شش خطی 18
کار روی آنچه خراب شده
اسامی دیگر:
ترمیم صدمات وارده، نماد خرابی، فساد، مهار فروپاشی و خرابی، کار پس از خرابی، بهبود و اصلاح، پاکسازی، تباهی، اعمال بد، ترمیم و اصلاح آنچه به ارث رسیده
واکاوی و توضیح:
اصلاح به رشد، و رشد به موفقیت میانجامد.
اما اصلاح و ترمیم و درمان زخمهای کهنه و خرابیهای گذشته نیاز به شهامت و قدرت دارد که به شکل عبور از رودخانهی بزرگ به تصویر در آمده است
پس اکنون زمان بهبودی، بازسازی و نوسازی است.
در نظر داشته باشید که خرابیها از روی نیتهای شیطانی به وجود نیامدهاند.
بلکه بیتفاوتی و بیتوجهی و رسیدگی نکردن به موقع ریشهی این خرابیها هستند. با عزم راسخ و پویایی (پر انرژی بودن) جایگزین شوند.
پس پیش از شروع به خوبی شرایط را بررسی کنید.
پس از شروع مراقبت و توجه خود را از دست ندهید خرابی بازنگردد و حرکت در مسیر درست ادامه پیدا کند؛ اینگونه از رشد فساد جلوگیری کرده، آن را عقب رانده و اصلاح و بهبود را ایجاد میکنید.
معرفی، سنجش، تصویر و خطوط بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم
معرفی شش خطی
ششخطی « کار روی آنچه خراب شده – کو» با ظرفی که در آن کرمها زاد و ولد میکنند معرفی شده است. این یعنی فساد. علت این اتفاق، به هم پیوستن «بیتفاوتی ملایم در سه خطی پایینی» و «بیتحرکی (اینرسی) کاملِ سه خطی بالایی» است که نتیجهای جز خرابی و پوسیدگی ندارد. از آنجا که بیتفاوتی و بیتحرکی خطا است، شرایط ایجاد میکند علت این فساد حذف شود. از این رو معنی این ششخطی «کار کردن روی چیزی است که خراب شده »، نه «چیزی که خراب شده».
سنجش ششخطی:
از «ونوانگ (شاه ون)» نگارندهی ایجینگ (~سدهی نه تا یازدهم پیش از میلاد)
«کار روی آنچه خراب شده» موفقیتی فوقالعاده به همراه دارد. عبور از رودخانهی بزرگ هماهنگ و سودمند است. پیش از نقطهی شروع، سه روز. پس از نقطهی شروع، سه روز.
تصویر ششخطی:
منسوب به «کنفسیوس» (~سدهی ششم تا پنجم پیش از میلاد)
وزش باد در دامنهی کوه: نگارهی «فساد». در نتیجه انسان برتر مردم را به حرکت وا داشته و روحیهی آنها را تقویت میکند.
میتوان به وراثت و ویژگیهای روانی نسبتش داد. -- د.ف هوک
تجربهها و سوالات 18
هنوز گفت و گویی برای شش خطی 18 ثبت نشده
با ثبت تجربه و حتی پرسش خود به بهبود درک دیگران هم کمک کنید
متن اصلی خطوط از «وووانگ» (پسر شاهون) و «دوک ژو» (برادر کوچکتر شاهون)، که پس از درگذشت وی به کتاب افزوده شد
(~سدهی یازدهم پیش از میلاد)
خط اول:
درست کردن خرابیهایی که پدر ایجاد کرده است.
اگر پدر پسری داشته باشد، خطای گذشتهاش بر گردنش باقی نمیماند.
خطر. پایان کار با خوشاقبالی همراه است.
تفسیر خط اول
تقلید کورکورانه از سنت پیشینیان نتیجهای جز تباهی ندارد. تباهی به وجود آمده خیلی عمیق نیست و هنوز فرصت بهبودی هست. مثل پسری که تباهیهای ایجاد شده توسط پدرش را بهبود میدهد و به این ترتیب، گناهی بر گردن پدر باقی نمیماند. به هر حال نباید خطر را نادیده بگیرید یا آن را سبک بشمارید. تنها در صورتی که نسبت به خطری که در هر تغییر نهفته است هوشیار بمانید همه چیز به خوبی و خوشی پایان خواهد یافت.
خط دوم:
درست کردن خرابیهایی که مادر ایجاد کرده است:
فرد زیاد نباید درست و محکم باشد.
تفسیر خط دوم
این خط به اشتباهاتی اشاره دارد که ضعف باعث بوجود آمدن آنها است. از این رو سمبل این خط «خرابیهایی که مادر ایجاد کرده» است. درست کردن چیزها در این وضعیت نیاز به ملاحظات نرم و ملایمی دارد. مراقب باشید تا با شدت به خرج دادن، به خود آسیب نرسانید.
خط سوم:
درست کردن خرابیهایی که پدر ایجاد کرده است.
کمی پشیمانی هست ولی خطای بزرگی نیست.
تفسیر خط سوم
شما بیش از حد از نیروی خود برای بهبود خرابیهایی که در گذشته به وجود آمده استفاده میکنید. به همین دلیل، کمی آزردگی و از مسیر خارج شدن حتمی است. ولی نیروی زیاد بهتر از نیروی کم است. گرچه پشیمانی اندکی برایتان پیش میآید، ولی از خطاهای بزرگ و جدی در امان هستید.
خط چهارم:
مدارا کردن با خرابیهایی که پدر ایجاد کرده است.
ادامه دادن به این کار، فرد را سرافکنده میکند.
تفسیر خط چهارم
شما از خود ضعف نشان میدهید اقدامی علیه فسادی نمیکنید که ریشه در گذشته دارد و کمکم دارد خود را نشان میدهد و اجازه میدهید ادامه پیدا کند. اگر ادامه پیدا کند، حقارت و سرافکندگی نتیجهاش خواهد بود.
خط پنجم:
درست کردن خرابیهایی که پدر ایجاد کرده است.
فرد با پاداش روبرو میشود.
تفسیر خط پنجم
شما با فسادی روبرو هستید که به خاطر پوشیده ماندن در گذشته شکل گرفته است. به تنهایی نمیتوانید از پس آن بر بیایید، اما با کمک گرفتن از افراد مناسب، حتی اگر نتوانید شروعی تازه رقم بزنید، میتوانید در آن تغییراتی ایجاد کنید که ارزشمند و مستحق پاداش اند.
خط ششم:
او به پادشاهان و شاهزادگان خدمت نمیکند و برای خود اهداف عالیتری قرار میدهد.
تفسیر خط ششم
همه به دنبال کسی شدن در جهان نیستند. برخی طوری خود را تربیت کردهاند که میتوانند اجازه دهند جهان مسیر خود را برود و درگیر مسائل آن برای تغییر شکل آن نمیشوند. اما این حق بیکار ماندن یا صرفاً یک منتقد بودن را ایجاد نمیکند. چنین کناره گیریهایی فقط در صورت تلاش برای تحقق اهداف عالی زندگی درون خود توجیه پذیر است. به همین دلیل عارف از آشفتگیهای زندگی روزمره فاصله گرفته و به خلق ارزشهای غیر قابل قیاسی برای انسانیت میپردازد.
گفتارهای شش خطی 18