متن اصلی و تفسیر کتاب ای جینگ
شش خطی 24: نقطهی شروع مجدد
اسامی دیگر شش خطی 24:
تحول، نماد بازگشت، برهان، بهبود، تکرار، تجدید، بازیابی، بازگشت به راه، تکرار چرخهای
شش خطی 24
نقطهی شروع مجدد
چرا در دورهی جامع ای جینگ شرکت کنم؟
با یادگیری درسهای دوره، برای همیشه ابزاری قدرتمند برای درک و حل مسائل گوناگون زندگی در اختیار خواهید داشت.این دانش به شما کمک میکند تا برای همیشه نهتنها در زندگی شخصی خود، بلکه در حل مسائل دیگران مؤثر باشید.
علاوه بر این، یادگیری مفاهیم عرفانی و رشد فردی ای جینگ، به داشتن حال خوب، انرژی بیشتر و روند رو به رشد در همهی جنبههای زندگی کمک قابل توجهی میکند.
چکیده:
این لحظهای است که آغازی تازه را تجربه میکنید. مانند کسی که از سفر برگشته است. حال این یک سفر درونی باشد یا بیرونی.
در نتیجه اوضاع و احوال آشنایی را تجربه خواهید کرد، اما با دید بهتر و آگاهی بیشتر.
اینجاست که چون یک مسافر تازه از راه رسیده میتوانید به استراحت و دید و بازدید دوستان، آشنایان یا پیرامون خود بپردازید، و برای آغاز مسیری تازه برنامه ریزی کنید.
از آنجا که در ابتدای همه چیز هستید، همهی راهها به روی شما باز هستند و میتوانید هر مسیری را در پیش گیرید.
از مسیرهای گذشته درس بگیرید و بدون هیچ عجلهای سعی کنید با دید باز مسیر مناسب خود را انتخاب کنید و اجازه دهید در زمان مناسب فعالیت در این مسیر را در پیش گیرید.
گاهی بهتر است بذر مسیر یا خواستهی خود را درسینه نگه داریم و اجازه دهیم به ثمر رسیدنش دیگران را از بودنش باخبر کند.
معرفی شش خطی
ایدهی «نقطهی بازگشت» از این حقیقت گرفته شده که خطوط تیره (ین) تمام خطوط روشن را از ششخطی خارج کرده (خطوط از پایین به بالا ساخته و از بالا خارج میشوند) و بار دیگر خط روشن وارد ششخطی شده است. زمان تاریکی تمام شده است. انقلاب زمستانی(از شب یلدا روز و روشنایی رو به گسترده شدن میرود) پیروزی روشنایی را به همراه دارد. این ششخطی با شروع زمستان پیوند دارد.
سنجش ششخطی:
«نقطهی بازگشت».
موفقیت.
بیرون رفتن و بازگشتن به داخل بدون اشتباه است.
آمدن دوستان بدون خطا است.
از هر طرف راه باز است.
در روز هفتم باز میگردد.
هماهنگ و سودمند برای فرد این است که جایی برای رفتن داشته باشد.
پس از دورهای از فساد «نقطهی بازگشت» سر رسیده است. نور قدرتمند که تبعید شده بود بازگشته است. پویایی در کار است، اما با اجبار به وجود نیامده است. «سه خطی بالا، ک.اون» ویژگیاش فداکاری است؛ در نتیجه جنبش طبیعی است و خود به خود رخ داده است. به این علت تحول چیزهای کهنه ساده انجام میگیرد.
پویایی و تحول هردو هماهنگ با زمانه رخ میدهند؛ در نتیجه به چیزی آسیب وارد نمیشود.
جوامع انسانی بر همین اساس شکل میگیرند. اما از آنجا که این گروهها با دانش عمومی کامل و هماهنگ با زمانه گرد هم آمدهاند، تمام تمایلات خودخواهانهی جدایی آفرین از میان رفته و اشتباهی رخ نمیدهد.
ایدهی «بازگشتن» بر اساس مسیر طبیعت است. حرکت همواره چرخهای است که خودش را کامل میکند. به همین دلیل نیازی به شتاب دادن مصنوعی به چیزی نیست. همه چیز در زمان مناسب رخ میدهد. این معنای آسمان و زمین است.
همه حرکتها در شش سطح تکمیل میشوند، و هفتمینشان «بازگشتن» است. در نتیجه انقلاب زمستانی، که با آن سال از نیمه گذشته و رو به پایان میگذارد، در ماه هفتم و پس از تابستان آغاز میشود؛ به همین ترتیب، طلوع خورشید هم در دوتا هفت ساعت پس از غروب خورشید رخ میدهد. به این دلیل هفت عدد نور تازه است و زمانی طلوع میکند که به عدد 6 که عدد تاریکی بزرگ است یکی اضافه شود. به این شیوه زمان استراحت جایش را به حرکت میدهد.
با سکههای واقعی فال ای چینگ میگیرید؟ «ریختن دستی سکهها» برای شما طراحی شده
با استفاده از بخش «ریختن دستی سکهها» میتوانید پاسخ سکههایی که ریختهاید را ببینید و به امکانات زیر دسترسی داشته باشید.
-
محتواهای مخصوص صفحه:
- محاسبهی ششخطی درونی.
- نوشتار امروزی متن باستانی.
- خط برگزیده در خطوط متغیر.
- سه خطیهای هر شش خطی و ویژگیهای آنها
- ذخیرهی پرسش و پاسخ.
- قرارگیری بخشهای مختلف پاسخ در یک صفحه.
- محاسبهی ششخطی، خطوط متغیر، خط برگزیده و ششخطی تغییر یافته.
ریختن دستی سکهها کجاست؟
از صفحهی اصلی روی «ادامه» کلیک کنید و سپس گزینهی ریختن دستی سکهها را انتخاب کنید تا بتوانید سکههایی که ریختهاید را شبیه سازی کنید.
تصویر ششخطی:
تندر (سهخطی چن) درون زمین (سهخطی ک.اون):
نگارهی «نقطهی بازگشت».
به این ترتیب، پادشاهان دوران باستان گذرگاهها را در هنگام انقلاب زمستانی (پایان شب یلدا و آغاز زمستان) میبستند.
بازرگانان و بیگانگان (مسافران) جایی نمیرفتند؛ فرمانروا نیز به استانها سفر نمیکرد.
آغاز زمستان در چین همواره به عنوان زمان استراحت جشن گرفته میشود. a custom that survives in the time of rest observed at the new year. در زمستان نیروی زندگی، با سمبل تندر، غرش کننده، همچنان زیر زمین است. جنبش و پویایی هنوز در آغاز خود است؛ به این دلیل باید با استراحت کردن تقویت شود تا با استفادهی زودهنگام حیف و میل نشود. این اصل: اجازه دادن به نیرویی که در حال استراحت برای تجدید قوا است، در هر موقعیت مشابهی کاربرد دارد.
بازگشت سلامتی پس از بیماری، بازگشت درک متقابل پس از بیگانگی: همه چیز در آغازش باید با ملایمت و مراقبت پرورش یابد، تا «بازگشتن» به شکوفایی بیانجامد.
نیاز به درک بهتر وضعیت خود یا پاسخ ای جینگ دارید؟
در جلسهی مشاوره با ای جینگ، هدف این است که به شما کمک کنیم درک روشنتری از مسئلهی خود و پاسخهای ای جینگ پیدا کنید.این جلسات به شما این امکان را میدهند تا پس از درک بهتر وضعیت خود، شیوههای هماهنگ و مناسب روبرو شدن با آن را بهتر و شفافتر درک کنید.
همچنین پس از این جلسه، دیگر میتوانید درک شفافتری از شش خطیهای پاسخ خود در آینده داشته باشید و تا جای ممکن، روشهای اساسی درک مفاهیم ای جینگ را یادبگیرید.
گفتارها و نقل قولهای مرتبط با شش خطی:
بازگشتن به درستکاری یا اوضاع شادتر. -- د.ف هوک
این شش خطی وضعیت شما را به عنوان چیزی که در حال باز-شکوفایی است نشان میدهد. تأکید میکند که برگشتن به نقطهی آغازین برای شروع آغازی تازه را روش مناسب در این وضعیت میداند. برای هماهنگ ماندن با زمانه به شما گفته شده برگردید! -- ریتسما/کارچر
در ای جینگ، شش خطی فو(۲۴) بازگشتن(یک خط ینگ در زیر ۵ خط یین)، نماد تولد دوبارهی ینگ است. در انقلاب زمستانی(شب یلدا)، ینگ در جایی که یین در اوج است از نظرها پنهان بوده؛ اما این لحظهی تولد دوبارهی ینگ(نیروی روشنایی) و بازگشتن آن است. به صورت متقارن، در زمان انقلاب تابستانی ینگ در اوج قدرت بوده و یین آمادهی بازگشتن میشود. جایگزینی یین و ینگ به صورت رفتن و برگشتن است.
مکس کلتنمارک -- لائودزو و دائوییسم
خط اول:
بازگشتن از فاصلهای نه چندان دور. با اینحال نیازی به افسوس خوردن نیست. خوش اقبالی فوقالعاده.
تفسیر خط اول
برخی انحرافات جزیی در مسیر اجتناب ناپذیر است، اما شما باید به موقع و پیش از اینکه دیر شود، به مسیر سودمند برگردید. این کار مخصوصاً برای ساختن شخصیت شما مهم است.
هر فکر شیطانی باید فوراً کنار گذاشته شود، پیش از اینکه در ذهن ریشه دار شود. اینگونه جایی برای افسوس باقی نمیماند و همه چیز به خوبی پیش میرود.
خط دوم:
بازگشتی کامل. خوش اقبالی.
تفسیر خط دوم
«بازگشتن» همواره به تصمیم گیری و تسلط بر خود نیاز دارد. اگر همراهان خوبی داشته باشید کار برای شما آسانتر میشود. اگر بتوانید تکبر را کنار گذاشته و از الگوی درستی پیروی کنید، خوش اقبالی پاداش شما خواهد بود.
خط سوم:
بازگشتنهای مکرر خطرناک است ولی خطا نیست.
تفسیر خط سوم
کسانی هستند که به خاطر درون ناپایداری که دارند، همواره یک احساس و تمایلی برای برگشتن (از مسیری که در آن حرکت میکردند) درونشان حس میکنند.
گرچه این رها کردن پی در پی کارها به خاطر هوا و هوسهای مهار نشده، و بازگشتن به آنها پس از مدتی که عزم خود را جزم کردند خطرناک است، اما چون منجر به ماندگاری عادات شر و مخرب نمیشود، تمایل کلی برای غلبه بر آن کنار گذاشته نمیشود.
خط چهارم:
قدم گذاشتن روی قلب دیگران، تنهایی بازگشتن در پی دارد.
تفسیر خط چهارم
شما در جامعه با انسانهای فرومایه در ارتباطید، اما از درون با انسانهای قوی و خوبی پیوند دوستی دارید و این باعث میشود به تنهایی بازگردید. همچنین در این خط اشاره با پاداش یا کیفری نشده و این «بازگشتن» قطعاً پسندیده است. چنین عزم راسخی در انتخاب خوبیها با خود پاداش به همراه دارد.
خط پنجم:
بازگشتی شرافتمندانه افسوسی به جا نمیگذارد.
تفسیر خط پنجم
وقتی زمان «بازگشتن» فرا رسد، شما نباید زیر بهانههای پشت سر هم پناه بگیرید، بلکه باید درون خود را نگاه کرده و به محاسبهی اعمال خود بپردازید. اگر خطایی از شما سر زده باید شرافتمندانه آن را بپذیرید و به آن اقرار کنید. هیچکس از رفتن در این مسیر پشیمان نشده است.
خط ششم:
از دست دادن فرصت بازگشتن به بداقبالی منجر میشود.
بداقبالی از درون و از بیرون.
اگر سپاهیان به این مسیر ادامه دهند، فرد در پایان از شکستی کوبنده رنج میبرد و این برای فرمانروای کشور فاجعه است.
برای ده سال امکان حمله وجود نخواهد داشت.
تفسیر خط ششم
اگر زمان مناسب برای بازگشتن را از دست بدهید، با بداقبالی روبرو خواهید شد. این بداقبالی به خاطر نگاه اشتباهی است که نسبت به جهان دارید. اتفاقات ناخوشایند پیش رو به واسطهی این نگاه اشتباه به وجود میآید. چیزی که اینجا نشان داده شده لجاجتی کورکورانه و قضاوتهای (اشتباه) است که با عواقب خود روبرو میشود.
ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:
ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین میرود و برای ۲۵ سال تلاش میکند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمیشود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزههای چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمهها، جمعآوریها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ، ای چینگ) برای غیر چینی زبانها ختم شد.
ریچارد ویلهلم
کارل یونگ دربارهی ریچارد ویلهلم مینویسد:
او دارای موهبتی بود که (به واسطهی آن) میتوانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (اینها) او را قادر میساخت تا گنجینههای فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
تجربهها، نظرات یا سوالات شش خطی 24
هنوز گفت و گویی برای شش خطی 24 ثبت نشده
با ثبت تجربه و حتی پرسش خود به بهبود درک دیگران هم کمک کنید