متن اصلی و تفسیر ای جینگ

‌شش خطی 63

پس از تکمیل

اسامی دیگر شش خطی 63:

پس از اتمام، نماد آنچه هم اکنون پایان یافته، قبلاً عبور شده است، قبلاً کامل شده است، تسویه شده، ماموریت انجام شده، وظایف انجام شده، پس از پایان، وضعیت اوج

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 63 - پس از تکمیل از جدول یی چینگ

شش خطی 63

پس از تکمیل

چکیده:

کارهای اساسی انجام شده و تنها جزییات و موارد کوچکی باقی مانده است؛ امامراقبت از آنچه به دست آمده بسیار مهم و ضروری است.
از آنجا که کارهای اصلی تمام شده همه چیز به خودی خود پیش می‌رود، ولی اگر این باعث بی‌تفاوتی شما شود، تباهی و فساد اجتناب ناپذیر است.
چنین بی‌تفاوتی‌هایی دلیل تباهی‌ تمدن‌های شکوهمند طول تاریخ بوده است.
مراقبت بی‌وقفه و شناخت آسیب‌های محتمل برای رویارویی مناسب با هر چالشی مناسب این لحظه است، نه بی‌خیالی و پا روی پا انداختن.
و این حالت بی‌تفاوتی است که علت بی‌نظمی و بداقبالی می‌شود.

معرفی شش خطی

این شش‌خطی تکامل یافته‌ی شش‌خطی «صلح و هماهنگی» است. گذار از بی‌نظمی به نظم کامل شده و همه چیز، حتی در جزئی‌ترین چیزها در جای مناسبش قرار گرفته است. خطوط قوی در جایگاه قوی، و خطوط ضعیف در جایگاه ضعیف قرار گرفته‌اند. این نمایی بسیار دلچسب در عین دلیلی برای تأمل به دست می‌دهد. چون دقیقاً زمانی که تعادلی بی‌نقص حاصل شود، هر حرکتی می‌تواند نظم آن را به بی‌نظمی تبدیل کند.
خط قدرتمند اولی که به بالا حرکت کرده، گرچه نظم کاملی (حتی) در جزییات به دست می‌دهد، توسط سایر خطوط دنبال می‌شود و از این رو هر خط به سمت جایگاه طبیعی خود می‌رود و اینگونه، ناگهان با شش‌خطی ۱۲«رکود و پوسیدگی» روبرو می‌شویم.(که سه خط کامل در بالا و سه خط شکسته در پایین دارد.)
بنابراین شش‌خطی حاضر وضعیتی از دوران اوج را نمایش می‌دهد که به بیشترین حد احتیاط احتیاج دارد.

سنجش شش‌خطی:

«پس از تکمیل». موفقیت در چیزهای کوچک.
درست و محکم ادامه دادن هماهنگ و سودمند است.
در ابتدا خوش اقبالی.
در پایان بی‌نظمی.

دگرگونی به پایان خود رسیده و تنها جزییات و موارد کوچک باقی مانده است.
علیرغم این کامل شدن، به هرحال، باید مراقب باشید.
در اینجا همه چیز به خودی خود پیش می‌رود و این می‌تواند شما را وسوسه کند تا دست روی دست گذاشته و اجازه دهید چیزها به خودیِ خودْ پیش روند.
بی‌تفاوتی‌ ریشه‌ی تمام تباهی‌ها در طول تاریخ است. می‌توانید تمدن‌هایی را به یاد آورید که پس از رسیدن به اوج شکوه، با بی‌تفاوتی و بی‌مسئولیتی، جامعه‌ی خود را به تباهی و فروپاشی برده‌اند.
کسی که این قانون را درک کند محکوم به تباهی نیست و می‌تواند با استقامت داشتن و مراقبت بی‌وقفه، از این فساد و تباهی جلوگیری کند.

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 63: آب روی آتش:
نگاره‌ی وضعیتِ «پس از تکمیل».
به همین دلیل انسان برتر هنگام پیش رفتن، بداقبالی را در نظر می‌گیرد و خود را در مقابل آن مسلح می‌کند.

آب روی آتش:
نگاره‌ی وضعیتِ «پس از تکمیل».
به همین دلیل انسان برتر هنگام پیش رفتن، بداقبالی را در نظر می‌گیرد و خود را در مقابل آن مسلح می‌کند.

وقتی آب روی آتش است، ریختن آب روی آتش باعث خاموش شدن آتش می‌شود؛ همچنین آتش زیاد آب را تبخیر می‌کند و دیگر نمی‌توان از نیروی آن مثلا به عنوان نیروی بخار استفاده کرد؛ پس رابطه‌ی آب و آتش به هماهنگ باقی ماندن و مراقبت دقیق نیاز دارد تا از تعادل خارج نشود، چون در غیر اینصورت سودی ندارد و اوضاع به هم می‌ریزد.
در زندگی نیز به همین شکل وقتی همه‌‌ی نیروها در تعادل هستند و با هماهنگی کار می‌کنند، لازم است دقت کرد و مراقب بود تا خطرات و آسیب‌های ممکن را شناخت و با آمادگی و مراقبت پیوسته، از آن به سلامت گذشت، چون در غیر اینصورت همه چیز می‌تواند به هم بریزد.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

گفتاری ثبت نشده - در حال جمع آوری و آماده سازی


ترجمه و توضیح کامل هر شش خط

خط اول:
تصویر شش‌خطی 63: نُه در پایین (یانگ در آغاز) یعنی:
چرخ گاری او می‌شکند.
دم او در آب خیس می‌شود.
سرزنشی نیست.

نُه در پایین (یانگ در آغاز) یعنی:
چرخ گاری او می‌شکند.
دم او در آب خیس می‌شود.
سرزنشی نیست.

تفسیر خط اول

در زمان دنبال کردن و ایجاد دگرگونی‌های بزرگ، همه چیز با فشار به سمت ایجاد شدن و پیش رفتن می‌رود.
اما این فشار آوردن در ابتدای کار خوب نیست. این تلاش‌های بیش از حد و اضافی منجر به از دست دادن و فروپاشی می‌شود
از این رو انسانی که شخصیت قوی دارد اجازه نمی‌دهد این شیوه‌ی مسموم روی او اثر بگذارد و هر از چند گاهی به پشت سر خود نگاه می‌کند تا مسیر خود را بررسی کنید.
هرچند ممکن است نتایج مخرب این فشارهای عمومی روی او نیز تأثیر بگذارد؛ ولی چون رفتار درستی داشته است، رنج و آسیب خاصی به او نمی‌رسد.

خط دوم:
تصویر شش‌خطی 63: شش در جایگاه دوم یعنی:
زن پرده‌پوش ارابه‌اش را از دست می‌دهد.
به دنبال آن ندوید؛
در روز هفتم آن را بدست خواهید آورد.

شش در جایگاه دوم یعنی:
زن پرده‌پوش ارابه‌اش را از دست می‌دهد.
به دنبال آن ندوید؛
در روز هفتم آن را بدست خواهید آورد.

تفسیر خط دوم

وقتی زنی در کالسکه‌ی خود بیرون می‌رود، کالسکه پرد‌ه‌ای دارد که او را از نگاه‌های کنجکاوانه پنهان می‌کند. بیرون رفتن بدون آن، اگر پرده گم شود، مبادی آداب در نظر گرفته شده است. پیاده کردن آن در زندگی اجتماعی، یعنی فردی می‌خواهد به چیزی برسد ولی اعتماد مسئولانی که به آن‌ها نیاز دارد را به بهانه‌ی حفاظت از خود او به دست نمی‌آورد. مخصوصاً در زمان «پس از تکمیل» این می‌تواند اتفاق بیفتد که کسانی که به قدرت می‌رسند خودسر و متکبر می‌شوند و دیگر خود را برای پرورش استعداد‌های تازه به دردسر نمی‌اندازند.
این یک قانون در رسیدن به شغل یا مقام است. اگر مافوق فرد به او اعتماد نکند، او به دنبال راه‌ها و کارهایی است که اعتماد و توجه او به خود را به دست آورد. به ما در مقابل چنین رویکرد حقیرانه‌ای اخطار داده شده است: «به دنبال آن نباشید». خود را خوار و خفیف نکنید، بلکه با آرامش صبر کنید و ارزش شخصی خود را با تلاش خودتان گسترش دهید. زمان می‌گذرد. وقتی ششمین سطح از این شش‌خطی پایان یافت، دوران تازه‌ای طلوع می‌کند. به طوری که آنچه برای فرد است نمی‌تواند برای همیشه از دست رود. تنها کافی است بتواند صبر کند.

خط سوم:
تصویر شش‌خطی 63: نُه در جایگاه سوم یعنی:
نیاکان نامدار، کشور شیطانی را تحت فرمان می‌آورند.
پس از سه سال بر آن پیروز می‌شود.
انسان‌های فرودست نباید به کار گرفته شوند.

نُه در جایگاه سوم یعنی:
نیاکان نامدار، کشور شیطانی را تحت فرمان می‌آورند.
پس از سه سال بر آن پیروز می‌شود.
انسان‌های فرودست نباید به کار گرفته شوند.

تفسیر خط سوم

«نیاکان نامدار» عنوان امپراطور هوو تینگ از سلسله‌ی یین است. او پس از سامان دادن به قلمرو خود ببا دستان قدرتمندش، جنگ‌های استعماری طولانی برای غلبه بر سلسله‌ی «هان» که مناطق شمالی را در اختیار داشتند و تهدیدی دائمی به حساب می‌آمدند به راه انداخت.
وضعیت توصیف شده به شرح زیر است. پس از زمان کامل شدن، وقتی قدرت تازه‌ای ظهور می‌کند، همه چیز در کشور نظم می‌گیرد. دورانی از کشور گشایی به طور اجتناب ناپذیری به دنبال آن می‌آید. سپس مقابله با کشمکش‌های طولانی مدت همچون قانونی نانوشته است. به همین دلیل، سیاست درست کشور داری بسیار مهم است.
سرزمینی که با چنین بهای تلخی به دست آمده نباید صدقه‌ای باشد برای کسانی که در خانه‌ی خود هم جایی ندارند، ولی تصور می‌شود برای کشور به اندازه‌ی کافی خوب هستند.
چنین سیاستی در همان ابتدا هر شانسی برای موفقیت را از بین می‌برد. این در مسائل کوچک به اندازه‌ی مسائل بزرگ درست است، چون این تنها یک کشور تازه تأسیس نیست که نیاز به پیاده سازی سیاست‌ برای اداره‌ی سرزمین خود دارد؛ شوق گسترش یافتن، با خطرات همراهش، بخشی جدا نشدنی از هر فعالیت جاه طلبانه است.

خط چهارم:
تصویر شش‌خطی 63: شش در جایگاه چهارم یعنی:
بهترین لباس هم ژنده می‌شود.
تمام طول روز مراقب باشید.

شش در جایگاه چهارم یعنی:
بهترین لباس هم ژنده می‌شود.
تمام طول روز مراقب باشید.

تفسیر خط چهارم

در زمان شکوفایی تمدن، گاه به گاه فساد یا پلیدیِ پنهانی آشکار می‌شود که توجه همه را به خود جلب می‌کند. اما از آنجا که وضعیت به طور کلی پسندیده و دلخواه است، چنین شرارت‌هایی به راحتی برطرف شده و از سطح جامعه پاک می‌شود. سپس همه‌ چیز فراموش شده، و صلح و آرامش بار دیگر حاکم می‌شود. به هر حال، عاقلانه این است که در هنگام بروز چنین پیش آمدهای نامبارکی گلایه نکرد. این تنها راه پاک کردن نتایج بد است.

خط پنجم:
تصویر شش‌خطی 63: نُه در جایگاه پنجم یعنی:
همسایه‌ی شرقی که گاو نری قربانی کرد،
به اندازه‌ی همسایه‌‌ی غربی شادمان نشد که پیشکشی کوچک داشت.

نُه در جایگاه پنجم یعنی:
همسایه‌ی شرقی که گاو نری قربانی کرد،
به اندازه‌ی همسایه‌‌ی غربی شادمان نشد که پیشکشی کوچک داشت.

تفسیر خط پنجم

رویکردهای مذهبی مانند سایر چیزها تحت تأثیر فضای روحانی زمان «پس از تکمیل» قرار می‌گیرد. در پرستش خداوند شیوه‌های ساده‌ی کهن با مراسم ترقی یافته‌ای جایگزین می‌شود که ظاهر بیرونی بزرگتری دارد. اما این نمایش بزرگ درون حقیقی ندارد؛ هوس‌ها و تمایلات انسانی جای تبعیت خدمتگزارانه از اراده‌ی خداوند را گرفته است. به هر حال، در حالی که مردم آنچه در مقابل چشمانشان است را می‌بینند، خداوند به قلب می‌نگرد. از این رو پیشکشی ساده و از روی پارسایی برکت بزرگتری دارد تا کارهای چشمگیری که اینگونه نیست.

خط ششم:
تصویر شش‌خطی 63: شش در جایگاه پایانی (ین در بالا) یعنی:
سرش به زیر آب می‌رود.
خطر.

شش در جایگاه پایانی (ین در بالا) یعنی:
سرش به زیر آب می‌رود.
خطر.

تفسیر خط ششم

در نتیجه‌گیری این خط اخطاری اضافه شده است. پس از عبور از جریان، سر فرد تنها در صورتی می‌تواند زیر آب رود که آنقدر مغرور باشد که برگردد. تا زمانی که او پیش رود و به پشت سر نگاه نکند، از خطر فرار می‌کند. اما شیفتگی خاصی در ایستادن و نگاه کردن به خطراتی که به آن‌ها غلبه شده وجود دارد.
به هر حال، چنین از خود شیفتگی مغرورانه‌ای بداقبالی به بار می‌آورد. این کار فقط منجر به خطر می‌شود، و اگر فرد در آخر تصمیم نگیرد بدون توقف به پیش رود، به دام خطر خواهد افتاد.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.