شش خطی 24
نقطهی شروع مجدد
اسامی دیگر:
تحول، نماد بازگشت، برهان، بهبود، تکرار، تجدید، بازیابی، بازگشت به راه، تکرار چرخهای
واکاوی و توضیح:
در نتیجه اوضاع و احوال آشنایی را تجربه خواهید کرد، اما با دید بهتر و آگاهی بیشتر.
اینجاست که چون یک مسافر تازه از راه رسیده میتوانید به استراحت و دید و بازدید دوستان، آشنایان یا پیرامون خود بپردازید، و برای آغاز مسیری تازه برنامه ریزی کنید.
از آنجا که در ابتدای همه چیز هستید، همهی راهها به روی شما باز هستند و میتوانید هر مسیری را در پیش گیرید.
از مسیرهای گذشته درس بگیرید و بدون هیچ عجلهای سعی کنید با دید باز مسیر مناسب خود را انتخاب کنید و اجازه دهید در زمان مناسب فعالیت در این مسیر را در پیش گیرید.
گاهی بهتر است بذر مسیر یا خواستهی خود را درسینه نگه داریم و اجازه دهیم به ثمر رسیدنش دیگران را از بودنش باخبر کند.
معرفی، سنجش، تصویر و خطوط بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم
معرفی شش خطی
ایدهی «نقطهی بازگشت» از این حقیقت گرفته شده که خطوط تیره (ین) تمام خطوط روشن را از ششخطی خارج کرده (خطوط از پایین به بالا ساخته و از بالا خارج میشوند) و بار دیگر خط روشن وارد ششخطی شده است. زمان تاریکی تمام شده است. انقلاب زمستانی(از شب یلدا روز و روشنایی رو به گسترده شدن میرود) پیروزی روشنایی را به همراه دارد. این ششخطی با شروع زمستان پیوند دارد.
سنجش ششخطی:
از «ونوانگ (شاه ون)» نگارندهی ایجینگ (~سدهی نه تا یازدهم پیش از میلاد)
«نقطهی بازگشت». موفقیت. بیرون رفتن و بازگشتن به داخل بدون اشتباه است. آمدن دوستان بدون خطا است. از هر طرف راه باز است. در روز هفتم باز میگردد. هماهنگ و سودمند برای فرد این است که جایی برای رفتن داشته باشد.
تصویر ششخطی:
منسوب به «کنفسیوس» (~سدهی ششم تا پنجم پیش از میلاد)
تندر (سهخطی چن) درون زمین (سهخطی ک.اون): نگارهی «نقطهی بازگشت». به این ترتیب، پادشاهان دوران باستان گذرگاهها را در هنگام انقلاب زمستانی (پایان شب یلدا و آغاز زمستان) میبستند. بازرگانان و بیگانگان (مسافران) جایی نمیرفتند؛ فرمانروا نیز به استانها سفر نمیکرد.
این شش خطی وضعیت شما را به عنوان چیزی که در حال باز-شکوفایی است نشان میدهد. تأکید میکند که برگشتن به نقطهی آغازین برای شروع آغازی تازه را روش مناسب در این وضعیت میداند. برای هماهنگ ماندن با زمانه به شما گفته شده برگردید! -- ریتسما/کارچر
در ای جینگ، شش خطی فو(۲۴) بازگشتن(یک خط ینگ در زیر ۵ خط یین)، نماد تولد دوبارهی ینگ است. در انقلاب زمستانی(شب یلدا)، ینگ در جایی که یین در اوج است از نظرها پنهان بوده؛ اما این لحظهی تولد دوبارهی ینگ(نیروی روشنایی) و بازگشتن آن است. به صورت متقارن، در زمان انقلاب تابستانی ینگ در اوج قدرت بوده و یین آمادهی بازگشتن میشود. جایگزینی یین و ینگ به صورت رفتن و برگشتن است.
مکس کلتنمارک -- لائودزو و دائوییسم
تجربهها و سوالات 24
بقول کوروش بزرگ
راه در جهان یکی است و آن راستی میباشد.
موفق باشید.
متن اصلی خطوط از «وووانگ» (پسر شاهون) و «دوک ژو» (برادر کوچکتر شاهون)، که پس از درگذشت وی به کتاب افزوده شد
(~سدهی یازدهم پیش از میلاد)
خط اول:
بازگشتن از فاصلهای نه چندان دور. با اینحال نیازی به افسوس خوردن نیست. خوش اقبالی فوقالعاده.
تفسیر خط اول
برخی انحرافات جزیی در مسیر اجتناب ناپذیر است، اما شما باید به موقع و پیش از اینکه دیر شود، به مسیر سودمند برگردید. این کار مخصوصاً برای ساختن شخصیت شما مهم است. هر فکر شیطانی باید فوراً کنار گذاشته شود، پیش از اینکه در ذهن ریشه دار شود. اینگونه جایی برای افسوس باقی نمیماند و همه چیز به خوبی پیش میرود.
خط دوم:
بازگشتی کامل. خوش اقبالی.
تفسیر خط دوم
«بازگشتن» همواره به تصمیم گیری و تسلط بر خود نیاز دارد. اگر همراهان خوبی داشته باشید کار برای شما آسانتر میشود. اگر بتوانید تکبر را کنار گذاشته و از الگوی درستی پیروی کنید، خوش اقبالی پاداش شما خواهد بود.
خط سوم:
بازگشتنهای مکرر خطرناک است ولی خطا نیست.
تفسیر خط سوم
کسانی هستند که به خاطر درون ناپایداری که دارند، همواره یک احساس و تمایلی برای برگشتن (از مسیری که در آن حرکت میکردند) درونشان حس میکنند. گرچه این رها کردن پی در پی کارها به خاطر هوا و هوسهای مهار نشده، و بازگشتن به آنها پس از مدتی که عزم خود را جزم کردند خطرناک است، اما چون منجر به ماندگاری عادات شر و مخرب نمیشود، تمایل کلی برای غلبه بر آن کنار گذاشته نمیشود.
خط چهارم:
قدم گذاشتن روی قلب دیگران، تنهایی بازگشتن در پی دارد.
تفسیر خط چهارم
شما در جامعه با انسانهای فرومایه در ارتباطید، اما از درون با انسانهای قوی و خوبی پیوند دوستی دارید و این باعث میشود به تنهایی بازگردید. همچنین در این خط اشاره با پاداش یا کیفری نشده و این «بازگشتن» قطعاً پسندیده است. چنین عزم راسخی در انتخاب خوبیها با خود پاداش به همراه دارد.
خط پنجم:
بازگشتی شرافتمندانه افسوسی به جا نمیگذارد.
تفسیر خط پنجم
وقتی زمان «بازگشتن» فرا رسد، شما نباید زیر بهانههای پشت سر هم پناه بگیرید، بلکه باید درون خود را نگاه کرده و به محاسبهی اعمال خود بپردازید. اگر خطایی از شما سر زده باید شرافتمندانه آن را بپذیرید و به آن اقرار کنید. هیچکس از رفتن در این مسیر پشیمان نشده است.
خط ششم:
از دست دادن فرصت بازگشتن به بداقبالی منجر میشود.
بداقبالی از درون و از بیرون.
اگر سپاهیان به این مسیر ادامه دهند، فرد در پایان از شکستی کوبنده رنج میبرد و این برای فرمانروای کشور فاجعه است.
برای ده سال امکان حمله وجود نخواهد داشت.
تفسیر خط ششم
اگر زمان مناسب برای بازگشتن را از دست بدهید، با بداقبالی روبرو خواهید شد. این بداقبالی به خاطر نگاه اشتباهی است که نسبت به جهان دارید. اتفاقات ناخوشایند پیش رو به واسطهی این نگاه اشتباه به وجود میآید. چیزی که اینجا نشان داده شده لجاجتی کورکورانه و قضاوتهای (اشتباه) است که با عواقب خود روبرو میشود.
گفتارهای شش خطی 24