متن اصلی و تفسیر کتاب ای جینگ
شش خطی 17: سازگار شدن و پیروی
اسامی دیگر شش خطی 17:
هماهنگ شدن با نیازهای زمانه، پیروی کردن، دنبالهروی، مطابقت، گردآوری پیروان، سازگاری، هماهنگی با، همراهی کردن، همسازی، منطبق شدن با کار
شش خطی 17
سازگار شدن و پیروی
بازخوردهای دوره جامع ای جینگ
تخفیف دوره تنها تا دوازدهم آذر ادامه دارد
+۳۰ ساعت آموزش
ضمانت بازگشت وجه
جلسات آنلاین
۴۰% تخفیف
قیمت اصلی: ۱۶.۰۰۰.۰۰۰ تومان
قیمت کنونی: ۹.۶۰۰.۰۰۰ تومان
از ۱۲ آذر قیمت دوره نیز افزایش خواهد یافت
توضیحات بیشتر دورهچکیده:
یاد بگیرید در برابر جریان زندگی مقاومت نکنید، و پیرو جریان حال حاضر، موافق و سازگار با آن باشید؛ این شیوه موفقیت فوقالعادهای برای شما به دنبال دارد و در عین فعالیت و پویایی، همواره از آرامش و راحتی ژرف درونی که برخاسته از این موافقت و پیروی است بهره مند هستید.
اینگونه میتوانید بیخطا و پاک رفتار کنید و راه و رسم رهبری کردن را نیز یاد بگیرید، که رهبری خوب و کامل، پیرو و خدمت گذاری خوب و کامل بوده است.
مراقبت کنید تا در انجام کارها درست و محکم بمانید تا دچار لغزش و خطا نشوید.
هیچ وضعیتی خوشایند نیست مگر بتوانید با آن سازگار شده و خود را با مقاومتهای اشتباه تکهپاره نکنید. وقت استراحتْ استراحت، و وقت حرکتْ حرکت کنید.
معرفی شش خطی
ویژگی سهخطیها حالتی را نشان میدهد که مردی مسنتر، دلباختهی دختری جوانتر شده و به او توجه میکند؛ به این ترتیب که: سهخطی «تویی، دریاچه» با ویژگی شادی در بالا است؛ «چن، تندر» با ویژگی جنبش و حرکت در پایین است. شادمانی در جنب و جوش «سازگار شدن» را القاء میکند. شادمانی (تویی، دریاچه) دختر کوچکتر است؛ در حالی که جنبش و حرکت (چن، تندر) سه خطی پایینی است.
سنجش ششخطی:
« سازگار شدن » موفقیت فوقالعادهای به همراه دارد. درستی و محکمی هماهنگ و سودمند است. خطایی نیست.
برای فهمیدن و پیاده کردن « سازگار شدن » اول باید بدانید چگونه سازگار شوید. اگر میخواهید فرمانروایی کنید، اول باید بدانید چگونه خدمت کنید، چون تنها در اینصورت میتوانید موافقت دیگران و سازگار شدن رضایتمندانهی آنها از خود را به دست آورید. اگر بخواهید با زور و فریب، با توطئه یا جناحگرایی این موافقت و پیروی را به دست آورید، بیشک با مقاومت روبرو خواهید شد که مانع پیروی خود خواسته و مشتاقانه است. اما حتی حرکتهای شادمانه هم میتوانند نتایج بدی داشته باشند، به همین دلیل «درستی و محکمی هماهنگ و سودمند است» که نشان از اهمیت پایداری در انجام کار درست دارد که در اینصورت «خطایی نخواهد بود». همانطور که پیش از مهیّا شدن شرایط، نباید از دیگران بخواهیم ما را دنبال کنند، باید هنگامی که شرایط مناسب است از دیگران پیروی کنید تا آسیبی نبینید. به دست آوردن دنبال کننده (یا دنبال کردن) از طریق سازگاری و هماهنگی با شرایط موجود، ایدهی بسیار بزرگ و پر اهمیتی است؛ این دلیل مطرح شدن «موفقیت فوقالعاده» در سنجش ششخطی است.
تصویر ششخطی:
تندر در میان دریاچه: نگارهی «سازگار شدن». در نتیجه انسان برتر با فرا رسیدن شب برای استراحت و تجدید نیرو به خانه میرود.
در پاییز نیروی طبیعت بار دیگر به زمین برگشته و استراحت میکند. اینجا تندر در میان دریاچه است که به عنوان تصویر ششخطی مطرح شده است – تندر در خواب زمستانی، نه تندر در حرکت. ایدهی « سازگار شدن » بر اساس سازگاری با نیازهای زمان از این تصویر برخاسته است. تندر در میان دریاچه زمان تاریکی و استراحت را به تصویر میکشد. شما (انسان برتر) بعد از فعالیت بیوقفه در تمام طول روز، به خود اجازه دهید تا در شب استراحت کنید و تجدید نیرو کنید. هیچ وضعیتی خوشایند نیست مگر بتوانید با آن سازگار شده و خود را با مقاومتهای اشتباه تکهپاره نکنید.
گفتارها و نقل قولهای مرتبط با شش خطی:
خدمت کردن را بیاموز تا فرمانروا شوی. روشهای کهنه را رها کن. -- د.ف هوک
در هفتاد سالگی... کنفوسیوس اجازه میداد ذهنش هر چه میخواهد دنبال کند، اما هر کاری که انجام میداد به طور طبیعی درست بود. رفتارش دیگر نیازی به هدایت آگاهانه نداشت. او بدون تلاش عمل میکرد. این نشاندهندهٔ آخرین سطح رشد فرزانه است. -- فنگ یولان تاریخچهای کوتاه از فلسفهی چینی
خط اول:
ایدهآلها (استانداردها) در حال تغییراند.
درستی و محکمی خوشاقبالی به بار میآورد.
با بیرون رفتن و معاشرت کردن است که کارها انجام میشوند.
تفسیر خط اول
شرایط خاصی وجود دارد که جای رهبر و پیرو عوض میشود. این در «دنبال کردن و سازگار شدن» نهفته است که به عنوان یک رهبر (پیشرو، پیشوا)، باید در دسترس پیروان و پاسخگوی نظرات زیردستان خود باقی بمانید. در همین حال، باید اصول محکمی داشته باشید تا با نظرات عمومی به این سو و آن سو کشیده نشوید. شنیدن نظر دیگران این نیست که فقط نظر موافقان و نزدیکان خود را بشنوید؛ بلکه باید از این حلقه بیرون رفته و آزادانه با همهی آدمها، دوست و دشمن، همنشین شوید. این تنها راهی است که دستاوردی در خود دارد.
خط دوم:
اگر او پسر بچه را رها نکند،
او مرد قدرتمند را از دست میدهد.
تفسیر خط دوم
باید مراقب انتخاب دوستان و روابط نزدیک خود باشید. شما یا با همنشینان خوب هستید یا بد؛ نمیتوانید همزمان هر دو را داشته باشید. به خاطر همنشینی با دوستان بیارزش، ارتباط با انسانهای خردمندی را از دست میدهید که باعث پیشرفت شما میشوند.
خط سوم:
اگر او مرد قدرتمند را رها نکند،
او پسر بچه را از دست میدهد.
به واسطهی سازگار شدن ، او آنچه میجوید را می یابد.
این برای فرد هماهنگ و سودمند است که درست و محکم بماند.
تفسیر خط سوم
وقتی زمان برقراری رابطه با افراد برجسته فرا رسد، برخی چیزها به طور طبیعی حذف میشوند. شما باید رابطه با انسانهای فرومایه و سطحی را کنار بگذارید. با این حال که برخی روابط خود را از دست میدهید، قلباً احساس رضایت میکنید؛ چون چیزهایی را خواهید یافت که به دنبالش بودید و برای رشد فردی به آنها نیاز داشتید. نکتهی مهم محکم بودن است. باید خوب بدانید چه میخواهید و با تمایلات موقتی و لحظهای از مسیر خود منحرف نشوید.
خط چهارم:
سازگار شدن موفقیت آفرین است.
درستی و محکمی بداقبالی به بار میآورد.
صادقانه در مسیری رفتن روشنایی (شفافیت) به بار میآورد.
چگونه این کار میتواند خطا باشد؟
تفسیر خط چهارم
این پدیده زمانی رخ میدهد که با حمایت از افراد فرومایه اعتباری به دست آوردهاید. اینجا کسانی که به شما دلبستهاند با شما صادق نیستند. آنها با چاپلوسی و بله قربان گویی، به دنبال منافع شخصی خود هستند. اگر به داشتن چنین پیروانی خو بگیرید و بدون آنها نتوانید کاری کنید، با بداقبالی روبرو میشوید. فقط وقتی کاملاً از نفسانیت رها شوید و با باور به چیزهای درست و اساسی هدفتان را دنبال کنید، روشنایی لازم برای شناختن چنین انسانهایی را خواهید یافت و به این ترتیب، از خطا دور میمانید.
خط پنجم:
صادق در خوبیها.
خوشاقبالی.
تفسیر خط پنجم
هرکس باید پیرو چیزی باشد، چیزی مثل ستارهی قطبی که همواره با دیدن او راه را بیابد. اگر با قاطعیت از خوبیها و زیباییها پیروی میکنید، با خواندن این خط نیرویی مضاعف میگیرید.
خط ششم:
او با وفادارانی استوار روبرو میشود و همچنان وظایفاش را بیشتر میکند.
پادشاه او را به کوه غربی معرفی میکند.
تفسیر خط ششم
شما چون فرزانهای سرافراز هستید که هماکنون هیاهوی جهان را پشت سر گذاشته و از آن کناره گرفتهاید. اما پیروی پیدا میشود که شما را میفهمد و دست بردار نیست. پس شما به جهان برگشته و به او در کارش کمک میکنید. در نتیجه پیوندی ابدی میان شما ایجاد میشود
ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:
ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین میرود و برای ۲۵ سال تلاش میکند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمیشود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزههای چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمهها، جمعآوریها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ، ای چینگ) برای غیر چینی زبانها ختم شد.
ریچارد ویلهلم
کارل یونگ دربارهی ریچارد ویلهلم مینویسد:
او دارای موهبتی بود که (به واسطهی آن) میتوانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (اینها) او را قادر میساخت تا گنجینههای فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
تجربهها، نظرات یا سوالات شش خطی 17
هنوز گفت و گویی برای شش خطی 17 ثبت نشده
با ثبت تجربه و حتی پرسش خود به بهبود درک دیگران هم کمک کنید