تفسیر ای جینگ(یا تفسیر یی چینگ)
‌شش خطی 25

‌بی‌گناه ماندن

اسامی دیگر شش خطی: معصومیت، سادگی، درستی محض، بی‌نیتی، بودن در حال، ناگهانی، بی‌قصد، نماد آزادی از خطا، بدون درگیری، وفاداری، بدون خطا، آزادی از خودپسندی، خیرخواهی غریزی، صحت، ناخودآگاه

تفسیر یی چینگ - تصویر شش خطی 25 - بی‌گناه ماندن از جدول یی چینگ

شش خطی 25

بی‌گناه ماندن

«چی.ین، سه‌خطی آسمان» در بالا؛ چن، «سه‌خطی چن،جنبش» در پایین است. سه‌خطی چن، تحت تأثیر خطوط قوی بالای سرش، «آسمان» است. بر این اساس، حرکت از قانون آسمانی پیروی می‌کند و شما بی‌گناه و بی‌ریا خواهید بود. ذهن شما طبیعی و صادق است و با افکار و ظاهرسازی تیره نشده است. هرجا هوشیارانه هدفی دنبال شود، راستی و بی‌گناهی طبیعی گم می‌شود. ذاتی که مستقیماً از روح تبعیت نکند صاف و راست نیست و ذاتی ناخالص است. شروع با ایده‌ی طبیعی بودن جریان افکار را پیش می‌برد و در نتیجه شش‌خطی را شامل ایده‌ی چیزهای اساسی و غیر منتظره می‌کند.

سنجش شش‌خطی:

«بی‌گناهی» با موفقیت فوق‌العاده‌ای همراه است.
درستی و محکمی هماهنگ و سودمند است.
اگر کسی آنطور که باید رفتار نکند، با بداقبالی روبرو می‌شود و به عهده گرفتن هیچ کاری برای او هماهنگ و سودمند نیست.

شما از عالم معنا یک طبیعت ذاتاً خوب دریافت کرده‌اید تا شما را در کارهایی که می‌کنید راهنمایی کند. اگر خود را وقف این شهود روحانی درون خود کنید، به درستی کاملی درست پیدا می‌کنید که شما را به صورت غریزی به انجام کارهای درست هدایت می‌کند به طوری که اصلاً به منافع شخصی و پیشرفت‌های فردی خود فکر هم نمی‌کنید. این اطمینان است که «موفقیت فوق‌العاده‌ای» را رقم می‌زند که «هماهنگی و سودمندی آن به درستی و محکمی» شما بر می‌گردد. به هر حال هر کار غریزی هماهنگ با این درک متعالی نیست، بلکه فقط کارهایی شامل آن می‌شود که درست و هماهنگ با اراده‌ی الهی است. بدون داشتن این توانایی در تشخیص بدون تأمل کار درست، کارهای غریزی تنها برای شما بداقبالی و بدبختی به بار می‌آورد.
کنفسیوس در این باره می‌نویسد: «کسی که از «بی‌گناهی» جدا شود، به چه چیزی ‌می‌رسد؟ اراده‌ و توفیق آسمانی با افعال او همراه نیست.»

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 25: تندر در زیر آسمان چرخ زنان است:
همه‌چیز به سطح طبیعی «بی‌گناهی» دست میابد.
بدین‌سان پادشاهان کهن که دارای صفات نیکو و در هماهنگی با زمانه بودند، همه‌ی موجودات را پشتیبانی کرده، پرورش داده و خوراک می‌رساندند.

تندر در زیر آسمان چرخ زنان است:
همه‌چیز به سطح طبیعی «بی‌گناهی» دست میابد.
بدین‌سان پادشاهان کهن که دارای صفات نیکو و در هماهنگی با زمانه بودند، همه‌ی موجودات را پشتیبانی کرده، پرورش داده و خوراک می‌رساندند.

تندر که نماد نیروی زندگی است، در بهار شروع به حرکت در زیر آسمان کرده و به این ترتیب، همه چیز شکوفا شده و رشد می‌کند و شروع به فعالیتی خلاقانه بر اساس معصومیت کودکانه‌ی ذات اصلی خود می‌کند.
پس در این زمان اگر فرمانروا یا رهبر جمعی را به عهده دارید، باید با طرحی که بر اساس ثروتمند درونی‌تان طراحی شده، به همه‌ی بخش‌های زندگی و فرهنگ‌ها رسیدگی کنید و هر کاری برای پیشرفت آن‌ها در زمان مناسب انجام دهید.


جمع بندی:

دغدغه‌ی این شش‌خطی بی‌خواسته بودن، بی توجه به خود و نتیجه بودن است تا تنها به هماهنگی با همین لحظه و هدایت درونی توجه کنیم. «چنین شیوه‌ای با موفقیت فوق العاده‌ای همراه است».
در این زمان با زندگی بر اساس «شهود درونی» می‌توانید کار درست و هماهنگ را تشخیص دهید.
سعی کنید «تمایز میان غرایز بی‌ارزش و شهود درونی خود را درک کنید» تا هماهنگ با آهنگ زندگی بمانید.
اگر هیچ چیز، با اینکه خیلی با دقت برایش برنامه‌ریزی کرده‌ بودید خوب پیش نرفت «نیت‌ خود را بررسی کنید»،
این نیت‌ها، چشم انداز‌ها یا خواسته‌ها به هر اندازه هم متعالی باشند دلیل گرفتاری‌ شما هستند.
انتظارات و وابستگی‌های خود را رها کنید، اصلاً به دنبال منافع شخصی و پیشبرد کاری نباشید، و بدون چشم دوختن به پاداش یا سپاسگزاری دیگران، پشتیبان و دلسوز همه باشید.
عناصر و نیروهای بسیاری در این ماجرا دست اندر کارند. به خودتان و همه لطف کنید و اجازه دهید زندگی آنطور که می‌داند جریان پیدا کند.
به راستی تنها دائو است که می‌داند و ما نمی‌دانیم.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

هر چه پیش آمد، آرام بمان و کار درست را انجام بده. -- «د.ف هوک»

زندگی فردی روی زمین باید با قوانین حاکم بر جهان هستی مطابقت داشته باشد. آرمان‌های معنوی هر انسانی باید در راستای هماهنگی با حکمت الهی باشد. اگر ما به این(هماهنگی با راه و قوانین الهی زندگی) دست یابیم، آگاهی درونی ما به روی فهم تأثیرات ستارگان گشوده، و اسرار طبیعت برای بینش و برداشت روحانی ما(از زندگی) آشکار می‌شود. -- «پاراکلسوس»

پس شما باید کامل باشید، همانگونه که پدر آسمانی شما کامل است. -- «انجیل متی 48:5 - ترجمه‌ی معاصر»

وو وانگ(نام چینی شش خطی ۲۵) بسیار عجیب و غریب است و ترجمه نام آن آسان نیست. من از "معصومیت" یا "بی‌قصدی" استفاده کرده ام. پس از اندیشیدن بیشتر به آن، امروز وو وانگ را با اصطلاح "ناخودآگاه" ترجمه می کنم، با اینکه این عبارت تا حدودی بسیار مدرن به نظر می‌رسد... چیزی که (مثل طلاق) زندگی را از هم می‌پاشد، وارد حوزه‌های ناخودآگاه می‌شود(اثر عمیقی بر ما می‌گذارد.)... چون شوک در درون است(سه خطی پایینی) و نسبت به آن ناخودآگاه هستیم، (از این رو) نمی تواند مسیر خود را طی کند و در نتیجه باعث می شود (چیزی) غیر منتظره اتفاق بیفتد.... ریچارد ویلهلم -- «سخنرانی‌هایی درباره‌ی ای جینگ»


تجربه‌ها، نظرات یا سوالات شش خطی 25


وقتی ذهنمو از نتیجه یا آینده رها می‌کنم و صرفاً به کاری که مشغولشم یا جایی که هستم می‌پردازم، این شش خطی میشه رمزگشایی وضعیتم. مثلاً صرفاً به انجام دادن کارم ادامه بدم و نگران اینکه کی تموم میشه یا نتیجه‌اش چی میشه نباشم.

پاسخ دادن


با ثبت تجربه یا پرسیدن سوال به گسترش آگاهی خود و دیگران کمک می‌کنید.

آگاهی باید نیرویی در حال تازه شدن باشد. این تنها از طریق نزدیکی پرشور میان دوستان همراه و همدل اتفاق میفتد که به گفتگو در مورد حقایق زندگی می‌پردازند و آن‌ها‌ را در زندگی پیاده می‌کنند...

ریچارد ویلهلم - تصویر شش خطی ۵۸ - شادمانی
ثبت نظر

ترجمه و توضیح کامل خطوط شش خطی کتاب ای جینگ
(تفسیر یی چینگ - خطوط)

بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم

خط اول شش خطی:
تصویر شش‌خطی 25: رفتاری «معصومانه» خوش اقبالی به بار می‌آورد.

رفتاری «معصومانه» خوش اقبالی به بار می‌آورد.

تفسیر خط اول شش خطی 25

نشانه‌های اصیل قلبی همواره خوب هستند، به این ترتیب اگر با اطمینان آن‌ها را دنبال کنید، موفقیت و خوش‌اقبالی برای شما تضمین شده است.

چکیده

عمل به دریافت‌های پاک قلبی، موفقیت و کامیابی درو می‌کند.

خط دوم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 25: اگر او هنگام شخم زدن زمین به برداشت محصول و هنگام هموار کردن زمین (مناسب سازی زمین برای کشت و کار) به استفاده‌ای که زمین برایش دارد فکر نکند، به عهده گرفتن کاری برای او هماهنگ و سودمند خواهد بود.

اگر او هنگام شخم زدن زمین به برداشت محصول و هنگام هموار کردن زمین (مناسب سازی زمین برای کشت و کار) به استفاده‌ای که زمین برایش دارد فکر نکند، به عهده گرفتن کاری برای او هماهنگ و سودمند خواهد بود.

تفسیر خط دوم شش خطی 25

باید هر کاری را صرفاً برای انجام دادن همان کار انجام دهید و به مناسب بودن زمان و مکان آن توجه کنید؛ نه اینکه به نتیجه چشم بدوزید. به این شکل، هر کاری که انجام دهید و هر مسئولیتی که به عهده بگیرید با موفقیت همراه خواهد بود.

چکیده

به زمین بایر خود رسیدگی کنید تا زمین هموار و مناسبی داشته باشید، نه اینکه به دنبال داشتن زمینی پر محصول باشید.
وقتی هر کاری را صرفاً با توجه به شرایط حال حاضر انجام می‌دهید و به دنبال نتیجه نیستید، تنها موفقیت محصول کار شما می‌شود.

خط سوم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 25: بداقبالی‌ ناروا.
گاوی که توسط کسی بسته شده است، سود مسافر و خسارت صاحب گاو است.

بداقبالی‌ ناروا.
گاوی که توسط کسی بسته شده است، سود مسافر و خسارت صاحب گاو است.

تفسیر خط سوم شش خطی 25

گاهی به خاطر کار کس دیگری بداقبالی به شما می‌رسد و این بداقبالی ناروا است. مثل وقتی که رهگذری گاو بسته‌ای را باخود می‌برد. سود او خسارت صاحب گاو است. در تمام مبادلات، مهم نیست چقدر «بی‌گناه» باشید، باید خود را با شرایط زمانه هماهنگ کنید، در غیر اینصورت بداقبالی‌های غیرمنتظره گریبان‌گیر شما می‌شوند.

چکیده

مردی بی‌گناه غیرمنصفانه متهم به دزدیدن چیزی شده که قاپ‌زنی آن را برده.
گاهی ما مسبب بداقبالی نیستیم؛ اما همواره باید با شرایط زمانه خود را وفق دهیم تا از بروز بداقبالی‌های غیر منتظره جلوگیری کنیم.

خط چهارم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 25: کسی که درست و محکم بماند است که بدون خطا باقی می‌ماند.

کسی که درست و محکم بماند است که بدون خطا باقی می‌ماند.

تفسیر خط چهارم شش خطی 25

هیچوقت چیزی که متعلق به خودتان است را از دست نمی‌دهید، حتی اگر آن را دور بریزید.
در نتیجه نیازی نیست مضطرب باشید. تنها چیز مهم این است که نسبت به ذات حقیقی خود صادق بمانید و به دیگران توجه نکنید.

چکیده

نسبت به ذات پاک خود صادق بمانید و کاری به حرف دیگران نداشته باشید.
هیچ چیز نمی‌تواند آنچه برای شما است را از شما بگیرد، حتی خودتان.

خط پنجم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 25: وقتی بیماری به خاطر خطای شما ایجاد نشده از دارو استفاده نکنید.
به خودی خود حل می‌شود.

وقتی بیماری به خاطر خطای شما ایجاد نشده از دارو استفاده نکنید.
به خودی خود حل می‌شود.

تفسیر خط پنجم شش خطی 25

اتفاق بدی ممکن است به صورت اتفاقی از بیرون برای شما رخ دهد. اگر این اتفاق از درون شما ریشه نگرفته باشد یا نقشی در آن نداشته باشید، نباید با چیزهای بیرونی به دنبال درمان و حل کردن آن باشید؛ بلکه باید اجازه دهید زندگی بی سر و صدا مسیرش را دنبال کند. بهبودی به خودی خود حاصل می‌شود.

چکیده

درمان چیزی که شما مسبب‌اش نبوده‌اید به دارو نیازی ندارد.
علت آن بیرونی‌ است و خود‌ به‌ خود پایان میابد.
اجازه دهید زندگی جریان پیدا کند.

خط ششم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 25: عمل «معصومانه» بداقبالی به بار می‌آورد.
هیچ چیز هماهنگ و سودمند نیست.

عمل «معصومانه» بداقبالی به بار می‌آورد.
هیچ چیز هماهنگ و سودمند نیست.

تفسیر خط ششم شش خطی 25

در وضعیت مطرح شده زمان برای پیش بردن کارها مناسب نیست؛ بهترین کار در چنین زمانی صبر کردن و آرام ماندن، بدون ظاهر سازی است.
اگر سرسختانه بخواهید بر خلاف جریان زندگی به پیش روید، موفق نخواهید شد.

چکیده

هر عملی، هرچقدر هم معصومانه، بدبختی به بار می‌آورد.
آرام و صبور در جای خود بمانید؛ حرکت برخلاف جریان زندگی به موفقیت ختم نمی‌شود.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.