واژهشناسی و مفهوم کلیدی: (یی - Yi)
«یی» به معنای فک پایینی بوده و بعدها معنای خوردن به منظور متناسب ماندن گسترش یافته است. احتمالاً این نام برای ششخطی مستقیماً از ساختار تصویری ششخطی گرفته شده که نماد یک دهان گشوده است و مفهومی فراگیر از پرورش، تغذیه و خوراکرسانی را—چه مادی و چه معنوی—به خود یا دیگران نشان میدهد.ساختارشناسی: تندر (☳) در پایین، کوه (☶) در بالا
در ساختار ششخطی، خطوط محکم (ینگ) اول و ششم همانند دو فک یا لب، و چهار خط نرم (یین) میانی، فضای خالی دهانی باز را نشان میدهند. از نظر کارکردی، فک پایین متحرک و پویاست (همانند تندر) و فک بالا ثابت و استوار است (همانند کوه).نقش دهان در تغذیهٔ معنوی به اندازهٔ خوراک مادی اهمیت دارد. بنابراین، معنای اصلی «خوراکرساندن» فراتر از خوردن و آشامیدن، تعلیم، پشتیبانی و پرورش را نیز در بر میگیرد.
قلمرو تندر (سه سطح پایینی در خطوط) افراد بیقرار و خواهندهای را نشان میدهد که صرفاً در جستوجوی تأمین خوراک خود هستند.قلمرو کوه، نمایانگر انسانهای بیخواسته و خودبسندهای است که در پی تأمین خوراک برای دیگران میباشند. خط ششم (ینگ) در قلهٔ کوه—همانند ششخطیهایی چون ۴ یا ۵۲—نماد استاد خردمند یا انسانی در اوج آگاهی است که از فراز قله، همگان را تغذیه میکند.
این ساختار، بر حفظ تعادل میان حرکت(تندر) و ایستایی(کوه) به منظور «پرورش درست» خود و دیگران پیوند عمیقی دارد.
ویژگیهای روانی-عملکردی:
در حالت متعادل و درست، ارادهی قدرتمند و هماهنگ با این لحظه (تندر) با هوشیاری آگاه، محکم و خودبسنده (کوه) ترکیب میشود و باعث میشود فرد به خوبی نیازهای خود و دیگران را تشخیص میدهد. این فرد با حرکتی بهجا و درست، در جهت برآورده کردن نیازهای خود و دیگران گام برمیدارد. کوه، توانایی حفظ تسلط بر خود را فراهم میکند تا تحت تأثیر عوامل بیرونی یا خواهندگی درونی، از مسیر درست منحرف نشود.با این حال، این تعادل همیشه برقرار نیست. در سطوح نابالغ (خطوط اول تا سوم)، که تسلط و خودبسندگی کوه به دست نیامده، فرد تنها به فکر تأمین نیازهای فردی خود است، که در نهایت به بداقبالی و ناکامی میانجامد.
آموزهی اصلی کتاب تغییرات، هماهنگ و متعادل بودن است. بر همین اساس فرد باید بتواند هماهنگ و متعادل به خود یا دیگران خوراک رساند.
گفتارهای شش خطی 27