شش خطی 21
از میان برداشتن مانع
اسامی دیگر:
پیاده سازی قوانین و مجازاتها، از بین بردن و شکستن موانع، دگرگون سازی، نماد بریدن و مجازات به وسیلهی فشار، مانعی که باید از میان برداشته شود، بریدن، جدا کردن، مجازات، اصلاح، تبعیض، تمایز ایجاد کردن.
واکاوی و توضیح:
اگر شما در این وضعیت نقش کسی را دارید که با موانع روبرو شده، باید هر چه سریعتر با توسل به قانون و مجازاتهای مناسب، به دنبال از میان برداشتن آنها باشید.
اگر هم این خود شما هستید که به قوانین و تعهدات خود عمل نکرده، باید منتظر مجازات متناسب با آن باشید.
اگر هم کسی هستید که میخواهد اوضاع را بار دیگر سر و سامان دهد، در اجرای قوانین و پیاده سازی مجازات باید به درستی تشخیص دهید و قاطعانه عمل کنید.
برای این کار به بینشی شفاف از موضوع و عزم راسخ نیاز دارید.
بدانید که موانع و راه بندها، به خاطر شفاف نبودن قوانین و سستی در اجرای آنها بیشتر میشوند.
تنها راه پشتیبانی از قانون، شفاف سازی آن و اعمال قطعی و سریع مجازاتها است.
معرفی، سنجش، تصویر و خطوط بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم
معرفی شش خطی
این ششخطی نمایندهی دهانی باز (مثل ششخطی 27) با مانعی در میان دندانها (خط چهارم) است. و در نتیجهی آن لبها به هم نمیرسند. برای به هم رساندن لبها باید با زور از میان مانع بگذرید. از آنجا که این ششخطی از دو سه خطی تندر و آتش تشکیل شده، نشان میدهد که موانع در طبیعت چگونه با نیروی قهری از میان برداشته میشوند. گاز زدن محکم مانع میان دهان را بر طرف میکند؛ طوفان با رعد و برق، بر تنشهای آزار دهنده در طبیعت غلبه میکند. با توسل به قوانین و مجازاتها، ناآرامیهای ایجاد شده توسط بر هم زنندگان آرامش جامعه برطرف میشوند. موضوع این ششخطی یک دعوی کیفری است که به قوانین و مجازاتها اشاره دارد؛ بر خلاف ششخطی کشمکش(6) که به حل و فصل تقابل دیدگاهها و دعاوی مدنی اشاره دارد.
سنجش ششخطی:
از «ونوانگ (شاه ون)» نگارندهی ایجینگ (~سدهی نه تا یازدهم پیش از میلاد)
«از میان برش دادن» موفقیت آمیز است. این پسندیده است که اجازه دهید قوانین اجرا شوند.
تصویر ششخطی:
منسوب به «کنفسیوس» (~سدهی ششم تا پنجم پیش از میلاد)
تندر و صاعقه: نگارهی «از میان برش دادن». به این ترتیب، پادشاهان دورانهای پیشین با تعیین روشن مجازاتها، قوانین را استحکام میبخشیدند.
این شش خطی حالتی را توصیف میکند که با مانعی محکم روبرو شدهاید. تأکید بر بریدن و پاکسازی چیزها تا آشکار شدن گوهر اصلی آنها روش درست رفتارْ در این وضعیت است.... -- ریتسما/کارچر
تجربهها و سوالات 21
متن اصلی خطوط از «وووانگ» (پسر شاهون) و «دوک ژو» (برادر کوچکتر شاهون)، که پس از درگذشت وی به کتاب افزوده شد
(~سدهی یازدهم پیش از میلاد)
خط اول:
پاهایش پابند زده شده،
از این رو شصت پاهایش را از دست میدهد.
تفسیر خط اول
اولین بار که خطائی کرده باشید، مجازات خفیف است به پای شما پابند میزنند. این باعث میشود بیشتر خطا نکنید و از سرزنشها رهایی یابید. این هشداری است برای توقف کردن و پیش نرفتن در مسیری که شیطانی است.
خط دوم:
گازی بر گوشت نرم، بنابراین بینیاش در گوشت فرو رفته و ناپدید میشود.
در این کار خطایی نیست.
تفسیر خط دوم
تشخیص درست و غلط در این وضعیت برای شما آسان است. اما شما با خطاکاری گستاخ روبرو هستید و این باعث میشود از کوره در روید. ناپدید شدن بینی نشان میدهد این رفتار باعث از بین رفتن چیز حساستری شده است. به هرحال رفتار شما آسیب بزرگی به همراه ندارد، چون مجازات عادلانه است.
خط سوم:
گوشت خشک و کهنهای را گاز میزند و به چیزی زهرآلود (بسیار ناخوشایند) برخورد میکند.
کمی سرافکندگی.
(اما) خطایی نیست.
تفسیر خط سوم
مجازات توسط کسی که قدرت و جایگاه مناسبی ندارد اعمال میشود و به همین دلیل مجرمان آن را نمیپذیرند. موضوع مورد بررسی موضوعی کهنه است و برخورد با آن زخمهای کهنه را بالا میآورد. با مطرح کردن مشکل نفرتی درونتان (مجازات کننده) بالا میآید که مثل زهری به خودتان آسیب میزند و به نوعی شما را در جایگاهی خوار کننده قرار میدهد. اما چون مجازات لازم است، از خطا دور میمانید.
خط چهارم:
گاز زدن گوشت خشک و غضروفی (استخوانی).
پیکانهای آهنین میگیرد.
این برای فرد هماهنگ و سودمند است که نسبت به مشکلات ذهنآگاه باشد و پایدار بماند.
خوشاقبالی.
تفسیر خط چهارم
باید موانع بزرگی را از میان بردارید و حریفان قدرتمندی را مجازات کنید. گرچه کار دشواری است، اما موفق خواهید شد. با این حال سرسخت چون آهن و روراست چون پیکان بودن برای غلبه بر سختیها ضروری است. اگر این سختیها را بشناسید و درست و محکم بمانید، خوش اقبالی با شما خواهد بود. این کار سخت در آخر انجام میشود.
خط پنجم:
گاز زدن گوشت خشک لاغر.
طلای زردی دریافت میکند.
پایدارانه به خطر آگاه است.
پشیمانی در کار نیست.
تفسیر خط پنجم
با اینکه تصمیمگیری در این مورد کار آسانی نبوده است، اما کاملاً روشن شده است. از آنجا که همه طبیعتاً به نرمش متمایل هستند، باید در هر تلاشی مثل طلایی زرد باشید؛ طلا یعنی درستکاری و صداقت و زرد یعنی منصف و بی طرف. تنها با آگاه ماندن از خطرات مسئولیتی که بر عهده گرفتهاید میتوانید از خطا مصون بمانید.
خط ششم:
گردنش را با تختهی مخصوص مجرمان بستهاند،
گوشهایش هم از دست داده.
بد اقبالی.
تفسیر خط ششم
در مقابل خط اول، اینجا به فردی اشاره دارد که اصلاح ناپذیر است. مجازات او اینگونه است که گردنش را میبندند و اینگونه گوشهایش به زیر آن میرود، به این ترتیب او اخطارها را نمیشنود. لجبازی و دشمنی به بداقبالی منجر میشود.
گفتارهای شش خطی 21