متن اصلی و تفسیر ای جینگ

‌شش خطی 40

رهایی

اسامی دیگر شش خطی 40:

رستگاری، پایان تنش‌ها و فشارها، بازگشت به زندگی معمولی بی‌تنش، بازشدن راه‌بندها

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 40 - رهایی از جدول یی چینگ

شش خطی 40

رهایی

چکیده:

اینجا حالتی است که موانع و تنش‌ها برطرف شده‌اند.
بهتر است هرچه سریعتر به زندگی معمولی خود برگردید و به دنبال پیشروی‌ یا پیروزی‌ بیشتر نباشید.
ببینید کاری باقی مانده؟ اگر نه به کارهای روزمره و زندگی معمولی برگشتن با شرایط زمانه موافق است و باعث بخت خوش برای شما می‌شود.
اگر هم کاری عقب افتاده در سریع‌ترین زمان ممکن آن را انجام دهید تا چیزی از قلم نیفتد؛ این کار نیز با خوش بختی همراه است.
اینجا خیلی چیزها برای شما روشن می‌شود. اما شما خطاهای ناخواسته و اشتباهات دیگران را به سادگی می‌بخشید و احساس سبکی و رهایی بیشتری می‌کنید: مثل طوفان که با آذرخش همه‌ چیز را روشن می‌کند، و سپس بارش باران همه‌چیز را پاک می‌کند.

معرفی شش خطی

اینجا حرکت از محدوده‌ی خطر خارج می‌شود. مانع (شش‌خطی ۳۹) برطرف شده و مشکلات حل و فصل شده‌اند. البته هنوز رهایی کاملاً به دست نیامده؛ رهایی تازه شروع به شکل گرفتن کرده و این شش‌خطی، معرف سطوح مختلف آن است.

سنجش شش‌خطی:

«رهایی».
حرکت به سوی جنوب غرب هماهنگ و سودمند است.
اگر چیز دیگری برای انجام دادن نمانده، بازگشتن (شش‌خطی ۲۴) برای او خوش بختی به همراه دارد.
اگر همچنان کاری هست که فرد باید انجام دهد، رسیدگی سریع به آن با خوش بختی همراه است.

این شش‌خطی به وضعیتی اشاره دارد که سختی‌ها و مشکلات به آسودگی تبدیل شده‌اند. در چنین شرایطی باید در سریع‌ترین زمان ممکن به زندگی معمولی برگردید؛ این معنی «جنوب غرب» است.
این دورانِ تغییرات ناگهانیْ بسیار پر اهمیت است. درست مثل باران که فشار اتمسفر را کاهش داده و جوانه‌ها را شکوفا می‌کند، دوران «رهایی» تأثیری رهایی بخش و شکوفا کننده‌ای بر زندگی دارد.
با این همه، یک چیز بسیار مهم است: در چنین شرایطی نباید به دنبال پیشروی‌ها و پیروزی‌های بیشتر باشید. نکته این است که بیش از حد فشار نیاورید.
برگشتن به کارهای معمول زندگی در سریع‌ترین زمان ممکن در وضعیت «رهایی از موانع و مشکلات»، خوش بختی به همراه دارد. اگر کارهایی باقی مانده که نیاز به رسیدگی دارند، باید در سریع‌ترین زمان ممکن به آن رسیدگی کنید تا چیزی از قلم نیفتد.

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 40: شروع تندر و باران:
نگاره‌ی «رهایی».
به این ترتیب انسان برتر از اشتباهات دیگران می‌گذرد و خطاها را می‌بخشد.

شروع تندر و باران:
نگاره‌ی «رهایی».
به این ترتیب انسان برتر از اشتباهات دیگران می‌گذرد و خطاها را می‌بخشد.

طوفان هوا را پاکسازی می‌کند؛ شما (انسان برتر) نیز با رو در رو شدن با خطاها و گناهانی که شرایط سخت کرده است، چنین تأثیراتی ایجاد می‌کنید. به واسطه‌ی روشنایی و وضوح، شما «رهایی» را ایجاد می‌کنید.
به هر حال، وقتی شکست‌ها آشکار می‌شوند، شما با آن‌ها برخورد نمی‌کنید و به سادگی از کنار این اشتباهات و خطاهای ناخواسته عبور می‌کنید، درست مثل رعد و برقی که محو می‌شود. شما مثل آبی که همه‌ چیز را پاک می‌کند، کارهای اشتباه دیگران و خطاهای ناخواسته‌ی آن‌ها را می‌بخشید.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

این زمان مناسب ماندن در جایی که هستیم نیست. اگر دلیل خوبی برای پیش رفتن نداریم، بهتر آن است که برگردیم. -- «بلوفلد»


ترجمه و توضیح کامل هر شش خط

خط اول:
تصویر شش‌خطی 40: خطایی نیست.

خطایی نیست.

تفسیر خط اول

این وضعیت به کلمات زیادی نیاز ندارد. از موانع عبور کرده‌اید و رهایی پیش می‌آید. شما در آرامش و آسودگی بهبود میابید. هنگامی که بر مشکلات غالب می‌شوید، کار درست همین است.

خط دوم:
تصویر شش‌خطی 40: او سه روباه را در شکارگاه می‌کشد و یک تیر زرد پاداش می‌گیرد.
درست و محکم بودن خوش‌بختی آفرین است.

او سه روباه را در شکارگاه می‌کشد و یک تیر زرد پاداش می‌گیرد.
درست و محکم بودن خوش بختی آفرین است.

تفسیر خط دوم

این خط عکسی از ماجرای شکار است. شکارچی سه روباه مکار شکار می‌کند و یکی تیر زرد پاداش می‌گیرد.
مشکلات و موانع در زندگی اجتماعی، روباهان مکاری هستند که سعی می‌کنند با چاپلوسی بر مدیران یا حاکمان تأثیر بگذارند. پیش از رسیدن به «رهایی» آن‌ها باید حذف شوند. اما مشکل از راه نامناسب حل و فصل نمی‌شود. رنگ زرد نشانه‌ی میانه روی در اقدام علیه دشمن است؛ تیر نشان دهنده‌ی برخورد مستقیم است. اگر شما خود را با تمام وجود وقف خدمت به «رهایی» کنید، از درستکاری خود آنقدر قدرت درونی به دست میاورید که مثل سلاحی علیه تمام چیزهای اشتباه و پست عمل می‌کند.

خط سوم:
تصویر شش‌خطی 40: اگر مردی که توشه‌ای بر پشت دارد سوار کالسکه‌ شود، دزدان را تشویق به نزدیک شدن می‌کند.
استواری در این مسیر به تحقیر شدن منجر می‌شود.

اگر مردی که توشه‌ای بر پشت دارد سوار کالسکه‌ شود، دزدان را تشویق به نزدیک شدن می‌کند.
استواری در این مسیر به تحقیر شدن منجر می‌شود.

تفسیر خط سوم

این خط به زمانی اشاره دارد که از محتاج بودن رها شده‌اید و به راحتی و بی‌نیازی رسیده است. حالا اگر بخواهید به شیوه‌ای کاملاً تازه شروع به زندگی کنید و از رفاه خود به گونه‌ای استفاده کنید که مناسب طبیعت شما نیست، دزدان را به سوی خود جذب می‌کنید. اگر به این رفتار خود ادامه دهید، قطعاً سرافکندگی و شرمساری برای خود به بار میاورید.
کنفسیوس درباره‌ی این خط می‌نویسد:
حمل کردن توشه‌ای بر پشت کار انسان‌های معمولی است؛ کالسکه وسیله‌ی مردم سطح بالا است. حالا، وقتی شخصی معمولی از وسایل اشخاص سطح بالا استفاده می‌کند، دزدان تلاش می‌کنند آن را از او بدزدند. اگر مردی نسبت به کسانی که از او بالاتر هستند گستاخ، و نسبت به کسانی که از او پایین‌تر هستند خشن باشد، دزدان برای حمله به او نقشه می‌کشند. بی‌دقتی در حفاظت از دارایی‌ها سارقان را دعوت به دزدی می‌کند. زیور آلات فاخر یک خانم وسوسه‌ای برای به باد دادن پاک دامنی او ایجاد می‌کند.

خط چهارم:
تصویر شش‌خطی 40: از شصت بزرگ پا خلاص شو.
آنوقت دوستان سر می‌رسند و آن‌ها کسانی هستند که می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید.

از شصت بزرگ پا خلاص شو.
آنوقت دوستان سر می‌رسند و آن‌ها کسانی هستند که می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید.

تفسیر خط چهارم

در زمان رکود و توقف، پیش میاید که انسان‌های حقیر به انسان‌ برتر نزدیک شوند و به واسطه‌ی روزمرگی بسیار به او نزدیک شوند، طوری که بودن‌شان ضروری به نظر برسد؛ مثل انگشت شصت پا که وجودش برای پا ضروری است و راه رفتن را راحت‌تر می‌کند.
اما وقتی دوران رهایی نزدیک می‌شود و وارد عمل شدن می‌طلبد، شما باید از چنین آشنایانی که ارتباط درونی با آن‌ها ندارید جدا شوید. چون در غیر اینصورت دوستانی که با شما هم‌نظر هستند، کسانی که واقعاً می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید و در کنار یکدیگر موفقیت‌های خوبی به دست آورید به شما بی‌اعتماد می‌شوند و از شما فاصله می‌گیرند.

خط پنجم:
تصویر شش‌خطی 40: تنها اگر انسان برتر بتواند خودش را «رهایی» ببخشد، خوش‌بختی به بار می‌آید.
بنابراین به انسان‌های کم‌ارزش ثابت می‌کند که مصمم است.

تنها اگر انسان برتر بتواند خودش را «رهایی» ببخشد، خوش بختی به بار می‌آید.
بنابراین به انسان‌های کم‌ارزش ثابت می‌کند که مصمم است.

تفسیر خط پنجم

دوران «رهایی» عزمی راسخ می‌طلبد. انسان‌های حقیر را نمی‌توانید با قرار دادن ممنوعیت‌ها یا هر چیز بیرونی از خود دور کنید. اگر می‌خواهید از آن‌ها خلاص شوید، باید اول در ذهن خود کاملاً از آن‌ها جدا شوید؛ اینجا آن‌ها می‌فهمند که شما مصمم هستید و از شما فاصله می‌گیرند.

خط ششم:
تصویر شش‌خطی 40: شاهزاده به شاهین روی دیوار بلندی تیر می‌زند.
او آن را می‌کشد. همه چیز هماهنگ و سودمند است.

شاهزاده به شاهین روی دیوار بلندی تیر می‌زند.
او آن را می‌کشد. همه چیز هماهنگ و سودمند است.

تفسیر خط ششم

شاهین روی دیوار، سمبل انسان حقیری است که به مقام و مسندی رسیده است و در کار «رهایی» مانع‌تراشی می‌کند. او در مقابل تأثیر نیروی درونی شما مقاومت می‌کند، چون شرارت در او شکل گرفته و محکم شده است. چنین فردی باید با زور حذف شود و این کار نیاز به داشتن توانایی لازم دارد.
کنفسیوس درباره‌ی این خط می‌گوید:
شاهین هدف شکار است؛ تیر و کمان ابزارهای شکار، تیرانداز هم مرد کار (که باید از این ابزار کمال استفاده را ببرد). انسان برتر توانایی لازم را درون خودش دارد. او انتظار می‌کشد و در زمان مناسب وارد عمل می‌شود. چرا همه چیز نباید خوب پیش رود؟ او آزاد است تا وارد عمل شود. به همین دلیل تنها کاری که باید بکند این است که به پیش رود و شکار خود را به چنگ آورد. اینگونه است کسی که پس از انجام آماده‌سازی‌های لازم وارد عمل می‌شود.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.