متن اصلی و تفسیر ای جینگ
شش خطی 25
بیگناه ماندن
اسامی دیگر شش خطی 25:
معصومیت، سادگی، درستی محض، بینیتی، بودن در حال، ناگهانی، بیقصد، نماد آزادی از خطا، بدون درگیری، وفاداری، بدون خطا، آزادی از خودپسندی، خیرخواهی غریزی، صحت، ناخودآگاه
شش خطی 25
بیگناه ماندن
چکیده:
دغدغهی این ششخطی بیخواسته بودن، بی توجه به خود و نتیجه بودن است تا تنها به هماهنگی با همین لحظه و هدایت درونی توجه کنیم. «چنین شیوهای با موفقیت فوق العادهای همراه است».
در این زمان با زندگی بر اساس «شهود درونی» میتوانید کار درست و هماهنگ را تشخیص دهید.
سعی کنید «تمایز میان غرایز بیارزش و شهود درونی خود را درک کنید» تا هماهنگ با آهنگ زندگی بمانید.
اگر هیچ چیز، با اینکه خیلی با دقت برایش برنامهریزی کرده بودید خوب پیش نرفت «نیت خود را بررسی کنید»،
این نیتها، چشم اندازها یا خواستهها به هر اندازه هم متعالی باشند دلیل گرفتاری شما هستند.
انتظارات و وابستگیهای خود را رها کنید، اصلاً به دنبال منافع شخصی و پیشبرد کاری نباشید، و بدون چشم دوختن به پاداش یا سپاسگزاری دیگران، پشتیبان و دلسوز همه باشید.
عناصر و نیروهای بسیاری در این ماجرا دست اندر کارند. به خودتان و همه لطف کنید و اجازه دهید زندگی آنطور که میداند جریان پیدا کند.
به راستی تنها دائو است که میداند و ما نمیدانیم.
معرفی شش خطی
«چی.ین، سهخطی آسمان» در بالا؛ چن، «سهخطی چن،جنبش» در پایین است. سهخطی چن، تحت تأثیر خطوط قوی بالای سرش، «آسمان» است. بر این اساس، حرکت از قانون آسمانی پیروی میکند و شما بیگناه و بیریا خواهید بود. ذهن شما طبیعی و صادق است و با افکار و ظاهرسازی تیره نشده است. هرجا هوشیارانه هدفی دنبال شود، راستی و بیگناهی طبیعی گم میشود. ذاتی که مستقیماً از روح تبعیت نکند صاف و راست نیست و ذاتی ناخالص است. شروع با ایدهی طبیعی بودن جریان افکار را پیش میبرد و در نتیجه ششخطی را شامل ایدهی چیزهای اساسی و غیر منتظره میکند.
سنجش ششخطی:
«بیگناهی» با موفقیت فوقالعادهای همراه است.
درستی و محکمی هماهنگ و سودمند است.
اگر کسی آنطور که باید رفتار نکند، با بداقبالی روبرو میشود و به عهده گرفتن هیچ کاری برای او هماهنگ و سودمند نیست.
شما از عالم معنا یک طبیعت ذاتاً خوب دریافت کردهاید تا شما را در کارهایی که میکنید راهنمایی کند. اگر خود را وقف این شهود روحانی درون خود کنید، به درستی کاملی درست پیدا میکنید که شما را به صورت غریزی به انجام کارهای درست هدایت میکند به طوری که اصلاً به منافع شخصی و پیشرفتهای فردی خود فکر هم نمیکنید. این اطمینان است که «موفقیت فوقالعادهای» را رقم میزند که «هماهنگی و سودمندی آن به درستی و محکمی» شما بر میگردد. به هر حال هر کار غریزی هماهنگ با این درک متعالی نیست، بلکه فقط کارهایی شامل آن میشود که درست و هماهنگ با ارادهی الهی است. بدون داشتن این توانایی در تشخیص بدون تأمل کار درست، کارهای غریزی تنها برای شما بداقبالی و بدبختی به بار میآورد.
کنفسیوس در این باره مینویسد: «کسی که از «بیگناهی» جدا شود، به چه چیزی میرسد؟ اراده و توفیق آسمانی با افعال او همراه نیست.»
تصویر ششخطی:
تندر در زیر آسمان چرخ زنان است:
همهچیز به سطح طبیعی «بیگناهی» دست میابد.
بدینسان پادشاهان کهن که دارای صفات نیکو و در هماهنگی با زمانه بودند، همهی موجودات را پشتیبانی کرده، پرورش داده و خوراک میرساندند.
تندر که نماد نیروی زندگی است، در بهار شروع به حرکت در زیر آسمان کرده و به این ترتیب، همه چیز شکوفا شده و رشد میکند و شروع به فعالیتی خلاقانه بر اساس معصومیت کودکانهی ذات اصلی خود میکند.
پس در این زمان اگر فرمانروا یا رهبر جمعی را به عهده دارید، باید با طرحی که بر اساس ثروتمند درونیتان طراحی شده، به همهی بخشهای زندگی و فرهنگها رسیدگی کنید و هر کاری برای پیشرفت آنها در زمان مناسب انجام دهید.
گفتارها و نقل قولهای مرتبط با شش خطی:
هر چه پیش آمد، آرام بمان و کار درست را انجام بده. -- «د.ف هوک»
زندگی فردی روی زمین باید با قوانین حاکم بر جهان هستی مطابقت داشته باشد. آرمانهای معنوی هر انسانی باید در راستای هماهنگی با حکمت الهی باشد. اگر ما به این(هماهنگی با راه و قوانین الهی زندگی) دست یابیم، آگاهی درونی ما به روی فهم تأثیرات ستارگان گشوده، و اسرار طبیعت برای بینش و برداشت روحانی ما(از زندگی) آشکار میشود. -- «پاراکلسوس»
پس شما باید کامل باشید، همانگونه که پدر آسمانی شما کامل است. -- «انجیل متی 48:5 - ترجمهی معاصر»
وو وانگ(نام چینی شش خطی ۲۵) بسیار عجیب و غریب است و ترجمه نام آن آسان نیست. من از "معصومیت" یا "بیقصدی" استفاده کرده ام. پس از اندیشیدن بیشتر به آن، امروز وو وانگ را با اصطلاح "ناخودآگاه" ترجمه می کنم، با اینکه این عبارت تا حدودی بسیار مدرن به نظر میرسد... چیزی که (مثل طلاق) زندگی را از هم میپاشد، وارد حوزههای ناخودآگاه میشود(اثر عمیقی بر ما میگذارد.)... چون شوک در درون است(سه خطی پایینی) و نسبت به آن ناخودآگاه هستیم، (از این رو) نمی تواند مسیر خود را طی کند و در نتیجه باعث می شود (چیزی) غیر منتظره اتفاق بیفتد.... ریچارد ویلهلم -- «سخنرانیهایی دربارهی ای جینگ»
ترجمه و توضیح کامل هر شش خط
خط اول:
رفتاری «معصومانه» خوش اقبالی به بار میآورد.
تفسیر خط اول
نشانههای اصیل قلبی همواره خوب هستند، به این ترتیب اگر با اطمینان آنها را دنبال کنید، موفقیت و خوشاقبالی برای شما تضمین شده است.
خط دوم:
اگر او هنگام شخم زدن زمین به برداشت محصول و هنگام هموار کردن زمین (مناسب سازی زمین برای کشت و کار) به استفادهای که زمین برایش دارد فکر نکند، به عهده گرفتن کاری برای او هماهنگ و سودمند خواهد بود.
تفسیر خط دوم
باید هر کاری را صرفاً برای انجام دادن همان کار انجام دهید و به مناسب بودن زمان و مکان آن توجه کنید؛ نه اینکه به نتیجه چشم بدوزید. به این شکل، هر کاری که انجام دهید و هر مسئولیتی که به عهده بگیرید با موفقیت همراه خواهد بود.
خط سوم:
بداقبالی ناروا.
گاوی که توسط کسی بسته شده است، سود مسافر و خسارت صاحب گاو است.
تفسیر خط سوم
گاهی به خاطر کار کس دیگری بداقبالی به شما میرسد و این بداقبالی ناروا است. مثل وقتی که رهگذری گاو بستهای را باخود میبرد. سود او خسارت صاحب گاو است. در تمام مبادلات، مهم نیست چقدر «بیگناه» باشید، باید خود را با شرایط زمانه هماهنگ کنید، در غیر اینصورت بداقبالیهای غیرمنتظره گریبانگیر شما میشوند.
خط چهارم:
کسی که درست و محکم بماند است که بدون خطا باقی میماند.
تفسیر خط چهارم
هیچوقت چیزی که متعلق به خودتان است را از دست نمیدهید، حتی اگر آن را دور بریزید.
در نتیجه نیازی نیست مضطرب باشید. تنها چیز مهم این است که نسبت به ذات حقیقی خود صادق بمانید و به دیگران توجه نکنید.
خط پنجم:
وقتی بیماری به خاطر خطای شما ایجاد نشده از دارو استفاده نکنید.
به خودی خود حل میشود.
تفسیر خط پنجم
اتفاق بدی ممکن است به صورت اتفاقی از بیرون برای شما رخ دهد. اگر این اتفاق از درون شما ریشه نگرفته باشد یا نقشی در آن نداشته باشید، نباید با چیزهای بیرونی به دنبال درمان و حل کردن آن باشید؛ بلکه باید اجازه دهید زندگی بی سر و صدا مسیرش را دنبال کند. بهبودی به خودی خود حاصل میشود.
خط ششم:
عمل «معصومانه» بداقبالی به بار میآورد.
هیچ چیز هماهنگ و سودمند نیست.
تفسیر خط ششم
در وضعیت مطرح شده زمان برای پیش بردن کارها مناسب نیست؛ بهترین کار در چنین زمانی صبر کردن و آرام ماندن، بدون ظاهر سازی است.
اگر سرسختانه بخواهید بر خلاف جریان زندگی به پیش روید، موفق نخواهید شد.
ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:
ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین میرود و برای ۲۵ سال تلاش میکند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمیشود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزههای چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمهها، جمعآوریها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبانها ختم شد.
ریچارد ویلهلم
کارل یونگ دربارهی ریچارد ویلهلم مینویسد:
او دارای موهبتی بود که (به واسطهی آن) میتوانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (اینها) او را قادر میساخت تا گنجینههای فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.