متن اصلی و تفسیر ای جینگ

‌شش خطی 7

کار گروهی

اسامی دیگر شش خطی 7:

به کارگیری هم‌پیمانان برای رویارویی با مسئله، نماد انبوه جمعیت و ارتش، سربازان، نیروی جمعی، انضباط، عمل گروهی، یک جمعیت منضبط، قدرت اراده

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 7 - کار گروهی از جدول یی چینگ

شش خطی 7

کار گروهی

چکیده:

نام باستانی این شش‌خطی «ارتش» است. ارتش یعنی مجموعه‌ای از افراد که برای رسیدن به هدفی مشخص، «توسط فردی قدرتمند در رأس سازمان‌دهی و منظم می‌شود».
برای رهبری و به نظم درآوردن این گروه، باید قلب آن‌ها را به دست آورده، شور و شوق را درون آن‌ها بیدار کنید و مقتدرانه فرمان دهید و نشان دهید که می‌توانید این طرح و نقشه را به سرانجام رسانید.
«راهی پیدا کنید تا همه درک کنند برای چه هدفی همراه شما هستند و از این همراهی چه سودی می‌برند. از خود بپرسید آن‌ها چطور از رسیدن به این هدف سود می‌برند و این را با آن‌ها در میان بگذارید».
سخاوتمندی شما در گرد آمدن حامیان و همراهان نقش بسیاری دارد.
با این کارها سطح توانایی خود را توسعه می‌دهید، اعتماد فرمانروا، کارفرما یا بالادستی خود را به دست می‌آورید و در نتیجه اختیارات لازم برای رسیدن به هدفتان را در اختیار خواهید داشت.

معرفی شش خطی

این شش‌خطی از سه خطی k`an، آب و k`un، زمین تشکیل شده و سمبل آبی است که در زمین جمع شده است.
به همین شکل قدرت نظامی هم با انبوه مردم ایجاد می‌شود که در زمان صلح به چشم نمی‌آید ولی آماده‌ است.
ویژگی این دو سه‌خطی، خطر بیرونی و فرمانبرداری درونی است. این به سپاهی اشاره دارد که در قلب خطر است، ولی نظم و فرمانبرداری در آن دیده می‌شود.
خط حاکم در این شش‌خطی، خط یانگ در جایگاه دوم است، این خط فرمانده‌ را نشان می‌دهد، چون در میان سه‌خطی پایینی ایستاده است. و چون در سه‌خطی پایینی است، فرمانروا را معرفی نمی‌کند، بلکه فرماندهی کارآمد را به تصویر می‌کشد که فرمانبری را با قدرتش در سپاه حفظ می‌کند.

سنجش شش‌خطی:

«ارتش».
ارتش به درستی و محکمی، و یک مرد قوی نیاز دارد.
خوش‌اقبالی بدون هیچ سرزنش و خطایی.

ارتش انبوهی از افراد است که نیاز به سازمان‌دهی و منظم شدن دارند.
بدون نظم سختگیرانه چیزی به دست نمی‌آید، ولی این نظم نباید با زور بدست بیاید؛ این کار به مردی قوی نیاز دارد که بتواند قلب مردم را بدست آورد و شور و شوق آن‌ها را بیدار کند.
به این ترتیب او می‌تواند توانایی‌هایش را توسعه داده و اعتماد فرمانروا را به خود جلب کند؛ چون تا پایان جنگ به اختیارات کامل نیاز دارد.
ولی جنگ همیشه خطرناک است و خرابی و ویرانی به همراه دارد. به همین دلیل باید آخرین گزینه باشد و مثل دارو، در کمترین میزان ممکن به کار گرفته شود.
علت‌های موجه جنگ و اهداف معقولانه‌ی آن، باید توسط رهبری کارکشته برای مردم توضیح داده شود. بدون روشن بودن هدف جنگ برای مردم، آن‌ها نمی‌توانند آگاهانه وارد جنگ شوند و به این ترتیب، اتحاد و قدرت لازم برای پیروزی بدست نمی‌آید.
اما رهبر همچنین باید مراقب باشد تا شور جنگ منجر به رفتارهای نادرست نشود. اگر درستی و استواری اساس کارها باشد، همه چیز به خوبی پیش می‌رود.

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 7: آب در میانه‌ی زمین:
نگاره‌ی «ارتش.»
به این ترتیب، انسان برتر با سخاوت نشان دادن به مردم، انبوه جمعیت را بیشتر می‌کند.

آب در میانه‌ی زمین:
نگاره‌ی «ارتش.»
به این ترتیب، انسان برتر با سخاوت نشان دادن به مردم، انبوه جمعیت را بیشتر می‌کند.

آب‌های درون زمین ناپیدا هستند. به همین ترتیب، نیروی ارتش میان انبوه مردم ناپیدا است. وقتی تهدیدی پیش بیاید، هر دهقانی تبدیل به یک سرباز می‌شود؛ وقتی جنگ به پایان رسید، او به کشت و کار خویش برمی‌گردد.
کسی که با مردم سخاوتمند است دل آن‌ها را بدست می‌آورد. مردمی که در حکومتی مهربان و عادل زندگی می‌کنند، قوی و قدرتمند هستند.
تنها مردم قدرتمند از لحاظ اقتصادی برای سپاه مهم هستند. این توانمندی باید با بهبود اوضاع اقتصادی توسط دولت بدست بیاید.
تنها در صورتی که چنین پیوند نامرئی‌ای میان مردم و دولت باشد و مردم در پناه دولت خود مثل آب‌های درون زمین باشند، می‌توان جنگی پیروزمندانه به راه انداخت.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

همانطور که آب خارج از زمین نیست، سربازان نیز خارج از توده‌ی مردم نیستند. از این رو اگر فرمانروایی بتواند به خوبی به مردمش رسیدگی کند، می‌تواند انبوه جمعیت را برای سپاهیانش داشته باشد.
«ژو زی - در مورد تصویر شش‌خطی»

ناراتومی هیوگو می‌گوید: ... اگر فرد پیش از ورود به نبرد ارباب ذهن و بدن خود نشده باشد، نمی‌تواند دشمن را شکست دهد.
یاماموتو تسونتومو(یک سامورایی و نویسندهٔ ژاپنی قرن هفدهم میلادی) -- «کتاب سامورایی»

...معنای اساسی آن «نظم» است.-- «د.ف هوک»


ترجمه و توضیح کامل هر شش خط

خط اول:
تصویر شش‌خطی 7: یک سپاه باید بر اساس فرمان درست و به‌جا پیش رود. 
اگر فرمان پیشروی درست و به‌جا نباشد، بد‌اقبالی تهدیدآمیز می‌شود.

یک سپاه باید بر اساس فرمان درست و به‌جا پیش رود.
اگر فرمان پیشروی درست و به‌جا نباشد، بد‌اقبالی تهدیدآمیز می‌شود.

تفسیر خط اول

در آغاز کار سپاه، وجود دستورات و استفاده‌ از آن ضروری است. علت درست و عادلانه‌ای باید در کار باشد و فرمانبرداری و هماهنگی گروه‌ها به خوبی سازمان‌دهی شود، در غیر اینصورت شکست حتمی است.

خط دوم:
تصویر شش‌خطی 7: (فرمانده) در میان سپاهیان.
خوش‌اقبالی.
خطایی نیست.
پادشاه سه نشان (لیاقت) به او اعطا می‌کند.

(فرمانده) در میان سپاهیان.
خوش‌اقبالی.
خطایی نیست.
پادشاه سه نشان (لیاقت) به او اعطا می‌کند.

تفسیر خط دوم

یک رهبر باید میان سپاهیانش باشد و در نتایج به دست آمده با آن‌ها شریک باشد.
این به تنهایی با تمام خواسته‌های سنگینی که از او می‌شود برابری می‌کند. او همچنین لازم دارد تا توسط حاکم شناخته شود. نشانی که به او تعلق می‌گیرد درست است؛ زیرا اینجا ترجیحات شخصی در کار نیست: تمامی سپاهیان، که او در میان‌شان است، به او افتخار می‌کنند.

خط سوم:
تصویر شش‌خطی 7: احتمالاً (لازم شود) سپاه جنازه‌ها را در گاری حمل کند.
بداقبالی.

احتمالاً (لازم شود) سپاه جنازه‌ها را در گاری حمل کند.
بداقبالی.

تفسیر خط سوم

اگر رهبری سپاه به دست فردی به جز رهبر گروه باشد، یا کسی در فرمان دخالت کند، یا انبوهی از جمعیت در کار رهبری دخالت کند، بداقبالی و شکست نتیجه می‌دهد. بررسی بیشتر:
اولین معنی اشاره به شکست دارد؛ چون کس دیگری به جز رهبر انتخاب شده در فرمان دخالت می‌کند؛
معنای دیگر در معنای کلی به این شبیه است، ولی «حمل جنازه‌ها در گاری»، طور دیگری ترجمه می‌شود:
در خاکسپاری و قربانی دادن برای مردگان، در چین مرسوم است که پسری از خانواده‌ی کسی که فوت شده در جایگاه او نشیند و مفتخر به نمایندگی او شود. در اساس این رسم نوشته اینطور معنی می‌شود که «پسر مرده» در گاری نشسته است، یا به عبارت دیگر، آن جایگاه با رهبری مناسب به کار گرفته نشده بلکه توسط دیگری تصاحب شده است.
البته در حالتی دیگر این‌طور هم می‌تواند باشد: اگر انبوهی از مردم رهبری را به عهده بگیرند (همه در گاری باشند)، بداقبالی رخ خواهد داد.

خط چهارم:
تصویر شش‌خطی 7: سپاه عقب‌نشینی می‌کند.
سرزنشی در کار نیست.

سپاه عقب‌نشینی می‌کند.
سرزنشی در کار نیست.

تفسیر خط چهارم

در رویارویی با دشمنی برتر که وارد نبرد شدن سودی ندارد، عقب‌نشینی تنها کار درست است؛ چون این کار سپاه را از شکست و از هم پاشیدن حفظ می‌کند.
پافشاری در وارد شدن به نبرد، بی‌توجه به شرایط و در حالی که امیدی به پیروزی نیست، نشانه‌ی قدرت و شهامت نیست.

خط پنجم:
تصویر شش‌خطی 7: فرصتی در کار است.
استفاده از این فرصت برای فرد هماهنگ و سودمند است و سرزنشی در کار نیست.
اجازه دهید پسر بزرگ‌تر «سپاه» را رهبری کند و پسر کوچک‌تر جنازه‌ها را ببرد؛ سپس درستی و محکمی بداقبالی به بار می‌آورد.

فرصتی در کار است.
استفاده از این فرصت برای فرد هماهنگ و سودمند است و سرزنشی در کار نیست.
اجازه دهید پسر بزرگ‌تر «سپاه» را رهبری کند و پسر کوچک‌تر جنازه‌ها را ببرد؛ سپس درستی و محکمی بداقبالی به بار می‌آورد.

تفسیر خط پنجم

این خط به هجوم دشمن اشاره دارد. مبارزه‌ای زورمندانه و اعمال مجازات در این وضعیت کار درستی است، اما نباید به رفتار وحشیانه تبدیل شوند، طوری که هرکس لازم ببیند از خود دفاع کند.
در این حالت هر میزان درستی و محکمی به بدبختی منجر می‌شود. سپاه باید با رهبری کارآزموده هدایت شود. اینجا مسئله برپایی جنگ است، نه اینکه به هر اوباشی اجازه دهید هرکس را که به دستش می‌رسد سلاخی کند؛ اگر چنین باشد، شکست نتیجه خواهد داد و علیرغم همه‌ی پایداری‌ها، بدبختی به بار خواهد آمد.

خط ششم:
تصویر شش‌خطی 7: شاهزاده‌ی بزرگ فرمان صادر می‌کند. فرماندار استان‌ها را تعیین می‌کند و املاک را به خاندان‌ها اعطا می‌کند. 
انسان‌های فرومایه نباید به کار گرفته شوند.

شاهزاده‌ی بزرگ فرمان صادر می‌کند. فرماندار استان‌ها را تعیین می‌کند و املاک را به خاندان‌ها اعطا می‌کند.
انسان‌های فرومایه نباید به کار گرفته شوند.

تفسیر خط ششم

جنگ با موفقیت به پایان رسیده است، پیروزی به دست آمده و پادشاه، استان‌ها و املاک را میان وفاداران تقسیم می‌کند. اما مهم این است که انسان‌های فرومایه سر کار نیایند.
اگر آن‌ها هم کمک کرده‌اند، با پول به آن‌ها پاداش دهید. نباید زمین و امتیازات حکومتی به آن‌ها داده شود تا مبادا از قدرت سوء استفاده شود.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.