شش خطی 49
پوست اندازی
اسامی دیگر:
پوست اندازی، دگرگونیهای اساسی و سریع، پیکار عناصر ناهمساز، تنش و درگیری، تبدیل، انقلاب، تغییر اساسی، سرنگونی
واکاوی و توضیح:
این تغییر و تحول هم میتواند به مسائل درونی و تغییر در نگاه و رویکرد ما به مسائل باشد و هم ایجاد تحولات بیرونی.
وقت شناسی در این وضعیت بسیار اهمیت دارد. شتابزدگی یا تردید، هر دو به شما آسیب میرسانند.
باید تا بروز اختلافات جدی صبر کنید تا راه پیشروی برای شما هموار شود. اینگونه زمینهی این تحولات اساسی را شخم زده و بذر آن را میکارید.
همچنین باید بتوانید خود و دیگران را سر حال نگه دارید تا جلوی کارهای افراطی گرفته شود.
خالی شدن از اهداف خودخواهانه باعث مصون ماندن شما در این مسیر میشود.
پیش از شروع کارتان نمیتوانید روی حمایت دیگران حساب کنید، پس به پایههای قدرتمند درونی و بیرونی نیاز دارید. اما با شروع کارتان در زمان مناسب حمایت لازم برای ادامهی کارتان را به دست میآورید.
اگر نظم درون این اوضاع به ظاهر آشفته را درک کنید، میتوانید با نیازهای متفاوت آن هماهنگ شوید.
معرفی، سنجش، تصویر و خطوط بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم
معرفی شش خطی
ریشهی نام این ششخطی در زبان چینی به معنای «پوست حیوان» است که در طول سالیان دراز به «پوست انداختن» تبدیل شده است. از این رو این واژه، به «پوست انداختن» در مسائل سیاسی، انقلابهای بزرگ و تغییر دولتها (تغییرات اساسی و کلی) ارتباط دارد. دو سهخطی که این ششخطی را ساختهاند، همان دوتایی هستند که در ششخطی « بیگانگی، تقابل (۳۸)» به کار رفتهاند که دو دختر کوچکتر هستند. اما از آنجایی که دختر بزرگتر در بالا است و نتیجه در اصل فقط تقابل تمایلات است، اینجا دختر جوانتر در بالا است. نتیجهی آن یک کشمکش واقعی است، و نیروها مثل آب و آتش با یکدیگر مبارزه میکنند و هر کدام سعی میکند دیگری را نابود کند. به این ترتیب ایدهی «انقلاب و تحول» به وجود میآید.
سنجش ششخطی:
از «ونوانگ (شاه ون)» نگارندهی ایجینگ (~سدهی نه تا یازدهم پیش از میلاد)
«انقلاب». وقتی روز شما فرا برسد شما را باور خواهند کرد. موفقیت فوقالعاده، و پیشرفت از طریق درست و محکم بودن.
تصویر ششخطی:
منسوب به «کنفسیوس» (~سدهی ششم تا پنجم پیش از میلاد)
آتش در دریاچه: نگارهی «انقلاب». اینگونه انسان برتر تقویم را منظم کرده و فصلها را تفکیک میکند.
هنوز گفتاری برای شش خطی 49 ثبت نشده
گفتارهای حکیمانهی مرتبط با این شش خطی به مرور زمان اضافه خواهند شد
تجربهها و سوالات 49
هنوز گفت و گویی برای شش خطی 49 ثبت نشده
با ثبت تجربه و حتی پرسش خود به بهبود درک دیگران هم کمک کنید
متن اصلی خطوط از «وووانگ» (پسر شاهون) و «دوک ژو» (برادر کوچکتر شاهون)، که پس از درگذشت وی به کتاب افزوده شد
(~سدهی یازدهم پیش از میلاد)
خط اول:
پیچیده شده در پوست گاوی زرد.
تفسیر خط اول
تغییرات تنها زمانی باید انجام شوند که هیچ کار دیگری نمیتوان انجام داد. از این رو حفظ بیشترین مهار و کنترل در ابتدای کار بسیار لازم است. فرد باید ذهنی محکم داشته باشد و خود را کنترل کند – زرد رنگ ابزار، و گاو سمبل تمکین و فرمانبری است – و در حال حاضر از انجام هر کاری خودداری کند، چون هر هجوم زودهنگام تنها منجر به ایجاد نتایج شیطانی میشود.
خط دوم:
وقتی روز او فرا رسد، او میتواند تحول آفرین شود.
شروع (دگرگونی) با خوش اقبالی همراه است و سرزنشی در کار نیست.
تفسیر خط دوم
وقتی از هر طریقی برای ایجاد تغییر تلاش کردهایم ولی به موفقیت نرسیدهایم، «انقلاب و تحول» لازم میشود. اما ایجاد چنین تحول همه جانبهای نیاز دارد تا به دقت انجام شود. در این کار فردی باید در دسترس باشد که عموم مردم به او اعتماد داشته باشند. ما میتوانیم به سمت چنین فردی برویم. این کار با خوشاقبالی همراه است و خطایی در آن نیست. اولین چیزی که باید در نظر گرفت رویکرد درونی ما نسبت به وضعیتی است که اتفاق افتادن آن اجتناب ناپذیر است. ما باید بیرون برویم و با آن، همانطور که هست، روبرو شویم. تنها در اینصورت است که میتوانیم آمادگی آن را داشته باشیم.
خط سوم:
شروع (دگرگونی) با بداقبالی همراه است.
ادامه دادن خطرناک است.
وقتی صحبت از دگرگونی سه بار تکرار شد، او میتواند متعهد (به ایجاد دگرگونی) شود و اینگونه مردم هم او را باور خواهند کرد.
تفسیر خط سوم
وقتی دگرگونی لازم است، دو کار اشتباه است که باید از آنها پرهیز کرد. یکی در عجله و بیپروایی بیش از حد ریشه دارد که فاجعه به بار میآورد. دیگری در تردید و محافظه کاری بیش از حد ریشه دارد که این هم خطرناک است. نباید به هر خواستهای برای ایجاد تغییر در اوضاع موجود توجه شود. از طرف دیگر، شکایات مکرر و موجه نباید نشنیده گرفته شوند. وقتی صحبت از تغییر و تحول سه بار به گوش فرد برسد، او میتواند باور کند و به آن راضی شود. اینگونه به او باور خواهند داشت و دستاوردی به دست خواهد آورد.
خط چهارم:
افسوسی نمانده و مردان او را باور میکنند.
تغییر شکل حکومت خوش اقبالی به بار میآورد.
تفسیر خط چهارم
تغییرات ریشهای نیاز به قدرتی متناسب با آن دارد. یک مرد باید قدرت درونی به همراه جایگاهی تأثیرگذار داشته باشد. آنچه انجام میدهد باید با یک حقیقت والاتر پیوند داشته باشد و نباید برگرفته از انگیزههای مصنوعی یا حقیرانه باشد؛ در اینصورت این کار خوش اقبالی بزرگی با خود دارد. اگر یک انقلاب بر چنین حقیقت درونی بنا نشده باشد، نتایج بد هستند، و موفقیتی در آن نیست. چون در آخر مردم از چیزی حمایت میکنند که به صورت غریزی آن را عادلانه میدانند.
خط پنجم:
انسان بزرگ همچون یک ببر تحول ایجاد میکند و حتی پیش از مشورت با پنهانبین (اوراکل)، او را باور کردهاند.
تفسیر خط پنجم
یک پوست ببر، با آن خطوط واضح مشکی روی زمینهی زرد رنگ، الگوی متفاوت خود را از دور نشان میدهد. انقلابی که یک انسان بزرگ آن را به وجود آورده هم به همین شکل است: خطوط بزرگ و راهنما، مشهود و قابل درک برای همه هستند. از این رو او نیازی به مشورت با پنهانبین ندارد، چون او صاحب حمایت بدون تأخیر مردم شده است.
خط ششم:
انسان برتر مانند پلنگ (پوست خال خال کل بدن) تحول ایجاد میکند و انسان فرودست در صورتش تغییر ایجاد میکند.
شروع کردن (در این موقع) بد اقبالی و پایدار ماندن خوش اقبالی به همراه دارد.
تفسیر خط ششم
بعد از اینکه مسائل بزرگ و اساسی برقرار شدند، برخی اصلاحات جزئی و شفاف سازی آنها لازم است. این اصلاحات دقیق میتواند شبیه نقاط کوچک و در عین حال متمایز پوست پلنگ باشد. در نتیجه، تغییری هم در میان انسانهای پست ایجاد میشود. در هنگام تطبیق پیدا کردن با نظم جدید، آنها به نوعی «پوست میاندازند». این پوست اندازی، در حقیقت خیلی عمیق نیست، با اینحال انتظار تغییر عمیق آنها را هم نداشتهایم. ما باید از آنچه قابل رسیدن است راضی و خوشنود باشیم. اگر بخواهیم بیش از حد ادامه دهیم و سعی کنیم چیزهای زیادی به دست بیاوریم، ممکن است منجر به ناراحتی و بداقبالی شود؛ چون هدف یک انقلاب بزرگ رسیدن به اوضاعی شفاف و امن است که ثبات عمومی را بر اساس آنچه در حال حاضر در دسترس و شدنی است تضمین میکند.
گفتارهای شش خطی 49