعیت خود، شیوههای هماهنگ و مناسب روبرو شدن با آن را بهتر و شفافتر درک کنید.
همچنین پس از این جلسه، دیگر میتوانید درک شفافتری از شش خطیهای پاسخ خود در آینده داشته باشید و تا جای ممکن، روشهای اساسی درک مفاهیم ای جینگ را یادبگیرید.
گفتارها و نقل قولهای مرتبط با شش خطی:
وقتی فرصت چیزی بهتر پیش آمد، در گیر و جنگ با وضعیت حل نشدنی نمانید. د.ف هوک
بسیاری از آموزههای کتاب تغییرات متوجه حکمت خویشتن داری یا ترک کردن(عقب نشینی، رفتن، رها کردن) به عنوان بهترین راه رسیدن به خواستهها در شرایط خاص است؛ از این رو این شش خطی لزوماً نامطلوب به حساب نمیآید. اکنون زمانی نیست که بتوانیم امید به دستاورد بزرگی داشته باشیم؛ اما توجه به چیزهای کوچک ما را در حال و روز خوبی نگه میدارد. بلوفلد
مردم سطحی هم میتوانند مفید باشند پس نیت بدی در کار نیست، اما این مردم سطحی نباید صاحب اختیار باشند، پس باید(در برخورد با آنها) سرسخت بود. از لحاظ آموختن در مسیر فرزانگی، فرمانروای آسمانی ارباب(عقل، خرد) است و بدن فیزیکی از او دستور میگیرد، اینگونه است که خواستههای اعضای مختلف بدن نمیتوانند آشفتگی ایجاد کنند. کلیری -- در مورد تصویر شش خطی
خط اول:
در صف انتهایی عقب نشینی بودن خطرناک است.
فرد به هیچ وجه نباید چیزی را به عهده بگیرد.
تفسیر خط اول
از آنجا که این ششخطی تصویر عقب نشینی کردن است، خط پایینی نمایندهی صف انتهایی و خط بالایی نمایندهی صف پیشگام در عقب نشینی است. در عقب نشینی سود در جلو بودن است.
اینجا شما در عقب و تماس فوری با هجوم دشمن قرار دارید. این خطرناک است، و تحت چنین شرایطی بهتر است چیزی را به عهده نگیرید. ساکن ماندن سادهترین شیوه برای رهایی از خطری است که شما را تهدید میکند.
خط دوم:
او (عنصر منفی) با پوست زرد گاوی محکم او (انسان برتر) را میگیرد و کسی نمیتواند او را جدا کند.
تفسیر خط دوم
زرد رنگ میانه است. نشان دهندهی کار درست و هماهنگ با وظیفهی شما است. پوست گاو محکم است و پاره نمیشود.
این خط وضعیتی را نشان میدهد که در حال عقب نشینی هستید و عنصر حقیر به دنبال شما است. او سفت و محکم به شما چسبیده و شما نمیتوانید او را از خود جدا کنید؛ اما چون به دنبال چیز درستی هستید و هدف محکمی دارید، به مقصود خود میرسید.
به این ترتیب این خط تأیید چیزی است که در سنجش ششخطی بیان شده است: «در چیزهای کوچک» که مساوی است با «در مواجهه با انسان حقیر»، «درست و محکم ماندن هماهنگ و سودمند است».
خط سوم:
عقب نشینی متوقف شده اعصاب خرد کن و خطرناک است.
خوشبختی در این است که مردم (موانع عقب نشینی) را صیغه یا کنیز خود کند.
تفسیر خط سوم
در زمان عقب نشینی متوقف شدن هم ناخوشایند است و هم خطرناک، چون در این شرایط آزادی عمل ندارید.
در چنین مواردی بهتر است کسانی که مانع عقب نشینی میشوند را به خدمت خود در آورید تا حداقل ابتکار عمل در دست شما باشد. اما با چنین شیوهای هم اوضاع رضایت بخش نخواهد بود، چون با چنین خدمتکارانی امیدوارید به چه چیزی دست پیدا کنید؟
خط چهارم:
عقب نشینی داوطلبانه برای انسان برتر خوشبختی و برای انسان حقیر تباهی است.
تفسیر خط چهارم
انسان برتر با کمال میل و به خواست خود «پای پس میکشد» و کاملاً در صلح و صفا است. او به راحتی ذهناش را جدا میکند، چون عقب نشینی با عقاید او در تقابل نیست و نیازی ندارد با آنها بجنگد. تنها انسان حقیر است که از عقب نشینی رنج میبرد چون از راهنمایی و حضور انسان برتر محروم شده است.
خط پنجم:
عقب نشینی دوستانه. درست و محکم ماندن در آن خوشبختی آفرین است.
تفسیر خط پنجم
شما در تشخیص زمان درست برای عقب نشینی کردن استاد شدهاید. اگر زمان مناسب را انتخاب کنید، عقب نشینی شما کاملاً دوستانه و به دور از مخالفت اتفاق میفتد. با اینحال و علیرغم همهی اقدامات مناسب انجام گرفته، قاطعیت کامل لازم است تا به خاطر ملاحظات نامربوط، از مسیر منحرف نشوید.
خط ششم:
او با سرخوشی عقب مینشیند. همه چیز برای هماهنگی و سود رساندن کار میکند.
تفسیر خط ششم
موقعیت کاملاً روشن و به دور از ابهام است. جدایی درونی کاملاً درون شما اتفاق افتاده و آزادانه میتوانید جدا شوید.
وقتی مسیر پیش رویتان را بدون هیچ شک و تردیدی و به روشنی میبینید، ، سرخوشی خوبی به شما دست میدهد و میتوانید بدون فکر بیشتر، کار درست را انتخاب کنید. چنین مسیر روشنی همیشه سرانجام نیکی دارد.
ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:
ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین میرود و برای ۲۵ سال تلاش میکند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمیشود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزههای چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمهها، جمعآوریها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ، ای چینگ) برای غیر چینی زبانها ختم شد.
ریچارد ویلهلم
کارل یونگ دربارهی ریچارد ویلهلم مینویسد:
او دارای موهبتی بود که (به واسطهی آن) میتوانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (اینها) او را قادر میساخت تا گنجینههای فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
تجربهها، نظرات یا سوالات شش خطی 33
هنوز گفت و گویی برای شش خطی 33 ثبت نشده
با ثبت تجربه و حتی پرسش خود به بهبود درک دیگران هم کمک کنید