تفسیر ای جینگ(یا تفسیر یی چینگ)
‌شش خطی 41

‌کاهش دادن

اسامی دیگر شش خطی: زهد و تکیه بر درون، کاهش کارها و احساسات، کاهش همه‌‌جانبه، قناعت و سادگی، بی‌ریا، از دست دادن، کاهش اضافی، افول، ایجاد توازن، توازن پویا، قربانی

تفسیر یی چینگ - تصویر شش خطی 41 - کاهش دادن از جدول یی چینگ

شش خطی 41

کاهش دادن

این شش‌خطی کاهشی را نشان می‌دهد که در سه‌خطی پایینی و به خوشایند سه‌خطی بالایی اتفاق افتاده است، چون سومین خط، که ذاتاً باید قوی باشد، به بالای شش‌خطی منتقل شده است و خط بالایی که ذاتاً ضعیف است، با آن جایگزین شده است. چیزی که پایین است به نفع آنچه بالا است، کاهش یافته است.
این کاهشی همه جانبه است. اگر قدرت زیرساخت‌های ساختمانی کاهش یابد و دیوارهای آن تقویت شود، تمام سازه ناپایدار می‌شود. به همین شکل، کاهش رفاه مردم به نفع دولت، کاهشی همه‌جانبه است.
تمام مضمون شش‌خطی برای نشان دادن این تغییر ثروت و کاهش رفاه است که چگونه می‌تواند بدون از بین رفتن اصل و منشأ ثروت یک ملت و طبقات پایین انجام شود.

سنجش شش‌خطی:

«کاهش دادن» در پیوند با صداقت، خوش بختی فوق‌العاده‌ای به همراه دارد که سرزنشی در آن نیست.
اینگونه شخص می‌تواند درست و استوار بماند.
به عهده گرفتن چیزی برایش هماهنگ و سودمند است.
چنین کاری چطور باید انجام شود؟
شخص می‌تواند دو کاسه‌ی کوچک برای مراسم قربانی پیشکش کند.

«کاهش» همیشه چیز بدی نیست. «افزایش (۴۲)» و «کاهش» در زمان مناسب اتفاق میفتند. نکته‌ مهم این است که این دوران را بفهمید و نخواهید با ظاهر سازی و تظاهر توخالی فقر را بپوشانید. اگر دوران کم شدن داشته‌ها، «صداقت درونی (۶۱)» ایجاد کند، نباید از سادگی احساس شرمندگی کنید. چون سادگی همان چیزی است که نیروی درونی لازم برای پیش بردن کارهایی که به عهده گرفته‌اید را تأمین می‌کند. قطعاً اگر به خاطر سادگی زیبایی‌های ظاهری در جامعه، حتی جزئیات یا بخش‌هایی از مراسم مقدس و مذهبی حذف شوند، جای نگرانی نیست.
شما باید با تکیه بر قدرت درونی خود کمبود‌های بیرونی را جبران کنید؛ چنین نیرو و نور درونی‌، سادگی و کمی بیرونی را جبران می‌کند.
نیازی به ظاهرسازی دروغین در مقابل خدا (یا هر انسان ارزشمند و متعالی) نیست. حتی پیشکشی ناقابل هم می‌تواند احساسات قلبی شما را نشان دهد.

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 41: دریاچه در پای کوه:
نگاره‌ی «کاهش دادن».
به این ترتیب انسان برتر خشمش را مهار کرده و غرایض خود را به بند می‌کشد.

دریاچه در پای کوه:
نگاره‌ی «کاهش دادن».
به این ترتیب انسان برتر خشمش را مهار کرده و غرایض خود را به بند می‌کشد.

دریاچه‌ای که در پای کوه بوده تبخیر شده است. به این طریق دریاچه به نفع کوه «کاهش میابد»، که با رطوبت آب تبخیر شده غنی شده است. کوه نماد قدرتی سرسخت است که می‌تواند به خشم تبدیل شود. دریاچه نماد سرخوشی بی‌قید و بند نیروهای زندگی است. از این رو «کاهش» ضروری است؛ خشم باید با سکون کاهش یابد، غریزه‌ها باید با اعمال محدودیت‌ها مهار شوند.
با «کاهش» نیروهای کم ارزش و سطح پایین ذهن، جنبه‌های ارزشمند و سطح بالای روح تقویت می‌شوند.


جمع بندی:

کاهش دادن یا کاهش یافتن ‍‌گاهی بسیار هماهنگ با زمانه و سودمند است، و این دقیقا همان زمان است.
این فرصتی است برای کاهش دادن دامنه‌ی مسائلی که به آن‌ها می‌پردازید، و پرداختن یا به عهده گرفتن کاری که اولویت بیشتری در زندگی شما دارد.
کاهش در هر چیزی، کاهش روابط، کاهش مخارج، کاهش دغدغه‌ها یا کاهش هیجان و احساس می‌تواند به نفع شما باشد. حتی در زمان دارایی، بهتر است سادگی، قناعت و کم را انتخاب کنید.
با خود صادق شوید و به دنبال ظاهرسازی نباشید، اینگونه شرمنده نخواهید شد.
وقتی با دقت به شرایطتان نگاه کنید متوجه می‌شوید آن چیست که باید کاهش یابد و آن چیست که هماهنگ است تا به آن پرداخته شود.
نگران چیزی نباشید، سادگی و قناعت نیروی لازم برای پیشبرد کارهای شما را فراهم می‌کنند.
با «کاهش» نیروهای سطح پایین ذهن مثل آرزوهای دور و دراز و خشم، جنبه‌های ارزشمند و سطح بالای روح شما تقویت می‌شوند.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

لزوماً از دست دادن دارایی نیست. می‌تواند به معنی کاهش دادن فطرت پست و افزایش فطرت متعالی باشد. -- «د.ف هوک»

هر کاهش و سرکوبی در فزونی‌ها به منظور هماهنگ ساختن آن با حق و عقلانیت، پاکبازی (فداکاری خالصانه) به حساب می‌آید. اگر این کار خالصانه انجام شود منجر به موفقیت و شادی می‌شود. حتی پیشکشی کوچک نیز پذیرفته می‌شود.«ژوانگ زو - جیمز لگ»


تجربه‌ها، نظرات یا سوالات شش خطی 41

هنوز گفت و گویی برای شش خطی 41 ثبت نشده


با ثبت تجربه یا پرسیدن سوال به گسترش آگاهی خود و دیگران کمک می‌کنید.

آگاهی باید نیرویی در حال تازه شدن باشد. این تنها از طریق نزدیکی پرشور میان دوستان همراه و همدل اتفاق میفتد که به گفتگو در مورد حقایق زندگی می‌پردازند و آن‌ها‌ را در زندگی پیاده می‌کنند...

ریچارد ویلهلم - تصویر شش خطی ۵۸ - شادمانی
ثبت نظر

ترجمه و توضیح کامل خطوط شش خطی کتاب ای جینگ
(تفسیر یی چینگ - خطوط)

بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم

خط اول شش خطی:
تصویر شش‌خطی 41: وقتی وظایف فرد تمام شدند، به سرعت (به سراغ کمک به دیگران) رفتن اشتباه نیست.
اما او باید درباره‌ی این خوب فکر کند که تا چه اندازه ممکن است باعث «کاهش» دیگران شود.

وقتی وظایف فرد تمام شدند، به سرعت (به سراغ کمک به دیگران) رفتن اشتباه نیست.
اما او باید درباره‌ی این خوب فکر کند که تا چه اندازه ممکن است باعث «کاهش» دیگران شود.

تفسیر خط اول شش خطی 41

وقتی کسی کارهای واجب خود را انجام داد، اگر سریعاً به دنبال کمک به دیگران برود -بدون منّت گذاشتن یا زیاده روی در انجام آن- کار خوب و متواضعانه‌ای کرده است.
اما وقتی کسی در جایگاه خاص و بالایی قرار دارد و به او کمک می‌شود، باید به دقت ببینید تا چه اندازه می‌تواند کمک این دوستان و خدمتگزاران را بپذیرد، بدون اینکه آسیبی به آن‌ها وارد شود.
تنها در صورتی که چنین دقت نظری وجود داشته باشد، شما می‌توانید بی‌قید و شرط و بدون لحظه‌ای درنگ خود را در اختیار فرد دیگری بگذارید.

چکیده

وقتی کسی کارهای واجب خود را انجام داد، بدون منّت گذاشتن یا زیاده‌روی در آن، می‌تواند به دیگران کمک کند.
اما کسی که به او کمک می‌شود باید دقت کند نیروی این خدمتگزاران بیش از حد «کاهش» نیابد و آسیب نبینند.
چنین تعاملی با خیال راحت می‌تواند شکل بگیرد.

خط دوم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 41: درست و محکم بودن هماهنگ و سودمند است.
به عهده گرفتن چیزی بدبختی می‌آورد. و فرد می‌تواند بدون «کاهش دادن» خودش، باعث افزایش (شش‌خطی ۴۲) دیگران شود.

درست و محکم بودن هماهنگ و سودمند است.
به عهده گرفتن چیزی بدبختی می‌آورد. و فرد می‌تواند بدون «کاهش دادن» خودش، باعث افزایش (شش‌خطی ۴۲) دیگران شود.

تفسیر خط دوم شش خطی 41

وقتی می‌خواهید به دیگران خدمتی کنید لازم است خودآگاه، بزرگوار، پایدار و جدی باشید بدون اینکه عزت نفس خود را زیر سؤال ببرید. کسی که خودش را خوار می‌کند تا پیشنهاد دیگری را انجام دهد، جایگاه خود را «کاهش» داده بدون اینکه سود ماندگاری به دیگری رسانده باشد. این کار اشتباه است. برای ارائه‌ی خدمت واقعی که ارزش ماندگاری برای دیگری ایجاد کند، نباید خود را نادیده بگیرید.

چکیده

ذهنی رشد یافته و آگاه خود را کوچک نمی‌کند که کاری برای کسی انجام دهد؛ چون چنین خدمتی ارزشی ماندگار ایجاد نمی‌کند.
در صورتی که خود را نادیده نگیرید، می‌توانید به دیگران چیز ارزشمندی اضافه ‌کنید.

خط سوم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 41: وقتی سه نفر با هم سفر می‌کنند، تعداد آن‌ها یکی کم می‌شود.
وقتی یک مرد به تنهایی سفر ‌کند، همراهی پیدا می‌کند.

وقتی سه نفر با هم سفر می‌کنند، تعداد آن‌ها یکی کم می‌شود.
وقتی یک مرد به تنهایی سفر ‌کند، همراهی پیدا می‌کند.

تفسیر خط سوم شش خطی 41

وقتی سه نفر با هم هستند، حسادت شکل می‌گیرد. یکی از آن‌ها باید برود. رابطه‌ی نزدیک فقط بین دو نفر ممکن است.
اما وقتی تنها باشید، قطعاً همراهی خواهید یافت که مکمل شما باشد.

چکیده

وقتی سه نفر با هم سفر می‌کنند، دوتای آن‌ها به هم نزدیک می‌شوند و سومی باید آن‌ها را ترک کند.
اما اگر کسی تنها سفر کند، همراهی پیدا می‌کند که مکمل او باشد.

خط چهارم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 41: اگر مردی خطاهایش را «کاهش» دهد، باعث می‌شود دیگری سریع‌تر به او بپیوندد و شادی را از سر گیرند.
خطایی نیست.

اگر مردی خطاهایش را «کاهش» دهد، باعث می‌شود دیگری سریع‌تر به او بپیوندد و شادی را از سر گیرند.
خطایی نیست.

تفسیر خط چهارم شش خطی 41

خطاهای ما غالباً باعث می‌شود انسان‌های خوش‌اخلاق هم به ما نزدیک نشوند. این خطاها گاهی با شرایط محیطی تقویت می‌شوند.
اما با تواضع به خرج دادن می‌توانید به جایی برسید که از این خطاها خلاص شوید تا به این ترتیب، دوستان خوش‌اخلاق از فشارهای درونی خلاص شوند و سریع‌تر به شما نزدیک شوند تا شادی متقابل بار دیگر به وجود بیاید.

چکیده

وقتی خطاهای خود را کم کنید، دیوارهای جدایی فرو میریزند و به این ترتیب، دوستان به سمت شما می‌آیند و با هم به شادی کردن می‌پردازید.

خط پنجم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 41: کسی قطعا او را «افزایش» داده است.
ده جفت لاک‌پشت (ابزار پیش‌گویی) هم نمی‌توانند مخالف آن را بگویند و خوش‌بختی فوق‌العاده حتمی است.

کسی قطعا او را «افزایش» داده است.
ده جفت لاک‌پشت (ابزار پیش‌گویی) هم نمی‌توانند مخالف آن را بگویند و خوش بختی فوق‌العاده حتمی است.

تفسیر خط پنجم شش خطی 41

اگر خوش بختی برای کسی مقدر شده باشد، قطعاً به او می‌رسد. تمام پیش‌گویی‌ها -که در این موقعیت با خواندن لاک لاک‌پشت نشان داده شده است- نشانه‌های پسندیده‌ای به دست می‌دهند. لازم نیست از چیزی بترسید، چون خوش بختی شما قضای الهی است.

چکیده

او غرق هدایایی گرانبها می‌شود و چیزی نمی‌تواند مانع رسیدن خوش بختی به او شود؛ تقدیر او چنین است.

خط ششم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 41: اگر کسی بدون محروم کردن دیگری افزایش (شش‌خطی ۴۲) یابد، خطایی در کار نیست.
درست و محکم بودن خوشبختی به همراه دارد و برای فرد هماهنگ و سودمند است که چیزی به عهده بگیرد.
فرد خدمتکاری به دست میاورد ولی دیگر خانه‌ی جداگانه‌ای ندارد.

اگر کسی بدون محروم کردن دیگری افزایش (شش‌خطی ۴۲) یابد، خطایی در کار نیست.
درست و محکم بودن خوشبختی به همراه دارد و برای فرد هماهنگ و سودمند است که چیزی به عهده بگیرد.
فرد خدمتکاری به دست میاورد ولی دیگر خانه‌ی جداگانه‌ای ندارد.

تفسیر خط ششم شش خطی 41

کسانی هستند که برای همه‌ی جهان برکت به ارمغان می‌آورند. هر وقت قدرت آن‌ها افزایش یابد به همه‌ی بشریت سود می‌رسد و کاهشی برای دیگران اتفاق نمی‌افتد.
با درست و محکم بودن و اشتیاق در کارتان می‌توانید به موفقیت برسید و کمک لازم را پیدا کنید. اما این موفقیت شما چیزی شخصی و محدود نیست؛ بلکه منفعتی عمومی و در دسترس همه است.

چکیده

وقتی از داشته‌های خود یا هرچه به شما می‌رسد به نفع همه استفاده می‌کنید چه خطایی در کار است؟
وقتی درست، استوار و مشتاقانه به کار خود بپردازید در آن موفق می‌شوید و کمک لازم را پیدا می‌کنید؛ البته این موفقیت به همه سود می‌رساند.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.