متن اصلی و تفسیر کتاب ای جینگ

‌شش خطی 14: دارایی بزرگ (Da You)

اسامی دیگر شش خطی 14:

نماد دارایی بسیار، نمایش فروتنانه‌ی توانمندی و دارایی، حاکمیت، داشته‌های بزرگ، مالکیت بزرگ، دارای بزرگ، ثروت فراوان، فراوانی، داشتن آنچه بزرگ است، اقتدار، کامیابی

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 14 - دارایی بزرگ (Da You) از جدول یی چینگ

شش خطی 14

دارایی بزرگ (Da You)

چکیده:

Da به معنی بزرگ و عظیم است. You به معنی دارایی است. همچنین در چین باستان به معنی برداشت کردن بوده است.
فرد به واسطه‌ی پرورش ذهن و تزکیه‌ی نفس که یین میانی آتش بیانگر آن است، می‌تواند روشنایی دریافت کند و به همه جا بتابد. این ذهن پاک، در کنار آسمان درونی( سه خطی پایینی) نشان می‌دهد اینجا فرد یک دارای حقیقی است، در نتیجه می‌تواند سخاوتمند، کریم و بزرگوار باشد و تابیدن و فروزان‌تر شدن را تجربه کند.
در ۱۳ روشنایی و درخشندگی در درون حفظ می‌شود، با انجام کارهای سخت و بزرگ پرورش می‌یابد و فرد به شناخت گوهر ذات که وجه مشترک همه است دست می‌یابد و به این ترتیب از درون غنی می‌شود. پس از آن تحول درونی و بیرونی به طور وسیعی رخ می‌دهد و همه‌ی سطوح هوشیاری، عملکرد و فضایی بیرونی را روشن می‌کند.
علاوه بر این، آتش در بالا پادشاهی نرم‌خو، فروتن با ذهنی باز را نشان می‌دهد که رابطه‌ی خوب و درستی با خردمندان برقرار می‌کند. بی‌عدالتی و ناکارآمدی در ۱۲ به واسطه‌ی اقدامات اجتماعی مناسب در ۱۳ برچیده شده و پادشاهی خردمند و درخشان بر تخت پادشاهی نشسته است و روشنایی را به همه جا می‌تاباند. این نوعی دیگر از ۶، ۷ و ۸ است که از ناهماهنگی و اختلاف، به پادشاهی می‌رسیم.
ویژگی‌ها: ذهن پرورش یافته و پاک که فضایل اخلاقی بسیاری دارد می‌تواند رابطه‌ای ارزشمند، گرم و صمیمی برقرار می‌کند. اراده‌ای قدرتمند، محکم و بدون سردرگمی که آگاهی، دانش و داشته‌های خود را حتی پیش از درخواست دیگران، عاشقانه می‌بخشد و نیازی به سپاسگزاری آن‌ها هم ندارد مانند خورشیدی است که در فراز آسمان به همه می‌تابد.

معرفی شش خطی

آتش در آسمانِ بالایی از دور می‌درخشد و همه چیز زیر آن از نور بهره‌مند می‌شود. خط ضعیف پنجم در جایگاه محترمی نشسته و همه‌ی خطوط قوی هماهنگ با او هستند. وقتی در جایگاه بالای خود متواضع و مهربان باشید، همه چیز به سمت شما سرازیر می‌شود.

سنجش شش‌خطی:

«دارایی‌ بسیار». موفقیتی فوق‌ العاده.

دو سه‌خطی نمایانگر به هم پیوستن قدرتمندی و روشنایی هستند. دارایی بسیار به حکم سرنوشت بوده و با زمانه هماهنگ است. چطور ممکن است خط ضعیف قدرت داشته باشد و خطوط قوی را کنار هم نگه داشته و صاحبْ اختیار آن‌ها شود؟ این به واسطه‌ی تواضع شما است که از خودخواهی به دور است. زمان قدرت درونی و روشنایی و فرهنگ بیرونی دوران پسندیده‌ای است. زمانی است که قدرت با نرمی مهربانانه‌ای آشکار می‌شود و این، موفقیت فوق‌العاده و دارایی بسیار به ارمغان می‌آورد.

تصویر شش‌خطی:

آتش در آسمانِ بالا: نگاره‌ی «دارایی‌ بسیار». در نتیجه انسان برتر بدی را فرو نشانده و خوبی را توسعه می‌دهد. و اینچنین از اراده‌ی خیر‌خواهانه‌ی آسمانی پیروی می‌کند.

خورشید در آسمان بالا که بر همه چیز می‌تابد، تصویر دارایی بسیار است. اما این نوع دارایی باید به درستی مدیریت شود. خورشید، هم خوبی و هم بدی را زیر نور خود می‌گیرید. شما باید بدی‌ را پایین برده و خوبی را بالا بیاورید. تنها در اینصورت اراده‌ی خیرخواهانه‌ی الهی، که خوبی همه را می‌خواهد نه بدی آن‌ها را محقق کرده‌اید. *ممکن است شش‌خطی همبستگی (8) به خاطر ساختارش، پسندیده‌تر از شش‌خطی دارایی بسیار به نظر برسد؛ چون در شش‌خطی همبستگی (8)، پنج خط ضعیف گرد خط قوی جمع شده‌اند. اما «موفقیت فوق‌العاده» که به شش‌خطی دارایی بسیار اضافه شده، بسیار پسندیده تر است. در این شش‌خطی پنج فرد مستقل و قدرتمند به یاری خط ضعیف آمده‌اند که حاکمی ساده، متواضع و مهربان است. این باعث شده موفقیت فوق‌العاده‌‌ای به دست بیاید.

گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

امام‌علی(ع):
زشت‌ترین کنش کریم، عطا و بخشش نکردنش است.(أقبح أفعال الکریم‏ منع عطاه)
کریم سپاسگزار اندک است و فرومایه ناسپاس فراوان.(الْکَرِیمُ‏ یَشْکُرُ الْقَلِیلَ وَ اللَّئِیمُ یُکَفِّرُ الْجَزِیل)
اگر کسی قبل از درخواست عطا کند، کریمی است که دیگران او را دوست خواهند داشت.(مَنْ‏ بَذَلَ‏ النَّوَالَ‏ قَبْلَ السُّؤَالِ فَهُوَ الْکَرِیمُ الْمَحْبُوب)
هر کس هدفش کرامت نفس باشد، به دنبال معصیت نمی‌رود.(مَنْ‏ کَرُمَتْ‏ عَلَیْهِ‏ نَفْسُهُ لَمْ یُهِنْهَا بِالْمَعْصِیَة)(...از این رو بدی‌ها را تضعیف می‌کنید و خوبی‌ها را گسترش می‌دهید-تصویر شش‌خطی)
کریم کسی است که آبرویش را با ثروتش حفظ کند، و فرومایه(لئیم، دنی) کسی است که مالش را با آبرویش نگهدارد. (الکریم من صان عرضه بماله و اللئیم من صان ماله بعرضه)

---

لائودزو: من سه گنج دارم که بسیار عزیز و گرانبها می‌دانم: ... دوم رضایت است......تنها کسانی که راضی هستند می‌توانند کریم باشند.

---

(این شش خطی) غالباً به معنی چیزها و دستاوردهای غیر مادی است. نعمت‌های خود را بشمارید که آن‌ها را بسیار میابید.ــ د.ف هوک

انسان برتر افتخار را در دارایی ارزش‌های اخلاقی والا، و ثروت را در صلح و آرامش درونی خود می‌بیند.ــ ژو دانی - ستاره شناس و فیلسوف چینی - قرن ۱۱ میلادی


تجربه‌ها، نظرات یا سوالات شش خطی 14

ثبت پرسش یا تجربه
با ورود یا ایجاد حساب کاربری می‌توانید نظرات خود را ویرایش یا حذف کنید و آسان‌تر به پاسخ‌های سایر کاربران دسترسی داشته باشید.
4 0
تجربه جالبی بود از شرح وضعیت کنونی و کلی که پرسیدم.
دقیقا در موضع تواضع و خاک شدن هستم ولی گاهی ...
بیشتر
پس الان به خوبی میتونید درک کنید که قدرت در پذیرشه یعنی چی.
با این گزاره که گفتین هیچگون...
بیشتر
دقیقا موافقم

خط اول:

ویلهلم: بدون نزدیک شدن به هرچیز آسیب‌ زننده؛ در این کار خطایی نیست. اگر فرد نسبت به دشواری آگاه بماند، بدون خطا باقی می‌ماند.
اویی: تا زمانی که آسیب‌های ناشی از هم‌نشینی به او نرسد، این قابل سرزنش نیست. اگر فرد در این مورد تلاش جدی کند، هیچ سرزنشی نخواهد بود.
هوآنگ: بدون غرور آسیبی نیست، ....

تفسیر خط اول

ابتدای دارایی بسیار است (خط پایین، خط اول و آغاز شش‌خطی است) و هنوز با چالشی روبرو نشده‌اید و به همین دلیل، فرصتی برای خطا کردن پیش نیامده است. اما دشواری‌های بسیاری است که باید به آن‌ها غلبه کنید. تنها با هوشیار ماندن نسبت به این سختی‌ها است که می‌توانید از تکبر و کارهای بیهوده دور مانده و به این ترتیب، از هر خطا و اشتباهی دور بمانید.

خط دوم:

ویلهلم: گاری بزرگی برای بارگیری. فرد می‌تواند چیزی را به عهده بگیرد. خطایی نیست.
اویی: استفاده از یک وسیله‌ی بزرگ برای حمل و نقل، جایی برای رفتن وجود دارد. هیچ خطایی نیست.

تفسیر خط دوم

تنها عامل دارایی بسیار، در اختیار داشتن چیزهای زیاد نیست؛ بلکه اولویت با قابل استفاده بودن و سودمندی دارایی‌ها است؛ چون با داشتن این قابلیت‌ها است که می‌توانید کاری را به عهده بگیرید و از خجالت زدگی و خطا کاری دور بمانید. گاری بزرگی که آماده‌ی حمل بار زیاد و پیمودن مسافت طولانی است، اشاره به یاری گران در دسترس شما دارد که به خوبی می‌توانند از پس وظایف‌شان بر آیند. شما می‌توانید مسئولیت‌های بزرگی به آن‌ها بسپارید و این در به عهده گرفتن کارهای بزرگ بسیار مهم است.

خط سوم:

ویلهلم: شاهزاده پیشکش‌هایش را به پسر آسمان تقدیم می‌کند. انسانی فرومایه نمی‌تواند چنین کند.
اویی: عمل بدون سو گیری(منصفانه) به فرمانروا می‌رسد. افراد کوچک قادر به این نیستند.

تفسیر خط سوم

انسانی سخاوتمند و رها از وابستگی‌های ذهنی باشید. چنین فردی نباید دارایی‌هایش را به عنوان داشته‌های شخصی در نظر بگیرد، بلکه باید آن‌ها را در اختیار فرمانروا (با توجه به موقعیت شما می‌تواند خدا، رئیس، پدر و ... باشد) یا عموم مردم قرار دهد. اینگونه رویکرد درستی نسبت به جایگاه و داشته‌های خود پیدا کرده‌اید و می‌دانید دارایی‌های شخصی هرگز پایدار نمی‌مانند. مردی حقیر (متکبر) هرگز نمی‌تواند چنین کند. او با مال و مقام آسیب می‌بیند، چون به جای بخشش، آن‌ها را برای خود نگه می‌دارد.

خط چهارم:

ویلهلم: او میان خود و همسایه‌اش فرق می‌گذارد. خطایی نیست.
اویی: نفی خودبزرگ‌بینی، بدون هیچ سرزنشی.

تفسیر خط چهارم

شما در همسایگی مقام‌ داران و قدرتمندان هستید. این جای خطرناکی است. نباید به راست و چپ خود نگاه کنید و تمام تلاش‌ خود را بکنید تا از حسادت و رقابت بپرهیزید. اینگونه از خطا دور می‌مانید. ترجمه‌ی قابل قبول دیگر این خط: او به دارایی بسیارش تکیه نمی‌کند. خطایی نیست. شما به این خاطر که دارایی‌های خود را به حساب نمی‌آورید از خطا دور می‌مانید.

خط پنجم:

ویلهلم: کسی که حقیقت درونی‌اش را در دسترس همه قرار می‌دهد و در عین حال با وقار است، خوش‌اقبال است.
اویی: این اعتمادْ متقابل است. خوش‌شانسی در فوق‌العاده بودن است.

تفسیر خط پنجم

وضعیت بسیار پسندیده است. به خاطر پاکدلی و بی‌ریایی شما است که دیگران، داوطلبانه و نه از روی اجبار، خود را تسلیم شما می‌کنند و با پاکدلی و راستی با شما ارتباط برقرار می‌کنند. با این حال خیرخواهی تنها، در زمان دارایی بسیار کافی نیست؛ چون وقاحت و گستاخی می‌تواند گسترش یابد. وقار لازم است تا گستاخی‌ پا را از حد خود فراتر نگذارد و اینچنین، خوش‌اقبالی تضمین شده است.

خط ششم:

ویلهلم: او توسط آسمان متبرک شده است. خوش‌اقبالی. چیزی نیست که هماهنگ و سودمند نباشد.
اویی: خوش‌اقبالی که نعمتی از آسمان است، برای همه سودمند است.

تفسیر خط ششم

در کمال دارایی و بر بالای قدرت (خط ششم، خط پایانی شش‌خطی است)، متواضع باقی می‌مانید و به استاد معنوی خود که خارج از جهان مادی ساکن است، نهایت احترام را می‌گذارید. به این دلیل، خیر و برکت از آسمان بر شما نازل می‌شود و همه چیز عالی پیش می‌رود. کنفسیوس در مورد این خط چنین می‌گوید: «متبرک کردن یعنی یاری رساندن. آسمان یار انسان فداکار است؛ مردان به کسی که صادق است یاری می‌رسانند. آسمان او که در راه حقیقت گام بر می‌دارد و خود را وقف تفکر کرده، و علاوه بر این‌ها، به انسان‌های شایسته احترام می‌گذارد را فرخنده می‌دارد. بخت نیکو با او یار است و چیزی نیست که سودمند نباشد.»