متن اصلی و تفسیر ای جینگ

‌شش خطی 39

مانع

اسامی دیگر شش خطی 39:

راه‌بند، نماد مشکلات، جلوگیری از حرکت، بند آمدن راه، بسته شدن مسیر، دشواری‌هایی در راه، توقف، پیشامد

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 39 - مانع از جدول یی چینگ

شش خطی 39

مانع

چکیده:

شما با مانع و مشکلی در مسیرتان روبرو شده‌اید.
این مانع با لجاجت شما قوی‌تر و قوی‌تر می‌شود.
شما می‌توانید پشت سر هم سرتان را به مانع بکوبید؛ یا فقط کمی درنگ کرده و قدمی به عقب بردارید تا بتوانید از زاویه‌ی دیگری به مسائل نگاه کنید.
ببینید کدام غیر قابل تغییر است، موانع یا نگاه و رویکرد شما؟ اینگونه می‌بینید که دشمن شما یا مانع پیش رو پله‌ای برای رشد شماست.
همچنین پیوستن و همفکری با فردی آگاه در این مسئله کمک بسیاری به شما می‌کند.
در این دوران سعی کنید از درون خواسته و هدف خود را حفظ کنید. این ثبات درونی و رفتار درست متناسب با این مسئله بختی نیکو برای شما رقم می‌زند و در آخر از موانع با سربلندی عبور خواهید کرد و به خواسته‌ی خود می‌رسید.
به یاد داشته باشید انداختن تقصیر بر گردن دیگران و زانوی غم بغل گرفتن کار انسان‌های ضعیف است.
شما اینگونه نیستید؛ از این فرصت برای رشد خود استفاده ‌کنید.

معرفی شش خطی

این شش‌خطی حالتی را به تصویر می‌کشد که پرتگاهی خطرناک از یک سو و کوهی تند و تیز که بالا رفتن از آن ممکن نیست، از سوی دیگر ما را احاطه کرده است. ما با موانع محصور شده‌ایم؛ همزمان، از آنجا که «کوه» ویژگی ساکن بودن را دارد، نشانه‌ای به ما می‌دهد که بفهمیم چگونه می‌توانیم خود را نجات دهیم.
این شش‌خطی معرف راه‌بند‌ها و سختی‌هایی است که در طول زمان آشکار می‌شوند اما می‌توان بر آن‌ها غلبه کرد. به همین دلیل همه‌ی دستورالعمل‌هایی که داده می‌شود راه غلبه بر این موانع را به ما نشان می‌دهد.

سنجش شش‌خطی:

«راه‌بند».
حرکت به سمت جنوب غرب هماهنگ و سودمند است. اما حرکت به سمت شمال شرق هماهنگ و سودمند نیست.
دیدار مرد بزرگ هماهنگ و سودمند است.
در این مسیر درستی و محکمی خوش بختی آفرین است.

جنوب غرب جهت عقب نشینی، و شمال شرق جهت پیشروی است. اینجا جایی است که با موانعی روبرو شده‌اید که مستقیماً غلبه بر آن‌ها ممکن نیست. در چنین شرایطی عاقلانه این است که لحظه‌ای توقف کنید، خطر را ببینید و عقب نشینی کنید.
به هر حال این عقب نیشینی و مقابله نکردن، صرفاً جهت آماده شدن برای غلبه بر این «مانع» یا «راه‌بند» است. شما باید نیروی خود و دوستان‌ هم‌فکر خود را تحت رهبری فردی که شایستگی لازم را دارد یکی کنید: اینگونه می‌توانید بر موانع غلبه کنید.
وقتی مجبور می‌شوید کاری انجام دهید که به ظاهر شما را از هدف‌تان دور می‌کند، باید اراده‌‌ای استوار داشته باشید تا به صورت درونی، روی هدف و خواسته‌ی خود باقی بمانید. وقتی به صورت درونی از هدف خود منحرف نشوید، بالاخره خوش‌بخت خواهید شد و خواسته‌ی خود خواهید رسید. راه‌بند و مانعی که همیشگی نیست، برای رشد درونی شما مفید است. این سود مشکلات و دشمنی دیگران با شماست؛ از آن استفاده کنید.‌

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 39: آب روی کوه:
نگاره‌ی «راه‌بند».
به این ترتیب انسان برتر توجهش را به درون خودش معطوف می‌کند و شخصیتش را شکل می‌دهد.

آب روی کوه:
نگاره‌ی «راه‌بند».
به این ترتیب انسان برتر توجهش را به درون خودش معطوف می‌کند و شخصیتش را شکل می‌دهد.

سختی‌ها و راه‌بندها شما را به خودتان می‌آورد. این در حالی است که انسان حقیر به دنبال این است که تقصیر را گردن دیگران بیاندازد و در افسوس سرنوشتی که برایش رقم خورده را بخورد. اما شما (انسان برتر) به دنبال مشکلات درون خود هستید و به واسطه‌ی درون‌نگری این موانع بیرونی به فرصتی برای شما تبدیل می‌شود تا بتوانید درونی غنی‌تر و رشد یافته‌تر داشته باشید.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

ما اینجا یک شیب تند و کوهی سر سخت می‌بینیم که بر فرازش آب است. هر دو سه خطی نمایانگر خطری جدی هستند -- خطر در بالا و پایین. بنابر این سختی‌های این وضعیت نمایان می‌شود. -- «ژوانگ زو»

وقتی تلاش‌های ما به نتیجه‌ی دلخواهمان نمی‌رسد، باید به درون برگریدم و هر گوشه و کنار خودمان را واکاوی کنیم. -- «منسیوس»

این نشان از خردمندی فرد دارد که با مشاهده‌ی اولین نشانه‌های خطر می‌تواند پیش رفتن را متوقف کند. «کنفسیوس - توضیحات جیمز لگ»


ترجمه و توضیح کامل هر شش خط

خط اول:
تصویر شش‌خطی 39: پیش رفتن باعث می‌شود گرفتار «موانع» و «مشکلات» شوید، در حالی که برگشت تحسین و ستایش به همراه دارد.

پیش رفتن باعث می‌شود گرفتار «موانع» و «مشکلات» شوید، در حالی که برگشت تحسین و ستایش به همراه دارد.

تفسیر خط اول

وقتی با مانعی روبرو می‌شوید، مهم‌ترین نکته تأمل بر چگونه مواجه شدن با آن است. وقتی خطر شما را تهدید می‌کند، نباید کورکورانه پیش روید، چون این کار فقط اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند. کار درست در این وضعیت، عقب نشینی به صورت موقتی است. نه اینکه موضوع را رها کنید، بلکه منتظر بمانید تا در زمان مناسب وارد عمل شوید.

خط دوم:
تصویر شش‌خطی 39: گماشته‌ی پادشاه پشت سر هم با مشکلات و موانع روبرو می‌شود، اما این به خاطر اشتباهات او نیست.

گماشته‌ی پادشاه پشت سر هم با مشکلات و موانع روبرو می‌شود، اما این به خاطر اشتباهات او نیست.

تفسیر خط دوم

در شرایط معمولی بهترین کار هنگام رویارویی با موانع و مشکلات این است که دور مشکل بگردیم و سعی کنیم از راه کم‌ترین مقاومت بر آن غلبه کنیم. اما یک مورد هست که شما باید به سمت دردسر حرکت کنید، حتی اگر سختی‌ها پشت سر هم بر سر ما بریزند: این زمانی است که وظیفه اقتضا می‌کند مستقیماً به سمت دردسر برویم -به زبان دیگر، این زمانی است که شما به میل خود وارد عمل نمی‌شوید، بلکه وظیفه‌‌ی شما باعث می‌شود به سوی خطر بروید و خدمت به هدفی والا را دنبال کنید.
در این مواقع بدون پشیمانی می‌توانید وارد عمل شوید، چون چنین وضعیت دشواری به خاطر خطا و اشتباه شما به وجود نیامده است.

خط سوم:
تصویر شش‌خطی 39: پیش رفتن با «موانع» و «مشکلات» روبرو می‌شود؛ در نتیجه او بر می‌گردد.

پیش رفتن با «موانع» و «مشکلات» روبرو می‌شود؛ در نتیجه او بر می‌گردد.

تفسیر خط سوم

در حالی که خط قبل بیانگر وظیفه‌ای است که باعث می‌شود خطر را دنبال کنید، این خط نشان می‌دهد شما باید همچون پدر یک خانواده یا رئیس مجموعه‌ی خود عمل کنید. اگر بخواهید بی‌پروا به سمت خطر بروید، کار بیهوده‌ای است، چون کسانی که به شما تکیه کرده‌اند به تنهایی نمی‌توانند به زندگی خود ادامه دهند. اما اگر ادامه ندهید و به سمت آن‌ها برگردید، با شادی فراوان از شما استقبال می‌کنند

خط چهارم:
تصویر شش‌خطی 39: پیش رفتن با «موانع» و «مشکلات» روبرو می‌شود، در حالی که برگشتن منجر به اتحاد می‌شود.

پیش رفتن با «موانع» و «مشکلات» روبرو می‌شود، در حالی که برگشتن منجر به اتحاد می‌شود.

تفسیر خط چهارم

این وضعیتی است که دست تنها نمی‌توانید از پس آن بر بیایید. در این مورد مسیر مستقیم کوتاه‌ترین مسیر نیست. اگر بدون رسیدن به آمادگی لازم و تنها با تکیه بر توان خود بخواهید پیش بروید، نمی‌توانید حمایتی که به آن نیاز دارید پیدا کنید و خیلی دیر می‌فهمید که در محاسبات خود اشتباه کرده‌اید و چیزهایی که به آن‌ها امید بسته بودید کافی و مناسب نبوده‌اند.
در این شرایط بهتر این است که فعلاً عقب بمانید و همراهانی قابل اعتماد دور خود جمع کنید که برای غلبه بر این «موانع» بتوانید روی کمک آن‌ها حساب کنید.

خط پنجم:
تصویر شش‌خطی 39: در میان بزرگترین «موانع» و «مشکلات»، دوستان سر می‌رسند.

در میان بزرگترین «موانع» و «مشکلات»، دوستان سر می‌رسند.

تفسیر خط پنجم

در این وضعیت شما برای کمکی اضطراری فراخوانده شده‌اید. مهم نیست چقدر در خطر هستید، نباید به دنبال فرار از این خطر و مانع باشید. اما چون واقعاً برای انجام وظیفه‌ای فراخوانده شده‌اید، نیروی درونی شما چنان قدرتمند است که کمک‌های لازم را به سمت خود جذب می‌کنید و می‌توانید به خوبی آن‌ها را سازماندهی کنید تا به واسطه‌ی جهت‌دهی درست و همکاری خوب همه‌ی اعضا، «بر این مانع و مشکل غلبه کنید».

خط ششم:
تصویر شش‌خطی 39: پیش رفتن با «موانع» و «مشکلات» روبرو می‌شود، این در حالی است که برگشتن خوش‌بختی فراوانی رقم خواهد زد.
در این شرایط دیدار با مرد بزرگ هماهنگ و سودمند است.

پیش رفتن با «موانع» و «مشکلات» روبرو می‌شود، این در حالی است که برگشتن خوش بختی فراوانی رقم خواهد زد.
در این شرایط دیدار با مرد بزرگ هماهنگ و سودمند است.

تفسیر خط ششم

این خط اشاره به فردی دارد که هیچ تعلق خاطری به دنیا ندارد، آن را و تمام جنجال‌های آن را رها کرده است. زمانی که مشکلات فرا می‌رسند، ساده‌ترین کار برای او پشت کردن به دنیا محو شدن در افق باشد. اما این مسیر به روی او بسته است. او نباید به دنبال نجات خود باشد و دنیا و سختی‌های آن را به حال خود رها کند. وظیفه او را فرا می‌خواند تا بار دیگر به درون آشوب آن قدم بگذارد. دقیقاً به خاطر تجربه‌های او و آزادی درونی او، او می‌تواند چیزی کامل و بزرگ خلق کند که خوش بختی برای همه در پی خواهد داشت. و دیدار مرد بزرگ که اتحاد با او می‌تواند منجر به نجات همه شود کار پسندیده‌ای است.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.