شش خطی 17
پیروی کردن، همراهی کردن، دنبال کردن (Sui)

اسامی دیگر:

هماهنگ شدن با نیازهای زمانه، پیروی کردن، دنباله‌روی، مطابقت، گردآوری پیروان، سازگاری، هماهنگی با، همسازی، منطبق شدن با شرایط

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 17 - پیروی کردن، همراهی کردن، دنبال کردن (Sui) از جدول یی چینگ

واکاوی و توضیح:

ریشه‌شناسی و مفهوم کلیدی:

«Sui» به معنای دنبال کردن، پیروی و همراهی است. نگاشت آن شامل سه بخش است: در سمت چپ، نگاشتِ راه رفتن (سه ردپای در حال حرکت) و نگاشت توقف در زیر آنها، که حرکت و توقف به‌جا را نشان می‌دهد؛ در میان آن پرچم پادشاهی و در سمت راست سربازی است که سلاح در دست به دنبال پرچم حرکت می‌کند. این نگاشت، نماد فرمانده‌ای است که سربازان و محافظان به دنبال او حرکت و از او پیروی می‌کنند.
معنای واژه و نگاشت آن به خوبی ایده‌ی اصلی این وضعیت را نشان می‌دهند که همان پیروی کردن و مطیع بودن است.

سیر معنایی:

پس از ۱۶، که فرد پیشروی و فرماندهی را تجربه کرد، می‌تواند این قدرت زیاد را به درون آورده و آگاهانه پیروی را انتخاب کند. این مانند تبعیت حاکم از مردم و اطاعت رهبر از پیروانش است. از این فرآیند درمی‌یابیم «درستی»—که «سودمندی» را به ارمغان می‌آورد—در گروِ تشخیص زمان رسیدنِ دوران سازگاری و پیروی در عین قدرتمندی است. در ادامه نیز، پس از طی کردن مسیر پیروی، بستر و امکان اصلاح خرابی‌های کهنه و رها شده فراهم می‌شود (شش‌خطی ۱۸، کار روی آنچه خراب شده). ساختارشناسی: دریاچه () در بالا و تندر () در پایین
در این ساختار، پسر بزرگ‌تر (تندر) کوچک‌ترین دختر (دریاچه) را دنبال می‌کند. این نماد «تندر در زیر دریاچه» نشان می‌دهد که قدرت درونیِ پویا و آغازگر، به صورت دریاچه‌ای نرم و دلنشین در بیرون ظاهر می‌شود و می‌تواند به خوبی پذیرای دیگران باشد.

  • تندر، طلوع آگاهی، جوشش الهام و شهود آنی است که حرکتی قدرتمند و هماهنگ با لحظه را به ارمغان می‌آورد.
  • دریاچه، آرامشی پرنشاط، غنی و پر از حال خوب است که نسبت به بیرون پذیرا و گشوده است.

در همین راستا:
۱. طلوع آگاهی در درون رخ داده و این آگاهی به احساسات ناب تبدیل می‌شود.
۲. و احساسات فرد از آگاهی او برخاسته و حقیقی هستند؛ از این رو، این نرمی و انعطاف، ضعف فرد یا هوس‌هایی نادرست نیست.

ویژگی‌های روانی-عملکردی و هشدارها

پیروی آگاهانه به معنای هنر سازگاری پیوسته با شرایط و پاسخگویی به هر لحظه است. در این وضعیت، فرد اگرچه از درونی قدرتمند و مبتکر (تندر) برخوردار است، اما این قدرت را رام کرده و در هوشیاری و عملکرد، متعادل، نرم و شاد (دریاچه) باقی می‌ماند. این خودبسندگی و تعادل ذهنی، امکان سازگاری با هر شرایط و همچنین پیروی از اصلِ کوچکتر یا ظریف‌تر(به هر شکلی که تجلی کند) را برای او فراهم می‌سازد. در نتیجه، این سازگاری هوشمندانه، به موفقیت‌های بزرگی می‌انجامد.
بنابراین اینجا فضای پیروی است، از این رو حتی اگر دیگران به پیروی از این فرد روی آورند، او آگاهانه نمی‌پذیرد تا بتواند پیروی کردن را انتخاب کند. چنین فردی در میان گزینه‌های موجود والاترین اصل را برای پیروی انتخاب می‌کند و با صداقتی پایدار به پیروی از آن ادامه می‌دهد. او به خوبی می‌داند که پیروی کورکورانه از دیگران یا دنبال کردن منافع شخصی مصداق پیروی درست نیست.


معرفی، سنجش، تصویر و خطوط بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم


معرفی شش خطی

ویژگی سه‌خطی‌ها حالتی را نشان می‌دهد که مردی مسن‌تر، دلباخته‌ی دختری جوان‌تر شده و به او توجه می‌کند؛ به این ترتیب که: سه‌خطی «تویی، دریاچه» با ویژگی شادی در بالا است؛ «چن، تندر» با ویژگی جنبش و حرکت در پایین است. شادمانی در جنب و جوش «سازگار شدن» را القاء می‌کند. شادمانی (تویی، دریاچه) دختر کوچک‌تر است؛ در حالی که جنبش و حرکت (چن، تندر) سه خطی پایینی است.

سنجش شش‌خطی:

از «ون‌وانگ (شاه ون)» نگارنده‌ی ای‌جینگ (~سده‌ی نه تا یازدهم پیش از میلاد)

« سازگار شدن » موفقیت فوق‌العاده‌ای به همراه دارد. درستی و محکمی هماهنگ و سودمند است. خطایی نیست.

برای فهمیدن و پیاده کردن « سازگار شدن » اول باید بدانید چگونه سازگار شوید. اگر می‌خواهید فرمانروایی کنید، اول باید بدانید چگونه خدمت کنید، چون تنها در اینصورت می‌توانید موافقت دیگران و سازگار شدن رضایتمندانه‌ی آن‌ها از خود را به دست آورید. اگر بخواهید با زور و فریب، با توطئه یا جناح‌گرایی این موافقت و پیروی را به دست آورید، بی‌شک با مقاومت روبرو خواهید شد که مانع پیروی خود خواسته و مشتاقانه است. اما حتی حرکت‌های شادمانه هم می‌توانند نتایج بدی داشته باشند، به همین دلیل «درستی و محکمی هماهنگ و سودمند است» که نشان از اهمیت پایداری در انجام کار درست دارد که در اینصورت «خطایی نخواهد بود». همانطور که پیش از مهیّا شدن شرایط، نباید از دیگران بخواهیم ما را دنبال کنند، باید هنگامی که شرایط مناسب است از دیگران پیروی کنید تا آسیبی نبینید. به دست آوردن دنبال کننده (یا دنبال کردن) از طریق سازگاری و هماهنگی با شرایط موجود، ایده‌ی بسیار بزرگ و پر اهمیتی است؛ این دلیل مطرح شدن «موفقیت فوق‌العاده» در سنجش شش‌خطی است.

تصویر شش‌خطی:

منسوب به «کنفسیوس» (~سده‌ی ششم تا پنجم پیش از میلاد)

تندر در میان دریاچه: نگاره‌ی «سازگار شدن». در نتیجه انسان برتر با فرا رسیدن شب برای استراحت و تجدید نیرو به خانه می‌رود.

در پاییز نیروی طبیعت بار دیگر به زمین برگشته و استراحت می‌کند. اینجا تندر در میان دریاچه است که به عنوان تصویر شش‌خطی مطرح شده است – تندر در خواب زمستانی، نه تندر در حرکت. ایده‌ی « سازگار شدن » بر اساس سازگاری با نیازهای زمان از این تصویر برخاسته است. تندر در میان دریاچه زمان تاریکی و استراحت را به تصویر می‌کشد. شما (انسان برتر) بعد از فعالیت بی‌وقفه‌ در تمام طول روز، به خود اجازه دهید تا در شب استراحت کنید و تجدید نیرو کنید. هیچ وضعیتی خوشایند نیست مگر بتوانید با آن سازگار شده و خود را با مقاومت‌های اشتباه تکه‌پاره نکنید.

گفتارهای شش خطی 17

خدمت کردن را بیاموز تا فرمانروا شوی. روش‌های کهنه را رها کن. -- د.ف هوک

در هفتاد سالگی... کنفوسیوس اجازه می‌داد ذهنش هر چه می‌خواهد دنبال کند، اما هر کاری که انجام می‌داد به طور طبیعی درست بود. رفتارش دیگر نیازی به هدایت آگاهانه نداشت. او بدون تلاش عمل می‌کرد. این نشان‌دهندهٔ آخرین سطح رشد فرزانه است. -- فنگ یولان تاریخچه‌ای کوتاه از فلسفه‌ی چینی

تجربه‌ها و سوالات 17

هنوز گفت و گویی برای شش خطی 17 ثبت نشده

با ثبت تجربه و حتی پرسش خود به بهبود درک دیگران هم کمک کنید


متن اصلی خطوط از «وو‌وانگ» (پسر شاه‌ون) و «دوک ژو» (برادر کوچک‌تر شاه‌ون)، که پس از درگذشت وی به کتاب افزوده شد
(~سده‌ی یازدهم پیش از میلاد)


خط اول:

ایده‌آل‌ها (استانداردها) در حال تغییراند.
درستی و محکمی خوش‌اقبالی به بار می‌آورد.
با بیرون رفتن و معاشرت کردن است که کارها انجام می‌شوند.

تفسیر خط اول

شرایط خاصی وجود دارد که جای رهبر و پیرو عوض می‌شود. این در «دنبال کردن و سازگار شدن» نهفته است که به عنوان یک رهبر (پیشرو، پیشوا)، باید در دسترس پیروان و پاسخگوی نظرات زیردستان خود باقی بمانید. در همین حال، باید اصول محکمی داشته باشید تا با نظرات عمومی به این سو و آن سو کشیده نشوید. شنیدن نظر دیگران این نیست که فقط نظر موافقان و نزدیکان خود را بشنوید؛ بلکه باید از این حلقه‌ بیرون رفته و آزادانه با همه‌ی آدم‌ها، دوست و دشمن، هم‌نشین شوید. این تنها راهی است که دستاوردی در خود دارد.

خط دوم:

اگر او پسر بچه را رها نکند،
مرد قدرتمند را از دست می‌دهد.

تفسیر خط دوم

باید مراقب انتخاب دوستان و روابط نزدیک خود باشید. شما یا با هم‌نشینان خوب هستید یا بد؛ نمی‌توانید هم‌زمان هر دو را داشته باشید. به خاطر هم‌نشینی با دوستان بی‌ارزش، ارتباط با انسان‌های خردمندی را از دست می‌دهید که باعث پیشرفت شما می‌شوند.

خط سوم:

اگر او مرد قدرتمند را رها نکند،
او پسر بچه را از دست می‌دهد.
به واسطه‌ی سازگار شدن ، او آن‌چه می‌جوید را می یابد.
این برای فرد هماهنگ و سودمند است که درست و محکم بماند.

تفسیر خط سوم

وقتی زمان برقراری رابطه با افراد برجسته فرا رسد، برخی چیزها به طور طبیعی حذف می‌شوند. شما باید رابطه با انسان‌های فرومایه و سطحی را کنار بگذارید. با این حال که برخی روابط خود را از دست می‌دهید، قلباً احساس رضایت می‌کنید؛ چون چیزهایی را خواهید یافت که به دنبالش بودید و برای رشد فردی به آن‌ها نیاز داشتید. نکته‌ی مهم محکم بودن است. باید خوب بدانید چه می‌خواهید و با تمایلات موقتی و لحظه‌ای از مسیر خود منحرف نشوید.

خط چهارم:

سازگار شدن موفقیت آفرین است.
درستی و محکمی بداقبالی به بار می‌آورد.
صادقانه در مسیری رفتن روشنایی (شفافیت) به بار می‌آورد.
چگونه این کار می‌تواند خطا باشد؟

تفسیر خط چهارم

این پدیده زمانی رخ می‌دهد که با حمایت‌ از افراد فرومایه اعتباری به دست آورده‌اید. اینجا کسانی که به شما دلبسته‌اند با شما صادق نیستند. آن‌ها با چاپلوسی و بله قربان گویی، به دنبال منافع شخصی خود هستند. اگر به داشتن چنین پیروانی خو بگیرید و بدون آن‌ها نتوانید کاری کنید، با بداقبالی روبرو می‌شوید. فقط وقتی کاملاً از نفسانیت رها شوید و با باور به چیزهای درست و اساسی هدف‌تان را دنبال کنید، روشنایی لازم برای شناختن چنین انسان‌هایی را خواهید یافت و به این ترتیب، از خطا دور می‌مانید.

خط پنجم:

صادق در خوبی‌ها.
خوش‌اقبالی.

تفسیر خط پنجم

هرکس باید پیرو چیزی باشد، چیزی مثل ستاره‌ی قطبی که همواره با دیدن او راه را بیابد. اگر با قاطعیت از خوبی‌ها و زیبایی‌ها پیروی می‌کنید، با خواندن این خط نیرویی مضاعف می‌گیرید.

خط ششم:

او با وفادارانی استوار روبرو می‌شود و همچنان وظایف‌اش را بیشتر می‌کند.
پادشاه او را به کوه غربی معرفی می‌کند.

تفسیر خط ششم

شما چون فرزانه‌ای سرافراز هستید که هم‌اکنون هیاهوی جهان را پشت سر گذاشته و از آن کناره گرفته‌اید. اما پیروی پیدا می‌شود که شما را می‌فهمد و دست بردار نیست. پس شما به جهان برگشته و به او در کارش کمک می‌کنید. در نتیجه پیوندی ابدی میان شما ایجاد می‌شود