متن اصلی و تفسیر ای جینگ

‌شش خطی 53

پیشرفت تدریجی و پایدار

اسامی دیگر شش خطی 53:

همکاری درست، برداشتن گام‌های لازم برای ازدواج، رشد آهسته و پیوسته، گام‌های استوار، نماد پیشرفت تدریجی، نفوذ، رشد، قدم به قدم

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 53 - پیشرفت تدریجی و پایدار از جدول یی چینگ

شش خطی 53

پیشرفت تدریجی و پایدار

چکیده:

برداشتن قدم‌هایی برخاسته از «آرامش درونی» و منطبق با «قوانین اصیل و شناخته شده‌ی زندگی»(مثل ازدواجی که اینجا به تصویر در آمده، به جای رابطه‌ای یک شبه یا ازدواجی بدون عشق-۵۴) باعث می‌شود سازگاری لازم برای پیمودن مسیرتان و محقق شدن خواسته‌یتان را داشته باشید.
این یک پیشرفت تند و سریع یا حرکتی انقلابی نیست، بلکه حرکتی آرام و استوار است که «تأثیرات ماندگاری» خواهد داشت.
چنین شیوه‌ای قدم‌های مطمئن شخصی است که می‌تواند آنچه هم اکنون در دسترس است را ببیند، آنچه در آینده می‌توان به آن دست یافت را تشخیص دهد، و مشتاقانه مسیر رسیدن به خواسته‌اش را طی کند، هرچند آهسته و قدم به قدم.
داشتن چنین رویکردی برای پیشرفت در زمینه‌های مختلف، مثل «رشد درونی، همکاری با دیگران، پیشرفت در زمینه‌ی شغلی و رسیدن به هر نوع دستاورد ماندگار درونی یا بیرونی» کارساز و ضروری است.

معرفی شش خطی

این شش‌خطی از دو سه‌خطی سون(چوب، نفوذ) در بالا، یعنی بیرون، و کِن (کوه، سکون و سکوت) در پایین، یعنی درون تشکیل شده است. درختی بر روی کوه به آرامی، بر اساس قوانین ذاتی‌اش رشد می‌کند و در نتیجه‌ از ریشه‌های محکمی برخوردار می‌شود. این ایده‌ی پیشرفتی که اندک اندک و قدم به قدم ایجاد می‌شود را به دست می‌دهد. ویژگی‌های سه‌خطی‌های این شش‌خطی نیز به این اشاره دارند: آرامش در سه‌خطی درونی حفاظی در مقابل کارهای عجولانه است، و در سه‌خطی بیرونی نفوذ قرار دارد که پیشرفت و توسعه را ممکن می‌کند.

سنجش شش‌خطی:

«پیشرفت». دوشیزه‌ای که به ازدواج در می‌آید.
خوش‌ اقبالی.
درست و محکم بودن هماهنگ و سودمند است.

رویداد‌هایی که به رفتن دختر به خانه‌ی بخت می‌انجامد به آرامی شکل می‌گیرند و پیش می‌روند. پیش از ازدواج کارهای بسیاری است که باید انجام شود. این اصل و شیوه‌ی «پیشرفت آهسته و اندک اندک» می‌تواند در مورد وضعیت‌های دیگری هم به کار گرفته شود؛ این شیوه‌ همواره در جایی که موضوعْ روابط درست در همکاری میان افراد است، مثل قرارهای کاری، قابل به کار گیری است. پیشرفت باید طوری صورت گیرد که مسیر مناسب خود را طی کند. رفتار عجولانه عاقلانه نیست. نهایتاً می‌توان گفت چنین شیوه‌ای در مورد هر تلاشی برای تأثیر گذاشتن بر دیگران صادق است، زیرا اینجا فاکتور اساسیِ شیوه‌ی درست پیشرفت کردن از طریق پرورش شخصیت (درون) خود است. هیچ تأثیری که برخاسته از رفتارهای آشوبگرانه‌ باشد تأثیر ماندگاری ندارد.
در مسئله‌ی رشد فردی نیز به همین ترتیب، اگر نتایج پایداری بخواهد به دست بیاید رشد باید از چنین مسیری پیروی کند. ملایمت و نرمشی که قابلیت سازگار شدن دارد اما در عین حال نفوذ پذیر است، فرمی بیرونی است که باید از آرامشی درونی برخیزد.
دقیقاً اندک اندک بودن پیشرفت است که درست و محکم ماندن را ضروری می‌کند، چون این درست و محکم ماندن است که به تنهایی باعث می‌شود تا پیشرفتی آهسته به بی‌حرکتی و پیش نرفتن منحرف نشود.

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 53: یک درخت بر فراز کوه:
نگاره‌ی «پیشرفت».
به این ترتیب انسان برتر در فضایل اخلاقی و حقیقت آنچه هست ایستادگی می‌کند،
تا آداب و رسوم و سنت‌ها را اصلاح کند.

یک درخت بر فراز کوه:
نگاره‌ی «پیشرفت».
به این ترتیب انسان برتر در فضایل اخلاقی و حقیقت آنچه هست ایستادگی می‌کند،
تا آداب و رسوم و سنت‌ها را اصلاح کند.

درخت بر فراز کوه از دور دست‌ها دیده می‌شود و رشد و پیشرفت او بر تمام منظره‌ی آن منطقه‌ تأثیر می‌گذارد. درخت مانند گیاهان مردابی به یکباره رشد نمی‌کند؛ روند رشد آن تدریجی است.
هیچ اثر یا بیداری ناگهانی نیست که تأثیر ماندگاری داشته باشد. پیشرفت باید کاملاً تدریجی باشد و برای رسیدن به چنین پیشرفتی در نگاه عمومی و سنت‌های مردم، لازم است شخصیت فرد دارای وزن و توان تأثیر گذاری شود. این چیزی است که از طریق مراقبت و کار مداوم روی رشد درونی به دست می‌آید.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

گفتاری ثبت نشده - در حال جمع آوری و آماده سازی


ترجمه و توضیح کامل هر شش خط

خط اول:
تصویر شش‌خطی 53: شش در آغاز (یین در پایین) یعنی:
غاز وحشی اندک اندک به ساحل نزدیک می‌شود.
پسر کوچک‌تر در خطر است.
حرف‌هایی در مورد او زده می‌شود (ولی) خطایی در کار نیست.

شش در آغاز (یین در پایین) یعنی:
غاز وحشی اندک اندک به ساحل نزدیک می‌شود.
پسر کوچک‌تر در خطر است.
حرف‌هایی در مورد او زده می‌شود (ولی) خطایی در کار نیست.

تفسیر خط اول

سمبل تک تک خطوط این شش‌خطی مهاجرت تدریجی غاز وحشی است. غاز وحشی سمبل وفاداری زناشویی است، زیرا باور بر این است که این پرنده بعد از مرگ جفت اول خود هیچوقت جفت دیگری انتخاب نمی‌کند.
خط ابتدایی اولین مکان استراحت را در مهاجرت پرندگان دریایی از آب به سمت ارتفاعات نشان می‌دهد. آن‌ها به ساحل رسیده‌اند. این وضعیت مربوط به مرد جوان تنهایی است که به تازگی مسیر خود را در زندگی پیش گرفته است. از آنجا که هیچکس برای کمک به او نیامده، اولین قدم‌های او آرام و پر از تردید بوده و با خطر احاطه شده است. طبیعتاً انتقادات زیادی از او می‌شود. اما دقیقاً همین سختی‌ها است که او را از کارهای شتابزده باز می‌دارد و باعث می‌شود پیشرفت موفقیت‌آمیزی داشته باشد.

خط دوم:
تصویر شش‌خطی 53: شش در جایگاه دوم یعنی:
غاز وحشی اندک اندک به صخره نزدیک می‌شود.
مهمانی با غذا و نوشیدنی در آرامش و همبستگی برپاست.
خوش اقبالی همراه با او است.

شش در جایگاه دوم یعنی:
غاز وحشی اندک اندک به صخره نزدیک می‌شود.
مهمانی با غذا و نوشیدنی در آرامش و همبستگی برپاست.
خوش اقبالی همراه با او است.

تفسیر خط دوم

بالای صخره جای امنی در ساحل به حساب می‌آید. پیشرفت قدم دیگری به جلو برداشته است. بر ناامنی ابتدایی غلبه شده و جایگاه امنی در زندگی به دست آمده و به فرد فرصت کافی برای ادامه دادن به زندگی را می‌دهد. این موفقیت اولیه مسیری برای فعالیت برای فرد باز می‌کند که حال خوبی به او داده و باعث می‌شود با خیال راحت به استقبال آینده برود.
اینطور بیان می‌شود که غاز وحشی هر زمانی که غذا پیدا کند همراهانش را صدا می‌زند؛ این سمبل صلح و همبستگی در زمان خوش‌اقبالی است؛ انسانی که نمی‌خواهد خوش‌اقبالی خود را تنها برای خود نگه دارد، بلکه آماده‌ است آن را با دیگران سهیم شود.

خط سوم:
تصویر شش‌خطی 53: نُه در جایگاه سوم یعنی:
غاز وحشی اندک اندک به فلات خشک نزدیک می‌شود.
مرد می‌رود و بر نمی‌گردد.
زن باردار است اما آن را مطرح نمی‌کند.
بد اقبالی.
گریختن از دست دزدان برای فرد هماهنگ و سودمند است.

نُه در جایگاه سوم یعنی:
غاز وحشی اندک اندک به فلات خشک نزدیک می‌شود.
مرد می‌رود و بر نمی‌گردد.
زن باردار است اما آن را مطرح نمی‌کند.
بد اقبالی.
گریختن از دست دزدان برای فرد هماهنگ و سودمند است.

تفسیر خط سوم

فلات خشک و مرتفع برای غاز وحشی مناسب نیست و اگر به آنجا برود مسیرش را گم کرده و راهش دور می‌شود. این مخالف با قانون طبیعی رشد و پیشرفت است.
در زندگی انسان هم این صادق است. اگر اجازه ندهیم چیزها به آرامی رشد کنند و در عوض، به انتخاب خود و با عجله وارد کشمکش‌ها شویم با بداقبالی روبرو می‌شویم. اینگونه فرد زندگی خود را به خطر می‌اندازد و خانواده‌ی خود را هلاک می‌کند. به هر حال، این رفتارها اصلاً ضروری نیست؛ چنین پیشامدهایی فقط نتیجه‌ی مخالفت با قانون طبیعی ساختن و رشد کردن است.
اگر کسی عمداً به کشمکش‌ها دامن نزند، و در عوض با تمام نیرو تلاش کند وضعیت خود را حفظ کرده و در برابر حملات ناعادلانه از خود دفاع کند، همه چیز خوب پیش می‌رود.

خط چهارم:
تصویر شش‌خطی 53: شش در جایگاه چهارم یعنی:
غاز وحشی به آرامی به درخت نزدیک می‌شود.
شاید شاخه‌ی پهنی پیدا کند و خطایی رخ ندهد.

شش در جایگاه چهارم یعنی:
غاز وحشی به آرامی به درخت نزدیک می‌شود.
شاید شاخه‌ی پهنی پیدا کند و خطایی رخ ندهد.

تفسیر خط چهارم

درخت جای مناسبی برای غاز وحشی نیست. اما اگر باهوش باشد، می‌تواند شاخه‌ی پهن و بزرگی پیدا کند که بتواند با پاهایش روی آن بنشیند. زندگی انسان هم به همین شکل در مسیر رشد و شکل گیری، معمولاً او را با شرایط نامساعدی روبرو می‌کند که در آن به سختی می‌تواند به دور از خطر بماند. در چنین شرایطی مهم این است که مراقب و نرم‌خو باشد. این به او این توانایی را می‌دهد تا مکان امنی برای خود پیدا کند تا زندگی ادامه پیدا کند، گرچه با خطر احاطه شده باشد.

خط پنجم:
تصویر شش‌خطی 53: نُه در جایگاه پنجم یعنی:
غاز وحشی اندک اندک به نزدیکی قله می‌رسد.
زن برای سه سال بچه‌دار نخواهد شد.
در آخر چیزی نمی‌تواند مانع او شود.
خوش‌اقبالی.

نُه در جایگاه پنجم یعنی:
غاز وحشی اندک اندک به نزدیکی قله می‌رسد.
زن برای سه سال بچه‌دار نخواهد شد.
در آخر چیزی نمی‌تواند مانع او شود.
خوش‌اقبالی.

تفسیر خط پنجم

قله جایگاه مرتفعی است. در جایگاه بالا فرد به راحتی می‌تواند منزوی شود. فرد دقیقاً توسط کسی که به او وابستگی دارد بد قضاوت می‌شود – زن توسط شوهر، دو دوست، کارمند توسط رئیس. این روشی است که افراد حیله‌گر راه خود را به داخل باز می‌کنند. نتیجه این است که این رابطه نازا می‌ماند و چیزی به دست نمی‌آید. اما با پیش رفتن در مسیر رشد و پیشرفت چنین کژفهمی‌هایی برطرف می‌شوند و اصلاح و موافقت بار دیگر به دست می‌آید.

خط ششم:
تصویر شش‌خطی 53: نُه در جایگاه ششم یعنی:
غاز وحشی اندک اندک به ارتفاع ابرها می‌رسد و از پرهایش می‌توان در مراسم رقص مقدس استفاده کرد.
خوش اقبالی.

نُه در جایگاه ششم یعنی:
غاز وحشی اندک اندک به ارتفاع ابرها می‌رسد و از پرهایش می‌توان در مراسم رقص مقدس استفاده کرد.
خوش اقبالی.

تفسیر خط ششم

اینجا زندگی به پایان خود می‌رسد. کار انسان به کمال خود می‌رسد. مسیر به سمت آسمان باز می‌شود، مثل پرواز غاز وحشی که از زمین بسیار فاصله می‌گیرد. در آنجا آن‌ها پرواز خود را با نظم دقیقی حفظ می‌کنند. و اگر پری از آن‌ها بیفتد، می‌تواند به عنوان زینت بخش مراسم رقص مقدس در معابد استفاده شود. به این ترتیب، زندگی انسانی که خود را کامل طی کرده و در آن به کمال رسیده روشنایی بخش دیگر مردمان زمین می‌شود که به عنوان الگویی چشم به او دوخته‌اند.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.