متن اصلی و تفسیر ای جینگ

‌شش خطی 35

به نقطه‌ی اوج رسیدن

اسامی دیگر شش خطی 35:

پیش رفتن، ترفیع گرفتن، پاداش گرفتن، شهرت یافتن، نماد پیشرفتی سریع و آسان، طلوعی تازه، ایده گرفتن، پیشران

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 35 - به نقطه‌ی اوج رسیدن از جدول یی چینگ

شش خطی 35

به نقطه‌ی اوج رسیدن

چکیده:

همچون خورشید ظهرگاهی و نور افشانی آن، درخشش، گرامی داشته شدن و گسترشی همه جانبه و سریع را تجربه می‌کنید.
البته شما هم به اندازه‌ی کافی روشن و آگاه هستید که از موقعیت خود سوء استفاده نکنید و نفع همگانی را در نظر داشته باشید.
می‌توان گفت اکنون زمان پاداش‌ کارهای خوبتان است.
کسانی که کمک‌شان کرده‌اید می‌خواهند قدرشناسی‌ خود را نشان دهند. سخاوتمندانه و فروتنانه همه‌ی هدایا را بپذیرید. بزرگ منشانه این است که آن‌ها حس کنند کارهای خوب شما را جبران کرده‌اند، حتی اگر نیازی به هدایای آن‌ها ندارید.
از فرصت به دست آمده برای به کار گرفتن توانایی‌های خود استفاده کنید تا با شایستگی‌های خود به همه بتابید و همه جا را روشن کنید.

معرفی شش خطی

این شش‌خطی نشان دهنده‌ی تصویر خورشید در حال بالا آمدن بر فراز کره‌ی زمین است. به همین خاطر سمبل پیشرفتی سریع و آسان است که گسترش روز افزون و روشنایی به همراه دارد.

سنجش شش‌خطی:

«پیش رفتن». اسب‌های بسیاری در گرامیداشت شاهزاده به او پیشکش می‌شود.
تنها در یک روز سه بار اجازه‌ی دیدار (پادشاه) به او داده می‌شود.

به عنوان مثالی برای پیشرفت، زمانی به تصویر کشیده شده است که یک خان زمین‌دار، سایر خان‌ها را به دور پادشاه جمع کرده و پیمان وفاداری و صلح می‌بندد؛ پادشاه سخاوتمندانه به او پاداش می‌دهد و او را به داشتن ارتباطی نزدیک‌تر دعوت می‌کند.
ایده‌‌ای دوگانه اینجا مطرح شده است. اصل «پیش رفتن» از کسی نشأت گرفته که به واسطه‌ی جایگاهش، دیگران او را هم‌پایه‌ی خود دانسته و به همین دلیل، مشتاق پیروی از او هستند.
شما در این وضعیت به اندازه‌ی کافی آگاه هستید که از نفوذتان سوء استفاده نکنید، بلکه از آن به نفع فرمانروا استفاده کنید. فرمانروا در عوض به دور از هرگونه حسادت، شما را غرق پاداش کرده و پیوسته به دربار دعوت می‌کند.
یک فرمانروای دانا و فرزانه و یک خدمتگزار خوب و فرمانبر، وضعیتی را ایجاد می‌کند که پیشرفتی عظیم به بار می‌آورد.

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 35: خورشید بر فراز زمین بالا می‌آید:
نگاره‌ی «پیش رفتن».
به این ترتیب خود انسان برتر شایستگی‌هایش را درخشان می‌کند.

خورشید بر فراز زمین بالا می‌آید:
نگاره‌ی «پیش رفتن».
به این ترتیب خود انسان برتر شایستگی‌هایش را درخشان می‌کند.

نور خورشیدی که بر فراز زمین بالا می‌آید اتفاقی کاملاً طبیعی است. هرچه خورشید بالاتر بیاید، بیشتر از مه‌آلودگی و تاریکی بیرون می‌آید و با پرتوهای ناب و خالصش زمین را نورانی می‌کند. طبیعت حقیقی انسان‌ها هم به همین شکل ذاتاً خوب است، اما به واسطه‌ی تماس با چیزهای زمینی مه‌آلود و تیره می‌شود. به همین دلیل پیش از به دست آوردن شفافیت و درخشندگی طبیعی‌اش، نیاز به پاکسازی دارد.

*اساساً پاکسازی یعنی فاصله گرفتن و جدا شدن از آنچه هم‌جنس ما نیست. نه حذف کردن فکری یا تغییر و تبدیل آن، که مسیری طی ناشدنیست و ما را بیشتر در آن افکار و احساسات فرو می‌برد.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

سنجش نشان می‌دهد شایستگی‌های والا سخاوتمندانه پاداش داده شده است. -- «بلوفلد»

این شش خطی تأکید می‌کند که افزایش دادن این فراوانی و فزونی با کمک به شکوفا شدن چیزها روش درست در این وضعیت است. -- «ریتسما/کراچر»


ترجمه و توضیح کامل هر شش خط

خط اول:
تصویر شش‌خطی 35: او در حال «پیش رفتن» است، اما به عقب بر می‌گردد.
درست و محکم بودن خوش‌بختی آفرین است.
اگر اعتماد به نفس هم نداشت باید آرام بماند؛ اینگونه خطایی رخ نمی‌دهد.

او در حال «پیش رفتن» است، اما به عقب بر می‌گردد.
درست و محکم بودن خوش بختی آفرین است.
اگر اعتماد به نفس هم نداشت باید آرام بماند؛ اینگونه خطایی رخ نمی‌دهد.

تفسیر خط اول

وقتی همه‌ چیز برای «پیش رفتن» فشار می‌آورند، شما در این مسیر رو به جلو، همچنان نگران پذیرفته نشدن یا مواجهه با برخوردی بازدارنده هستید.
اینگونه چیزها به سادگی در مسیر درست جریان پیدا می‌کنند و در پایان خوش بختی به دست می‌آید.
ممکن است شما اعتماد به نفس خوبی نداشته باشید. در این موقعیت نباید تلاش کنید بدون توجه به وضعیت با اعتماد به نفس باقی بمانید، بلکه باید سعی کنید آرام و خوشحال باشید و از عصبانی شدن بپرهیزید. اینگونه از خطا کردن مصون می‌مانید.

خط دوم:
تصویر شش‌خطی 35: او در حال «پیش رفتن» است، با اینحال غمگین است.
درست و محکم بودن برای او خوش‌بختی به بار می‌آورد و اینگونه، سعادت بزرگی از طرف جد مادری‌اش به او می‌رسد.

او در حال «پیش رفتن» است، با اینحال غمگین است.
درست و محکم بودن برای او خوش بختی به بار می‌آورد و اینگونه، سعادت بزرگی از طرف جد مادری‌اش به او می‌رسد.

تفسیر خط دوم

پیش رفتن متوقف شده است؛ شما از تماس با دوستی که جایگاه خوبی داشته محروم شده‌اید. وقتی این اتفاق میفتد، حتی اگر غمگین هستید، باید در مسیرتان استوار و درست باقی بمانید؛ اینگونه، دوست خوب شما پذیرای شما می‌شود و خوش بختی از طرف او چون مهر مادر به سمت شما سرازیر می‌‌شود.
این نعمت‌ها و خوشی‌ها -که کاملاً شایسته‌ی آن هستید- به این خاطر به سمت شما سرازیر شده که رابطه‌ی میان شما به واسطه‌ی انگیزه‌های حزبی یا شخصی شکل نگرفته، بلکه بر اساس اصولی درست و محکم بنا شده است.

خط سوم:
تصویر شش‌خطی 35: همه چیز هماهنگ پیش می‌رود و افسوس‌ها ناپدید می‌شوند.

همه چیز هماهنگ پیش می‌رود و افسوس‌ها ناپدید می‌شوند.

تفسیر خط سوم

شما با مجاهدت به پیش می‌روید و با کسانی در ارتباط هستید که حامی و پشتیبان شما هستند. این باعث می‌شود تمام افسوس‌ها از درون شما پاک شود؛ افسوس‌هایی که بر اساس این حقیقت به وجود آمده بودند که شما برای پیروزی بر چالش‌های گوناگون زندگی، به اندازه‌ی کافی بی‌نیاز از دیگران نبوده‌اید.

خط چهارم:
تصویر شش‌خطی 35: مانند همستر(یا دهان‌کیسه، گروهی از جوندگان) پیش می‌رود.
ادامه دادن به این شیوه خطرناک است.

مانند همستر(یا دهان‌کیسه، گروهی از جوندگان) پیش می‌رود.
ادامه دادن به این شیوه خطرناک است.

تفسیر خط چهارم

برای فرد قدرتمندی در جایگاهی اشتباه، آسان است که دارایی‌های زیادی برای خود جمع کند. اما این فرد اصلاً علاقه‌ای به شفاف شدن مسائل ندارد.
از آنجایی که در زمان «پیش رفتن» همه‌ی چیزهای مشکوک قطعاً روشن می‌شوند -«خورشید بر فراز زمین بالا می‌آید: نگاره‌ی پیش‌رفتن- به همین دلیل به این شیوه ادامه دادن برای شما بسیار خطرناک است.

خط پنجم:
تصویر شش‌خطی 35: افسوس ناپدید می‌شود، سود و زیان را به دل نگیرید.
در این راه به عهده گرفتن کارها خوش‌بختی آفرین است و همه‌چیز در خدمت هماهنگی و سود رساندن است.

افسوس ناپدید می‌شود، سود و زیان را به دل نگیرید.
در این راه به عهده گرفتن کارها خوش بختی آفرین است و همه‌چیز در خدمت هماهنگی و سود رساندن است.

تفسیر خط پنجم

در حین «پیش رفتن» شما خود را در موقعیت خوب و تأثیرگذاری می‌بینید ولی آرام و خویشتن‌دار باقی می‌مانید. در این وضعیت ممکن است افسوس این را بخورید که چرا انرژی کافی ندارید تا هر چه بیشتر از شرایط به وجود آمده بهره ببرید و تا آنجا که می‌توانید پیشروی کنید.
به هر حال، این پشیمانی گذراست. شما به هیچ وجه نباید سود یا ضرر را به دل بگیرید؛ اینها چیزهای بی‌اهمیتی هستند. نکته‌ی بسیار مهم‌تر این است که شما در جهت ایجاد تأثیرات مفید و ثمربخش سعی خود را بکنید.
اینگونه خوش بختی به سوی شما سرازیر شده و همه‌ی اتفاقات در جهت سود رساندن به شما عمل می‌کنند.

خط ششم:
تصویر شش‌خطی 35: با شاخ پیش رفتن تنها در صورتی جایز است که برای تنبیه مردم شهر خود باشد.
آگاه بودن از خطرهای پیش رو خوش‌بختی به بار می‌آورد و سرزنشی هم در کار نخواهد بود.
البته ادامه دادن به این شیوه سرافکندگی به بار می‌آورد.

با شاخ پیش رفتن تنها در صورتی جایز است که برای تنبیه مردم شهر خود باشد.
آگاه بودن از خطرهای پیش رو خوش بختی به بار می‌آورد و سرزنشی هم در کار نخواهد بود.
البته ادامه دادن به این شیوه سرافکندگی به بار می‌آورد.

تفسیر خط ششم

با شاخ‌‌های رو به جلو پیش رفتن -عملکردی تهاجمی داشتن- جایز است، اما در این شرایطی که می‌خواهید با خطاهای مردم شهر خود ـخودتان، نزدیکانتان- برخورد کنید.
حتی در این زمان هم باید کاملاً آگاه باشید که رفتارهای تهاجمی همواره خطرناک هستند. به این شیوه شما می‌توانید از اشتباهاتی بپرهیزید که می‌توانستند تهدیدی برای موفقیت شما به حساب بیایند. از طرف دیگر، ادامه دادن به فشار آوردن و چنین رفتارهای پر زوری، مخصوصاً در برخورد با افرادی که رابطه‌ی نزدیکی با آن‌ها ندارید، به سرافکندگی شما منجر می‌شود.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.