متن اصلی و تفسیر ای جینگ

‌شش خطی 38

ناهمگونی

اسامی دیگر شش خطی 38:

تقابل، تضاد، ناهمسازی، واگرایی، نماد بیگانگی و تفرقه، بیگانگان، مخالفت، دور شدن از، انحراف، جدایی، ناهمخوانی

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 38 - ناهمگونی از جدول یی چینگ

شش خطی 38

ناهمگونی

چکیده:

شما در کنار کسی هستید که دیدگاه‌ متفاوتی با شما دارد.
فاصله بین شما زیاد است؛ با این حال می‌توانید این فاصله را، بدون زیر پا گذاشتن اصول خود، بی اثر یا کم اثر کنید.
انجام کارهای بزرگ بدون همدلی و موافقت ممکن نیست، اما انجام کارهای کوچک و پیشرفت در مسائل جزیی ممکن است.
شاید مهم‌ترین کار در این شرایط «حفظ خونسردی و پرهیز از رفتارهای تند و گستاخانه» باشد تا فاصله را از این بیشتر نکنیم.
به یاد داشته باشید که در این مورد «شما دشمن یکدیگر نیستید»؛ فقط دو آدم مختلف، با دیدگاه، خواسته و نیازی متفاوت هستید.
«ببینید می‌توانید راهی پیدا کنید که در عین حفظ ارزش‌های خود، هر دو از این همراهی سود ببرید؟ یا حداقل آسیبی نبینید...»

معرفی شش خطی

این شش‌خطی ترکیبی از سه‌خطی «لی، آتش» در بالا است که به بالا شعله می‌کشد، و «تویی، دریاچه» در پایین است که به پایین نفوذ می‌کند. این دو در جهت مخالف یکدیگر حرکت می‌کنند. علاوه بر این، «لی» دختر دوم و «تویی» جوان‌ترین دختر است و با اینکه در یک خانه زندگی می‌کنند به مردان متفاوتی تعلق دارند؛ از این رو خواسته‌ی آن‌ها یکسان نیست و رویکردهای متفاوتی دارند.

سنجش شش‌خطی:

«تقابل».
خوش بختی در چیزهای کوچک میسر است.

وقتی در تقابل با دیگران و احساس بیگانگی از آن‌ها باشید، معمولاً نمی‌توانید در انجام کارهای بزرگ مشارکت کنید؛ دیدگاه‌های شما بسیار متفاوت است. در چنین شرایطی، مهم‌تر از همه این است که گستاخ و بی‌ادب نباشید، چون این کار فقط به تقابل و مخالفت‌ها دامن می‌زند؛ در عوض، شما باید روی ایجاد اثرات تدریجی در مسائل جزئی تمرکز کنید. در چنین کارهایی می‌توانید به موفقیت امید داشته باشید، چون شرایط طوری نیست که هیچ موافقتی در آن ممکن نباشد.
عموماً، تقابل به شکل بسته شدن مسیر دیده می‌شود، اما وقتی چنین پدیده‌ای معرف دو قطب مخالف در گستره‌ی یک کل باشد، عملکرد کاملاً کارآمد و مهمی دارد. تقابل آسمان و زمین، باطن و ظاهر، مرد و زن، وقتی این دوگانگی‌ها به صلح برسند، آفرینش و بازآفرینی زندگی را نتیجه می‌دهند. در جهان قابل مشاهده، اصل تضاد تفاوت‌ چیزها با هم را به وسیله‌ی دسته‌بندی آن‌ها ممکن می‌کند که این تفاوت و دسته‌بندی که بر اساس اصل تضاد شکل گرفته، نظم را در جهان ممکن می‌کند.

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 38: آتش در بالا و دریاچه در پایین.
نگاره‌ی «تقابل».
به این ترتیب انسان برتر در عین معاشرت‌هایش فردیت خود را حفظ می‌کند.

آتش در بالا و دریاچه در پایین.
نگاره‌ی «تقابل».
به این ترتیب انسان برتر در عین معاشرت‌هایش فردیت خود را حفظ می‌کند.

دو عنصر آب و آتش، هرگز با هم آمیخته نمی‌شوند و حتی هنگام بودن در کنار هم، طبیعت خود را حفظ می‌کنند. با توجه به این، انسان فرهیخته هیچوقت به واسطه‌ی هم مسیری یا تمایلات مشترک با دیگران، دچار فرومایگی و ابتذال نمی‌شود.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

این شش خطی وضعیت شما را به شکل چیزهایی که به هم وصل شده‌اند اما نباید به هم بپیوندند توضیح می‌دهد. تأکید می‌کند که چیزها را در مقابل هم قرار دادن در عین آگاه ماندن به گوهر وجود هر یک(که با یکدیگر تفاوت دارند)، شیوه‌ی مناسب مدیریت این وضعیت است... -- «ریتسما/ کراچر»


ترجمه و توضیح کامل هر شش خط

خط اول:
تصویر شش‌خطی 38: پشیمانی پابر جا نمی‌ماند.
اگر اسب‌تان را از دست داده‌اید، به دنبالش ندوید؛
خودش باز خواهد گشت.
هنگام دیدن انسا‌ن‌های شیطانی، مراقب اشتباهات خود باشید.

پشیمانی پابر جا نمی‌ماند.
اگر اسب‌تان را از دست داده‌اید، به دنبالش ندوید؛
خودش باز خواهد گشت.
هنگام دیدن انسا‌ن‌های شیطانی، مراقب اشتباهات خود باشید.

تفسیر خط اول

حتی در زمانی که تقابل‌ها چیره می‌شوند، می‌توانید از خطا و اشتباه بپرهیزید و به این شکل، پشیمان نمانید.
هنگامی که «تقابل» شروع به آشکار شدن می‌کند، شما نباید سعی کنید اتحاد را با زور و تلاش حفظ کنید، چون با این کار فقط مخالف خواسته‌ی خود را به دست می‌آورید، مثل اسبی که وقتی به دنبالش بدوید، دورتر و دورتر می‌شود. اگر این اسب برای شما باشد، با خیال راحت می‌توانید اجازه دهید برود؛ خودش باز خواهد گشت. به همین ترتیب وقتی کسی که به شما تعلق دارد موقتاً به خاطر برخی سوء تفاهم‌ها با شما «بیگانه» شد، اگر مسئله را به خود او واگذار کنید، خودش باز خواهد گشت.
از طرف دیگر، وقتی انسان‌های شروری که هم‌جنس شما نیستند سعی می‌کنند به شما نزدیک شوند، احتیاط به خرج دادن کار درستی است؛ این هم به خاطر سوء تفاهم‌ رخ می‌دهد. اینجا نکته‌ی مهم پرهیز از اشتباه رفتار کردن است. نباید تلاش کنید که با زور از این افراد فاصله بگیرید؛ این می‌تواند منجر به گیر افتادنی تمام عیار شود. صرفاً باید آن‌ها را تحمل کنید. آن‌ها هم در آخر خودشان از شما فاصله می‌گیرند.

خط دوم:
تصویر شش‌خطی 38: او اربابش را در کوچه‌ای تنگ (کوچه‌ی آشتی کنان) می‌بیند. سرزنشی متوجه او نیست.

او اربابش را در کوچه‌ای تنگ (کوچه‌ی آشتی کنان) می‌بیند. سرزنشی متوجه او نیست.

تفسیر خط دوم

سوء تفاهم باعث شده به هیچ وجه نتوانید کسانی که ذاتاً به هم تعلق خاطر دارید را ببینید. در چنین شرایطی، رو در رو شدنی تصادفی در شرایطی غیر رسمی می‌تواند به حل این مسئله کمک کند؛ البته اگر پیوندی درونی میان شما برقرار باشد.
(در گذشته به کوچه‌های تنگی که دو نفر به سختی می‌توانستند از کنار یکدیگر بگذرند، کوچه‌های آشتی کنان می‌گفتند.)

خط سوم:
تصویر شش‌خطی 38: فردی می‌بیند که گاری عقب عقب می‌رود،
گاو نر متوقف شده و مو و بینی مرد بریده می‌شود.
شروع خوبی نیست، ولی پایان خوشی دارد.

فردی می‌بیند که گاری عقب عقب می‌رود،
گاو نر متوقف شده و مو و بینی مرد بریده می‌شود.
شروع خوبی نیست، ولی پایان خوشی دارد.

تفسیر خط سوم

به نظر می‌رسد همه‌ چیز علیه شما توطئه کرده است و خودتان را در شرایطی می‌بینید که راه پیشروی به روی شما بسته شده، به شما توهین می‌شود و احترام خود را از دست داده‌اید.
با این همه، نباید اجازه دهید که از مسیر منحرف شوید؛ بر خلاف این «تقابل‌ها»، شما باید به کسانی بپیوندید که می‌دانید به یکدیگر تعلق دارید. در این اینصورت، برخلاف شروعی بد، مسئله به خیر و خوشی پایان خواهد یافت.

خط چهارم:
تصویر شش‌خطی 38: به واسطه‌ی «تقابل» منزوی شده است و در همین زمان، با فردی هم‌فکر آشنا می‌شود که می‌تواند با حسن نیت با او همراه شود.
علیرغم خطرهای موجود، سرزنشی متوجه او نمی‌شود.

به واسطه‌ی «تقابل» منزوی شده است و در همین زمان، با فردی هم‌فکر آشنا می‌شود که می‌تواند با حسن نیت با او همراه شود.
علیرغم خطرهای موجود، سرزنشی متوجه او نمی‌شود.

تفسیر خط چهارم

وقتی شما در کنار کسانی باشید که به صورت درونی از آن‌ها جدا و در «تقابل» با آن‌ها هستید، منزوی و ایزوله می‌شوید. اما اگر در چنین شرایطی با کسی آشنا شوید که به صورت بنیادی و تنها به خاطر وجود درونی‌تان و آنچه از درون هستید با شما مهربان است، می‌توانید به همه‌ی خطرهای ناشی از منزوی بودن‌تان غلبه کنید. شما به خواسته‌ی خود می‌رسید و بدون خطا باقی می‌مانید.

خط پنجم:
تصویر شش‌خطی 38: پشیمانی ناپدید می‌شود.
همدم او راه را از میان لایه‌های متراکم باز می‌کند و به سمت او می‌رود.
چه اشکالی در این است که او هم به سمتش برود؟

پشیمانی ناپدید می‌شود.
همدم او راه را از میان لایه‌های متراکم باز می‌کند و به سمت او می‌رود.
چه اشکالی در این است که او هم به سمتش برود؟

تفسیر خط پنجم

دوستی صادق به سمت شما می‌آید اما به خاطر احساس بیگانگی و تقابلی که بر این اوضاع حاکم است، در همان ابتدا نمی‌توانید او را بشناسید. به هر حال او از میان لایه‌هایی که باعث جدایی شما از او شده عبور می‌کند و به سمت شما می‌آید. وقتی چنین دوستی با رفتار خود شخصیت حقیقی خود را برای شما آشکار می‌کند، این وظیفه‌ی شما است که به سمت او و دیدار او بروید و با او همکاری کنید.

خط ششم:
تصویر شش‌خطی 38: به واسطه‌ی «تقابل» و «مخالفت» منزوی شده است.
هر کس هم‌نشینش را مثل خوکی کثیف یا کالسکه‌ی پر از شیاطین می‌بیند.
اول تیر و کمانش را به سمت آن‌ها می‌گیرد، اما بعد آن را کنار می‌گذارد.
او یک راهزن نیست و در زمان مناسب خواستگاری می‌کند.
همینکه او می‌رود، باران می‌بارد؛ در این هنگام است که خوش‌بختی سرازیر می‌شود.

به واسطه‌ی «تقابل» و «مخالفت» منزوی شده است.
هر کس هم‌نشینش را مثل خوکی کثیف یا کالسکه‌ی پر از شیاطین می‌بیند.
اول تیر و کمانش را به سمت آن‌ها می‌گیرد، اما بعد آن را کنار می‌گذارد.
او یک راهزن نیست و در زمان مناسب خواستگاری می‌کند.
همینکه او می‌رود، باران می‌بارد؛ در این هنگام است که خوش بختی سرازیر می‌شود.

تفسیر خط ششم

منزوی شدن شما در این وضعیت به خاطر سوءتفاهم است؛ این انزوا به خاطر شرایط بیرونی به وجود نیامده، بلکه شرایط درونی شما آن را به وجود آورده است. شما بهترین دوستان خود را بد قضاوت می‌کنید و آن‌ها را کثیف مثل خوک‌های ناپاک، یا خطرناک مثل کالسکه‌ا‌ی پر از شیاطین می‌بینید. شما رویکردی تدافعی نسبت به آن‌ها می‌گیرید. اما آخر سر، به اشتباه خود پی می‌برید و کمان خود را به کناری گذاشته و درک می‌کنید کسی که به شما نزدیک می‌شود با بهترین نیت و با هدف ایجاد پیوندی صمیمانه به سمت شما می‌آید. به همین دلیل تنش‌ها برطرف می‌شوند. این پیوند تنش‌ها را برطرف می‌کند، درست مثل بارانی که هوای گرفته‌ی پیش از طوفان را برطرف می‌کند. به این ترتیب همه چیز خوب پیش می‌رود و دقیقاً در جایی که «تقابل» و «بیگانگی» به اوج رسید به متضاد خود تبدیل می‌شود.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.