متن اصلی و تفسیر ای جینگ

‌شش خطی 29

درّه‌های پی در پی

اسامی دیگر شش خطی 29:

خطر، گذرگاه باریک در کنار درّه‌های عمیق، صادق ماندن با خود تحت هر شرایطی، دام، جریان پیوسته‌ی آب از گودال‌ها و دره‌ها، گرفتاری پشت گرفتاری، موفقیت برخاسته از صداقت، ژرف، چاه خطرناک

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 29 - درّه‌های پی در پی  از جدول یی چینگ

شش خطی 29

درّه‌های پی در پی

چکیده:

این موقعیت گرچه سخت و پر خطر است، اگر صادقانه به مسیر ادامه دهید حتماً موفق می‌شوید.
مثل جریان آب که از روبرو شدن با هیچ چیزی نمی‌ترسد و گودالی را پر نشده رها نمی‌کند،
از چیزی هراس نداشته باشید و گودال‌های یادگیری را پر کنید؛
به تمام جزییات دقت کنید، تمام کارهای لازم را انجام دهید،
و مراقب باشید تا پاکدل بمانید تا از آن سختی‌ها و خطرات عبور کرده و به مقصد برسید؛

درستکاری اتفاقی لحظه‌ای و گذرا نیست و باید درون ما نهادینه شود.
نهادینه شدن خصلت‌های نیک نیاز به تمرین و تکرار دارد؛ به همین دلیل استقامت در مسیر یادگیری ضروری است.

معرفی شش خطی

این شش‌خطی شامل دو سه‌خطی ک.آن است. این شش‌خطی یکی از هشت شش‌خطی‌ای است که شامل دو سه‌خطی یک شکل است. سه‌خطی ک.آن یعنی فرو رفتن. یک خط یانگ میان دو خط ین فرو رفته است و توسط آن‌ها مهار شده است، مثل آبی که درون دره‌ی عمیقی است.
همچنین سه‌خطی ک.آن به معنی پسر میانی است. نیروی پذیرنده (۲) خط میانی نیروی آفریننده (۱) را تصاحب کرده و به این ترتیب، ک.آن ساخته شده است. همانطور که در تصویر آمده، آبی که از بالا بیاید و روی زمین در جریان‌ها و رودخانه‌ها حرکت کند، تمام زندگی روی زمین را به وجود می‌آورد.
در زندگی انسان‌ها ک.آن نماینده‌ی قلب، روحی که درون بدن محبوس شده، شاهزاده‌ی روشنایی که درون تاریکی یا همان منطق و علت‌گرایی محصور شده است. اسم این شش‌خطی، چون سه‌خطی تکرار شده، معنای دیگری هم دارد، «تکرار شدن خطر». به همین دلیل شش‌خطی قصد دارد موقعیتی را تعیین کند که شما باید با آن اخت شوید، به آن خو بگیرید، نه خلق و خویی ذهنی. چون خطر به خلق و خوی ذهنی مربوط است یعنی سرسختی احمقانه یا نیرنگ بازی. به همین دلیل دره‌ای تنگ به عنوان سمبل خطر به تصویر در آمده است؛ این وضعیتی است که شما در مسیری هستید که آب درون دره طی می‌کند، و، مثل آب، شما می‌توانید با رفتار درست از آن‌ رهایی یابید.

سنجش شش‌خطی:

«دره‌های پی در پی».
اگر پاکدل باشید، موفقیت را در قلب خود دارید و هر کاری کنید موفقیت در پی دارد.

به واسطه‌ی خطرهای متوالی ما با آن خو می‌گیریم و به آن عادت می‌کنیم. آب الگوی خوبی برای چگونه رفتار کردن در چنین وضعیتی را در اختیار ما می‌گذارد. همواره جریان می یابد و صرفا همه جا را در مسیر خود پر می‌کند؛ او از هیچ محل یا پرتگاهی پا پس نمی‌کشد و چیزی نمی‌تواند کاری کند تا اساس طبیعت‌اش را از دست بدهد. به همین شکل، اگر شما در مواجهه با سختی‌ها صادق باشید، با قلب‌تان می‌توانید به معنای آن وضعیت نفوذ کنید. و همین که تسلط درونی به مشکل‌تان پیدا کردید، به طور طبیعی کاری که می‌کنید درست و موفقیت آمیز خواهد بود. در هنگام خطر تنها چیز مهم واقعاً این است که تمام کارهای لازم را انجام دهید – با تمام جزییات – و به حرکت و پیش رفتن ادامه دهید، تا با ماندن در خطر به خود آسیب نرسانید و هلاک نشوید.
استفاده‌ی درست از این وضعیت فرصتی مناسب است تا به شما کمک ‌‌کند بهتر از خود محافظت کنید. مثل آسمان که با ارتفاعی که دارد در برابر حملات محافظت می‌شود؛ و کوه‌ها، رودخانه‌ها، دریاها و دریاچه‌های زمین که هر سرزمین را به نوبه‌ی خود در برابر خطرات حفظ می‌کنند.
به همین شکل فرمانروایان خردمند، از خطر برای محافظت از خود در برابر حملات بیرونی و پریشانی‌های درونی استفاده می‌کنند.

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 29: آب بدون وقفه جریان می یابد و به این ترتیب، به مقصد می‌رسد:
نگاره‌ی «دره‌های پی در پی».
به این ترتیب انسان برتر درون فضیلت‌های ماندگار انسانی قدم بر می‌دارد و مشغول آموختن باقی می‌ماند.

آب بدون وقفه جریان می یابد و به این ترتیب، به مقصد می‌رسد:
نگاره‌ی «دره‌های پی در پی».
به این ترتیب انسان برتر درون فضیلت‌های ماندگار انسانی قدم بر می‌دارد و مشغول آموختن باقی می‌ماند.

آب دائماً جریان دارد و اینگونه به مقصدش می‌رسد. هر چاله‌ای را سر راهش پر می‌کند سپس به مسیر ادامه می‌دهد؛ دغدغه‌ی او این است که خوب بودن باید ویژگی پابرجای شخصیت باشد نه اتفاقی که هر از گاهی به صورت تصادفی رخ می‌دهد. به همین شکل، در آموزش دادن دیگران همه چیز به پایداری شما بستگی دارد، چون تنها از راه تکرار است که شاگرد به درس‌هایش مسلط می‌شود.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

آموزه‌ی این شش خطی کاملاً هماهنگ با آموزه‌ی تیانتائی بودایی در مورد توانایی عبور از موانع است، شیوه‌ای که خود مانع را به راه عبور تبدیل می‌کند؛ این همچنین شیوه‌ی بهره بردن استادانه از مشکلات طبیعی(زندگی) است. «کلیری -- ای جینگ بودایی»

شاید به بدی چیزی که به نظر می‌رسد نباشد، اما هر اتفاقی که افتاد، با خود صادق بمانید. «د.ف هوک»


ترجمه و توضیح کامل هر شش خط

خط اول:
تصویر شش‌خطی 29: پرتگاهی پس از پرتگاهی دیگر.
درون دره‌ای است که درون چاله‌ای میفتد.
 بداقبالی.

پرتگاهی پس از پرتگاهی دیگر.
درون دره‌ای است که درون چاله‌ای میفتد.
بداقبالی.

تفسیر خط اول

با عادت کردن به خطر، به راحتی اجازه می‌دهید جزئی از شما و زندگی‌تان شود. با آن خو می‌گیرید و به بدی‌ها عادت می‌کنید. اینگونه راه درست را از دست داده و بداقبالی نتیجه‌ای طبیعی در پی آن است.

خط دوم:
تصویر شش‌خطی 29: پرتگاه خطرناک است و فرد تنها باید به دنبال دستیابی به چیزهای کوچک باشد.

پرتگاه خطرناک است و فرد تنها باید به دنبال دستیابی به چیزهای کوچک باشد.

تفسیر خط دوم

وقتی درون خطر هستید نباید بدون توجه به شرایط، قصد خروج فوری از آن را داشته باشید؛ اول باید غنای درونی خود را به دست بیاورید تا مغلوب شرایط نشوید.
باید به آرامی موقعیت زمانه را بسنجید و با چیزهای کوچک خوشحال شوید، چون در این زمان دستاوردهای بزرگ قابل دستیابی نیستند. یک چشمه ابتدا جریان اندکی دارد و پیش از جوشیدن، مدتی منتظر مانده تا راهش باز شود.

خط سوم:
تصویر شش‌خطی 29: پرتگاه و پرتگاه در پس و پیش.
در چنین خطری، ابتدا درنگ کرده و منتظر بمانید، در غیر اینصورت داخل این دره و پرتگاه سقوط می‌کنید.
اینگونه رفتار نکنید.

پرتگاه و پرتگاه در پس و پیش.
در چنین خطری، ابتدا درنگ کرده و منتظر بمانید، در غیر اینصورت داخل این دره و پرتگاه سقوط می‌کنید.
اینگونه رفتار نکنید.

تفسیر خط سوم

در این موقعیت هر قدمی، چه جلو چه عقب، خطر آفرین است. راه فراری هم نیست. بنابراین نباید اشتباه کنید و وارد عمل شوید که اینگونه، بیشتر در خطر فرو می‌روید؛ با اینکه ماندن در این وضعیت به هیچ وجه مطلوب شما نیست، باید منتظر بمانید تا راه خروج، سر و کله‌اش پیدا شود.

خط چهارم:
تصویر شش‌خطی 29: سبویی از شراب و کاسه‌ای برنج در کنارش؛ ظروف گِلی به سادگی از پنجره دست به دست شد.
قطعاً سرزنشی در این کار نیست.

سبویی از شراب و کاسه‌ای برنج در کنارش؛ ظروف گِلی به سادگی از پنجره دست به دست شد.
قطعاً سرزنشی در این کار نیست.

تفسیر خط چهارم

در زمان خطر آداب و رسوم کنار گذاشته می‌شود. تنها چیزی که اهمیت دارد صمیمیت است. همچنین گرچه سنت (در چین) بر این است که یک مقام رسمی پیش از منصوب شدن هدایا و توصیه‌نامه‌هایی بگیرد، اما اینجا همه چیز تا حد ممکن ساده شده است. هدایا بزرگ نیستند، کسی او را معرفی نمی‌کند، او خودش را معرفی می‌کند؛ با اینحال هیچ سرافکندگی‌ای در این کار نیست اگر این کار خالصانه و برای کمک‌ به یکدیگر هنگام خطر باشد. اما ایده‌ی دیگری هم مطرح است.
پنجره جایی است که نور وارد اتاق می‌شود. اگر در زمان سختی بخواهید کسی را آگاه کنید، باید از جاهای جذاب آن شروع کنید و کاملاً ساده مطلب را بیان کنید.

خط پنجم:
تصویر شش‌خطی 29: گودال به حدی پر نشده تا سر ریز شود، تنها تا لبه‌ی آن پر شده است.
خطایی در این نیست.

گودال به حدی پر نشده تا سر ریز شود، تنها تا لبه‌ی آن پر شده است.
خطایی در این نیست.

تفسیر خط پنجم

خطری که گرفتار آن هستید به خاطر جاه‌طلبی شما به وجود آمده است.
آب برای اینکه از دره خارج شود، از حاشیه‌ی دره بالاتر نمی‌رود. به همین شکل، شما هم به هنگام خطر باید در مسیر کمترین مقاومت حرکت کنید. کارهای بزرگ در این زمان نمی‌تواند به موفقیت برسد؛ همینکه از خطر دور شوید کافی است.

خط ششم:
تصویر شش‌خطی 29: با طناب و ریسمان به دیوار‌های خاردار زندان بسته شده است:
برای سه سال فرد راهش را پیدا نمی‌کند.
بداقبالی.

با طناب و ریسمان به دیوار‌های خاردار زندان بسته شده است:
برای سه سال فرد راهش را پیدا نمی‌کند.
بداقبالی.

تفسیر خط ششم

شما در فشار خطر راه درست را گم کرده‌اید و بدون هیچ مرهمی در میان خطاهای خود گیر کرده‌اید و راه خروجی نمی‌بینید. درست مانند جنایتکاری که به دیوارهای مملو از سیم‌های خاردار زنجیر شده باشد.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.