متن اصلی و تفسیر ای جینگ

‌شش خطی 24

نقطه‌ی شروع مجدد

اسامی دیگر شش خطی 24:

تحول، نماد بازگشت، برهان، بهبود، تکرار، تجدید، بازیابی، بازگشت به راه، تکرار چرخه‌ای

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 24 - نقطه‌ی شروع مجدد از جدول یی چینگ

شش خطی 24

نقطه‌ی شروع مجدد

چکیده:

یک چرخه‌ی کامل را طی کرده‌اید و اکنون به نقطه‌ی آغازین چرخه بازگشته‌اید؛ اما این «بازگشتن به نقطه‌ی شروع»، تکرار مسیر گذشته نیست.
این وضعیت، شروعی برای آغازی تازه در زندگی شماست و چیزهای کهنه به راحتی دگرگون می‌شوند.
اکنون در ابتدای همه چیز هستید و از این رو همه‌ی راه‌ها به روی شما باز هستند. شما آزادید هر مسیری که به نظرتان بهتر است انتخاب کنید.
از مسیرهای گذشته درس بگیرید و مسیر بهتری را برای خود انتخاب کنید.
پس از بررسی اوضاع و احوال مسیری برای خود انتخاب کنید. انتخاب و داشتن مسیر در این زمان به نفع شماست.
لزومی ندارد بذر ایده‌ها یا خواسته‌های خود را از سینه بیرون آورید؛ اجازه دهید بهار با سرسبزی‌اش همه را خبر کند.

معرفی شش خطی

ایده‌ی «نقطه‌ی بازگشت» از این حقیقت گرفته شده که خطوط تیره (ین) تمام خطوط روشن را از شش‌خطی خارج کرده (خطوط از پایین به بالا ساخته و از بالا خارج می‌شوند) و بار دیگر خط روشن وارد شش‌خطی شده است. زمان تاریکی تمام شده است. انقلاب زمستانی(از شب یلدا روز و روشنایی رو به گسترده شدن می‌رود) پیروزی روشنایی را به همراه دارد. این شش‌خطی با شروع زمستان پیوند دارد.

سنجش شش‌خطی:

«نقطه‌ی بازگشت».
موفقیت.
بیرون رفتن و بازگشتن به داخل بدون اشتباه است.
آمدن دوستان بدون خطا است.
از هر طرف راه باز است.
در روز هفتم باز می‌گردد.
هماهنگ و سودمند برای فرد این است که جایی برای رفتن داشته باشد.

پس از دوره‌ای از فساد «نقطه‌ی بازگشت» سر رسیده است. نور قدرتمند که تبعید شده بود بازگشته است. پویایی در کار است، اما با اجبار به وجود نیامده است. «سه خطی بالا، ک.اون» ویژگی‌اش فداکاری است؛ در نتیجه جنبش طبیعی است و خود به خود رخ داده است. به این علت تحول چیزهای کهنه ساده انجام می‌گیرد.
پویایی و تحول هردو هماهنگ با زمانه رخ می‌دهند؛ در نتیجه به چیزی آسیب وارد نمی‌شود.
جوامع انسانی بر همین اساس شکل می‌گیرند. اما از آنجا که این گروه‌ها با دانش عمومی کامل و هماهنگ با زمانه گرد هم آمده‌اند، تمام تمایلات خودخواهانه‌ی جدایی آفرین از میان رفته و اشتباهی رخ نمی‌دهد.
ایده‌ی «بازگشتن» بر اساس مسیر طبیعت است. حرکت همواره چرخه‌ای است که خودش را کامل می‌کند. به همین دلیل نیازی به شتاب دادن مصنوعی به چیزی نیست. همه چیز در زمان مناسب رخ می‌دهد. این معنای آسمان و زمین است.
همه حرکت‌ها در شش سطح تکمیل می‌شوند، و هفتمین‌شان «بازگشتن» است. در نتیجه انقلاب زمستانی، که با آن سال از نیمه گذشته و رو به پایان می‌گذارد، در ماه هفتم و پس از تابستان آغاز می‌شود؛ به همین ترتیب، طلوع خورشید هم در دوتا هفت ساعت پس از غروب خورشید رخ می‌دهد. به این دلیل هفت عدد نور تازه است و زمانی طلوع می‌کند که به عدد 6 که عدد تاریکی بزرگ است یکی اضافه شود. به این شیوه زمان استراحت جایش را به حرکت می‌دهد.

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 24: تندر (سه‌خطی چن) درون زمین (سه‌خطی ک.اون):
نگاره‌ی «نقطه‌ی بازگشت».
به این ترتیب، پادشاهان دوران باستان گذرگاه‌ها را در هنگام انقلاب زمستانی (پایان شب یلدا و آغاز زمستان) می‌بستند.
بازرگانان و بیگانگان (مسافران) جایی نمی‌رفتند؛ فرمانروا نیز به استان‌ها سفر نمی‌کرد.

تندر (سه‌خطی چن) درون زمین (سه‌خطی ک.اون):
نگاره‌ی «نقطه‌ی بازگشت».
به این ترتیب، پادشاهان دوران باستان گذرگاه‌ها را در هنگام انقلاب زمستانی (پایان شب یلدا و آغاز زمستان) می‌بستند.
بازرگانان و بیگانگان (مسافران) جایی نمی‌رفتند؛ فرمانروا نیز به استان‌ها سفر نمی‌کرد.

آغاز زمستان در چین همواره به عنوان زمان استراحت جشن گرفته می‌شود. a custom that survives in the time of rest observed at the new year. در زمستان نیروی زندگی، با سمبل تندر، غرش کننده، همچنان زیر زمین است. جنبش و پویایی هنوز در آغاز خود است؛ به این دلیل باید با استراحت کردن تقویت شود تا با استفاده‌ی زودهنگام حیف و میل نشود. این اصل: اجازه دادن به نیرویی که در حال استراحت برای تجدید قوا است، در هر موقعیت مشابهی کاربرد دارد.
بازگشت سلامتی پس از بیماری، بازگشت درک متقابل پس از بیگانگی: همه چیز در آغازش باید با ملایمت و مراقبت پرورش یابد، تا «بازگشتن» به شکوفایی بیانجامد.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

بازگشتن به درستکاری یا اوضاع شادتر. -- «د.ف هوک»

این شش خطی وضعیت شما را به عنوان چیزی که در حال باز-شکوفایی است نشان می‌دهد. تأکید می‌کند که برگشتن به نقطه‌ی آغازین برای شروع آغازی تازه را روش مناسب در این وضعیت می‌داند. برای هماهنگ ماندن با زمانه به شما گفته شده برگردید! -- «ریتسما/کارچر»

در ای جینگ، شش خطی فو(۲۴) «بازگشتن»(یک خط ینگ در زیر ۵ خط یین)، نماد تولد دوباره‌ی ینگ است. در انقلاب زمستانی(شب یلدا)، ینگ در جایی که یین در اوج است از نظرها پنهان بوده؛ اما این لحظه‌ی تولد دوباره‌ی ینگ(نیروی روشنایی) و بازگشتن آن است. به صورت متقارن، در زمان انقلاب تابستانی ینگ در اوج قدرت بوده و یین آماده‌ی بازگشتن می‌شود. جایگزینی یین و ینگ به صورت رفتن و برگشتن است.
مکس کلتنمارک -- «لائودزو و دائوییسم»


ترجمه و توضیح کامل هر شش خط

خط اول:
تصویر شش‌خطی 24: «بازگشتن» از فاصله‌ای نه چندان دور.
با اینحال نیازی به افسوس خوردن نیست. خوش اقبالی فوق‌العاده.

«بازگشتن» از فاصله‌ای نه چندان دور.
با اینحال نیازی به افسوس خوردن نیست. خوش اقبالی فوق‌العاده.

تفسیر خط اول

برخی انحرافات جزیی در مسیر اجتناب ناپذیر است، اما شما باید به موقع و پیش از اینکه دیر شود، به مسیر سودمند برگردید. این کار مخصوصاً برای ساختن شخصیت شما مهم است.
هر فکر شیطانی باید فوراً کنار گذاشته شود، پیش از اینکه در ذهن ریشه دار شود. اینگونه جایی برای افسوس باقی نمی‌ماند و همه چیز به خوبی پیش می‌رود.

خط دوم:
تصویر شش‌خطی 24: بازگشتی کامل.
خوش اقبالی.

بازگشتی کامل.
خوش اقبالی.

تفسیر خط دوم

«بازگشتن» همواره به تصمیم گیری و تسلط بر خود نیاز دارد. اگر همراهان خوبی داشته باشید کار برای شما آسان‌تر می‌شود. اگر بتوانید تکبر را کنار گذاشته و از الگوی درستی پیروی کنید، خوش اقبالی پاداش شما خواهد بود.

خط سوم:
تصویر شش‌خطی 24: «بازگشتن‌»های مکرر خطرناک است ولی خطا نیست.

«بازگشتن‌»های مکرر خطرناک است ولی خطا نیست.

تفسیر خط سوم

کسانی هستند که به خاطر درون ناپایداری که دارند، همواره یک احساس و تمایلی برای برگشتن (از مسیری که در آن حرکت می‌کردند) درونشان حس می‌کنند.
گرچه این رها کردن پی در پی کارها به خاطر هوا و هوس‌های مهار نشده، و بازگشتن به آن‌ها پس از مدتی که عزم خود را جزم کردند خطرناک است، اما چون منجر به ماندگاری عادات شر و مخرب نمی‌شود، تمایل کلی برای غلبه بر آن کنار گذاشته نمی‌شود.

خط چهارم:
تصویر شش‌خطی 24: قدم گذاشتن روی قلب دیگران، تنهایی «بازگشتن» در پی دارد.

قدم گذاشتن روی قلب دیگران، تنهایی «بازگشتن» در پی دارد.

تفسیر خط چهارم

شما در جامعه با انسان‌های فرومایه در ارتباطید، اما از درون با انسان‌های قوی و خوبی پیوند دوستی دارید و این باعث می‌شود به تنهایی بازگردید. همچنین در این خط اشاره با پاداش یا کیفری نشده و این «بازگشتن» قطعاً پسندیده است. چنین عزم راسخی در انتخاب خوبی‌ها با خود پاداش به همراه دارد.

خط پنجم:
تصویر شش‌خطی 24: «بازگشتی» شرافتمندانه افسوسی به جا نمی‌گذارد.

«بازگشتی» شرافتمندانه افسوسی به جا نمی‌گذارد.

تفسیر خط پنجم

وقتی زمان «بازگشتن» فرا رسد، شما نباید زیر بهانه‌های پشت سر هم پناه بگیرید، بلکه باید درون خود را نگاه کرده و به محاسبه‌ی اعمال خود بپردازید. اگر خطایی از شما سر زده باید شرافتمندانه آن را بپذیرید و به آن اقرار کنید. هیچکس از رفتن در این مسیر پشیمان نشده است.

خط ششم:
تصویر شش‌خطی 24: از دست دادن فرصت «بازگشتن» به بداقبالی منجر می‌شود.
بداقبالی از درون و از بیرون.
اگر سپاهیان به این مسیر ادامه دهند، فرد در پایان از شکستی کوبنده رنج می‌برد و این برای فرمانروای کشور فاجعه است.
برای ده سال امکان حمله وجود نخواهد داشت.

از دست دادن فرصت «بازگشتن» به بداقبالی منجر می‌شود.
بداقبالی از درون و از بیرون.
اگر سپاهیان به این مسیر ادامه دهند، فرد در پایان از شکستی کوبنده رنج می‌برد و این برای فرمانروای کشور فاجعه است.
برای ده سال امکان حمله وجود نخواهد داشت.

تفسیر خط ششم

اگر زمان مناسب برای بازگشتن را از دست بدهید، با بداقبالی روبرو خواهید شد. این بداقبالی به خاطر نگاه اشتباهی است که نسبت به جهان دارید. اتفاقات ناخوشایند پیش رو به واسطه‌ی این نگاه اشتباه به وجود می‌آید. چیزی که اینجا نشان داده شده لجاجتی کورکورانه و قضاوت‌های (اشتباه) است که با عواقب خود روبرو می‌شود.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.