متن اصلی و تفسیر کتاب ای جینگ
شش خطی 27: تأمین خوراک(جسم و جان)
اسامی دیگر شش خطی 27:
پرورش دادن، حمایت کردن و خوراک دادن به جا و به اندازه، گوشههای دهان، نماد گونه و خوراک، فکها، فک پایین، بلعیدن، پند هوشمندانه، خوراک رساندن
شش خطی 27
تأمین خوراک(جسم و جان)
چرا در دورهی جامع ای جینگ شرکت کنم؟
با یادگیری درسهای دوره، برای همیشه ابزاری قدرتمند برای درک و حل مسائل گوناگون زندگی در اختیار خواهید داشت.این دانش به شما کمک میکند تا برای همیشه نهتنها در زندگی شخصی خود، بلکه در حل مسائل دیگران مؤثر باشید.
علاوه بر این، یادگیری مفاهیم عرفانی و رشد فردی ای جینگ، به داشتن حال خوب، انرژی بیشتر و روند رو به رشد در همهی جنبههای زندگی کمک قابل توجهی میکند.
چکیده:
این وضعیت در مورد خوراک رساندن و پرورش دادن خودتان و دیگران است که شامل خوراک مادی و معنوی میشود.
از چیزی حمایت کنید که ارزش این کار را داشته باشند، چه با توجه چه با گفتار و عمل.
از موقعیتهایی بپرهیزید که ممکن است مجبور شوید به انگلها و حشرات موذی خوراک برسانید و اینگونه، نیروی خود را تحلیل ببرید.
در عین حال شما باید به خوراک، نوشیدنی، استراحت و سخنان خود هم توجه کنید.
از حرکت و سکون در تنظیم خوراک و تربیت خود استفاده کنید.
سخنانتان را با دقت انتخاب کنید که حرکتی از درون به بیرون است.
مراقب خوردن و آشامیدن خود باشید که حرکتی از بیرون به درون است.
سه گنج لائودزو را به یاد داشته باشید:
مهرورزی (نسبت به خود)، میانهروی و قناعت.
معرفی شش خطی
این ششخطی تصویر دهانی باز است؛ در بالا و پایین ششخطی خطوط کامل نشان دهندهی لبها است، به صورتی که میانشان باز است و دهان باز را نشان میدهد. شروع با دهان، که راه رسیدن خوراک به ما است، ایدهی «تأمین خوراک» ایجاد میشود.
سهخطی پایینی نمایندهی «خوراک رساندن به خودتان»، مخصوصاً بدنتان است؛ در حالی که سهخطی بالایی نمایندهی «خوراک رساندن و پرورش دادن دیگران»، در معنایی متعالی و روحانی است.
سنجش ششخطی:
«گوشه و کنار دهان».
درستی و محکمی خوشاقبالی به بار میآورد.
مراقب خوراکی که به دیگران میرسانید و خوراکی که یک مرد با آن دهانش را پر میکند، باشید.
در مراقبت کردن و خوراک رساندن، مهم این است که مردم درستی را برای پرورش دادن و خوراک رساندن انتخاب کنید؛ همینطور به خودتان هم به شیوهی درستی خوراک برسانید.
اگر دوست دارید دیگران را بشناسید، کافی است ببینید به چه کسی اهمیت میدهد و به کدام جنبه از خودش رسیدگی میکند و خوراک میرساند.
طبیعت همهی مخلوقات را خوراک میرساند.
انسان بزرگ (The great man)، به خوراک رساندن و پرورش انسانهای برتر میپردازد تا از طریق آنها، به امور همهی انسانها رسیدگی کند.
Mencius
منسیوس* در این باره میگوید:
اگر میخواهیم بدانیم که کسی برتر است یا خیر، باید ببینیم کدام قسمت وجودش را بسیار مهم میداند.
بدن شامل اعضای برتر، پست، مهم و بیاهمیت میشود. ما نباید به اعضای مهم آن، به خاطر اعضای بیاهمیت آسیب برسانیم. همینطور نباید به خاطر اعضای پست، به اعضای برتر آسیب رسانیم. کسی که به پرورش اعضای پست خود میپردازد، انسان پست (فرومایه، فرودست) است. کسی که به اعضای برتر ذات خود رسیدگی میکند، انسان برتر است.
*مِنگزی یا منسیوس فیلسوف چینی سدهٔ چهارم پیش از میلاد (۳۰۵ تا ۳۸۹ پ.م) است. او پیرو کئونگ چی، نوادهٔ کنفوسیوس بود و در راه گسترش و به کرسی نشاندن اندیشههای کنفوسیوس کوشا بود. اندیشههای او در شکلدادن نوکنفوسیوسگرایی اثرگذار بود. او را «دومین فیلسوف مهم کنفسیوسگرا»، پس از خود کنفوسیوس میدانند.
با سکههای واقعی فال ای چینگ میگیرید؟ «ریختن دستی سکهها» برای شما طراحی شده
با استفاده از بخش «ریختن دستی سکهها» میتوانید پاسخ سکههایی که ریختهاید را ببینید و به امکانات زیر دسترسی داشته باشید.
-
محتواهای مخصوص صفحه:
- محاسبهی ششخطی درونی.
- نوشتار امروزی متن باستانی.
- خط برگزیده در خطوط متغیر.
- سه خطیهای هر شش خطی و ویژگیهای آنها
- ذخیرهی پرسش و پاسخ.
- قرارگیری بخشهای مختلف پاسخ در یک صفحه.
- محاسبهی ششخطی، خطوط متغیر، خط برگزیده و ششخطی تغییر یافته.
ریختن دستی سکهها کجاست؟
از صفحهی اصلی روی «ادامه» کلیک کنید و سپس گزینهی ریختن دستی سکهها را انتخاب کنید تا بتوانید سکههایی که ریختهاید را شبیه سازی کنید.
تصویر ششخطی:
تندر در پای کوه:
نگارهی «تأمین خوراک و پرورش دادن».
به این ترتیب، انسان برتر مراقب سخنانی هست که میگوید و در خوردن و آشامیدن میانه روست.
«خداوند با نشانهی تندر ظاهر میشود.»: هنگام رستاخیز زندگی در بهار، همه چیز تازه میشود. «او همه چیز را با نشانهی ساکن ماندن بینقص میکند»: در نتیجه در اوایل بهار، وقتی دانهها روی زمین میریزند، همه چیز آماده میشود.
این تصویری از «تأمین خوراک و پرورش دادن» به وسیلهی حرکت و سکون است. (که از دو سه خطی تندر، حرکت و کوه، سکون به دست میآید.)
انسان برتر این شیوه را به عنوان الگویی برای خوراک رساندن و پرورش دادن شخصیت خود انتخاب میکند. کلمات حرکتی از درون به بیرون است. خوردن و آشامیدن حرکتی از بیرون به درون است. هر دوی اینها میتواند با سکون تنظیم شود. چون سکون بازدارندهی بیش از اندازه سخن گفتن است، و همینطور بازدارندهی غذاهای اضافیای است که داخل دهان میشود. به این شیوه فرد پرورش میابد.
نیاز به درک بهتر وضعیت خود یا پاسخ ای جینگ دارید؟
در جلسهی مشاوره با ای جینگ، هدف این است که به شما کمک کنیم درک روشنتری از مسئلهی خود و پاسخهای ای جینگ پیدا کنید.این جلسات به شما این امکان را میدهند تا پس از درک بهتر وضعیت خود، شیوههای هماهنگ و مناسب روبرو شدن با آن را بهتر و شفافتر درک کنید.
همچنین پس از این جلسه، دیگر میتوانید درک شفافتری از شش خطیهای پاسخ خود در آینده داشته باشید و تا جای ممکن، روشهای اساسی درک مفاهیم ای جینگ را یادبگیرید.
گفتارها و نقل قولهای مرتبط با شش خطی:
میتواند به معنای پول، که نتیجهی تلاش بوده اشاره کند. د.ف هوک
این شش خطی وضعیت شما را در حالت خوراک رساندن به خود و دیگران معرفی میکند. تأکیدش بر این است که دریافت (خوراک مادی و معنوی) در عین تأمین این خوراک برای دیگران روش درست مدیریت این وضعیت است. -- ریتسما/کارچر
خط اول:
اجازه میدهی لاک پشت جادوییات برود، و با لب و دهان آویزان به من خیره شدهای.
بد اقبالی.
تفسیر خط اول
نیروی ماورایی لاکپشت جادویی این است که نیازی به غذای زمینی ندارد و تنها با هوا زنده میماند. این تصویر یعنی شما هم از نظر جایگاه هم از نظر استعداد میتوانید آزادانه و بدون وابستگی زندگی کنید؛ این اتکای به خود را رها کرده و به جای آن با حسادت و نارضایتی به کسانی نگاه میکنید که از نظر ظاهری شرایط بهتری دارند. اما چنین حسادت حقیرانهای، تنها توهین و تمسخر دیگران را برای شما در پی خواهد داشت و نتایج بدی برای شما رقم میزند.
خط دوم:
او به سمت قله رو میکند تا خوراکش تأمین شود و از مسیر خود به خاطر یافتن خوراک در تپه منحرف میشود.
ادامه دادن به این کار بداقبالی به بار میآورد.
تفسیر خط دوم
عموماً دو حالت دارد، شما یا خوراک و معاش خود را تأمین میکنید یا توسط کسانی که این وظیفه را بر عهده گرفتهاند، به روشهای مناسبی تأمین میشوید.
حالا اگر به خاطر روحیهی ضعیفتان مستقل نباشید، احساس ناراحتی بر شما غلبه میکند؛ چون شما از مسیر مناسب برای گذراندن زندگی خود خارج شدهاید و حمایتهای کسانی که در جایگاه بهتری هستند را پذیرا میشوید.
این کار بیارزشی است و شما را از مسیر حقیقی ذات شما دور میکند. ادامه دادن به این شیوه، قطعاً منجر به بداقبالی میشود.
خط سوم:
او از خوراک و پرورش دور میشود. استواری در این راه بداقبالی به بار میآورد.
برای ده سال چنین کاری نکنید.
هیچ چیز در این مسیر هماهنگ و سودمند نیست.
تفسیر خط سوم
کسی که برای تغذیه شدن به دنبال خوراک نیست، همواره بین هوس و ارضای هوس در گردش است.
لذتجویی دیوانه وار برای ارضای حواستان، هیچوقت شما را به هدف نمیرساند. شما هرگز نباید (ده سال یعنی یک چرخهی کامل) چنین مسیری را در پیش گیرید چون هیچ چیز خوبی در آن نیست.
خط چهارم:
او به سمت قله میرود تا خوراک دیگران را تأمین کند و این خوشاقبالی به بار میآورد.
تجسس کردن با چشمانی باز همچون ببری به شدت گرسنه، خطا نیست.
تفسیر خط چهارم
در مقابل خط دوم که به کسی اشاره داشت که تنها به فکر سود خودش است، این خط به فردی میپردازد که به جایگاه بلندی دست یافته و تلاش میکند دیگران از نور او بهره ببرند.
برای چنین کاری او نیاز به کمک دارد، چون او به تنهایی نمیتواند به چنین هدف بزرگی برسد. او با ولع ببری گرسنه به دنبال افراد مناسبی میگردد. از آنجا که او برای خود کار نمیکند و خیرخواه همه است، تلاش زیاد و اشتیاق او کار اشتباهی نیست.
خط پنجم:
از مسیر خارج میشود.
درست و محکم باقی ماندن خوشاقبالی به بار میآورد.
او نباید از رودخانهی بزرگ بگذرد.
تفسیر خط پنجم
شما نسبت به ناتوانی خود آگاهید. شما باید تأمین خوراک دیگران را به عهده بگیرید، ولی قدرت انجام آن را ندارید. به این ترتیب، شما باید از مسیری که با آن خو گرفتهاید خارج شوید و از فردی معنوی که از شما برتر است ولی شناخته شده نیست، خواهش کنید به شما مشورت دهد و یاری رساند.
اگر شما با استواری و به درستی این نگاه را حفظ کنید، موفقیت و خوشبختی از آن شما خواهد بود. اما باید نسبت به وابستگی خود آگاه بمانید. نباید خود را به جلو هل دهید یا بخواهید کارهای پر مخاطرهای مثل «عبور از رودخانهی بزرگ» انجام دهید.
خط ششم:
او منشأ خوراک و پرورش است.
آگاهی از خطر خوشاقبالی به بار میآورد.
گذشتن از رودخانهی بزرگ برای فرد هماهنگ و سودمند است.
تفسیر خط ششم
شما در بالاترین سطح دانایی هستید و همهی خوراک دیگران از شما تأمین میشود. چنین جایگاهی مسئولیت سنگینی بر دوش شما میگذارد. اگر نسبت به این حقیقت آگاه بمانید، خوشاقبالی از آن شما خواهد بود و میتوانید کارهای بزرگ و پرمخاطرهای چون گذشتن از رودخانهی بزرگ را انجام دهید. با به عهده گرفتن چنین کار بزرگی، برای خود و همه شادی به ارمغان میآورید.
ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:
ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین میرود و برای ۲۵ سال تلاش میکند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمیشود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزههای چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمهها، جمعآوریها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ، ای چینگ) برای غیر چینی زبانها ختم شد.
ریچارد ویلهلم
کارل یونگ دربارهی ریچارد ویلهلم مینویسد:
او دارای موهبتی بود که (به واسطهی آن) میتوانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (اینها) او را قادر میساخت تا گنجینههای فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
تجربهها، نظرات یا سوالات شش خطی 27
هنوز گفت و گویی برای شش خطی 27 ثبت نشده
با ثبت تجربه و حتی پرسش خود به بهبود درک دیگران هم کمک کنید