واژهشناسی و مفهوم کلیدی:
«Da» به معنای بزرگ و «Guo» به معنای فراتر رفتن است. ایدهنگاشت آن از دو بخش تشکیل شده: «دا» در بالا، تصویر انسانی با دستوپاهای گشوده که نماد عظمت است. «گوُ» در پایین، از سه جزء شکل گرفته: ۱. سه ردپا (نماد پیشروی)،۲. کاراکتری به معنای «توقف»، و ۳. طرح یک خانه با سقفی که بار اضافی بر آن است و یک دهان(نماد فرد) که درون خانه و زیر سقف قرار گرفته است.بر این اساس، این نگاشت، فردی را در موقعیتی پرفشار نشان میدهد که برای بازگشت به تعادل، باید اقدامی مناسب (چه انجام دادن و چه توقف) انجام دهد.ساختارشناسی: باد (☴)در پایین، دریاچه(☱) در بالا
ساختار این ششخطی، هستهای از چهار خط محکم (ینگ) را در میان دو خط نرم (یین) نشان میدهد. این تصویر، انباشت و فزونی نیروی درونی را به خوبی نشان میدهد—این مانند تیری که از شدت بار خم شده یا رودخانهای که در حال طغیان است. در واقع، ساختار کلی شبیه به سهخطی آب بزرگی است که آب درون آن(خطوط ینگ میانی) بیش از حد معمول شده و در حال طغیان کردن است.این خطوط میانی (ینگ) نمایانگر مردانگی، پُری، قدرت، اندیشه یا حتی آگاهی هستند. هنگامی که این نیروها از حد متعارف فراتر روند، تناسب درست میان محکمی و نرمی، عمل و سکون، یا آگاهی و تمرکز از دست رفته و فشار درونی شدیدی پدید میآید. این حالت میتواند نتیجهٔ تمرکز افراطی ذهن بر یک مسئله یا فشارهای طاقتفرسای شرایط بیرونی باشد.
سهخطیهای تشکیلدهنده نیز این مفهوم را تأیید میکنند: دریاچه (☱) بر روی درخت (☴). آب (دریاچه) برای درخت (باد) ضروری است، اما وقتی تا بالای آن بالا بیاید، دیگر سودمند نیست. این نیز افراط در جریان به وجود آمده را نشان میدهد که باید متعادل شود.
گفتارهای شش خطی 28