تفسیر ای جینگ(یا تفسیر یی چینگ)
‌شش خطی 28

‌نهایت فشار

اسامی دیگر شش خطی: تجمع عنصر قوی، توده بحرانی، سقف در حال فروریختن، برتری عنصر بزرگ، انبوه و زیاد، فراتر از بزرگ، تجربه، بزرگتر از بزرگ، بزرگی به میزان بیش از حد، غلبه توسط قدرتمندان

تفسیر یی چینگ - تصویر شش خطی 28 - نهایت فشار از جدول یی چینگ

شش خطی 28

نهایت فشار

این خط برعکس شش‌خطی (۲۷)، چهار خط قوی درونی و دو خط ضعیف بیرونی دارد. وقتی خطوط قوی بیرون باشند، همه چیز خوب است، چیزی از تعادل خارج نیست و چیز غیر معمولی و فوق‌العاده‌ای‌ در کار نیست.
اما به هر حال، اینجا وضعیت کاملاً متفاوت است. شش‌خطی، تیر نگهدارنده‌ی سقف را نشان می‌دهد که دو سر آن بسیار ضعیف، و وسط آن بسیار سنگین است.
این وضعیتی است که پایدار نمی‌ماند؛ اوضاع باید تغییر کند، باید از آن عبور کرد، یا نتیجه‌ای جز بداقبالی ندارد.

سنجش شش‌خطی:

«تجمع عنصر قوی».
تیر اصلی تاق شیروانی، تا نقطه‌ی شکستن خم می‌شود.
در این وضعیت داشتن جایی برای رفتن هماهنگ و سودمند است و با موفقیت همراه است.

وزن عنصر قوی بیش از حد است. بار وارد شده بیشتر از توان تحمل تیر نگهدارنده‌ی سقف است. «تیر تا نقطه‌ی شکست خم شده است»، چون دو سر آن برای تحمل چنین باری ضعیف‌ است.
این وضعیت غیر معمول و فوق‌العاده‌ای است؛ به همین دلیل اقداماتی حیاتی می‌طلبد؛ بسیار ضروری است که در سریعترین زمان ممکن جایی برای رفتن پیدا کنید. وعده‌ی «موفقیت» برای انجام این کار داده شده است.
گرچه عنصر قوی بیش از حد معمول است، اما در وسط قرار دارد، در مرکز ثقل؛ به این ترتیب ترسی از تغییرات انقلابی نیست. هیچ چیزی با اقدامات انقلابی و قهرآمیز به دست نمی‌آید. مسئله باید با نفوذی نرم به معنای درون موقعیت حل شود (همانطور که ویژگی «سه خطی پایینی‌‍، سون» پیشنهاد می‌کند.)؛ اینگونه تغییر وضعیت موفقیت آمیز خواهد بود.
این کار واقعاً توانمندی برتری را می‌طلبد؛ به همین دلیل زمان «تجمع عنصر قوی» لحظه‌ی خطرناکی است.

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 28: دریاچه تا بالای درختان می‌آید:
نگاره‌ی «تجمع عنصر قوی».
به این ترتیب انسان برتر، وقتی به تنهایی ایستاده هراسی به دل راه نمی‌دهد، و اگر لازم باشد، بدون هیچ واهمه‌ای از جهان دست می‌کشد.

دریاچه تا بالای درختان می‌آید:
نگاره‌ی «تجمع عنصر قوی».
به این ترتیب انسان برتر، وقتی به تنهایی ایستاده هراسی به دل راه نمی‌دهد، و اگر لازم باشد، بدون هیچ واهمه‌ای از جهان دست می‌کشد.

زمان‌های غیر معمول و استثنایی مثل زمان سیلابی است که آب از نوک درختان هم فراتر می‌رود. اما چنین زمان‌هایی موقتی هستند.
دو سه‌خطی، رویکرد مناسب برای چنین وضعیت‌هایی را نشان می‌دهند: سمبل سه‌خطی سون درخت است، که حتی در زمان تنهایی استوار می‌ماند، و ویژگی «تویی» سرخوشی است و واهمه‌ای ندارد که از جهان دست بکشد.


جمع بندی:

فشار ناشی از این وضعیت بسیار زیاد است. الان زمان قهرمان بازی نیست. فشار آنقدر زیاد است که سقف دارد فرو می‌ریزد.
بدون کوچکترین تعلّلی به دنبال موقعیت بهتری باشید؛ مطمئن باشید این تغییر موقعیت با موفقیت همراه است.
برخوردهای انقلابی و تهاجمی اصلاً نتیجه نمی‌دهد؛ برای حل این مسئله باید به آرامی و در زمان مناسب به آن بپردازید و در موردش فکر کنید.
این وضعیت واقعاً توانمندی بالایی را می‌طلبد؛ واقعاً لحظه‌ی خطرناکی است.
دو ویژگی در این وضعیت خطرناک و البته موقتی شما را نجات می‌دهد:
استوار به خود بودن که بتوانید تنها بمانید.
سرخوش بودن که ترسی از رها کردن تمام دنیا هم نداشته باشید.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

وقتی تیر اصلی می‌شکند، تمام «خانه» فرو می‌ریزد. به همین شیوه، سالکان شیوه‌ی دائو که بیش از حد به پرورش ینگ(نیروی فعال، پویا، بزرگ) می‌پردازند، کسانی که نمی‌دانند کافی چیست، کسانی که می‌توانند بزرگ باشند اما کوچک نه، از آسیب رسیدن به «خانه‌»ی روح‌شان رنج می‌برند.
کلیری -- سنجش شش خطی

تنها وقتی که آنقدر قوی بود که بتوان بدون ترس تنها ماند و بدون غم از جامعه کناره گرفت است که می‌توان ریشه‌دار شدن را یاد گرفت و رشد بنیانی مناسب داشته باشد. پس از آن است که پاک شدن، و حمایت از جنبه‌های نه خوب و نه بد ممکن می‌شود.
کلیری -- تصویر شش خطی


تجربه‌ها، نظرات یا سوالات شش خطی 28

هنوز گفت و گویی برای شش خطی 28 ثبت نشده


با ثبت تجربه یا پرسیدن سوال به گسترش آگاهی خود و دیگران کمک می‌کنید.

آگاهی باید نیرویی در حال تازه شدن باشد. این تنها از طریق نزدیکی پرشور میان دوستان همراه و همدل اتفاق میفتد که به گفتگو در مورد حقایق زندگی می‌پردازند و آن‌ها‌ را در زندگی پیاده می‌کنند...

ریچارد ویلهلم - تصویر شش خطی ۵۸ - شادمانی
ثبت نظر

ترجمه و توضیح کامل خطوط شش خطی کتاب ای جینگ
(تفسیر یی چینگ - خطوط)

بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم

خط اول شش خطی:
تصویر شش‌خطی 28: بوریای سفیدی به زیر خود پهن می‌کند.
این کار خطا نیست.

بوریای سفیدی به زیر خود پهن می‌کند.
این کار خطا نیست.

تفسیر خط اول شش خطی 28

وقتی شما در زمان‌های غیر عادی دست به انجام کار بزرگی بزنید، باید فوق‌العاده مراقب باشید. مثل وقتی که چیز بسیار سنگین و ارزشمندی را می‌خواهید روی زمین سفت قرار دهید و زیر آن چیز نرمی می‌گذارید تا آسیب نبیند.
چنین احتیاط بیش از حدی اشتباه نیست. کارهای بزرگ و حساس به موفقیت نمی‌رسند مگر بیشترین احتیاط ممکن در ابتدای کار و در بنیان انجام کار دیده شود.

چکیده

پیش از اینکه وسایل را روی چمن نرم گذارد، حصیرهایی از نخل سفید زیر آن‌ها قرار می‌دهد.
چنین احتیاط بیش از حدی هنگام انجام کارهای حساس، اصلاً اشتباه نیست.

خط دوم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 28: درخت صنوبری که خشک شده بود از ریشه جوانه می‌زند.
مردی کهنسال زنی جوان می‌گیرد.
همه چیز هماهنگ و سودمند است.

درخت صنوبری که خشک شده بود از ریشه جوانه می‌زند.
مردی کهنسال زنی جوان می‌گیرد.
همه چیز هماهنگ و سودمند است.

تفسیر خط دوم شش خطی 28

تصویر مربوط به صنوبر کهنسالی است که در حال جوانه زدن از ریشه است. این یعنی آغاز دوباره‌ی فرآیند رشد. به همین شکل، وقتی مردی کهنسال با خانم جوانی که مناسبش هست ازدواج می‌کند، موقعیتی غیر عادی به وجود می‌آید. بر خلاف غیر معمول بودن وضعیت، همه چیز خوب پیش می‌رود.
از منظر سیاسی، اگر شما به پایین‌تر از خود ملحق شوید، چنین تلاشی در موقعیت‌های غیر معمول، فرصت‌ تازه‌‌ شدن و نوسازی را برای شما به وجود می‌آورد.

چکیده

بید کهنسال جوانه‌های تازه‌ای می‌زند.
مردی کهنسال بانوی جوانی به همسری می‌گیرد.
با وجود اتفاقات غیر معمول همه چیز خوب و سودمند پیش می‌رود.

خط سوم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 28: تیر اصلی تاق شیروانی تا نقطه‌ی شکستن خم می‌شود.
بد اقبالی.

تیر اصلی تاق شیروانی تا نقطه‌ی شکستن خم می‌شود.
بد اقبالی.

تفسیر خط سوم شش خطی 28

شما در زمان «تجمع عنصر قوی» اصرار دارید با فشار پیش روید. به نصیحت دیگران گوش نمی‌کنید و در عوض دیگران هم، تمایلی به حمایت از شما ندارند. به همین دلیل بار وارد شده تا جایی افزایش می یابد که سازه‌ی شما (یا خود شما) خم شده یا می‌شکند.
وقتی هنگام خطر با اراده‌ی خود در آن شیرجه بزنید، تنها وقوع فاجعه را سرعت می‌بخشید.

چکیده

تیرِ سقف تا جایی خم شده که گویی هم‌اکنون می‌شکند.
وقتی هنگام چنین فشاری گوش خود را به روی پند و اندرز دیگران بسته‌اید و اصرار دارید به درون خطر شیرجه بزنید، تمام کارهای لازم برای ساختن فاجعه‌ای تمام عیار را انجام داده‌اید.

خط چهارم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 28: تیر اصلی تقویت شده و باعث خوش‌اقبالی می‌شود.
وجود انگیزه‌های خارجی منجر به سرافکندگی می‌شود.

تیر اصلی تقویت شده و باعث خوش‌اقبالی می‌شود.
وجود انگیزه‌های خارجی منجر به سرافکندگی می‌شود.

تفسیر خط چهارم شش خطی 28

به واسطه‌ی داشتن روابط دوستانه با کسانی که در جایگاه پایین‌تری از شما هستند، می‌توانید مهار موقعیت را در دست بگیرید.
اما اگر به جای تلاش برای نجات همه، از این روابط سوء استفاده کنید تا به موفقیت و قدرت شخصی برسید، سرافکنده خواهید شد.

چکیده

شما از روابط دوستانه‌ی خود برای نجات خانه و همه‌ی ساکنین خانه استفاده می‌کنید.
اما اگر از این روابط و توان‌تان برای قدرت و موفقیت شخصی استفاده کنید، فقط روسیاهی‌اش برای شما می‌ماند.

خط پنجم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 28: صنوبری خشکیده شکوفه می‌زند.
زنی کهنسال ازدواج می‌کند.
در این کار خطایی نیست، تحسین و تمجیدی هم نیست.

صنوبری خشکیده شکوفه می‌زند.
زنی کهنسال ازدواج می‌کند.
در این کار خطایی نیست، تحسین و تمجیدی هم نیست.

تفسیر خط پنجم شش خطی 28

صنوبری خشکیده باید تمام نیروی خود را به کار بگیرد تا گل بدهد و به این ترتیب، پایان کارش نزدیک‌تر می‌شود. زنی کهنسال ممکن است بار دیگر ازدواج کند، اما بار دیگر جوان نمی‌شود. همه‌چیز بی‌حاصل باقی می‌ماند. در نتیجه، حتی اگر همه‌‌ی امکانات مناسب را فراهم کنید هم نتیجه‌‌‌ی مورد انتظارتان رقم نمی‌خورد.
در سیاست، این استعاره یعنی اگر در زمان نبود امنیت، روابط خود با افراد پایین‌تر از خود را رها کنید و فقط رابطه با بالا دستی‌ها را حفظ کنید، موقعیتی ناپایدار برای خود ایجاد می‌کنید.

چکیده

درخت کهنسال خشکیده تمام نیروی خود را صرف گل دادن می‌کند، مثل زن کهنسالی که بار دیگر ازدواج می‌کند اما جوان نمی‌شود. همه‌ی امکانات لازم فراهم است ولی نتیجه‌ی مورد انتظار شما حاصل نمی‌شود.
در سیاست حفظ روابط‌ بالا دستی‌ها و رها کردن‌ پایین دستی‌ها، موقعیت شما را متزلزل می‌کند.

خط ششم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 28: شما باید از میان آبی عبور کنید که تا بالای سر شما می‌آید. بداقبالی هست اما خطا نیست.

شما باید از میان آبی عبور کنید که تا بالای سر شما می‌آید. بداقبالی هست اما خطا نیست.

تفسیر خط ششم شش خطی 28

خط ششم انتهای هر شش‌خطی است و به این ترتیب، وضعیت غیر معمول این شش‌خطی به نهایت خود رسیده است.
شما شجاع هستید و آرزو دارید تحت هر شرایطی وظیفه‌ی خود را به سرانجام رسانید. این شما را به سمت خطر هدایت می‌کند. آب از سر شما می‌گذرد. این بداقبالی است. اما این جان‌‌فشانی شما در راه خوبی‌ها و زیبایی‌ها، باعث شده متحمل سرزنش نشوید.

چکیده

فشار به اوج خود رسیده است. با این همه بی‌باکانه به دل جریان پرفشار می‌زنید و زیر جریان خروشان آب ناپدید شده و دیگر دیده نمی‌شوید.
بدبختی نتیجه‌ی این بی‌باکی است، ولی نیت خوب باعث می‌شود سرزنش نشوید.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.