ریشهشناسی و مفهوم کلیدی:
واژهٔ «شیو»(Xiao) به معنای کوچک یا اندک است، در حالی که «شو» (ü (Xبه معنای انباشتن و روی هم گذاشتن میباشد. این واژه، معانی جمعآوری خوراک، نیرو، فضایل اخلاقی یا مانعی کوچک را دارد. از این رو میتوان دید که واژهٔ «شیو شو» (Xiao Xü) به معنای «پرورشیافتن از طریق کارهای کوچک» یا «اندکی پرورش یافتن» است . این ششخطی نمایانگر مرحلهای است که در آن فرد باید نیروهای درونی و بیرونی خود را برای دستیابی به هدف نهایی گرد آورد، اما با مانعی کوچک و موقت روبرو است که اجازهٔ تحقق فوری را نمیدهد.
ساختار نمادین: باد بر فراز آسمان
باد(☴) بر فراز آسمان(☰)، بادهایی را نشان میدهد که خبر از آمدن ابرها و بارش باران میدهند، اما برای رسیدن باران باید صبور بود. باد در بالای آسمان نشاندهندهٔ ذهنی روشن و ارادهای آگاه (آسمان) است که با نفوذ تاریکی ــافکار و عادتهاییــ در سطح هوشیاری یا در بیرون (باد در بالا) روبرو شده است. این افکار و عادات یا افراد اگرچه مانعی بزرگ و ریشهدار نیستند، اما باید پذیرفته و حل شوند.
رابطه ساختاری و معنایی با سایر ششخطیها:
- این نفوذ تاریکی در ششخطی ۴۴، آسمان به روی باد نیز تکرار میشود، اما در آنجا فرد اجازهی نفوذ تاریکی از پایین را نمیدهد.
- خط چهارم ششخطی ۱، که در آن اژدها بار دیگر به درون زمین میرود، نمونهای از این پرورش بیشتر است. البته آنجا اژدها انتخاب میکند که به پرورش بیشتر درون بپردازد. اینگونه نیروی لازم برای پرواز در خط پنجم به دست میآید.
- در ششخطی پنجم، آب روی آسمان نیز فرد چنین حالی را تجربه میکرد، اما شدت صبر و انتظار بسیار بیشتر بود و خطرات و سختیها از جنس آب و عمیق بودند که ترس و سختیهای جدی بیرونی را شاهد بودیم.
- در ۲۶ نیز به همین مفهوم پرداخته میشود، اما به شکلی بزرگتر. از این رو به آن انباشت بزرگ یا پرورشیافتن از طریق موانع بزرگ میگوییم.
ویژگیهای روانی-عملکردی:
فرد در این وضعیت، روشنایی درونی و سازگاری بیرونی دارد. او از درون آگاهی حقیقی و ایمان کاملی دارد که او را مستحکم و قدرتمند میکند (آسمان) و در بیرون، منعطف و سازگار ادامه میدهد(باد). چنین فردی به خوبی درمییابد که اکنون زمان زور آزمایی و اقدام قهرمانانه نیست، بلکه زمان «صبر» و «پرورش خویش» به منظور رسیدن زمان مناسب بدون رنجیدن و ناراحت شدن است.
سیر معنایی:
پس از آنکه فرد در ششخطی ۸ (همبستگی) به «پادشاهی» رسید و توانست مهارتها، تجربهها و نیروهایش را همراستا کند، با ساختارهای ظریف ذهنی و عادات کهنهای روبرو میشود که قبلاً آشکار نبودهاند. اینها موانعی کوچک هستند که همچون یین چهارم، در لایههای بالاتر ذهن نفوذ کردهاند و اجازهٔ تحقق کامل را نمیدهند. این در واقع نشان میدهد که فرآیند پرورش یافتگی هنوز کامل نشده است و در واقع انعکاس پرورشنیافتگی درون خود فرد است. از این رو، این مانع نه یک تهدید، که یک فرصت برای پرورش بیشتر و رسیدن به کمال نهایی است
گفتارهای شش خطی 9