متن اصلی و تفسیر ای جینگ

‌شش خطی 14

دارایی بسیار

اسامی دیگر شش خطی 14:

دارایی در مقدار زیاد، نماد دارایی بسیار، نمایش فروتنانه‌ی توانمندی و دارایی، حاکمیت، داشته‌های بزرگ، مالکیت بزرگ، دارای بزرگ، ثروت فراوان، فراوانی، داشتن آنچه بزرگ است، اقتدار، کامیابی

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 14 - دارایی بسیار از جدول یی چینگ

شش خطی 14

دارایی بسیار

چکیده:

شما به ابزاری برای تحقق اراده‌ی آسمانی و متعادل کردن دنیای اطراف‌تان تبدیل شده‌اید.
این دلاوری‌های سلحشورانه یا توانمندی‌های خارق‌العاده‌ نیست که شما را مناسب این کار کرده است.
وقتی در جایگاه رفیع متواضع و مهربان باشید و تلاشی در جهت خواسته‌های شخصی نکنید، همه چیز به سمت شما سرازیر می‌شود و مسیر رسیدن بهترین‌ها به دیگران می‌شوید.
از داشته‌های خود برای قدرت دادن به خوبی‌ها و ضعیف کردن بدی‌ها استفاده کنید.

معرفی شش خطی

آتش در آسمانِ بالایی از دور می‌درخشد و همه چیز زیر آن از نور بهره‌مند می‌شود.
خط ضعیف پنجم در جایگاه محترمی نشسته و همه‌ی خطوط قوی هماهنگ با او هستند.
وقتی در جایگاه بالای خود متواضع و مهربان باشید، همه چیز به سمت شما سرازیر می‌شود.

سنجش شش‌خطی:

«دارایی‌ بسیار».
موفقیتی فوق‌ العاده.

دو سه‌خطی نمایانگر به هم پیوستن قدرتمندی و روشنایی هستند. دارایی بسیار به حکم سرنوشت بوده و با زمانه هماهنگ است.
چطور ممکن است خط ضعیف قدرت داشته باشد و خطوط قوی را کنار هم نگه داشته و صاحبْ اختیار آن‌ها شود؟ این به واسطه‌ی تواضع شما است که از خودخواهی به دور است.
زمان قدرت درونی و روشنایی و فرهنگ بیرونی دوران پسندیده‌ای است. زمانی است که قدرت با نرمی مهربانانه‌ای آشکار می‌شود و این، موفقیت فوق‌العاده و دارایی بسیار به ارمغان می‌آورد.

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 14: آتش در آسمانِ بالا:
نگاره‌ی «دارایی‌ بسیار».
در نتیجه انسان برتر بدی را فرو نشانده و خوبی را توسعه می‌دهد.
و اینچنین از اراده‌ی خیر‌خواهانه‌ی آسمانی پیروی می‌کند.

آتش در آسمانِ بالا:
نگاره‌ی «دارایی‌ بسیار».
در نتیجه انسان برتر بدی را فرو نشانده و خوبی را توسعه می‌دهد.
و اینچنین از اراده‌ی خیر‌خواهانه‌ی آسمانی پیروی می‌کند.

خورشید در آسمان بالا که بر همه چیز می‌تابد، تصویر دارایی بسیار است.
اما این نوع دارایی باید به درستی مدیریت شود. خورشید، هم خوبی و هم بدی را زیر نور خود می‌گیرید. شما باید بدی‌ را پایین برده و خوبی را بالا بیاورید. تنها در اینصورت اراده‌ی خیرخواهانه‌ی الهی، که خوبی همه را می‌خواهد نه بدی آن‌ها را محقق کرده‌اید.

*ممکن است شش‌خطی همبستگی (8) به خاطر ساختارش، پسندیده‌تر از شش‌خطی دارایی بسیار به نظر برسد؛ چون در شش‌خطی همبستگی (8)، پنج خط ضعیف گرد خط قوی جمع شده‌اند. اما «موفقیت فوق‌العاده» که به شش‌خطی دارایی بسیار اضافه شده، بسیار پسندیده تر است.
در این شش‌خطی پنج فرد مستقل و قدرتمند به یاری خط ضعیف آمده‌اند که حاکمی ساده، متواضع و مهربان است. این باعث شده موفقیت فوق‌العاده‌‌ای به دست بیاید.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

(این شش خطی) غالباً به معنی چیزها و دستاوردهای غیر مادی است. نعمت‌های خود را بشمارید که آن‌ها را بسیار میابید.
«د.ف هوک»

انسان برتر افتخار را در دارایی ارزش‌های اخلاقی والا، و ثروت را در صلح و آرامش درونی خود می‌بیند.
«ژو دانی - ستاره شناس و فیلسوف چینی - قرن ۱۱ میلادی»


ترجمه و توضیح کامل هر شش خط

خط اول:
تصویر شش‌خطی 14: بدون نزدیک شدن به هرچیز آسیب‌ زننده؛
در این کار خطایی نیست.
اگر فرد نسبت به دشواری آگاه بماند، بدون خطا باقی می‌ماند.

بدون نزدیک شدن به هرچیز آسیب‌ زننده؛
در این کار خطایی نیست.
اگر فرد نسبت به دشواری آگاه بماند، بدون خطا باقی می‌ماند.

تفسیر خط اول

ابتدای دارایی بسیار است (خط پایین، خط اول و آغاز شش‌خطی است) و هنوز با چالشی روبرو نشده‌اید و به همین دلیل، فرصتی برای خطا کردن پیش نیامده است. اما دشواری‌های بسیاری است که باید به آن‌ها غلبه کنید.
تنها با هوشیار ماندن نسبت به این سختی‌ها است که می‌توانید از تکبر و کارهای بیهوده دور مانده و به این ترتیب، از هر خطا و اشتباهی دور بمانید.

خط دوم:
تصویر شش‌خطی 14: گاری بزرگی برای بارگیری.
فرد می‌تواند چیزی را به عهده بگیرد.
خطایی نیست.

گاری بزرگی برای بارگیری.
فرد می‌تواند چیزی را به عهده بگیرد.
خطایی نیست.

تفسیر خط دوم

تنها عامل دارایی بسیار، در اختیار داشتن چیزهای زیاد نیست؛ بلکه اولویت با قابل استفاده بودن و سودمندی دارایی‌ها است؛ چون با داشتن این قابلیت‌ها است که می‌توانید کاری را به عهده بگیرید و از خجالت زدگی و خطا کاری دور بمانید.
گاری بزرگی که آماده‌ی حمل بار زیاد و پیمودن مسافت طولانی است، اشاره به یاری گران در دسترس شما دارد که به خوبی می‌توانند از پس وظایف‌شان بر آیند. شما می‌توانید مسئولیت‌های بزرگی به آن‌ها بسپارید و این در به عهده گرفتن کارهای بزرگ بسیار مهم است.

خط سوم:
تصویر شش‌خطی 14: شاهزاده پیشکش‌هایش را به «پسر آسمان» تقدیم می‌کند.
انسانی فرومایه نمی‌تواند چنین کند.

شاهزاده پیشکش‌هایش را به «پسر آسمان» تقدیم می‌کند.
انسانی فرومایه نمی‌تواند چنین کند.

تفسیر خط سوم

انسانی سخاوتمند و رها از وابستگی‌های ذهنی باشید.
چنین فردی نباید دارایی‌هایش را به عنوان داشته‌های شخصی در نظر بگیرد، بلکه باید آن‌ها را در اختیار فرمانروا (با توجه به موقعیت شما می‌تواند خدا، رئیس، پدر و ... باشد) یا عموم مردم قرار دهد. اینگونه رویکرد درستی نسبت به جایگاه و داشته‌های خود پیدا کرده‌اید و می‌دانید دارایی‌های شخصی هرگز پایدار نمی‌مانند.
مردی حقیر (متکبر) هرگز نمی‌تواند چنین کند. او با مال و مقام آسیب می‌بیند، چون به جای بخشش، آن‌ها را برای خود نگه می‌دارد.

خط چهارم:
تصویر شش‌خطی 14: او میان خود و همسایه‌اش فرق می‌گذارد.
خطایی نیست.

او میان خود و همسایه‌اش فرق می‌گذارد.
خطایی نیست.

تفسیر خط چهارم

شما در همسایگی مقام‌ داران و قدرتمندان هستید. این جای خطرناکی است.
نباید به راست و چپ خود نگاه کنید و تمام تلاش‌ خود را بکنید تا از حسادت و رقابت بپرهیزید.
اینگونه از خطا دور می‌مانید.

ترجمه‌ی قابل قبول دیگر این خط:
او به دارایی بسیارش تکیه نمی‌کند.
خطایی نیست.

شما به این خاطر که دارایی‌های خود را به حساب نمی‌آورید از خطا دور می‌مانید.

خط پنجم:
تصویر شش‌خطی 14: کسی که حقیقت درونی‌اش را در عین وقار، در دسترس همه قرار می‌دهد خوش‌اقبال است.

کسی که حقیقت درونی‌اش را در عین وقار، در دسترس همه قرار می‌دهد خوش‌اقبال است.

تفسیر خط پنجم

وضعیت بسیار پسندیده است.
به خاطر پاکدلی و بی‌ریایی شما است که دیگران، داوطلبانه و نه از روی اجبار، خود را تسلیم شما می‌کنند و با پاکدلی و راستی با شما ارتباط برقرار می‌کنند. با این حال خیرخواهی تنها، در زمان دارایی بسیار کافی نیست؛ چون وقاحت و گستاخی می‌تواند گسترش یابد.
وقار لازم است تا گستاخی‌ پا را از حد خود فراتر نگذارد و اینچنین، خوش‌اقبالی تضمین شده است.

خط ششم:
تصویر شش‌خطی 14: او توسط آسمان متبرک شده است.
خوش‌اقبالی.
چیزی نیست که هماهنگ و سودمند نباشد.

او توسط آسمان متبرک شده است.
خوش‌اقبالی.
چیزی نیست که هماهنگ و سودمند نباشد.

تفسیر خط ششم

در کمال دارایی و بر بالای قدرت (خط ششم، خط پایانی شش‌خطی است)، متواضع باقی می‌مانید و به استاد معنوی خود که خارج از جهان مادی ساکن است، نهایت احترام را می‌گذارید. به این دلیل، خیر و برکت از آسمان بر شما نازل می‌شود و همه چیز عالی پیش می‌رود.
کنفسیوس در مورد این خط چنین می‌گوید:
«متبرک کردن یعنی یاری رساندن. آسمان یار انسان فداکار است؛ مردان به کسی که صادق است یاری می‌رسانند. آسمان او که در راه حقیقت گام بر می‌دارد و خود را وقف تفکر کرده، و علاوه بر این‌ها، به انسان‌های شایسته احترام می‌گذارد را فرخنده می‌دارد. بخت نیکو با او یار است و چیزی نیست که سودمند نباشد.»

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.