شش خطی 28
فراتر رفتن بزرگی (Da Guo)

اسامی دیگر:

نهایت فشار، تجمع عنصر قوی، توده بحرانی، سقف در حال فروریختن، برتری عنصر بزرگ، انبوه و زیاد، بزرگتر از بزرگ

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 28 - فراتر رفتن بزرگی (Da Guo) از جدول یی چینگ

واکاوی و توضیح:

واژه‌شناسی و مفهوم کلیدی:

«Da» به معنای بزرگ و «Guo» به معنای فراتر رفتن است. ایده‌نگاشت آن از دو بخش تشکیل شده: «دا» در بالا، تصویر انسانی با دست‌وپاهای گشوده که نماد عظمت است. «گوُ» در پایین، از سه جزء شکل گرفته: ۱. سه ردپا (نماد پیشروی)،۲. کاراکتری به معنای «توقف»، و ۳. طرح یک خانه با سقفی که بار اضافی بر آن است و یک دهان(نماد فرد) که درون خانه و زیر سقف قرار گرفته است.بر این اساس، این نگاشت، فردی را در موقعیتی پرفشار نشان می‌دهد که برای بازگشت به تعادل، باید اقدامی مناسب (چه انجام دادن و چه توقف) انجام دهد.

ساختارشناسی: باد (☴)در پایین، دریاچه(☱) در بالا

ساختار این شش‌خطی، هسته‌ای از چهار خط محکم (ینگ) را در میان دو خط نرم (یین) نشان می‌دهد. این تصویر، انباشت و فزونی نیروی درونی را به خوبی نشان می‌دهد—این مانند تیری که از شدت بار خم شده یا رودخانه‌ای که در حال طغیان است. در واقع، ساختار کلی شبیه به سه‌خطی آب بزرگی است که آب درون آن(خطوط ینگ میانی) بیش از حد معمول شده و در حال طغیان کردن است.
این خطوط میانی (ینگ) نمایانگر مردانگی، پُری، قدرت، اندیشه یا حتی آگاهی هستند. هنگامی که این نیروها از حد متعارف فراتر روند، تناسب درست میان محکمی و نرمی، عمل و سکون، یا آگاهی و تمرکز از دست رفته و فشار درونی شدیدی پدید می‌آید. این حالت می‌تواند نتیجهٔ تمرکز افراطی ذهن بر یک مسئله یا فشارهای طاقت‌فرسای شرایط بیرونی باشد.
سه‌خطی‌های تشکیل‌دهنده نیز این مفهوم را تأیید می‌کنند: دریاچه (☱) بر روی درخت (☴). آب (دریاچه) برای درخت (باد) ضروری است، اما وقتی تا بالای آن بالا بیاید، دیگر سودمند نیست. این نیز افراط در جریان به وجود آمده را نشان می‌دهد که باید متعادل شود.

ویژگی‌های روانی-عملکردی:

در چنین وضعیتی، نیاز به اقدامی سریع و متعادل‌کننده امری ضروری است. اما چنین اقدامی به ویژگی‌های ممتازی نیاز دارد:سازگاری و رهایی باد(☴) در اراده: توانایی سازگار شدن و منعطف تصمیم گرفتن.شادی، غنای درونی و خودبسندگی دریاچه(☱) در هوشیاری و عملکرد: حال خوب خودبسنده و بی‌نیازی از بیرون که امکان تنها ماندن، ناشناس ماندن یا رها کردن همه چیز را به فرد می‌دهد.ترکیب این دو، توانایی انجام کارهای غیرمعمول ولی لازم را به فرد می‌بخشد—اقداماتی مانند ترک یک موقعیت، رها کردن دغدغه‌ای به ظاهر حیاتی، یا کنار گذاشتن روشی متعارف.موفقیت در گرو همین سازگاری با موقعیت کنونی و عدم‌وابستگی به دیگران یا چیزها است. به این ترتیب فرد چون رودخانه‌ای خروشان برای پیش رفتن زور نمی‌زند و به تعادل باز می‌گردد.درس کلیدی این است که درستی، نه در افزودن نیرو و فشار، بلکه در کاهش آن و رها شدن به‌موقع است. این تعادل می‌تواند چه از طریق انجام دادن(ترک کردن یک موقعیت) و یا انجام ندادن (فکر نکردن به مسئله و رها کردن آن) به دست بیاید.

سیر معنایی:

این شش‌خطی، نتیجهٔ طبیعیِ افراط در مسیر طی شده است: افراط در مهار و پرورش نیروی درونی(شش‌خطی ۲۶) و تغذیه‌ی خود (شش‌خطی ۲۷). از این رو چیزها(خوب یا بد) از تعادل خارج شده و فشار زیادی بر فرد وارد می‌کنند(شش‌خطی ۲۸).

معرفی، سنجش، تصویر و خطوط بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم


معرفی شش خطی

این خط برعکس شش‌خطی (۲۷)، چهار خط قوی درونی و دو خط ضعیف بیرونی دارد. وقتی خطوط قوی بیرون باشند، همه چیز خوب است، چیزی از تعادل خارج نیست و چیز غیر معمولی و فوق‌العاده‌ای‌ در کار نیست. اما به هر حال، اینجا وضعیت کاملاً متفاوت است. شش‌خطی، تیر نگهدارنده‌ی سقف را نشان می‌دهد که دو سر آن بسیار ضعیف، و وسط آن بسیار سنگین است. این وضعیتی است که پایدار نمی‌ماند؛ اوضاع باید تغییر کند، باید از آن عبور کرد، یا نتیجه‌ای جز بداقبالی ندارد.

سنجش شش‌خطی:

از «ون‌وانگ (شاه ون)» نگارنده‌ی ای‌جینگ (~سده‌ی نه تا یازدهم پیش از میلاد)

«تجمع عنصر قوی». تیر اصلی تاق شیروانی، تا نقطه‌ی شکستن خم می‌شود. در این وضعیت داشتن جایی برای رفتن هماهنگ و سودمند است و با موفقیت همراه است.

وزن عنصر قوی بیش از حد است. بار وارد شده بیشتر از توان تحمل تیر نگهدارنده‌ی سقف است. «تیر تا نقطه‌ی شکست خم شده است»، چون دو سر آن برای تحمل چنین باری ضعیف‌ است. این وضعیت غیر معمول و فوق‌العاده‌ای است؛ به همین دلیل اقداماتی حیاتی می‌طلبد؛ بسیار ضروری است که در سریعترین زمان ممکن جایی برای رفتن پیدا کنید. وعده‌ی «موفقیت» برای انجام این کار داده شده است. گرچه عنصر قوی بیش از حد معمول است، اما در وسط قرار دارد، در مرکز ثقل؛ به این ترتیب ترسی از تغییرات انقلابی نیست. هیچ چیزی با اقدامات انقلابی و قهرآمیز به دست نمی‌آید. مسئله باید با نفوذی نرم به معنای درون موقعیت حل شود (همانطور که ویژگی «سه خطی پایینی‌‍، سون» پیشنهاد می‌کند.)؛ اینگونه تغییر وضعیت موفقیت آمیز خواهد بود. این کار واقعاً توانمندی برتری را می‌طلبد؛ به همین دلیل زمان «تجمع عنصر قوی» لحظه‌ی خطرناکی است.

تصویر شش‌خطی:

منسوب به «کنفسیوس» (~سده‌ی ششم تا پنجم پیش از میلاد)

دریاچه تا بالای درختان می‌آید: نگاره‌ی «تجمع عنصر قوی». به این ترتیب انسان برتر، وقتی به تنهایی ایستاده هراسی به دل راه نمی‌دهد، و اگر لازم باشد، بدون هیچ واهمه‌ای از جهان دست می‌کشد.

زمان‌های غیر معمول و استثنایی مثل زمان سیلابی است که آب از نوک درختان هم فراتر می‌رود. اما چنین زمان‌هایی موقتی هستند. دو سه‌خطی، رویکرد مناسب برای چنین وضعیت‌هایی را نشان می‌دهند: سمبل سه‌خطی سون درخت است، که حتی در زمان تنهایی استوار می‌ماند، و ویژگی «تویی» سرخوشی است و واهمه‌ای ندارد که از جهان دست بکشد.

گفتارهای شش خطی 28

لیو یمینگ: وقتی تیر اصلی می‌شکند، تمام خانه فرو می‌ریزد. به همین شیوه، سالکان شیوه‌ی دائو که بیش از حد به پرورش ینگ(نیروی فعال، پویا، بزرگ) می‌پردازند، کسانی که نمی‌دانند کافی چیست، کسانی که می‌توانند بزرگ باشند اما کوچک نه، از آسیب رسیدن به خانه‌ی روح‌شان رنج می‌برند.
اویی چی‌شو: تنها وقتی که آنقدر قوی بود که بتوان بدون ترس تنها ماند و بدون غم از جامعه کناره گرفت است که می‌توان ریشه‌دار شدن را یاد گرفت و رشد بنیادین مناسب داشته باشد. پس از آن است که پاک شدن، و حمایت از جنبه‌های نه خوب و نه بد ممکن می‌شود.

تجربه‌ها و سوالات 28

هنوز گفت و گویی برای شش خطی 28 ثبت نشده

با ثبت تجربه و حتی پرسش خود به بهبود درک دیگران هم کمک کنید


متن اصلی خطوط از «وو‌وانگ» (پسر شاه‌ون) و «دوک ژو» (برادر کوچک‌تر شاه‌ون)، که پس از درگذشت وی به کتاب افزوده شد
(~سده‌ی یازدهم پیش از میلاد)


خط اول:

بوریای سفیدی به زیر خود پهن می‌کند. این کار خطا نیست.

تفسیر خط اول

وقتی شما در زمان‌های غیر عادی دست به انجام کار بزرگی بزنید، باید فوق‌العاده مراقب باشید. مثل وقتی که چیز بسیار سنگین و ارزشمندی را می‌خواهید روی زمین سفت قرار دهید و زیر آن چیز نرمی می‌گذارید تا آسیب نبیند. چنین احتیاط بیش از حدی اشتباه نیست. کارهای بزرگ و حساس به موفقیت نمی‌رسند مگر بیشترین احتیاط ممکن در ابتدای کار و در بنیان انجام کار دیده شود.

خط دوم:

درخت صنوبری که خشک شده بود از ریشه جوانه می‌زند.مردی کهنسال زنی جوان می‌گیرد.همه چیز هماهنگ و سودمند است.

تفسیر خط دوم

تصویر مربوط به صنوبر کهنسالی است که در حال جوانه زدن از ریشه است. این یعنی آغاز دوباره‌ی فرآیند رشد. به همین شکل، وقتی مردی کهنسال با خانم جوانی که مناسبش هست ازدواج می‌کند، موقعیتی غیر عادی به وجود می‌آید. بر خلاف غیر معمول بودن وضعیت، همه چیز خوب پیش می‌رود. از منظر سیاسی، اگر شما به پایین‌تر از خود ملحق شوید، چنین تلاشی در موقعیت‌های غیر معمول، فرصت‌ تازه‌‌ شدن و نوسازی را برای شما به وجود می‌آورد.

خط سوم:

تیر اصلی تاق شیروانی تا نقطه‌ی شکستن خم می‌شود.بد اقبالی.

تفسیر خط سوم

شما در زمان «تجمع عنصر قوی» اصرار دارید با فشار پیش روید. به نصیحت دیگران گوش نمی‌کنید و در عوض دیگران هم، تمایلی به حمایت از شما ندارند. به همین دلیل بار وارد شده تا جایی افزایش می یابد که سازه‌ی شما (یا خود شما) خم شده یا می‌شکند. وقتی هنگام خطر با اراده‌ی خود در آن شیرجه بزنید، تنها وقوع فاجعه را سرعت می‌بخشید.

خط چهارم:

تیر اصلی تقویت شده و باعث خوش‌اقبالی می‌شود.وجود انگیزه‌های خارجی منجر به سرافکندگی می‌شود.

تفسیر خط چهارم

به واسطه‌ی داشتن روابط دوستانه با کسانی که در جایگاه پایین‌تری از شما هستند، می‌توانید مهار موقعیت را در دست بگیرید. اما اگر به جای تلاش برای نجات همه، از این روابط سوء استفاده کنید تا به موفقیت و قدرت شخصی برسید، سرافکنده خواهید شد.

خط پنجم:

صنوبری خشکیده شکوفه می‌زند.زنی کهنسال ازدواج می‌کند.در این کار خطایی نیست، تحسین و تمجیدی هم نیست.

تفسیر خط پنجم

صنوبری خشکیده باید تمام نیروی خود را به کار بگیرد تا گل بدهد و به این ترتیب، پایان کارش نزدیک‌تر می‌شود. زنی کهنسال ممکن است بار دیگر ازدواج کند، اما بار دیگر جوان نمی‌شود. همه‌چیز بی‌حاصل باقی می‌ماند. در نتیجه، حتی اگر همه‌‌ی امکانات مناسب را فراهم کنید هم نتیجه‌‌‌ی مورد انتظارتان رقم نمی‌خورد. در سیاست، این استعاره یعنی اگر در زمان نبود امنیت، روابط خود با افراد پایین‌تر از خود را رها کنید و فقط رابطه با بالا دستی‌ها را حفظ کنید، موقعیتی ناپایدار برای خود ایجاد می‌کنید.

خط ششم:

شما باید از میان آبی عبور کنید که تا بالای سر شما می‌آید. بداقبالی هست اما خطا نیست.

تفسیر خط ششم

خط ششم انتهای هر شش‌خطی است و به این ترتیب، وضعیت غیر معمول این شش‌خطی به نهایت خود رسیده است. شما شجاع هستید و آرزو دارید تحت هر شرایطی وظیفه‌ی خود را به سرانجام رسانید. این شما را به سمت خطر هدایت می‌کند. آب از سر شما می‌گذرد. این بداقبالی است. اما این جان‌‌فشانی شما در راه خوبی‌ها و زیبایی‌ها، باعث شده متحمل سرزنش نشوید.