متن اصلی و تفسیر ای جینگ

‌شش خطی 6

کشمکش و تقابل

اسامی دیگر شش خطی 6:

تقابل، تعارض، نماد اختلاف نظر، بحران، درگیری، بحث، دعوا، دادخواست

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 6 - کشمکش و تقابل از جدول یی چینگ

شش خطی 6

کشمکش و تقابل

چکیده:

وقتی دو چیز با گرایش‌های مخالف در کنار یکدیگر قرار بگیرند و همراه شوند، تقابل و کشمکش رخ می‌دهد.
این کشمکش می‌تواند مثل تقابل آرشه با کمانچه سازنده هم باشد اگر به شیوه‌ی درست رخ دهد، وگرنه جز صدای آزار دهنده نتیجه‌ای ندارد.
پس در هنگام کشمکش لحظه‌ای بایستید و از خود بپرسید:
آیا حتما باید به دید رقابت به مسئله نگاه کنم و بر سر پیروزی بجنگم؟ آیا میتوانم برای برطرف کردن موانع با طرف مقابل همکاری کنم؟
طرف مقابل صرفا نگاه متفاوتی نسبت به شما دارد و شاید شیوه‌ی او بهتر از شیوه‌ی شما یا به نوعی مکمل آن باشد.
با داشتن ذهنی شفاف در مورد مسئله‌ی مورد نظر، و تکیه بر نیروی درونی می‌توانید آماده‌‌ی هر پیشامدی در طول مسیر باشید.
همچنین شروعی دقیق و تعیین روشن حقوق و وظایف می‌تواند از بروز بسیاری از کشمکش‌ها جلوگیری کند.
در این زمان دیدن کسی که بتواند مسئله را حل و فصل کند سودمند است.

معرفی شش خطی

سه خطی بالایی که تصویرش آسمان است، حرکتی رو به بالا دارد. در حالی که سه خطی پایینی آب است و حرکتی رو به پایین دارد. این دور شدن ایده‌ی کشمکش را ایجاد می‌کند.
ویژگی بالایی قدرت و ویژگی پایینی خطر و حیله گری است. وقتی قدرتی در مقابل مکر و حیله بایستد، کشمکش به وجود می‌آید.
حالت سوم کشمکش بر اساس شخصیت است؛ ترکیب حیله‌گری درونی با اهداف مشخص بیرونی. کسی که چنین باشد قطعاً دردسر آفرین است.

سنجش شش‌خطی:

کشمکش. با آنکه صادق و پاکدل هستید با مخالفت و راه‌بند روبرو شده‌اید.
درنگی محتاطانه در میان راه خوش‌اقبالی به بار می‌آورد.
پیش بردن (بحث‌ها و مخالفت‌ها) تا پایانِ‌ (تلخش) بداقبالی به بار می‌آورد.
دیدن مرد بزرگ برای فرد هماهنگ و سودمند است.
عبور از رودخانه‌ی بزرگ برای فرد هماهنگ و سودمند نیست.

کشمکش وقتی ایجاد می‌شود که فرد حس کند حق با او است و به مخالفت بپردازد. اگر حق با او نباشد، این مخالفت و مقابله کشمکش نیست، بلکه حیله‌گری و تجاوز به حقوق دیگران است.
اگر در میان کشمکش گیر افتاده‌اید، تنها راه نجات شما شفافیت ذهنی و قوی بودن درونی است، تا همواره آماده‌ی حریفان خود در میان راه باشید.
حتی اگر حق با شما باشد پیش بردن این کشمکش تا پایان تلخش تأثیر بدی بر شما خواهد داشت؛ چون با این کار دشمنی‌ را ماندگار می‌کنید.
دیدن کسی که می‌تواند این کشمکش را به طور دوستانه یا منصفانه حل و فصل کند بسیار مهم است.
در این دوران عبور از رودخانه‌ی بزرگ که به معنای انجام کارهای بزرگ، سخت و پر مخاطره است مناسب نیست و باید از آن بپرهیزید.
کشمکش درونی نیز قدرت‌تان را کاهش می‌دهد و نمی‌توانید بر خطرها پیروز شوید.

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 6: آسمان و آب در مسیر مخالف هم می‌روند:
نگاره‌ی «کشمکش.»
بنابراین انسان برتر در هر داد و ستدی بادقتْ شروع کار را در نظر می‌گیرد.

آسمان و آب در مسیر مخالف هم می‌روند:
نگاره‌ی «کشمکش.»
بنابراین انسان برتر در هر داد و ستدی بادقتْ شروع کار را در نظر می‌گیرد.

تصویر این شش‌خطی نشان می‌دهد که دلیل کشمکش، داشتن تمایلات مخالف است.
وقتی این تمایلات آشکار شوند، دوری از کشمکش ممکن نیست.
برای پرهیز از کشمکش، همه چیز باید در همان ابتدایی‌ترین جای ممکن بررسی شود.
اگر حقوق و وظایف به درستی مشخص شوند، یا اینکه در گروه و سازمان، روحیه‌ی افراد هماهنگ باشد، کشمکش‌هایی که ممکن است پیش بیاید از ریشه و همان ابتدا حذف می‌شود.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

شخص ستیزه‌جو گناه را دوست دارد و آدم بلند پرواز خرابی به بار می‌آورد. -- کتاب مقدس، ترجمۀ معاصر
«عهد عتیق - امثال باب 17 : آیه 19»

به میان بیست مطرب چو یکی زند مخالف / همه گم کنند ره را چو ستیزه شد قلاوز
تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید / تو یکی نه‌ای هزاری تو چراغ خود برافروز
که یکی چراغ روشن ز هزار مرده بهتر / که به است یک قد خوش ز هزار قامت کوز
«مولوی - غزلیات شمس»


ترجمه و توضیح کامل هر شش خط

خط اول:
تصویر شش‌خطی 6: اگر فرد موضوع (مشاجره و کشمکش) را ادامه ندهد، شایعات کمی خواهد بود.
در پایان خوش‌اقبالی خواهد آمد.

اگر فرد موضوع (مشاجره و کشمکش) را ادامه ندهد، شایعات کمی خواهد بود.
در پایان خوش‌اقبالی خواهد آمد.

تفسیر خط اول

وقتی کشمکش در اوایل آن است، بهترین کار رها کردن مسئله است. مخصوصاً وقتی حریف ما قوی‌تر است، عاقلانه نیست که کشمکش را به نقطه‌ی تصمیم‌گیری برسانیم.
ممکن است اختلافات کمی پیش بیاید، ولی در آخر همه چیز به خوبی پیش می‌رود.

خط دوم:
تصویر شش‌خطی 6: فرد توان «کشمکش» را ندارد؛ او به خانه برمی‌گردد و از سر راه کنار می‌رود.
مردم شهرش که سیصد خانه‌وار می‌شوند، در امان باقی می‌مانند.

فرد توان «کشمکش» را ندارد؛ او به خانه برمی‌گردد و از سر راه کنار می‌رود.
مردم شهرش که سیصد خانه‌وار می‌شوند، در امان باقی می‌مانند.

تفسیر خط دوم

هنگام درگیری با کسی قدرت مندتر، عقب‌نشینی مایه‌ی ننگ نیست و کناره‌گیری به موقع باعث می‌شود از عواقب بدی پیشگیری کنید.
اگر، با احساس عزتمندی کاذب (کسب افتخار و قهرمان بازی) وسوسه شوید وارد این کشمکش شوید، فاجعه برای خود رقم خواهید زد.
در چنین مواقعی داشتن رفتاری عاقلانه و وارد کشمکش نشدن، به همه‌ی اطرافیان‌تان سود می‌رساند.

خط سوم:
تصویر شش‌خطی 6: تغذیه‌ی خود با فضیلت‌های کهن، درستی و محکمی را سبب می‌شود.
خطر. در آخر خوش‌اقبالی در کار است.
اگر تصادفاً در خدمت پادشاهی هستید، به دنبال کاری کردن نباشید.

تغذیه‌ی خود با فضیلت‌های کهن، درستی و محکمی را سبب می‌شود.
خطر. در آخر خوش‌اقبالی در کار است.
اگر تصادفاً در خدمت پادشاهی هستید، به دنبال کاری کردن نباشید.

تفسیر خط سوم

این اعلام خطری فراگیر است.
تنها جایگاهی که شایستگی آن را دارید و صادقانه به دست آمده پایدار می‌ماند؛ در ضمن قدرت‌ ذاتی شما نمی‌تواند از دست رود.
برای دوری از کشمکش هنگام خدمت به قدرتی برتر (پادشاه، رئیس، کارفرما،...)، انجام شدن کار برای‌تان مهم باشد و به دنبال کسب اعتبار آن برای خود نباشید: اجازه دهید افتخارش نصیب دیگری شود.

خط چهارم:
تصویر شش‌خطی 6: فرد توان وارد کشمکش شدن را ندارد.
او برمی‌گردد و خود را به سرنوشت می‌سپارد، او نگرش خود را تغییر می‌دهد و در درست و محکم بودن به آرامش می‌رسد.
خوش اقبالی.

فرد توان وارد کشمکش شدن را ندارد.
او برمی‌گردد و خود را به سرنوشت می‌سپارد، او نگرش خود را تغییر می‌دهد و در درست و محکم بودن به آرامش می‌رسد.
خوش اقبالی.

تفسیر خط چهارم

در ابتدا درون شما از آرامش به دور است و احساس خالی بودن می‌کنید و می‌خواهید با کشمکش خود را بهبود دهید.
شما در این مورد ممکن است با فردی ضعیف‌تر سر و کار داشته باشید و پیروز کشمکش شوید؛ اما حق با شما نیست و نمی‌توانید با آن کنار بیایید.
بهتر است کشمکش را کنار بگذارید و سرنوشت را بپذیرید. اینگونه ذهنیت خود را تغییر داده و آرامشی ابدی خواهید یافت که همگام با قانون جاودان جهان هستی است.
این خوش‌اقبالی به بار می‌آورد.

خط پنجم:
تصویر شش‌خطی 6: بردنِ شکایت به پیشگاه او (قاضی)، خوش‌اقبالی فوق‌العاده‌ای به بار می‌آورد.

بردنِ شکایت به پیشگاه او (قاضی)، خوش‌اقبالی فوق‌العاده‌ای به بار می‌آورد.

تفسیر خط پنجم

اگر حق با شما است، بردن شکایت یا ادعای خود نزد کسی که در موقعیت شما در جایگاه قضاوت و دادن حکم است، بسیار سودمند بوده و خوش‌اقبالی بزرگی برای‌تان به همراه خواهد داشت.

خط ششم:
تصویر شش‌خطی 6: حتی اگر بخت با کسی یار بود و کمبرندی چرمی به او اعطا شد، ظهر نشده (کمربند اعطایی) سه بار ربوده خواهد شد.

حتی اگر بخت با کسی یار بود و کمبرندی چرمی به او اعطا شد، ظهر نشده (کمربند اعطایی) سه بار ربوده خواهد شد.

تفسیر خط ششم

اگر کشمکش را تا پایان تلخ‌اش ادامه دهید و پیروز شوید به عنوان پیروز این کشمکش شناخته می‌شوید و چیزی که می‌خواهید را بدست خواهید آورد؛ اما این شادی ماندگار نیست. بارها و بارها به شما حمله می‌شود و نتیجه آن ماندن در کشمکشی بی‌پایان است.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.