متن اصلی و تفسیر ای جینگ

‌شش خطی 59

حل شدن و رهایی از ذهن

اسامی دیگر شش خطی 59:

حل شدگی، خود را فراموش کردن، رهایی از نفس، پخش شدن، جدا شدن، پراکندگی، حل و فصل، تجزیه و تحلیل، غلبه بر اختلافات، تجدید اتحاد، محو شدن، اصلاح مسیر، تطهیر

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 59 - حل شدن و رهایی از ذهن از جدول یی چینگ

شش خطی 59

حل شدن و رهایی از ذهن

چکیده:

مقاومت‌های ذهنی موجب جدایی و انزوای شما شده است.
این مواضع دفاعی باعث شده از چیزها یا کسانی که بیشتر از همه به آن‌ها نیاز دارید جدا شوید.
هر دلیلی که باعث این اختلافات شده دیگر مهم نیست؛ اکنون زمان پایین آوردن مواضع دفاعی‌تان است.
با ارتباط برقرار کردن با منشأ می‌توانید تمام ناخالصی‌ها، هوس‌ها و ترس‌های ذهنی را کنار بگذارید تا بار دیگر قدرت درونی خود را بازیابید و یگانگی خود با دیگران و همه‌ی جهان هستی را تجربه کنید.

اگر در حق شما بدی کرده‌اند، ببخشید.
اگر فروپاشیده‌اید، به پا خیزید.
اگر زخم خورده‌اید، التیام یابید.
اگر قضاوت شده‌اید، بگذرید.
اگر به چیزی چنگ زده‌اید، رهایش کنید تا یکپارچگی درونی خود را بار دیگر به دست آورید و آن را در زندگی خود ببینید.

همکاری در انجام کاری که کسی به عهده گرفته و نفع عمومی دارد کمک می‌کند تا تفرقه‌ها کنار گذاشته شوند و یگانگی و همدلی شکل بگیرد.

معرفی شش خطی

بادی که بر روی آب وزش می‌کند، آن را پراکنده کرده و به شکل کف و مه تبدیل می‌کند. این نشان می‌دهد که وقتی انرژی حیاتی یک انسان درون او مسدود شود (که به عنوان اعلام خطر توسط ویژگی‌ سه‌خطی پایینی مطرح شده) نرمی و ملایمت برای شکستن و حل این مسدودیت مفید است.

سنجش شش‌خطی:

«حل شدگی(رهایی از نفس)».
موفقیت.
امپراطور به معبد نیاکانش نزدیک می‌شود.
گذشتن از رودخانه بزرگ برای فرد هماهنگ و سودمند است.
درستی و محکمی هماهنگ و سودمند است.

دغدغه این شش‌خطی هم مانند شش‌خطی «45 گردِ همایی»، جمع کردن عناصر پراکنده است.
اینجا پراکنده کردن یا حل کردن موانع و تفرقه‌های درون فرد یا گروه مد نظر است که باعث انزوا و جدایی شده‌اند.
این موانع یا تفرقه‌ها عموما به خاطر پیش‌داوری، بدگمانی، کژفهمی و سوءتعبیر ایجاد می‌شوند. آن‌ها را کنار بگذارید تا هم در درون و هم در بیرون، متحد باشید؛ چون این پراکندگی درونی و تفرقه بیرونی اصلی‌ترین دلیل رنج‌ در زندگی است.
خاطر جمعی، انسجام درونی، یکپارچگی، وحدت و یگانگی نقطه‌ی مقابل تفرقه، پراکندگی و تناقض است.
پراکندگی راه را برای گردهمایی نشان می‌دهد و این دلیل شباهت‌های دو نوشته است.
گردهمایی‌های معنوی در مذاهب مختلف، به منظور پراکنده کردن و حل کردن همین موانع به کار می‌رفته است؛ این آیین‌ها با ایجاد نیروی عظیم جمعی، هوشیاری جمعی را به سطحی می‌رسانده که همه می‌توانستند یگانه بودن و وحدت داشتن همه چیز را درک کنند.
معنای بعدی برای این شش‌خطی در مورد همکاری در انجام کارهای بزرگی است که انسان بزرگی به عهده گرفته تا خدمتی همگانی انجام دهد.
با تمرکز بر این هدف، تفرقه‌ها کنار گذاشته می‌شوند و اتحاد شکل می‌گیرد.

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 59: باد بر فراز آب می‌وزد:
نگاره‌ی «حل شدگی(رهایی از نفس)».
به این ترتیب پادشاهان باستانی به درگاه خداوند قربانی می‌کردند و معبد می‌ساختند.

باد بر فراز آب می‌وزد:
نگاره‌ی «حل شدگی(رهایی از نفس)».
به این ترتیب پادشاهان باستانی به درگاه خداوند قربانی می‌کردند و معبد می‌ساختند.

مانند گرمای بهار که یخ‌های زمستانی را آب می‌کند، گرمای نور حقیقت -که از اصل و ذات زندگی نشئت می‌گیرد- سختی‌ها و خودخواهی‌ها را ذوب کرده و بار دیگر نیروی درونی انسان‌ها را برای به هم پیوستن بیدار می‌کند.
تنها از راه ارتباط با حقیقت یگانه‌ای که درون هر چیز حاضر است –خواه به وسیله‌ی استاد معنوی‌تان، مراسم جمعی معنوی یا نماز و مراقبه- می‌توان این جدایی‌های ناشی از نفسانیت، حرص و طمع را برای همیشه از میان برداشت و یکپارچگی با جهان هستی را تجربه کرد.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

گفتاری ثبت نشده - در حال جمع آوری و آماده سازی


ترجمه و توضیح کامل هر شش خط

خط اول:
تصویر شش‌خطی 59: شش در آغاز (یین در پایین) یعنی:
او با قدرت یک اسب کمک می‌کند.
خوش اقبالی.

شش در آغاز (یین در پایین) یعنی:
او با قدرت یک اسب کمک می‌کند.
خوش اقبالی.

تفسیر خط اول

این مهم است که بر جدایی‌ها در همان ابتدا و پیش از کامل شدن غلبه کرد – همانطور که پیش از اینکه ابرها طوفان و بارش به راه بیاندازند باید پراکنده شوند.
در چنین مواقعی وقتی فاصله گرفتن‌های پنهانی در خلق و خو خود را نشان می‌دهند و منجر به کژفهمی‌های متقابل می‌شوند، تلاش‌های سریع و جدی برای حل این کژفهمی‌ها و بی‌اعتمادی‌های متقابل باید صورت بگیرد.

خط دوم:
تصویر شش‌خطی 59: نُه در جایگاه دوم یعنی:
در (هنگام) پراکندگی، او شتابان به سمت چیزی می‌رود که حمایتش می‌کند.
افسوس محو می‌شود.

نُه در جایگاه دوم یعنی:
در (هنگام) پراکندگی، او شتابان به سمت چیزی می‌رود که حمایتش می‌کند.
افسوس محو می‌شود.

تفسیر خط دوم

وقتی فرد درون خود آغاز بیگانگی و بیزاری از دیگران را کشف می‌کند که برخاسته از مردم گریزی و طبع بیمار است، باید برای حل این موانع برنامه‌ای تنظیم کند. او باید به خود انگیزه بدهد و درون خود را بیدار کند، و با سرعت به سمت چیزی برود که از او حمایت می‌کند. چنین حمایتی هرگز با داشتن نفرت یافت نمی‌شود، بلکه همواره با داشتن قضاوت‌های عادلانه و غیر افراطی از مردم و حفظ حسن نیت یافت می‌شود. اگر او چنین رویکرد بازی نسبت به انسان‌ها پیدا کند، در حالی که در همین زمان تمام طبع بیمار او حل شده است، دلیلی برای افسوس باقی نمی‌ماند.

خط سوم:
تصویر شش‌خطی 59: شش در جایگاه سوم یعنی:
او خود را (در مسئله‌ی مورد نظر) حل می‌کند.
افسوسی نیست.

شش در جایگاه سوم یعنی:
او خود را (در مسئله‌ی مورد نظر) حل می‌کند.
افسوسی نیست.

تفسیر خط سوم

تحت شرایطی خاص، کار فرد ممکن است تا حدی سخت شود که خود را فراموش کند. او باید تمام خواسته‌های شخصی و هر چیزی که خود - من در مورد آن برای خود می‌خواهد را کنار گذاشته و پراکنده کند. تنها بر اساس این نفی بزرگ خود است که او می‌تواند نیروی لازم برای رسیدن به دستاوردهای بزرگ را داشته باشد. با هدف گذاری روی وظایف بزرگ بیرون از خود، او می‌تواند به این سطح برسد.

خط چهارم:
تصویر شش‌خطی 59: شش در جایگاه چهارم یعنی:
او پیوند با گروه خود را قطع می‌کند.
خوش‌اقبالی فوق‌العاده.
پراکندگی به نوبه‌ی خود، به انباشتگی منجر می‌شود.
این کاری است که انسان‌های معمولی حتی به آن فکر نمی‌کنند.

شش در جایگاه چهارم یعنی:
او پیوند با گروه خود را قطع می‌کند.
خوش‌اقبالی فوق‌العاده.
پراکندگی به نوبه‌ی خود، به انباشتگی منجر می‌شود.
این کاری است که انسان‌های معمولی حتی به آن فکر نمی‌کنند.

تفسیر خط چهارم

وقتی ما مشغول انجام وظیفه‌ای هستیم که نفع عمومی دارد، باید تمام دوستی‌های شخصی را کنار بگذاریم. تنها با فراتر رفتن از تمایلات گروهی است که به چیزی تعیین کننده دست می‌‌یابیم. کسی که شجاعت چشم پوشی از آنچه نزدیک است را دارد، پیروز آنچه دور از دسترس است می‌شود. اما برای درک این دیدگاه، باید دید وسیعی از پیوند‌های مرتبط و متقابل زندگی داشت، چیزی که تنها انسان‌های غیر معمولی می‌توانند به آن دست یابند.

خط پنجم:
تصویر شش‌خطی 59: نُه در جایگاه پنجم یعنی:
فریادهای بلندش همچون عرق ریختن (که تب را برطرف می‌کند) حل کننده است.
«حل شدگی»! امپراطور بدون اینکه سرزنش شود پابرجا می‌ماند.

نُه در جایگاه پنجم یعنی:
فریادهای بلندش همچون عرق ریختن (که تب را برطرف می‌کند) حل کننده است.
«حل شدگی»! امپراطور بدون اینکه سرزنش شود پابرجا می‌ماند.

تفسیر خط پنجم

در زمان جدایی و پراکندگی همگانی، اندیشه‌ا‌ی بزرگ، یک نقطه‌ی کانونی برای منظم ساختن فرآیند بهبود فراهم می‌کند. درست مثل یک بیماری که با عرق ریختن به اوج بحران خود می‌رسد، به همین ترتیب، یک ایده‌ی بزرگ و محرک، یک رستگاری حقیقی در زمان بن‌بست‌های کلی است. این به مردم یک نقطه‌ی اتکا می‌دهد – فردی در جایگاه فرمانروا که می‌تواند تمام سوءتفاهم‌ها را برطرف کند.

خط ششم:
تصویر شش‌خطی 59: نُه در جایگاه ششم یعنی:
او خونش را پاک می‌کند.
جدا شدن، فاصله گرفتن و خارج شدن کار اشتباهی نیست.

نُه در جایگاه ششم یعنی:
او خونش را پاک می‌کند.
جدا شدن، فاصله گرفتن و خارج شدن کار اشتباهی نیست.

تفسیر خط ششم

ایده‌ی پاک شدن خون فرد یعنی حل کردن مسئله‌ای که می‌توانست منجر به خونریزی و زخمی شدن شود، یعنی، پرهیز از خطر. اما اینجا منظور این نیست که فرد از سختی‌ها برای خودش فقط اجتناب کند، بلکه منظور این است که او نزدیکانش را نیز نجات دهد – کمک کند تا پیش از رسیدن خطر فرار کنند، یا از خطر موجود فاصله بگیرند، یا راهی برای رهای از خطری که هم‌اکنون با آن روبرو هستند پیدا کنند. به این شیوه او کار درست را انجام می‌دهد.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.