متن اصلی و تفسیر ای جینگ

‌شش خطی 37

خانواده

اسامی دیگر شش خطی 37:

چگونگی روابط درست، وظایف هر عضو خانواده، خانه، قبیله، افراد ساکن در یک فضا

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 37 - خانواده از جدول یی چینگ

شش خطی 37

خانواده

چکیده:

دغدغه‌ی این وضعیت توجه به شیوه‌ی درست روابط متقابل و شیوه‌ی درست رفتار با اعضای خانواده یا کسانی است که به نوعی خانواده‌ی شما به حساب می‌آیند.
اگر در چنین اجتماعی(خانواده، همکارانی که مثل خانواده‌ی شما هستند و ...) هر کس جایگاه خود را بداند و مسئولیت خود را به خوبی انجام دهد، همه چیز خوب و دلخواه پیش می‌رود.
در خانواده بانوی خانه نقش اصلی را ایفا می‌کند و تک تک سخنان و رفتارهای او بر دیگران تأثیر عمیقی می‌گذارد. شما نیز در این وضعیت چنین نقش محوری و تعیین کننده‌ای دارید.
پس مراقب باشید سخنان شما چیزی باشد که خود به آن عمل می‌کنید.
همچنین سخنان روشن و کاربردی را جایگزین کلی‌گویی‌های مبهم کنید.

معرفی شش خطی

این شش‌خطی معرف قوانین حاکم در خانواده است. خط قدرتمند بالایی معرف پدر و خط پایینی معرف پسر است. خط قدرتمند پنجم معرف شوهر و خط تسلیم شونده در جایگاه دوم معرف خانم خانه است. از طرف دیگر، دو خط قدرتمند در جایگاه پنجم و سوم معرف دو برادر هستند و دو خط ضعیف مرتبط با این دو در جایگاه دوم و چهارم جایگاه همسران‌شان است. به این ترتیب همه‌‌ی روابط خانوادگی به شیوه‌ی درستی معرفی می‌شوند. ویژگی هر خط مجزا هماهنگ با جایگاهش تعریف می‌شود. این حقیقت که خط قدرتمندی در جایگاه ششم قرار گرفته -که می‌توانست خط ضعیفی باشد- به روشنی نشان می‌دهد که مدیریت خانواده باید به دست مدیری قدرتمند باشد. این خط بر اساس ویژگی خط ششم بررسی نشده است، بلکه بر اساس رأس و بالاترین بررسی شده است. «خانواده» نشان دهنده‌ی قوانین اجرایی درون خانواده است که به بیرون خانه منتقل می‌شود و شهر، کشور و جهان را به نظم در می‌آورد. این تأثیری که از درون خانواده به بیرون منتقل می‌شود با سمبل بادی که از آتش برخاسته به تصویر کشیده شده است.

سنجش شش‌خطی:

«خانواده».
درستی و استواری زن خانه هماهنگ و سودمند است.

بنیان خانواده رابطه‌ی میان زن و شوهر است.
اصلی‌ترین عاملی که خانواده را کنار هم نگه می‌دارد، وفاداری، درستی و محکمی خانم خانه است. جایگاه او درون خانه (خط دوم) است، در حالی که جایگاه شوهر بیرون خانه (خط پنجم) است. این‌ هماهنگ با قوانین عظیم طبیعت است که شوهر و زن هر کدام، جایگاه مناسب خود را داشته باشند. درون خانواده وجود تصمیم گیرنده‌ای (authority) قاطع ضروری است؛ و این به عنوان والدین در یی‌جینگ نشان داده شده است.
اگر پدری واقعاً پدر باشد و پسری پسر، اگر برادر بزرگتر جایگاه خودش را به خوبی پر کند و برادر کوچک‌تر همینطور، اگر شوهر واقعاً شوهر باشد و زن یک همسر، در اینصورت خانواده در هماهنگی است.
وقتی جایگاه اعضای خانواده درست و هماهنگ با قوانین زندگی باشد، تمام روابط اجتماعی انسان‌ها هم در پی آن منظم و هماهنگ خواهند بود.
از پنج رابطه‌ی اجتماعی سه تای آن درون خانواده دیده می‌شود -میان پدر و پسر که رابطه‌‌ای عاشقانه و مملو از احترام است، میان شوهر و همسر که رابطه‌ا‌ی پاک، پر از وفا و به دور از خیانت است، و رابطه‌ی میان برادر بزرگتر و برادر کوچکتر که بنیانش رفتار درست و صحیح است.
احترامی مملو از عشق که پسر نسبت به پدر دارد به رابطه‌ی شاهزاده (مرئوس)، وفای به عهد او نسبت به فرمانروا (رئیس) و انجام مسئولیتش تعمیم داده می‌شود؛ محبت و رفتار درست میان دو برادر می‌تواند به وفاداری میان دوستان و احترام گذاشتن به فردی با جایگاه بالاتر تعمیم داده شود.
خانواده مثال جنین یک جامعه است؛ خانواده بستری مناسب برای تمرین وظایف اخلاقی هر فرد است که عمل کردن به این وظایف به خاطر محبت طبیعی و ذاتی میان اعضای خانواده آسان شده است، بنابراین به واسطه‌ی تمرین این رفتارها در حلقه‌ای کوچک، مبنای رفتارهای اجتماعی درست در خانواده شکل می‌گیرد، و بعدها این گسترش پیدا کرده و سایر روابط انسانی را در بر می‌گیرد.

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 37: باد از آتش برمیخیزد و به پیش می‌آید:
نگاره‌ی «خانواده».
به این ترتیب سخنان انسان برتر گهربار و استمرار (اسم شش‌خطی ۳۲ که به دوران پس از ازدواج نیز تعلق دارد)، شیوه‌ی زندگی او است.

باد از آتش برمیخیزد و به پیش می‌آید:
نگاره‌ی «خانواده».
به این ترتیب سخنان انسان برتر گهربار و استمرار (اسم شش‌خطی ۳۲ که به دوران پس از ازدواج نیز تعلق دارد)، شیوه‌ی زندگی او است.

گرما نیرو تولید می‌کند: این دلالت بر بادی دارد که از آتش برخاسته است. این نشان می‌دهد تأثیر گذاری باید از درون بجوشد و به بیرون انتقال داده شود. این همان چیزی است که قوانین خانواده به آن نیاز دارند. بر این اساس تأثیرگذاری بر دیگران در خانواده باید از عمل کردن خود فرد به قوانین تعیین شده شروع ‌شود.
برای اینکه شما توانایی ایجاد چنین تأثیراتی را داشته باشید، کلمات شما باید نیرومند باشند، و فقط کلماتی نیرومند هستند که برخاسته از چیزی حقیقی باشند؛ مثل شعله‌هایی که به ماده‌ی سوختنی وابسته هستند و این حقیقت درونی تأمین کننده‌ی سوخت لازم برای گرمای کلام شما است.
کلمات فقط وقتی تأثیرگذار هستند که روشن و متناسب با شرایط مد نظر باشند. حرف‌های کلی و نصیحت‌های پدرانه هیچ تأثیری ندارند.
علاوه بر این، رفتار شما باید کاملاً پشتیبان سخنان شما باشد، درست مثل بادی که به واسطه‌ی استمرارش تأثیرگذار می‌شود. تنها رفتاری محکم و نامتناقض چنان تأثیری بر دیگران می‌گذارد که آن‌ها می‌توانند با آن سازگار و همنوا شوند. اگر سخنان و رفتار شما هماهنگ و نامتناقض نباشند، هیچ تأثیری ندارند.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

ممکن است به وضعیتی اشاره داشته باشد که می‌توان، یا باید به خانواده کمک کرد. -- «د.ف هوک»

در بدن انسان، حیات، روح، جان، روان، و نیت همگی به یین(محوریت زن در خانه‌ی تن و همسر و مادر در خانواده) تعلق دارند و همگی از ذهن انسان دستور می‌گیرند ... وقتی ذهن انسانی پاک و از میان برداشته شود، درجا ذهن دائو ظاهر می‌شود. -- «ای جینگ بودایی - کلیری»


ترجمه و توضیح کامل هر شش خط

خط اول:
تصویر شش‌خطی 37: برپایی قوانین محکم درون «خانواده».
پشیمانی ناپدید می‌شود.

برپایی قوانین محکم درون «خانواده».
پشیمانی ناپدید می‌شود.

تفسیر خط اول

شکل درونی سازمان خانواده باید به خوبی مشخص شده باشد، به طوری که هرکس جایگاهش را به خوبی بداند. هر کودک باید از همان کودکی و پیش از اینکه اراده‌اش سمت و سوی دیگری پیدا کند، با قوانین نظام خانواده خو بگیرد.
اگر ایجاد نظم و چنین خلق و خویی دیر شروع شود، وقتی اراده‌ی کودک، هوس‌ها و اشتیاق‌های او همزمان با بالا رفتن سن او قدرت بگیرد، در برابر نظم مقاومت می‌کند و به این ترتیب، علتی برای پشیمانی خواهید داشت.
اگر بر ایجاد نظم پافشاری کنید، ممکن است دلایلی برای پشیمانی به وجود بیاید که در زندگی اجتماعی چنین مواردی اجتناب ناپذیر است، اما همواره پشیمانی ناپدید خواهد شد و بار دیگر همه‌ چیز خود به خود درست می‌شود. زیرا هیچ چیزی مثل «شکستن خواسته‌های یک کودک» انجام دادنش آسان و در عین حال سخت نیست.

خط دوم:
تصویر شش‌خطی 37: زن خانه نباید به دنبال هوا و هوس‌هایش برود، بلکه باید توجهش را به غذای خانه معطوف نگه دارد.
درستی و محکمی در این مسیر خوش‌بختی به بار می‌آورد.

زن خانه نباید به دنبال هوا و هوس‌هایش برود، بلکه باید توجهش را به غذای خانه معطوف نگه دارد.
درستی و محکمی در این مسیر خوش بختی به بار می‌آورد.

تفسیر خط دوم

زن خانه همیشه باید تحت هدایت رئیس خانه باشد. رئیس خانه می‌تواند پدر، همسر یا پسر بزرگ خانه باشد. جایگاه زن خانه درون خانه است. در خانه، بدون نیاز به جستجو، او مسئولیت‌های مهم و بزرگی دارد. او باید به آماده کردن غذای خانواده و تدارکات لازم برای مراسم قربانی بپردازد. اینگونه او به محور زندگی معنوی و اجتماعی خانواده تبدیل می‌شود و وقتی در انجام این کارها درست و استوار بماند، نتیجه‌اش خوش بختی تمام خانواده است.
مشورتی که اینجا برای شرایط عمومی داده شده این نکته را بیان می‌کند که با زور و فشار به دنبال چیزی نباشید، بلکه آرام بمانید و به انجام مسئولیت‌هایی که دارید بپردازید.

خط سوم:
تصویر شش‌خطی 37: وقتی تنش‌ها در «خانواده» بالا می‌گیرد، همراه سخت‌گیری زیاد پشیمانی هم هست. با اینحال خوش‌بختی در پیش است.
وقتی خانم خانه و فرزند به بازیگوشی و مسخره بازی وقت می‌گذرانند، این رفتار به سرافکندگی منجر می‌شود.

وقتی تنش‌ها در «خانواده» بالا می‌گیرد، همراه سخت‌گیری زیاد پشیمانی هم هست. با اینحال خوش بختی در پیش است.
وقتی خانم خانه و فرزند به بازیگوشی و مسخره بازی وقت می‌گذرانند، این رفتار به سرافکندگی منجر می‌شود.

تفسیر خط سوم

در خانواده حد میانه‌ در سخت‌گیری و پرهیز از افراط باید رعایت شود. سخت‌گیری شدید نسبت به کسی که از گوشت و خون شماست پشیمانی به بار می‌آورد. عاقلانه این است که حد و مرزهای مشخصی تعیین شود که هر فرد بتواند آزادانه درون این حدود حرکت کند. اما در مواردی سخت‌گیری شدید در مقابل برخی خطاها انتخاب درستی است، چون باعث حفظ نظام خانواده می‌شود؛ در صورتی که داشتن ضعف بیش از حد تحقیر و سرافکندگی به بار می‌‌آورد.

خط چهارم:
تصویر شش‌خطی 37: او (خانم خانه) گنج خانه است.
خوش بختی بسیار.

او (خانم خانه) گنج خانه است.
خوش بختی بسیار.

تفسیر خط چهارم

حال خوب اعضای خانواده به خانم خانه بستگی دارد. حال خوب در خانواده وقتی غالب است که درآمد و مخارج خانه به خوبی متناسب باشند. این تناسب خوش بختی بسیاری در پی خواهد داشت. در فضای زندگی اجتماعی، این خط به مسئولی خوب و وفادار اشاره دارد که به دنبال رفاه عمومی است.

خط پنجم:
تصویر شش‌خطی 37: او چون پادشاه و بدون هیچ ترسی به سمت خانواده‌اش نزدیک می‌شود.
خوش بختی.

او چون پادشاه و بدون هیچ ترسی به سمت خانواده‌اش نزدیک می‌شود.
خوش بختی.

تفسیر خط پنجم

پادشاه سمبل مردی است که به معنای حقیقی یک پدر است و ذهنی غنی دارد.
در این شرایط شما کاری نکرده‌اید که به خاطرش بترسید؛ در طرف مقابل، همه‌ی خانواده و جامعه‌‌ای که در آن هستید به شما اعتماد دارند، چون عشق اساس رفتار شما با دیگران است. شخصیت شما به خودی خود تأثیرات مناسب و درستی بر دیگران می‌گذارد.

خط ششم:
تصویر شش‌خطی 37: کارهای او احترام دیگران را در پی دارد و در پایان خوش‌بختی است که سر می‌رسد.

کارهای او احترام دیگران را در پی دارد و در پایان خوش بختی است که سر می‌رسد.

تفسیر خط ششم

همانطور که در خط قبل بررسی شد، نظم در خانواده به شخصیت رئیس خانه بستگی دارد. اگر شما به خوبی شخصیت خود را پرورش دهید، کارهای شما به واسطه‌ی نور درونی (شش‌خطی ۶۱) شما بر دیگران تأثیر می‌گذارد و همه چیز در خانواده خوب پیش می‌رود.
وقتی در جایگاه رهبری قرار دارید باید به میل و اراده‌ی خود مسئولیت‌پذیر باشید.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.