متن اصلی و تفسیر ای جینگ
شش خطی 41
کاهش دادن
اسامی دیگر شش خطی 41:
زهد و تکیه بر درون، کاهش کارها و احساسات، کاهش همهجانبه، قناعت و سادگی، بیریا، از دست دادن، کاهش اضافی، افول، ایجاد توازن، توازن پویا، قربانی
شش خطی 41
کاهش دادن
چکیده:
کاهش دادن یا کاهش یافتن گاهی بسیار هماهنگ با زمانه و سودمند است، و این دقیقا همان زمان است.
این فرصتی است برای کاهش دادن دامنهی مسائلی که به آنها میپردازید، و پرداختن یا به عهده گرفتن کاری که اولویت بیشتری در زندگی شما دارد.
کاهش در هر چیزی، کاهش روابط، کاهش مخارج، کاهش دغدغهها یا کاهش هیجان و احساس میتواند به نفع شما باشد. حتی در زمان دارایی، بهتر است سادگی، قناعت و کم را انتخاب کنید.
با خود صادق شوید و به دنبال ظاهرسازی نباشید، اینگونه شرمنده نخواهید شد.
وقتی با دقت به شرایطتان نگاه کنید متوجه میشوید آن چیست که باید کاهش یابد و آن چیست که هماهنگ است تا به آن پرداخته شود.
نگران چیزی نباشید، سادگی و قناعت نیروی لازم برای پیشبرد کارهای شما را فراهم میکنند.
با «کاهش» نیروهای سطح پایین ذهن مثل آرزوهای دور و دراز و خشم، جنبههای ارزشمند و سطح بالای روح شما تقویت میشوند.
معرفی شش خطی
این ششخطی کاهشی را نشان میدهد که در سهخطی پایینی و به خوشایند سهخطی بالایی اتفاق افتاده است، چون سومین خط، که ذاتاً باید قوی باشد، به بالای ششخطی منتقل شده است و خط بالایی که ذاتاً ضعیف است، با آن جایگزین شده است. چیزی که پایین است به نفع آنچه بالا است، کاهش یافته است.
این کاهشی همه جانبه است. اگر قدرت زیرساختهای ساختمانی کاهش یابد و دیوارهای آن تقویت شود، تمام سازه ناپایدار میشود. به همین شکل، کاهش رفاه مردم به نفع دولت، کاهشی همهجانبه است.
تمام مضمون ششخطی برای نشان دادن این تغییر ثروت و کاهش رفاه است که چگونه میتواند بدون از بین رفتن اصل و منشأ ثروت یک ملت و طبقات پایین انجام شود.
سنجش ششخطی:
«کاهش دادن» در پیوند با صداقت، خوش بختی فوقالعادهای به همراه دارد که سرزنشی در آن نیست.
اینگونه شخص میتواند درست و استوار بماند.
به عهده گرفتن چیزی برایش هماهنگ و سودمند است.
چنین کاری چطور باید انجام شود؟
شخص میتواند دو کاسهی کوچک برای مراسم قربانی پیشکش کند.
«کاهش» همیشه چیز بدی نیست. «افزایش (۴۲)» و «کاهش» در زمان مناسب اتفاق میفتند. نکته مهم این است که این دوران را بفهمید و نخواهید با ظاهر سازی و تظاهر توخالی فقر را بپوشانید. اگر دوران کم شدن داشتهها، «صداقت درونی (۶۱)» ایجاد کند، نباید از سادگی احساس شرمندگی کنید. چون سادگی همان چیزی است که نیروی درونی لازم برای پیش بردن کارهایی که به عهده گرفتهاید را تأمین میکند. قطعاً اگر به خاطر سادگی زیباییهای ظاهری در جامعه، حتی جزئیات یا بخشهایی از مراسم مقدس و مذهبی حذف شوند، جای نگرانی نیست.
شما باید با تکیه بر قدرت درونی خود کمبودهای بیرونی را جبران کنید؛ چنین نیرو و نور درونی، سادگی و کمی بیرونی را جبران میکند.
نیازی به ظاهرسازی دروغین در مقابل خدا (یا هر انسان ارزشمند و متعالی) نیست. حتی پیشکشی ناقابل هم میتواند احساسات قلبی شما را نشان دهد.
تصویر ششخطی:
دریاچه در پای کوه:
نگارهی «کاهش دادن».
به این ترتیب انسان برتر خشمش را مهار کرده و غرایض خود را به بند میکشد.
دریاچهای که در پای کوه بوده تبخیر شده است. به این طریق دریاچه به نفع کوه «کاهش میابد»، که با رطوبت آب تبخیر شده غنی شده است. کوه نماد قدرتی سرسخت است که میتواند به خشم تبدیل شود. دریاچه نماد سرخوشی بیقید و بند نیروهای زندگی است. از این رو «کاهش» ضروری است؛ خشم باید با سکون کاهش یابد، غریزهها باید با اعمال محدودیتها مهار شوند.
با «کاهش» نیروهای کم ارزش و سطح پایین ذهن، جنبههای ارزشمند و سطح بالای روح تقویت میشوند.
گفتارها و نقل قولهای مرتبط با شش خطی:
قيامت پيش روى شما و مرگ در پشت سر، شما را مى راند. «سبكبار شويد تا برسيد». همانا آنان كه رفتند در انتظار رسيدن شمايند. - امیرالمومنین - نهجالبلاغه - خطبهی ۲۱
فَإِنَّ الْغَايَةَ أَمَامَكُمْ وَ إِنَّ وَرَاءَكُمُ السَّاعَةَ تَحْدُوكُمْ؛ «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا»، فَإِنَّمَا يُنْتَظَرُ بِأَوَّلِكُمْ آخِرُكُمْ.
(سید رضی --جمعآوری کنندهی نهج البلاغه-- مى گويد: اين سخن امام عليه السّلام پس از سخن خدا و پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) با هر سخنى سنجيده شود بر آن برترى دارد و از آن پيشى مى گيرد و از جمله «سبكبار شويد تا برسيد» كلامى كوتاهتر و پر معنى تر از آن شنيده نشده، چه كلمه ژرف و بلندى چه جمله پر معنى و حكمت آميزى است كه تشنگى را با آب حكمت مى زدايد...)
لزوماً از دست دادن دارایی نیست. میتواند به معنی کاهش دادن فطرت پست و افزایش فطرت متعالی باشد. -- «د.ف هوک»
هر کاهش و سرکوبی در فزونیها به منظور هماهنگ ساختن آن با حق و عقلانیت، پاکبازی (فداکاری خالصانه) به حساب میآید. اگر این کار خالصانه انجام شود منجر به موفقیت و شادی میشود. حتی پیشکشی کوچک نیز پذیرفته میشود.«ژوانگ زو - جیمز لگ»
ترجمه و توضیح کامل هر شش خط
خط اول:
وقتی وظایف فرد تمام شدند، به سرعت (به سراغ کمک به دیگران) رفتن اشتباه نیست.
اما او باید دربارهی این خوب فکر کند که تا چه اندازه ممکن است باعث «کاهش» دیگران شود.
تفسیر خط اول
وقتی کسی کارهای واجب خود را انجام داد، اگر سریعاً به دنبال کمک به دیگران برود -بدون منّت گذاشتن یا زیاده روی در انجام آن- کار خوب و متواضعانهای کرده است.
اما وقتی کسی در جایگاه خاص و بالایی قرار دارد و به او کمک میشود، باید به دقت ببینید تا چه اندازه میتواند کمک این دوستان و خدمتگزاران را بپذیرد، بدون اینکه آسیبی به آنها وارد شود.
تنها در صورتی که چنین دقت نظری وجود داشته باشد، شما میتوانید بیقید و شرط و بدون لحظهای درنگ خود را در اختیار فرد دیگری بگذارید.
خط دوم:
درست و محکم بودن هماهنگ و سودمند است.
به عهده گرفتن چیزی بدبختی میآورد. و فرد میتواند بدون «کاهش دادن» خودش، باعث افزایش (ششخطی ۴۲) دیگران شود.
تفسیر خط دوم
وقتی میخواهید به دیگران خدمتی کنید لازم است خودآگاه، بزرگوار، پایدار و جدی باشید بدون اینکه عزت نفس خود را زیر سؤال ببرید. کسی که خودش را خوار میکند تا پیشنهاد دیگری را انجام دهد، جایگاه خود را «کاهش» داده بدون اینکه سود ماندگاری به دیگری رسانده باشد. این کار اشتباه است. برای ارائهی خدمت واقعی که ارزش ماندگاری برای دیگری ایجاد کند، نباید خود را نادیده بگیرید.
خط سوم:
وقتی سه نفر با هم سفر میکنند، تعداد آنها یکی کم میشود.
وقتی یک مرد به تنهایی سفر کند، همراهی پیدا میکند.
تفسیر خط سوم
وقتی سه نفر با هم هستند، حسادت شکل میگیرد. یکی از آنها باید برود. رابطهی نزدیک فقط بین دو نفر ممکن است.
اما وقتی تنها باشید، قطعاً همراهی خواهید یافت که مکمل شما باشد.
خط چهارم:
اگر مردی خطاهایش را «کاهش» دهد، باعث میشود دیگری سریعتر به او بپیوندد و شادی را از سر گیرند.
خطایی نیست.
تفسیر خط چهارم
خطاهای ما غالباً باعث میشود انسانهای خوشاخلاق هم به ما نزدیک نشوند. این خطاها گاهی با شرایط محیطی تقویت میشوند.
اما با تواضع به خرج دادن میتوانید به جایی برسید که از این خطاها خلاص شوید تا به این ترتیب، دوستان خوشاخلاق از فشارهای درونی خلاص شوند و سریعتر به شما نزدیک شوند تا شادی متقابل بار دیگر به وجود بیاید.
خط پنجم:
کسی قطعا او را «افزایش» داده است.
ده جفت لاکپشت (ابزار پیشگویی) هم نمیتوانند مخالف آن را بگویند و خوش بختی فوقالعاده حتمی است.
تفسیر خط پنجم
اگر خوش بختی برای کسی مقدر شده باشد، قطعاً به او میرسد. تمام پیشگوییها -که در این موقعیت با خواندن لاک لاکپشت نشان داده شده است- نشانههای پسندیدهای به دست میدهند. لازم نیست از چیزی بترسید، چون خوش بختی شما قضای الهی است.
خط ششم:
اگر کسی بدون محروم کردن دیگری افزایش (ششخطی ۴۲) یابد، خطایی در کار نیست.
درست و محکم بودن خوشبختی به همراه دارد و برای فرد هماهنگ و سودمند است که چیزی به عهده بگیرد.
فرد خدمتکاری به دست میاورد ولی دیگر خانهی جداگانهای ندارد.
تفسیر خط ششم
کسانی هستند که برای همهی جهان برکت به ارمغان میآورند. هر وقت قدرت آنها افزایش یابد به همهی بشریت سود میرسد و کاهشی برای دیگران اتفاق نمیافتد.
با درست و محکم بودن و اشتیاق در کارتان میتوانید به موفقیت برسید و کمک لازم را پیدا کنید. اما این موفقیت شما چیزی شخصی و محدود نیست؛ بلکه منفعتی عمومی و در دسترس همه است.
ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:
ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین میرود و برای ۲۵ سال تلاش میکند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمیشود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزههای چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمهها، جمعآوریها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبانها ختم شد.
ریچارد ویلهلم
کارل یونگ دربارهی ریچارد ویلهلم مینویسد:
او دارای موهبتی بود که (به واسطهی آن) میتوانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (اینها) او را قادر میساخت تا گنجینههای فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.