متن اصلی و تفسیر کتاب ای جینگ
شش خطی 6: کشمکش و تقابل
اسامی دیگر شش خطی 6:
تقابل، تعارض، نماد اختلاف نظر، بحران، درگیری، بحث، دعوا، دادخواست

شش خطی 6
کشمکش و تقابل
دورهی آموزش ای جینگ
+۵۰ ساعت آموزش
در ۴ تا ۶ ماه
جلسات آنلاین فردی
۱۵% تخفیف در
پرداخت کامل
امکان پرداخت قسطی
بازخوردهای دوره جامع ای جینگ
هزینهی ثبت نام: ۱۸/۰۰۰/۰۰۰ تومان
چکیده:
رویکردهای متفاوت و اختلاف نظر به مشاجره و کشمکش منجر میشود.
اما اساساً چنین مشاجراتی از روی نیتهای شیطانی، دشمنی یا کینه ورزی به وجود نیامدهاند.
مانند زمانی که کسی خودش را به چالش میکشد تا به خود مسلط شود و روند درونی و بیرونی زندگی خود را بهبود دهد، همسری که خواهان رفتار مناسبتر همسرش است، یا همکارانی که یکدیگر نقد میکنند تا کارها بهتر پیش روند.
پس در هنگام کشمکش لحظهای بایستید و از خود بپرسید:
آیا حتما باید به دید رقابت به مسئله نگاه کنم و بر سر پیروزی بجنگم؟ آیا میتوانم برای برطرف کردن موانع با طرف مقابل همکاری کنم؟ شاید شیوهی طرف مقابل بهتر از شیوهی شما باشد و به رشد و بهبود شما نیز کمک کند.
از این رو به دنبال پیروزی و به کرسی نشاندن حرف خود در این کشمکش نباشید. اگر آگاهی و قدرت کافی را دارید میتوانید به خوبی اشتباهات را تشخیص دهید و آنها را حل و فصل کنید. همچنین اگر کسی با این ویژگیها را میشناسید او نیز میتواند به حل و فصل این کشمکش کمک کند(خط ۵) وگرنه رها کردن مسئله و نماندن در چنین وضعیتی برای شما و دیگران سودمندتر است.
از این رو خردمند، چه در کار جمعی و چه در تنهایی، مراقب شروع هر عمل یا فکر است و اجازه نمیدهد چیزی بدون نظارت آگاهی جریان یابد و به جایی برسد که کنترل آن سخت باشد.
معرفی شش خطی
سه خطی بالایی که تصویرش آسمان است، حرکتی رو به بالا دارد. در حالی که سه خطی پایینی آب است و حرکتی رو به پایین دارد. این دور شدن ایدهی کشمکش را ایجاد میکند.
ویژگی بالایی قدرت و ویژگی پایینی خطر و حیله گری است. وقتی قدرتی در مقابل مکر و حیله بایستد، کشمکش به وجود میآید.
حالت سوم کشمکش بر اساس شخصیت است؛ ترکیب حیلهگری درونی با اهداف مشخص بیرونی. کسی که چنین باشد قطعاً دردسر آفرین است.
سنجش ششخطی:
کشمکش. با آنکه صادق و پاکدل هستید با مخالفت و راهبند روبرو شدهاید. درنگی محتاطانه در میان راه خوشاقبالی به بار میآورد. پیش بردن (بحثها و مخالفتها) تا پایانِ (تلخش) بداقبالی به بار میآورد. دیدن مرد بزرگ برای فرد هماهنگ و سودمند است. عبور از رودخانهی بزرگ برای فرد هماهنگ و سودمند نیست.
-----
اویی چیشو: مشاجره؛ حقیقت مسدود شده است. احتیاط درونی به نتایج خوبی منجر میشود، اما پایان یافتن به این شکل ناگوار است(بد اقبالی). دیدار انسان بزرگ سودمند است. عبور از رودخانه بزرگ سودمند نیست.
کشمکش وقتی ایجاد میشود که فرد حس کند حق با او است و به مخالفت بپردازد. اگر حق با او نباشد، این مخالفت و مقابله کشمکش نیست، بلکه حیلهگری و تجاوز به حقوق دیگران است.
اگر در میان کشمکش گیر افتادهاید، تنها راه نجات شما شفافیت ذهنی و قوی بودن درونی است، تا همواره آمادهی حریفان خود در میان راه باشید.
حتی اگر حق با شما باشد پیش بردن این کشمکش تا پایان تلخش تأثیر بدی بر شما خواهد داشت؛ چون با این کار دشمنی را ماندگار میکنید.
دیدن کسی که میتواند این کشمکش را به طور دوستانه یا منصفانه حل و فصل کند بسیار مهم است.
در این دوران عبور از رودخانهی بزرگ که به معنای انجام کارهای بزرگ، سخت و پر مخاطره است مناسب نیست و باید از آن بپرهیزید.
کشمکش درونی نیز قدرتتان را کاهش میدهد و نمیتوانید بر خطرها پیروز شوید.
تصویر ششخطی:
آسمان و آب در مسیر مخالف هم میروند:
نگارهی کشمکش.
بنابراین انسان برتر در هر داد و ستدی بادقتْ شروع کار را در نظر میگیرد.
-----
اویی چیشو: آسمان و آب در جهت مخالف حرکت میکنند—مشاجره. وقتی رهبران کاری انجام میدهند، برای شروع برنامهریزی میکنند.
تصویر این ششخطی نشان میدهد که دلیل کشمکش، داشتن تمایلات مخالف است.
وقتی این تمایلات آشکار شوند، دوری از کشمکش ممکن نیست.
برای پرهیز از کشمکش، همه چیز باید در همان ابتداییترین جای ممکن بررسی شود.
اگر حقوق و وظایف به درستی مشخص شوند، یا اینکه در گروه و سازمان، روحیهی افراد هماهنگ باشد، کشمکشهایی که ممکن است پیش بیاید از ریشه و همان ابتدا حذف میشود.
گفتارها و نقل قولهای مرتبط با شش خطی:
شخص ستیزهجو گناه را دوست دارد و آدم بلند پرواز خرابی به بار میآورد. -- کتاب مقدس، ترجمۀ معاصر
عهد عتیق - امثال باب 17 : آیه 19
به میان بیست مطرب چو یکی زند مخالف / همه گم کنند ره را چو ستیزه شد قلاوز
تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید / تو یکی نهای هزاری تو چراغ خود برافروز
که یکی چراغ روشن ز هزار مرده بهتر / که به است یک قد خوش ز هزار قامت کوز
مولوی - غزلیات شمس
خط اول:
اگر فرد موضوع (مشاجره و کشمکش) را ادامه ندهد، شایعات کمی خواهد بود. در پایان خوشاقبالی خواهد آمد.
-----
اویی چیشو: پافشاری نکردن در رابطه، انتقاداتی وجود دارد، اما پایان فرخنده است.
تفسیر خط اول
وقتی کشمکش در اوایل آن است، بهترین کار رها کردن مسئله است. مخصوصاً وقتی حریف ما قویتر است، عاقلانه نیست که کشمکش را به نقطهی تصمیمگیری برسانیم. ممکن است اختلافات کمی پیش بیاید، ولی در آخر همه چیز به خوبی پیش میرود.
خط دوم:
فرد توان کشمکش را ندارد؛ او به خانه برمیگردد و از سر راه کنار میرود. مردم شهرش که سیصد خانهوار میشوند، در امان باقی میمانند.
-----
اویی چیشو: در مشاجره پیروز نمیشود، به خانه میرود و پنهان میشود. مردم محلی ۳۰۰ خانواده هستند. هیچ اشتباه یا بلایی نیست.
تفسیر خط دوم
هنگام درگیری با کسی قدرت مندتر، عقبنشینی مایهی ننگ نیست و کنارهگیری به موقع باعث میشود از عواقب بدی پیشگیری کنید. اگر، با احساس عزتمندی کاذب (کسب افتخار و قهرمان بازی) وسوسه شوید وارد این کشمکش شوید، فاجعه برای خود رقم خواهید زد. در چنین مواقعی داشتن رفتاری عاقلانه و وارد کشمکش نشدن، به همهی اطرافیانتان سود میرساند.
خط سوم:
تغذیهی خود با فضیلتهای کهن، درستی و محکمی را سبب میشود. خطر. در آخر خوشاقبالی در کار است. اگر تصادفاً در خدمت پادشاهی هستید، به دنبال کاری کردن نباشید.
-----
اویی چیشو: زندگی بر اساس فضایل گذشته؛ اگر در خطر درست باشید، پایان فرخنده خواهد بود. اگر به امور سیاسی بپردازید، هیچ چیزی به دست نمیآید.
تفسیر خط سوم
این اعلام خطری فراگیر است. تنها جایگاهی که شایستگی آن را دارید و صادقانه به دست آمده پایدار میماند؛ در ضمن قدرت ذاتی شما نمیتواند از دست رود. برای دوری از کشمکش هنگام خدمت به قدرتی برتر (پادشاه، رئیس، کارفرما،...)، انجام شدن کار برایتان مهم باشد و به دنبال کسب اعتبار آن برای خود نباشید: اجازه دهید افتخارش نصیب دیگری شود.
خط چهارم:
فرد توان وارد کشمکش شدن را ندارد. او برمیگردد و خود را به سرنوشت میسپارد، او نگرش خود را تغییر میدهد و در درست و محکم بودن به آرامش میرسد. خوش اقبالی.
-----
اویی چیشو: ناکام در مشاجره، به سرنوشت میسپارد، به درستکاری بر میگردد؛ آنگاه چشمانداز خوب خواهد بود.
تفسیر خط چهارم
در ابتدا درون شما از آرامش به دور است و احساس خالی بودن میکنید و میخواهید با کشمکش خود را بهبود دهید. شما در این مورد ممکن است با فردی ضعیفتر سر و کار داشته باشید و پیروز کشمکش شوید؛ اما حق با شما نیست و نمیتوانید با آن کنار بیایید. بهتر است کشمکش را کنار بگذارید و سرنوشت را بپذیرید. اینگونه ذهنیت خود را تغییر داده و آرامشی ابدی خواهید یافت که همگام با قانون جاودان جهان هستی است. این خوشاقبالی به بار میآورد.
خط پنجم:
۱- مشاجره در پیشگاه او خوشاقبالی فوقالعادهای به بار میآورد. - ویلهلم
۲- اویی چیشو: مشاجره پسندیده است.
تفسیر خط پنجم
اگر حق با شما است، بردن شکایت یا ادعای خود نزد کسی که در موقعیت شما در جایگاه قضاوت و دادن حکم است، بسیار سودمند بوده و خوشاقبالی بزرگی برایتان به همراه خواهد داشت.
خط ششم:
حتی اگر بخت با کسی یار بود و کمبرندی چرمی(کمربند افتخار) به او اعطا شد، ظهر نشده سه بار از دست میرود.
-----
اویی چیشو: حتی اگر به فردی کمربند افتخار داده شود، قبل از پایان روز سه بار از او گرفته میشود.
تفسیر خط ششم
اگر کشمکش را تا پایان تلخاش ادامه دهید و پیروز شوید به عنوان پیروز این کشمکش شناخته میشوید و چیزی که میخواهید را بدست خواهید آورد؛ اما این شادی ماندگار نیست. بارها و بارها به شما حمله میشود و نتیجه آن ماندن در کشمکشی بیپایان است.
ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:
ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین میرود و برای ۲۵ سال تلاش میکند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمیشود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزههای چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمهها، جمعآوریها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ، ای چینگ) برای غیر چینی زبانها ختم شد.

ریچارد ویلهلم
کارل یونگ دربارهی ریچارد ویلهلم مینویسد:
او دارای موهبتی بود که (به واسطهی آن) میتوانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (اینها) او را قادر میساخت تا گنجینههای فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
تجربهها، نظرات یا سوالات شش خطی 6