شش خطی 58
شادمانی
اسامی دیگر:
دوستی حقیقی، توانمندسازی، به اشتراک گذاشتن داراییهای درونی، شادی، تشویق کردن، قوت قلب دادن، شادمانی، رضایتمندی، گشوده، خودانگیختگی، لذت، سرزندگی، سبکی، خوشبینی نابالغانه
واکاوی و توضیح:
اما شادی حقیقی، به درونی قدرتمند نیاز دارد تا به دام لذتجویی، بیهودگی و شهوت رانی نیفتد.
بالا بردن آگاهی از طریق تبادل آگاهیها و دلگرمی دادن به یکدیگر بخشهای اساسی این ششخطی هستند که رابطهی مستقیمی با شادی و دوستی حقیقی دارد.
آب دریاچه بخار میشود و دریاچه خالی خواهد شد؛ اما وقتی به دریاچهی دیگری میپیوندد پشتیبان و مشوق یکدیگر میشوند و با اشتراک گذاشتن داشتههایشان اجازه نمیدهند دیگری خالی شود.
این اتفاقی است که میان دو دوست حقیقی میفتد و اینگونه با حالتی روان و خوشایند آگاهی خود را بالا برده و جنبههای گوناگون چیزها را درک میکنند.
البته این فرآیند اساسأ برای بالا بردن آگاهی خود فرد است و باعث میشود او سرمست از شراب پاک آگاهی شود.
معرفی، سنجش، تصویر و خطوط بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم
معرفی شش خطی
این ششخطی، مثل «سون – ملایم / نافذ، باد ششخطی ۵۷»، یکی از هشت ششخطی است که از دو سهخطی یکسان تشکیل شده است. سهخطی تویی به جوانترین دختر اختصاص دارد و سمبل دریاچهی شادان، و دارای ویژگی شادمانی است. در تضاد با شکل آن، این ویژگیِ پذیرندگی در خط بالایی (خط ششم) نیست که شادمانی در نظر گرفته شده است. ویژگی پذیرندگی یا اصل تاریکی خطْ (همان خط ششم) شادی نیست، بلکه اندوه بیدلیل است. به هر حال، خوشی با این حقیقت ظهور پیدا میکند که دو خط قدرتمند درونی، خود را با ملایمت و لطافتی معتدل بروز میدهند. بنابراین خوشحالی حقیقی بر روی استحکام و قدرت درونی قرار گرفته و خود را به شکل پذیرندگی و ملایمت متجلی میسازد.
سنجش ششخطی:
از «ونوانگ (شاه ون)» نگارندهی ایجینگ (~سدهی نه تا یازدهم پیش از میلاد)
«شادمان». موفقیت. درستی و محکمی پسندیده است.
تصویر ششخطی:
منسوب به «کنفسیوس» (~سدهی ششم تا پنجم پیش از میلاد)
دریاچهها در کنار یکدیگر آرام میگیرند: نگارهی «شادمان». در نتیجه انسان برتر به دوستانش میپیوندد تا به بحث و گفتگو بپردازد.
بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا يَبْغِيَانِ ﴿۲۰﴾اما در ميان آن دو برزخي است كه يكي بر ديگري غلبه نميكند!
فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۲۱﴾پس كدامين نعمتهاي پروردگارتان را انكار ميكنيد؟
يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ ﴿۲۲﴾از آن دو لؤ لؤ و مرجان خارج ميشود.
فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۲۳﴾پس كدامين نعمتهاي پروردگارتان را انكار ميكنيد؟
سورهی الرحمن
هوآنگ: دویی (Dui) ریشهی واژهی چینیِ سخن گفتن است. در میانهی این نویسه (character) دهانی باز دیده میشود که در حال سخن گفتن و لبخند زدن است. دویی معانی گوناگونی دارد. در اصل به معنای با شادی سخن گفتن بود، اما همچنین به معنای مبادله نیز هست، یعنی دادن و گرفتن. دادن و گرفتن مردم را شاد میکند.
تجربهها و سوالات 58
هنوز گفت و گویی برای شش خطی 58 ثبت نشده
با ثبت تجربه و حتی پرسش خود به بهبود درک دیگران هم کمک کنید
متن اصلی خطوط از «وووانگ» (پسر شاهون) و «دوک ژو» (برادر کوچکتر شاهون)، که پس از درگذشت وی به کتاب افزوده شد
(~سدهی یازدهم پیش از میلاد)
خط اول:
شادمانی رضایتبخش. خوش اقبالی.
تفسیر خط اول
شادمانی ساکت، بدون کلام، خودجوش، نیازی به بیرون ندارد و با همه چیز خرسند است و آزاد از هر دوست داشتن یا نداشتن ذهن است. خوشاقبالی در این آزادی نهفته است، چون قلب درون دژ امن خود آرام گرفته است.
خط دوم:
شادمانی پاک. خوش اقبالی.
افسوس محو میشود.
تفسیر خط دوم
اغلب ما خود را در ارتباط انسانهای فرودستی میابیم که در همنشینی با آنها توسط لذتهایی که مناسب انسان برتر نیست وسوسه میشویم. شرکت در چنین لذتهایی قطعاً پشیمانی با خود دارد، چون لذتّهای سطح پایین انسان برتر را راضی و خرسند نمیکند. زمانی که هر کس به این درک برسد اجازه نمیدهد خواستهاش منحرف شود، به طوری که چنین مسیرهایی را پسندیده نمیبیند، از این رو حتی همنشینان مظنون چنین مسیرهایی را پیشنهاد نمیکنند، چون او از آنها لذت نمیبرد. به همین دلیل هر دلیلی برای پشیمانی از میان میرود.
خط سوم:
شادمانی در راه است (انتظار رسیدن شادمانی از بیرون). بد اقبالی.
تفسیر خط سوم
شادی حقیقی باید از درون بجوشد اما اگر فردی از درون خالی باشد و کاملاً به جهان بیرون اتکا کند، لذتهای بیهوده از بیرون را دنبال میکند. این چیزی است که بسیاری آن را تفریح میدانند. افرادی که فقدان ثبات درونی دارند و محتاج سرگرمی هستند، همواره فرصت انجام چنین کارهایی پیدا میکنند. آنهایی جذب لذتهای بیرونی میشوند که باطن پوچی دارند. در نتیجه خود را بیشتر و بیشتر گم میکنند، که البته نتایج بدی دارد.
خط چهارم:
سبک سنگین کردن شادمانی با آرامش همراه نیست.
پس از رهایی یافتن از اشتباهات است که یک مرد شادمانی دارد.
تفسیر خط چهارم
اغلب شخص خود به سبک سنگین کردن انتخابها میان طیف وسیعی از لذتها میبیند، و مادامی که میان آنها انتخابی نکرده و تصمیمی نگرفته است، (خوشی سطحِ) بالا یا پایین، آرامش درونی ندارند. تنها زمانی که برای او واضح شود که هوس رنج به بار میآورد، میتواند تصمیم بگیرد تا از لذتهای سطح پایین صرف نظر کند و برای لذتهای عالی تلاش کند. همینکه این تصمیم قطعی شد، بر کشمکشّهای درونی غلبه کرده و شادمانی و آرامش درونی را مییابد.
خط پنجم:
نُه در جایگاه پنجم یعنی:
ساده دلی(خوشگمانی، اعتماد) نسبت به تأثیرات مخرب خطرناک است.
تفسیر خط پنجم
عناصر خطرناک حتی به بهترین انسانها نزدیک میشوند. اگر شخص به خود اجازه دهد به هر نوعی با آنها سر و کار داشته باشد، تأثیرات مخرب به آرامی و بدون شک کار خود را میکنند و به ناچار، خطر را با خود میآورند. اما اگر او وضعیت را درک کند و خطر را ببیند، میداند چگونه از خود محافظت کند و آسیب نبیند.
خط ششم:
شادمانی اغوا کننده.
تفسیر خط ششم
باطن تهی و بیمصرف لذتهای منحرف را جذب میکند و بر همین اساس باید رنج بکشد (رجوع به خط سوم همین ششخطی). اگر فردی از درون بیثبات باشد، لذتهای دنیا که او از آنها اجتناب نمیکند چنان قدرت اثرگذاری پیدا میکنند که با آنها همراه میشود. اینجا دیگر مسئلهی خطر (مانند خط ۵)، یا خوشاقبالی و بداقبالی مطرح نیست. او مسیر زندگی خود را رها کرده است و چیزی که بر سر او بیاید بستگی به شانس و عوامل بیرونی دارد.
گفتارهای شش خطی 58