شش خطی 24
بازگشتن و آغازی تازه (Fu)

اسامی دیگر:

تحول، نماد بازگشت، برهان، بهبود، تکرار، تجدید، بازیابی، بازگشت به راه، تکرار چرخه‌ای

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 24 - بازگشتن و آغازی تازه (Fu) از جدول یی چینگ

واکاوی و توضیح:

واژه‌شناسی و مفهوم کلیدی:

«فو» فرآیند بازگشتن را توضیح می‌دهد؛ بازگشتی که پس از پیمودن یک چرخه‌ی کامل رخ می‌دهد و ذاتاً با یک شروع تازه همراه است. بنابراین می‌توان گفت «فو» به معنی «بازگشتن و شروعی تازه» است.ایده‌نگاشت این حرف از دو بخش تشکیل شده است. در سمت چپ، سه ردپایی را نشان می‌دهد که در حال دور شدن هستند. در سمت راست، خود ایده‌نگاشت «فو» قرار دارد که هم تلفظ و هم معنای حرف را ارائه می‌دهد. در پایین این بخش، سه ردپا دیده می‌شود که در حال بازگشت هستند. این نگاشت متعلق به گذشته‌ای دور است. در بالای آن، دو دایرهٔ بیضی‌شکل وجود دارند که نمایانگر دو خورشید یا دو عنصر روشنایی (ینگ) هستند. خورشید بالایی، ینگی را نشان می‌دهد که در حال پوست‌اندازی است (همان ینگ ششم در شش‌خطی ۲۳). خورشید پایینی، ینگ در حال بازگشت را مجسم می‌کند که در این شش‌خطی از درون زمین طلوع می‌نماید. خط افقی در بالاترین نقطه، نمایانگر عدد یک است. بنابراین، تصویر کلی سمت راست، فرآیند پوست‌اندازی، پایان چرخه، بازگشت به مرحلهٔ آغازین، و شروعی تازه را به نمایش می‌گذارد. این چرخه، در واقع حقیقت جریان زندگی و و طبعاً کتاب تغییرات است.

ساختارشناسی: تندر در پایین، زمین در بالا

در این شش‌خطی، تندر (نماد حرکت و جنبش) در زیر زمین (نماد سکون و پذیرش) قرار دارد. تندر نمایانگر طلوع و فصل بهار است، در حالی که زمین نشان‌دهندهٔ سکون، تاریکی و سرمای زمستان می‌باشد. از این رو، تندر درون زمین، جنبش بذرهای نهفته، و آغاز حرکت به سمت بهاری تازه، در دل تاریکی و سرماست.این فرآیند در ساختار خطوط نیز آشکار است: روشنایی (ینگ اول) از پایین وارد فضای تاریک شده و در حال رشد است. از منظر کلی نیز، کل این شش‌خطی شبیه به تندری در مرحلهٔ آغازین و جنینیِ خود است. برای مقایسه، هنگامی که دو خط ینگ در پایین و چهار خط یین در بالا باشند (مانند شش‌خطی ۱۹)، یک تندر کامل شکل می‌گیرد. اما در اینجا، تنها یک نیروی روشنایی وارد شده که نشان‌دهندهٔ مرحلهٔ نخست و آغازینِ شکل‌گیری تندر است. بنابراین، ما در آستانهٔ این شروع تازه هستیم و تحولی ژرف ولی ناپیدا، در حال شروع شدن است.

ویژگی‌های روانی-عملکردی:

بازگشتن و شروع تازه، همواره همراه با بینش‌های تازه، ایده‌های نو و نگرش‌های جدید است که امکان گام نهادن در مسیری تازه—یا پیمودن راه‌های گذشته با نگرشی بهتر—را فراهم می‌آورد. اما جایگاه زمین در بالا نشان می‌دهد که این بذر نوپا، هنوز در اعماق ذهن است و برای شکفتن در جهان بیرون، به پرورش و زمان نیاز دارد.در این مرحله از شروع تازه، فرد به آغاز بازگشته ولی همچون زمین، آرام و پذیرا است. هوشیاری او درگیر چالش‌های مسیر، چه کنم‌ها و آشفتگی‌های گوناگون نمی‌شود و در آرامش به سر می‌برد. اما در عین حال، آن بذر تازه در ژرفای جان او در حال رشد است و همین آرامش، به پرورش بهتر آن کمک می‌کند. هنگامی که زمان مناسب فرارسد، این نیروی فعال درونی به اندازهٔ کافی رشد کرده و فرد را به حرکت وامی‌دارد. این، قدم اول در چرخه‌ی پیش رو است که می‌تواند به هر سمتی باشد.

سیر معنایی و جایگاه زمانی:

پس از فروریختن و پوست‌اندازی عناصر ناکارآمد در ۲۳، تنها هستهٔ اصلی و حقیقی باقی می‌ماند. این هسته با بازگشت خود به درون زمین، آغازی تازه را رقم می‌زند. بر اساس تقویم ای‌جینگ که هماهنگ با سیستم خورشیدی(نور محور) است، شش‌خطی ۲۳ نماد پایان پاییز (آذرماه – نزدیک شدن به اوج تاریکی)، شش‌خطی ۲ نماد آغاز زمستان (دی‌ماه – اوج تاریکی) و این شش‌خطی (۲۴) مربوط به بهمن‌ماه(آغاز حرکت به سمت روشنایی) است.به این ترتیب، بذر باقی‌مانده(ینگ ششم) در پوست‌اندازی (۲۳)، در دی‌ماه به درون زمین (یا رحم هستی) فرومی‌رود و در شش‌خطی ۲۴ شاهد طلوع و آغاز تازهٔ آن هستیم. از همین رو، در دوران سلسلهٔ ژو (دورهٔ نگارش ای‌جینگ)، جشن سال نو در زمان انقلاب زمستانی برگزار می‌شد.

معرفی، سنجش، تصویر و خطوط بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم


معرفی شش خطی

ایده‌ی «نقطه‌ی بازگشت» از این حقیقت گرفته شده که خطوط تیره (ین) تمام خطوط روشن را از شش‌خطی خارج کرده (خطوط از پایین به بالا ساخته و از بالا خارج می‌شوند) و بار دیگر خط روشن وارد شش‌خطی شده است. زمان تاریکی تمام شده است. انقلاب زمستانی(از شب یلدا روز و روشنایی رو به گسترده شدن می‌رود) پیروزی روشنایی را به همراه دارد. این شش‌خطی با شروع زمستان پیوند دارد.

سنجش شش‌خطی:

از «ون‌وانگ (شاه ون)» نگارنده‌ی ای‌جینگ (~سده‌ی نه تا یازدهم پیش از میلاد)

«نقطه‌ی بازگشت». موفقیت. بیرون رفتن و بازگشتن به داخل بدون اشتباه است. آمدن دوستان بدون خطا است. از هر طرف راه باز است. در روز هفتم باز می‌گردد. هماهنگ و سودمند برای فرد این است که جایی برای رفتن داشته باشد.

پس از دوره‌ای از فساد «نقطه‌ی بازگشت» سر رسیده است. نور قدرتمند که تبعید شده بود بازگشته است. پویایی در کار است، اما با اجبار به وجود نیامده است. «سه خطی بالا، ک.اون» ویژگی‌اش فداکاری است؛ در نتیجه جنبش طبیعی است و خود به خود رخ داده است. به این علت تحول چیزهای کهنه ساده انجام می‌گیرد. پویایی و تحول هردو هماهنگ با زمانه رخ می‌دهند؛ در نتیجه به چیزی آسیب وارد نمی‌شود. جوامع انسانی بر همین اساس شکل می‌گیرند. اما از آنجا که این گروه‌ها با دانش عمومی کامل و هماهنگ با زمانه گرد هم آمده‌اند، تمام تمایلات خودخواهانه‌ی جدایی آفرین از میان رفته و اشتباهی رخ نمی‌دهد. ایده‌ی «بازگشتن» بر اساس مسیر طبیعت است. حرکت همواره چرخه‌ای است که خودش را کامل می‌کند. به همین دلیل نیازی به شتاب دادن مصنوعی به چیزی نیست. همه چیز در زمان مناسب رخ می‌دهد. این معنای آسمان و زمین است. همه حرکت‌ها در شش سطح تکمیل می‌شوند، و هفتمین‌شان «بازگشتن» است. در نتیجه انقلاب زمستانی، که با آن سال از نیمه گذشته و رو به پایان می‌گذارد، در ماه هفتم و پس از تابستان آغاز می‌شود؛ به همین ترتیب، طلوع خورشید هم در دوتا هفت ساعت پس از غروب خورشید رخ می‌دهد. به این دلیل هفت عدد نور تازه است و زمانی طلوع می‌کند که به عدد 6 که عدد تاریکی بزرگ است یکی اضافه شود. به این شیوه زمان استراحت جایش را به حرکت می‌دهد.

تصویر شش‌خطی:

منسوب به «کنفسیوس» (~سده‌ی ششم تا پنجم پیش از میلاد)

تندر (سه‌خطی چن) درون زمین (سه‌خطی ک.اون): نگاره‌ی «نقطه‌ی بازگشت». به این ترتیب، پادشاهان دوران باستان گذرگاه‌ها را در هنگام انقلاب زمستانی (پایان شب یلدا و آغاز زمستان) می‌بستند. بازرگانان و بیگانگان (مسافران) جایی نمی‌رفتند؛ فرمانروا نیز به استان‌ها سفر نمی‌کرد.

آغاز زمستان در چین همواره به عنوان زمان استراحت جشن گرفته می‌شود. a custom that survives in the time of rest observed at the new year. در زمستان نیروی زندگی، با سمبل تندر، غرش کننده، همچنان زیر زمین است. جنبش و پویایی هنوز در آغاز خود است؛ به این دلیل باید با استراحت کردن تقویت شود تا با استفاده‌ی زودهنگام حیف و میل نشود. این اصل: اجازه دادن به نیرویی که در حال استراحت برای تجدید قوا است، در هر موقعیت مشابهی کاربرد دارد. بازگشت سلامتی پس از بیماری، بازگشت درک متقابل پس از بیگانگی: همه چیز در آغازش باید با ملایمت و مراقبت پرورش یابد، تا «بازگشتن» به شکوفایی بیانجامد.

گفتارهای شش خطی 24

د.ف هوک: بازگشتن به درستکاری یا اوضاع شادتر.
ریتسما/کارچر: این شش خطی وضعیت شما را به عنوان چیزی که در حال باز-شکوفایی است نشان می‌دهد. تأکید می‌کند که برگشتن به نقطه‌ی آغازین برای شروع آغازی تازه را روش مناسب در این وضعیت می‌داند. برای هماهنگ ماندن با زمانه به شما گفته شده برگردید!

تجربه‌ها و سوالات 24

سلام
بقول کوروش بزرگ
راه در جهان یکی است و آن راستی می‌باشد.
موفق باشید.

متن اصلی خطوط از «وو‌وانگ» (پسر شاه‌ون) و «دوک ژو» (برادر کوچک‌تر شاه‌ون)، که پس از درگذشت وی به کتاب افزوده شد
(~سده‌ی یازدهم پیش از میلاد)


خط اول:

بازگشتن از فاصله‌ای نه چندان دور. با اینحال نیازی به افسوس خوردن نیست. خوش اقبالی فوق‌العاده.

تفسیر خط اول

برخی انحرافات جزیی در مسیر اجتناب ناپذیر است، اما شما باید به موقع و پیش از اینکه دیر شود، به مسیر سودمند برگردید. این کار مخصوصاً برای ساختن شخصیت شما مهم است. هر فکر شیطانی باید فوراً کنار گذاشته شود، پیش از اینکه در ذهن ریشه دار شود. اینگونه جایی برای افسوس باقی نمی‌ماند و همه چیز به خوبی پیش می‌رود.

خط دوم:

بازگشتی کامل. خوش اقبالی.

تفسیر خط دوم

«بازگشتن» همواره به تصمیم گیری و تسلط بر خود نیاز دارد. اگر همراهان خوبی داشته باشید کار برای شما آسان‌تر می‌شود. اگر بتوانید تکبر را کنار گذاشته و از الگوی درستی پیروی کنید، خوش اقبالی پاداش شما خواهد بود.

خط سوم:

بازگشتن‌های مکرر خطرناک است ولی خطا نیست.

تفسیر خط سوم

کسانی هستند که به خاطر درون ناپایداری که دارند، همواره یک احساس و تمایلی برای برگشتن (از مسیری که در آن حرکت می‌کردند) درونشان حس می‌کنند. گرچه این رها کردن پی در پی کارها به خاطر هوا و هوس‌های مهار نشده، و بازگشتن به آن‌ها پس از مدتی که عزم خود را جزم کردند خطرناک است، اما چون منجر به ماندگاری عادات شر و مخرب نمی‌شود، تمایل کلی برای غلبه بر آن کنار گذاشته نمی‌شود.

خط چهارم:

قدم گذاشتن روی قلب دیگران، تنهایی بازگشتن در پی دارد.

تفسیر خط چهارم

شما در جامعه با انسان‌های فرومایه در ارتباطید، اما از درون با انسان‌های قوی و خوبی پیوند دوستی دارید و این باعث می‌شود به تنهایی بازگردید. همچنین در این خط اشاره با پاداش یا کیفری نشده و این «بازگشتن» قطعاً پسندیده است. چنین عزم راسخی در انتخاب خوبی‌ها با خود پاداش به همراه دارد.

خط پنجم:

بازگشتی شرافتمندانه افسوسی به جا نمی‌گذارد.

تفسیر خط پنجم

وقتی زمان «بازگشتن» فرا رسد، شما نباید زیر بهانه‌های پشت سر هم پناه بگیرید، بلکه باید درون خود را نگاه کرده و به محاسبه‌ی اعمال خود بپردازید. اگر خطایی از شما سر زده باید شرافتمندانه آن را بپذیرید و به آن اقرار کنید. هیچکس از رفتن در این مسیر پشیمان نشده است.

خط ششم:

از دست دادن فرصت بازگشتن به بداقبالی منجر می‌شود.
بداقبالی از درون و از بیرون.
اگر سپاهیان به این مسیر ادامه دهند، فرد در پایان از شکستی کوبنده رنج می‌برد و این برای فرمانروای کشور فاجعه است.
برای ده سال امکان حمله وجود نخواهد داشت.
 

تفسیر خط ششم

اگر زمان مناسب برای بازگشتن را از دست بدهید، با بداقبالی روبرو خواهید شد. این بداقبالی به خاطر نگاه اشتباهی است که نسبت به جهان دارید. اتفاقات ناخوشایند پیش رو به واسطه‌ی این نگاه اشتباه به وجود می‌آید. چیزی که اینجا نشان داده شده لجاجتی کورکورانه و قضاوت‌های (اشتباه) است که با عواقب خود روبرو می‌شود.