تفسیر ای جینگ(یا تفسیر یی چینگ)
‌شش خطی 17

‌سازگار شدن و پیروی

اسامی دیگر شش خطی: هماهنگ شدن با نیازهای زمانه، پیروی کردن، دنباله‌روی، مطابقت، گردآوری پیروان، سازگاری، هماهنگی با، همراهی کردن، همسازی، منطبق شدن با کار

تفسیر یی چینگ - تصویر شش خطی 17 - سازگار شدن و پیروی از جدول یی چینگ

شش خطی 17

سازگار شدن و پیروی

ویژگی سه‌خطی‌ها حالتی را نشان می‌دهد که مردی مسن‌تر، دلباخته‌ی دختری جوان‌تر شده و به او توجه می‌کند؛ به این ترتیب که:
سه‌خطی «تویی، دریاچه» با ویژگی شادی در بالا است؛ «چن، تندر» با ویژگی جنبش و حرکت در پایین است.
شادمانی در جنب و جوش «سازگار شدن» را القاء می‌کند. شادمانی (تویی، دریاچه) دختر کوچک‌تر است؛ در حالی که جنبش و حرکت (چن، تندر) سه خطی پایینی است.

سنجش شش‌خطی:

« سازگار شدن » موفقیت فوق‌العاده‌ای به همراه دارد.
درستی و محکمی هماهنگ و سودمند است.
خطایی نیست.

برای فهمیدن و پیاده کردن « سازگار شدن » اول باید بدانید چگونه سازگار شوید.
اگر می‌خواهید فرمانروایی کنید، اول باید بدانید چگونه خدمت کنید، چون تنها در اینصورت می‌توانید موافقت دیگران و سازگار شدن رضایتمندانه‌ی آن‌ها از خود را به دست آورید.
اگر بخواهید با زور و فریب، با توطئه یا جناح‌گرایی این موافقت و پیروی را به دست آورید، بی‌شک با مقاومت روبرو خواهید شد که مانع پیروی خود خواسته و مشتاقانه است.
اما حتی حرکت‌های شادمانه هم می‌توانند نتایج بدی داشته باشند، به همین دلیل «درستی و محکمی هماهنگ و سودمند است» که نشان از اهمیت پایداری در انجام کار درست دارد که در اینصورت «خطایی نخواهد بود».
همانطور که پیش از مهیّا شدن شرایط، نباید از دیگران بخواهیم ما را دنبال کنند، باید هنگامی که شرایط مناسب است از دیگران پیروی کنید تا آسیبی نبینید.
به دست آوردن دنبال کننده (یا دنبال کردن) از طریق سازگاری و هماهنگی با شرایط موجود، ایده‌ی بسیار بزرگ و پر اهمیتی است؛ این دلیل مطرح شدن «موفقیت فوق‌العاده» در سنجش شش‌خطی است.

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 17: تندر در میان دریاچه:
نگاره‌ی «سازگار شدن».
در نتیجه انسان برتر با فرا رسیدن شب برای استراحت و تجدید نیرو به خانه می‌رود.

تندر در میان دریاچه:
نگاره‌ی «سازگار شدن».
در نتیجه انسان برتر با فرا رسیدن شب برای استراحت و تجدید نیرو به خانه می‌رود.

در پاییز نیروی طبیعت بار دیگر به زمین برگشته و استراحت می‌کند. اینجا تندر در میان دریاچه است که به عنوان تصویر شش‌خطی مطرح شده است – تندر در خواب زمستانی، نه تندر در حرکت. ایده‌ی « سازگار شدن » بر اساس سازگاری با نیازهای زمان از این تصویر برخاسته است. تندر در میان دریاچه زمان تاریکی و استراحت را به تصویر می‌کشد.
شما (انسان برتر) بعد از فعالیت بی‌وقفه‌ در تمام طول روز، به خود اجازه دهید تا در شب استراحت کنید و تجدید نیرو کنید. هیچ وضعیتی خوشایند نیست مگر بتوانید با آن سازگار شده و خود را با مقاومت‌های اشتباه تکه‌پاره نکنید.


جمع بندی:

یاد بگیرید در برابر جریان زندگی مقاومت نکنید، و پیرو جریان حال حاضر، موافق و سازگار با آن باشید؛ این شیوه موفقیت فوق‌العاده‌ای برای شما به دنبال دارد و در عین فعالیت و پویایی، همواره از آرامش و راحتی ژرف درونی که برخاسته از این موافقت و پیروی است بهره مند هستید.
اینگونه می‌توانید بی‌خطا و پاک رفتار کنید و راه و رسم رهبری کردن را نیز یاد بگیرید، که رهبری خوب و کامل، پیرو و خدمت گذاری خوب و کامل بوده است.
مراقبت کنید تا در انجام کارها درست و محکم بمانید تا دچار لغزش و خطا نشوید.
هیچ وضعیتی خوشایند نیست مگر بتوانید با آن سازگار شده و خود را با مقاومت‌های اشتباه تکه‌پاره نکنید. وقت استراحتْ استراحت، و وقت حرکتْ حرکت کنید.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

خدمت کردن را بیاموز تا فرمانروا شوی. روش‌های کهنه را رها کن. -- «د.ف هوک»

در هفتاد سالگی... کنفوسیوس اجازه می‌داد ذهنش هر چه می‌خواهد دنبال کند، اما هر کاری که انجام می‌داد به طور طبیعی درست بود. رفتارش دیگر نیازی به هدایت آگاهانه نداشت. او بدون تلاش عمل می‌کرد. این نشان‌دهندهٔ آخرین سطح رشد فرزانه است. -- فنگ یولان «تاریخچه‌ای کوتاه از فلسفه‌ی چینی»


تجربه‌ها، نظرات یا سوالات شش خطی 17


وقتی این شش خطی رمزگشایی وضعیتم بود، در اون هماهنگ این بود که برای انجام دادن هر کاری که پیش میومد «تبعیت کنم»، مثلاً «در موارد بیرونی» وقتی مادرم، پدرم، همکارم یا دوستانم چیزی می‌خواستن یا پیشنهادی داشتن کاملاً «پایه» بودم. مثلاً بریم به این درختا کود بدیم؟ بریم، یا بریم خرید ؟ بریم، یا بریم فلان غذارو بخوریم؟ بریم... و اگر هم فکری می‌خواست شک یا مقاومت ایجاد کنه، خیلی سریع میتونستم ازش فاصله بگیرم و اینطوری اجازه نمی‌دادم قوی بشه و مانع ایجاد کنه...
«در موارد درونی» هم این فرآیند به همین شکل بود که مقاومت در برابر خواسته‌هایی که میومد نمی‌کردم و همراه با هرچی که میومد بودم و خوب و هماهنگ و دلخواه بود، مثلاً فکرش میومد که بخوابم، می‌خوابیدم و خوب بود، یا فعلاً همین کاری که دارم می‌کنم رو ادامه بدم و زنگ نزنم به دوستم که بریم بیرون و عالی بود.... و به همین شکل همه چیز در حالت تبعیتی خوشایند و خواستنی به سر می‌رفت.

پاسخ دادن


با ثبت تجربه یا پرسیدن سوال به گسترش آگاهی خود و دیگران کمک می‌کنید.

آگاهی باید نیرویی در حال تازه شدن باشد. این تنها از طریق نزدیکی پرشور میان دوستان همراه و همدل اتفاق میفتد که به گفتگو در مورد حقایق زندگی می‌پردازند و آن‌ها‌ را در زندگی پیاده می‌کنند...

ریچارد ویلهلم - تصویر شش خطی ۵۸ - شادمانی
ثبت نظر

ترجمه و توضیح کامل خطوط شش خطی کتاب ای جینگ
(تفسیر یی چینگ - خطوط)

بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم

خط اول شش خطی:
تصویر شش‌خطی 17: ایده‌آل‌ها (استانداردها) در حال تغییراند.
درستی و محکمی خوش‌اقبالی به بار می‌آورد.
با بیرون رفتن و معاشرت کردن است که کارها انجام می‌شوند.

ایده‌آل‌ها (استانداردها) در حال تغییراند.
درستی و محکمی خوش‌اقبالی به بار می‌آورد.
با بیرون رفتن و معاشرت کردن است که کارها انجام می‌شوند.

تفسیر خط اول شش خطی 17

شرایط خاصی وجود دارد که جای رهبر و پیرو عوض می‌شود. این در «دنبال کردن و سازگار شدن» نهفته است که به عنوان یک رهبر (پیشرو، پیشوا)، باید در دسترس پیروان و پاسخگوی نظرات زیردستان خود باقی بمانید.
در همین حال، باید اصول محکمی داشته باشید تا با نظرات عمومی به این سو و آن سو کشیده نشوید.
شنیدن نظر دیگران این نیست که فقط نظر موافقان و نزدیکان خود را بشنوید؛ بلکه باید از این حلقه‌ بیرون رفته و آزادانه با همه‌ی آدم‌ها، دوست و دشمن، هم‌نشین شوید. این تنها راهی است که دستاوردی در خود دارد.

چکیده

هر پایانی آغازی تازه را ایجاد می‌کند.
خارج شدن از پناهگاه خود و ورود به جمعی تازه دستاوردهایی در پی خواهد داشت.

خط دوم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 17: اگر او پسر بچه را رها نکند،
او مرد قدرتمند را از دست می‌دهد.

اگر او پسر بچه را رها نکند،
او مرد قدرتمند را از دست می‌دهد.

تفسیر خط دوم شش خطی 17

باید مراقب انتخاب دوستان و روابط نزدیک خود باشید.
شما یا با هم‌نشینان خوب هستید یا بد؛ نمی‌توانید هم‌زمان هر دو را داشته باشید.
به خاطر هم‌نشینی با دوستان بی‌ارزش، ارتباط با انسان‌های خردمندی را از دست می‌دهید که باعث پیشرفت شما می‌شوند.

چکیده

در همنشینی نیروهای فرومایه(افکار یا انسان‌ها)،
همنشینی قدرتمندان(افکار یا انسان‌های قدرتمند) را از دست می‌دهید.

خط سوم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 17: اگر او مرد قدرتمند را رها نکند،
پسر بچه را از دست می‌دهد.
به واسطه‌ی «سازگار شدن»، او آن‌چه می‌جوید را می یابد.
این برای فرد هماهنگ و سودمند است که درست و محکم بماند.

اگر او مرد قدرتمند را رها نکند،
پسر بچه را از دست می‌دهد.
به واسطه‌ی «سازگار شدن»، او آن‌چه می‌جوید را می یابد.
این برای فرد هماهنگ و سودمند است که درست و محکم بماند.

تفسیر خط سوم شش خطی 17

وقتی زمان برقراری رابطه با افراد برجسته فرا رسد، برخی چیزها به طور طبیعی حذف می‌شوند.
شما باید رابطه با انسان‌های فرومایه و سطحی را کنار بگذارید. با این حال که برخی روابط خود را از دست می‌دهید، قلباً احساس رضایت می‌کنید؛ چون چیزهایی را خواهید یافت که به دنبالش بودید و برای رشد فردی به آن‌ها نیاز داشتید.
نکته‌ی مهم محکم بودن است. باید خوب بدانید چه می‌خواهید و با تمایلات موقتی و لحظه‌ای از مسیر خود منحرف نشوید.

چکیده

برای یافتن چیزی که دنبالش هستید، باید انسان کوچک(کودک) را رها کرده و از انسان بزرگ(بالغ) پیروی کنید.

خط چهارم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 17: «سازگار شدن» موفقیت آفرین است.
درستی و محکمی بداقبالی به بار می‌آورد.
صادقانه در مسیری رفتن روشنایی (شفافیت) به بار می‌آورد.
چگونه این کار می‌تواند خطا باشد؟

«سازگار شدن» موفقیت آفرین است.
درستی و محکمی بداقبالی به بار می‌آورد.
صادقانه در مسیری رفتن روشنایی (شفافیت) به بار می‌آورد.
چگونه این کار می‌تواند خطا باشد؟

تفسیر خط چهارم شش خطی 17

این پدیده زمانی رخ می‌دهد که با حمایت‌ از افراد فرومایه اعتباری به دست آورده‌اید. اینجا کسانی که به شما دلبسته‌اند با شما صادق نیستند. آن‌ها با چاپلوسی و بله قربان گویی، به دنبال منافع شخصی خود هستند. اگر به داشتن چنین پیروانی خو بگیرید و بدون آن‌ها نتوانید کاری کنید، با بداقبالی روبرو می‌شوید.
فقط وقتی کاملاً از نفسانیت رها شوید و با باور به چیزهای درست و اساسی هدف‌تان را دنبال کنید، روشنایی لازم برای شناختن چنین انسان‌هایی را خواهید یافت و به این ترتیب، از خطا دور می‌مانید.

چکیده

دنباله رویِ دلایل بی‌ارزش.
برای بهتر دیدن(وضوح) لختی بایستید و به وقار خود بازگردید.
وقتی کارهای‌تان خالصانه باشد، می‌توانید به دور از خطا(بی‌گناه) به پیش روید.

خط پنجم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 17: صادق در خوبی‌ها.
 خوش‌اقبالی.

صادق در خوبی‌ها.
خوش‌اقبالی.

تفسیر خط پنجم شش خطی 17

هرکس باید پیرو چیزی باشد، چیزی مثل ستاره‌ی قطبی که همواره با دیدن او راه را بیابد.
اگر با قاطعیت از خوبی‌ها و زیبایی‌ها پیروی می‌کنید، با خواندن این خط نیرویی مضاعف می‌گیرید.

چکیده

راه پیش رو مملو از برکت شده.

خط ششم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 17: او با وفادارانی استوار روبرو می‌شود و همچنان وظایف‌اش را بیشتر می‌کند.
پادشاه او را به کوه غربی معرفی می‌کند.

او با وفادارانی استوار روبرو می‌شود و همچنان وظایف‌اش را بیشتر می‌کند.
پادشاه او را به کوه غربی معرفی می‌کند.

تفسیر خط ششم شش خطی 17

شما چون فرزانه‌ای سرافراز هستید که هم‌اکنون هیاهوی جهان را پشت سر گذاشته و از آن کناره گرفته‌اید. اما پیروی پیدا می‌شود که شما را می‌فهمد و دست بردار نیست. پس شما به جهان برگشته و به او در کارش کمک می‌کنید. در نتیجه پیوندی ابدی میان شما ایجاد می‌شود

چکیده

با فضیلت قلب عاقل شما، شما توسط رهبری دنبال می‌شوید.
از کوهستان پایین بیایید، تا پاداشی دیگر بگیرید.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.