شش خطی 6
کشمکش، اختلاف نظر، مشاجره (Song)

اسامی دیگر:

تقابل، تعارض، بحران، درگیری، بحث، دعوا، دادخواست، رویکردهای مخالف

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 6 - کشمکش، اختلاف نظر، مشاجره (Song) از جدول یی چینگ

واکاوی و توضیح:

ریشه‌شناسی و مفهوم کلیدی:

واژه «Song» در چینی به معنای اختلاف، دادخواهی، یا بردن یک اختلاف به پیشگاه قانون است. در بعد درونی، این به معنای "کشمکش درونی" یا "محاکمه‌ی نفس" است؛ جایی که خرد بر ضد تمایلات نفسانی و عادات کهنه اقامه دعوا می‌کند. بعد بیرونی آن نیز تجلی چنین کشمکش و محاکمه‌ای است. با اینکه این وضعیت خوشایند نیست، اما مرحله‌ای ضروری برای پاکسازی و ورود به سطوح بالاتر است. بدون شناسایی و روبرو شدن این تمایلات کهنه‌ی درونی، رشد امکان‌پذیر نیست.

ساختارشناسی و نمادها:

ساختار این شش‌خطی، آسمان () در بالا و آب () در پایین است.

  • آسمان (در بالا): نماد خرد ناب، آگاهی روشن و پاک، عدالت و اراده‌ی متعالی است که به سوی روشنایی و تعالی گرایش دارد.
  • آب (در پایین): نماد خواسته‌های نفسانی، عادات کهنه ، هیجانات و تمایلات رو به پایین است.

این دو نیرو در جهت مخالف یکدیگر حرکت می‌کنند؛ نیمی از وجود فرد خواهان روشنایی و بالا رفتن است (آسمان)؛ نیمی دیگر، خواهان فرو رفتن در عادات بد، افکار نامناسب و باورهای ناکارآمدی است که او را زمین‌گیر کرده‌اند (آب).

نمونه‌های عرفانی:

هم‌چو مجنون‌اند و چون ناقه‌ش یقین / می‌کشد آن پیش و این واپس به کین
میل مجنون پیش آن لیلی روان (آسمان) / میل ناقه پس پی کره دوان (آب، زمین)...

 کشمکش میان این دو، مسئله‌ی اصلی رهرو است.

ویژگی‌های روانی-عملکردی و راه حل:

فرد در این وضعیت، هوشیارانه با عادت‌های نامناسب، باورهای غلط و رفتارهای نادرست (در درون یا بیرون) روبرو می‌شود و یک "اختلاف حقیقی" شکل می‌گیرد. در این حال، فرد اراده‌ای استوار دارد و می‌تواند در میان مشکلات با حفظ بینش درست و تعادل درونی، صادقانه ادامه دهد.

  • هوشیاری مداوم، قاطعیت خردمندانه و یا رها کردن کشمکش: رویارویی با اختلافات، نیازمند ذهنی هوشیار و بدون سردرگمی است. از نظر درونی، این یعنی "پایان دادن به هر فکر نامناسب در همان ابتدای کار" این عمل، تجلی "آسمان در بالای آب" است. در بیرون نیز بهترین و آرمانی‌ترین حالت در کشمکش، برخورد آگاهانه، قاطع و به جا از سوی فردی با قدرت و جایگاه مناسب است. البته این محکمی، سرسختی خشک و نامعقول نیست، بلکه ریشه در عقل و خرد دارد که طبیعتاً مورد پذیرش قرار می‌گیرد.
  • با این حال، توصیه‌ی اصلی این است که از ادامه دادن به کشمکش و ادامه دار شدن آن جداً پرهیز کنید. ادامه دار شدن آن نشان از عدم جایگاه قدرتمند خرد در درون یا در وضعیت بیرونی دارد که نشان می‌دهد امکان حل کردن مسئله با اقامه‌ی دعوا ممکن نیست.

معرفی، سنجش، تصویر و خطوط بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم


معرفی شش خطی

سه خطی بالایی که تصویرش آسمان است، حرکتی رو به بالا دارد. در حالی که سه خطی پایینی آب است و حرکتی رو به پایین دارد. این دور شدن ایده‌ی کشمکش را ایجاد می‌کند.
ویژگی بالایی قدرت و ویژگی پایینی خطر و حیله گری است. وقتی قدرتی در مقابل مکر و حیله بایستد، کشمکش به وجود می‌آید.
حالت سوم کشمکش بر اساس شخصیت است؛ ترکیب حیله‌گری درونی با اهداف مشخص بیرونی. کسی که چنین باشد قطعاً دردسر آفرین است.

سنجش شش‌خطی:

از «ون‌وانگ (شاه ون)» نگارنده‌ی ای‌جینگ (~سده‌ی نه تا یازدهم پیش از میلاد)

کشمکش. با آنکه صادق و پاکدل هستید با مخالفت و راه‌بند روبرو شده‌اید. درنگی محتاطانه در میان راه خوش‌اقبالی به بار می‌آورد. پیش بردن (بحث‌ها و مخالفت‌ها) تا پایانِ‌ (تلخش) بداقبالی به بار می‌آورد. دیدن مرد بزرگ برای فرد هماهنگ و سودمند است. عبور از رودخانه‌ی بزرگ برای فرد هماهنگ و سودمند نیست.
-----
اویی چی‌شو: مشاجره؛ حقیقت مسدود شده است. احتیاط درونی به نتایج خوبی منجر می‌شود، اما پایان یافتن به این شکل ناگوار است(بد اقبالی). دیدار انسان بزرگ سودمند است. عبور از رودخانه بزرگ سودمند نیست.

کشمکش وقتی ایجاد می‌شود که فرد حس کند حق با او است و به مخالفت بپردازد. اگر حق با او نباشد، این مخالفت و مقابله کشمکش نیست، بلکه حیله‌گری و تجاوز به حقوق دیگران است.
اگر در میان کشمکش گیر افتاده‌اید، تنها راه نجات شما شفافیت ذهنی و قوی بودن درونی است، تا همواره آماده‌ی حریفان خود در میان راه باشید.
حتی اگر حق با شما باشد پیش بردن این کشمکش تا پایان تلخش تأثیر بدی بر شما خواهد داشت؛ چون با این کار دشمنی‌ را ماندگار می‌کنید.
دیدن کسی که می‌تواند این کشمکش را به طور دوستانه یا منصفانه حل و فصل کند بسیار مهم است.
در این دوران عبور از رودخانه‌ی بزرگ که به معنای انجام کارهای بزرگ، سخت و پر مخاطره است مناسب نیست و باید از آن بپرهیزید.
کشمکش درونی نیز قدرت‌تان را کاهش می‌دهد و نمی‌توانید بر خطرها پیروز شوید.

تصویر شش‌خطی:

منسوب به «کنفسیوس» (~سده‌ی ششم تا پنجم پیش از میلاد)

آسمان و آب در مسیر مخالف هم می‌روند:
نگاره‌ی کشمکش.
بنابراین انسان برتر در هر داد و ستدی بادقتْ شروع کار را در نظر می‌گیرد.
-----
اویی چی‌شو: آسمان و آب در جهت مخالف حرکت می‌کنند—مشاجره. وقتی رهبران کاری انجام می‌دهند، برای شروع برنامه‌ریزی می‌کنند.

تصویر این شش‌خطی نشان می‌دهد که دلیل کشمکش، داشتن تمایلات مخالف است.
وقتی این تمایلات آشکار شوند، دوری از کشمکش ممکن نیست.
برای پرهیز از کشمکش، همه چیز باید در همان ابتدایی‌ترین جای ممکن بررسی شود.
اگر حقوق و وظایف به درستی مشخص شوند، یا اینکه در گروه و سازمان، روحیه‌ی افراد هماهنگ باشد، کشمکش‌هایی که ممکن است پیش بیاید از ریشه و همان ابتدا حذف می‌شود.

گفتارهای شش خطی 6

عهد عتیق - امثال باب 17 : آیه 19

شخص ستیزه‌جو گناه را دوست دارد و آدم بلند پرواز خرابی به بار می‌آورد.


مولوی - غزلیات شمس

به میان بیست مطرب چو یکی زند مخالف / همه گم کنند ره را چو ستیزه شد قلاوز
تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید / تو یکی نه‌ای هزاری تو چراغ خود برافروز
که یکی چراغ روشن ز هزار مرده بهتر / که به است یک قد خوش ز هزار قامت کوز

تجربه‌ها و سوالات 6

با تعداد زیادی از دوستام میخواستیم یک سفر بریم و پیش از سفر در مورد اینکه در این سفر چه چیزی... بیشتر

متن اصلی خطوط از «وو‌وانگ» (پسر شاه‌ون) و «دوک ژو» (برادر کوچک‌تر شاه‌ون)، که پس از درگذشت وی به کتاب افزوده شد
(~سده‌ی یازدهم پیش از میلاد)


خط اول:

اویی چی‌شو: پافشاری نکردن در رابطه، انتقاداتی وجود دارد، اما پایان فرخنده است.


ویلهلم: اگر فرد موضوع (مشاجره و کشمکش) را ادامه ندهد، شایعات کمی خواهد بود. در پایان خوش‌اقبالی خواهد آمد.


تفسیر خط اول

وقتی کشمکش در اوایل آن است، بهترین کار رها کردن مسئله است. مخصوصاً وقتی حریف ما قوی‌تر است، عاقلانه نیست که کشمکش را به نقطه‌ی تصمیم‌گیری برسانیم. ممکن است اختلافات کمی پیش بیاید، ولی در آخر همه چیز به خوبی پیش می‌رود.

خط دوم:

اویی چی‌شو: در مشاجره پیروز نمی‌شود، به خانه می‌رود و پنهان می‌شود. مردم محلی ۳۰۰ خانواده هستند. هیچ اشتباه یا بلایی نیست.


ویلهلم: فرد توان کشمکش را ندارد؛ او به خانه برمی‌گردد و از سر راه کنار می‌رود. مردم شهرش که سیصد خانه‌وار می‌شوند، در امان باقی می‌مانند.


تفسیر خط دوم

هنگام درگیری با کسی قدرت مندتر، عقب‌نشینی مایه‌ی ننگ نیست و کناره‌گیری به موقع باعث می‌شود از عواقب بدی پیشگیری کنید. اگر، با احساس عزتمندی کاذب (کسب افتخار و قهرمان بازی) وسوسه شوید وارد این کشمکش شوید، فاجعه برای خود رقم خواهید زد. در چنین مواقعی داشتن رفتاری عاقلانه و وارد کشمکش نشدن، به همه‌ی اطرافیان‌تان سود می‌رساند.

خط سوم:

اویی چی‌شو: زندگی بر اساس فضایل گذشته؛ اگر در خطر درست باشید، پایان فرخنده خواهد بود. اگر به امور سیاسی بپردازید، هیچ چیزی به دست نمی‌آید.


ویلهلم: تغذیه‌ی خود با فضیلت‌های کهن، درستی و محکمی را سبب می‌شود. خطر. در آخر خوش‌اقبالی در کار است. اگر تصادفاً در خدمت پادشاهی هستید، به دنبال کاری کردن نباشید.

تفسیر خط سوم

این اعلام خطری فراگیر است. تنها جایگاهی که شایستگی آن را دارید و صادقانه به دست آمده پایدار می‌ماند؛ در ضمن قدرت‌ ذاتی شما نمی‌تواند از دست رود. برای دوری از کشمکش هنگام خدمت به قدرتی برتر (پادشاه، رئیس، کارفرما،...)، انجام شدن کار برای‌تان مهم باشد و به دنبال کسب اعتبار آن برای خود نباشید: اجازه دهید افتخارش نصیب دیگری شود.

خط چهارم:

اویی چی‌شو: ناکام در مشاجره، به سرنوشت می‌سپارد، به درستکاری بر می‌گردد؛ آنگاه چشم‌انداز خوب خواهد بود.


ویلهلم: فرد توان وارد کشمکش شدن را ندارد. او برمی‌گردد و خود را به سرنوشت می‌سپارد، او نگرش خود را تغییر می‌دهد و در درست و محکم بودن به آرامش می‌رسد. خوش اقبالی.

تفسیر خط چهارم

در ابتدا درون شما از آرامش به دور است و احساس خالی بودن می‌کنید و می‌خواهید با کشمکش خود را بهبود دهید. شما در این مورد ممکن است با فردی ضعیف‌تر سر و کار داشته باشید و پیروز کشمکش شوید؛ اما حق با شما نیست و نمی‌توانید با آن کنار بیایید. بهتر است کشمکش را کنار بگذارید و سرنوشت را بپذیرید. اینگونه ذهنیت خود را تغییر داده و آرامشی ابدی خواهید یافت که همگام با قانون جاودان جهان هستی است. این خوش‌اقبالی به بار می‌آورد.

خط پنجم:

اویی چی‌شو: مشاجره پسندیده است.


ویلهلم: مشاجره در پیشگاه او خوش‌اقبالی فوق‌العاده‌ای به بار می‌آورد.

تفسیر خط پنجم

اگر حق با شما است، بردن شکایت یا ادعای خود نزد کسی که در موقعیت شما در جایگاه قضاوت و دادن حکم است، بسیار سودمند بوده و خوش‌اقبالی بزرگی برای‌تان به همراه خواهد داشت.

خط ششم:

اویی چی‌شو: حتی اگر به فردی کمربند افتخار داده شود، قبل از پایان روز سه بار از او گرفته می‌شود.


ویلهلم: حتی اگر بخت با کسی یار بود و کمبرندی چرمی(کمربند افتخار) به او اعطا شد، ظهر نشده سه بار از دست می‌رود.

تفسیر خط ششم

اگر کشمکش را تا پایان تلخ‌اش ادامه دهید و پیروز شوید به عنوان پیروز این کشمکش شناخته می‌شوید و چیزی که می‌خواهید را بدست خواهید آورد؛ اما این شادی ماندگار نیست. بارها و بارها به شما حمله می‌شود و نتیجه آن ماندن در کشمکشی بی‌پایان است.