شش خطی 3
رویشی تازه، سختیهای آغازی تازه (Zhun)
اسامی دیگر:
سختی ابتدایی، نماد برخاستن، جوانه زدن، دردهای زایش و بالندگی، خطرهای گذرا، مشکلات ابتدایی، مشکلات استرسی، دردسر رشد سازمانی، شروعهای دشوار، دردسرهای رشد، موانع اولیه
واکاوی و توضیح:
تندر نماد طلوع، بهار و آغازی تازه است. این حالت یادآور لحظهی تولد یک قهرمان یا اسطوره مانند تولد حضرت مسیح(ص) یا زئوس در اساطیر یونانی است که با آشفتگیها و سختیهایی همراه است اما در ادامه، نظمی تازه ایجاد میکند.
در همین راستا، سهخطی تندر و آب، مانند طوفان حضرت نوح(ص) و شروع دورانی تازه است که با آشفتگی، سختی و خطر همراه بود. پایان طوفان، روز «باز شدن زمین» یا «دحو الارض» است. در این روز آبها فروکش کردند و دوران تازهای آغاز شد. تولد حضرت ابراهیم(ص)، حضرت مسیح(ص) و ظهور «منجی موعود» به این روز(دحو الارض) نسبت داده شده است که همگی این رویش یا آغازی تازه را نشان میدهند اما با سختیها و فشارهایی در ابتدا همراه بوده و خواهند بود.
بیگ بنگ نمونهی کیهانی این آغاز تازه است که همراه با سختی و آشفتگی است.زندگی فرد انعکاس ذهن، سطح آگاهی و افکار و احساسات او است. از این رو، تجربهای تازه نیاز به بینشی تازه دارد. طلوع بینشی تازه که تندر آن را نشان میدهد، باعث طوفانی شدن، مهآلودگی و به جریان افتادن رودخانهای از افکار و احساسات خروشان در ذهن میشود. به این ترتیب سردرگمی، عدم شفافیت و ابهامزدگی در هوشیاری همزمان با سختی، خطر یا فشار در اوضاع بیرونی تجربه میشود. اما این سختیها و فشارها در واقع نوید دورانی تازه را میدهند.
ویژگیهای ذهنی-عملکردی: تندر در پایین ارادهای پویا و کنشگر است که هماهنگ با ذات پیش میرود؛ آب در بالا حفظ نگاه توحیدی و بینش درست در میان سختیها را نشان میدهد. در این فرآیند تازه و ناشناخته(تاریک) اگر به دنبال افکار پراکنده و غالباً سردرگم کننده راه بیفتید و بخواهید با عملگرایی ماجرا را پیش ببرید، بیشتر گیر میفتید.
پس باید دست به دامن آگاهی شوید؛ کارهایی مثل مراقبه، نماز و آوردن سکوت و آگاهی به درون یا کمک گرفتن از کسانی که میتوانید از راهنمایی و کمکشان استفاده کنید.
پس تنها بر اساس تشخیص درست آگاهانه(درونی) یا راهنمایی بیرونی عمل کنید. به یاد داشته باشید طبیعتاً کسی که به کمک نیاز دارد و در آغاز ماجرایی تازه است، نمیتواند به دیگران کمکی بکند.در نتیجه اسیر طوفان افکار نشدن، ایستادن، مشاهده کردن و آگاه ماندن به جریان، در عین استفاده از کمک انسانی آگاه، شیوهی هماهنگ در این وضعیت است. به این ترتیب فرد میتواند در میان این طوفان، آرام و آگاه بماند، اسیر افکار و دشواریهای ناشی از آن نشود و خوب ببیند تا در راستای آگاهی و یا کمک افراد آگاه، از این دوران رویشی تازه عبور کند.
معرفی، سنجش، تصویر و خطوط بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم
معرفی شش خطی
اسم این ششخطی به راستی بر موقعیتی دلالت دارد که گیاهی تازه میخواهد از زمین سر بر آورد و در این آغاز تازه مجبور است به خاک و سنگی که راه رشد او را سد کردهاند فشار بیاورد تا از آنها عبور کند.
با توجه به این معنا این ششخطی موقعیتی را به تصویر کشیده که زمین و آسمان، فرد را به جلو پیش میبرند و این اولین قدم، با سختیهایی همراه است.
این حرکت رو به بالا، بالاخره از سختیها رها میشود و همهی تنشهای ناشی از آن برطرف میشوند؛ مثل گیاهی که سر از خاک بیرون آورده است.
سنجش ششخطی:
از «ونوانگ (شاه ون)» نگارندهی ایجینگ (~سدهی نه تا یازدهم پیش از میلاد)
سختی ابتدایی موفقیت عالی ایجاد میکند، درستی و محکمی در آن هماهنگ و سودمند است. چیزی نباید به عهده گرفته شود. کمک گرفتن برای او هماهنگ و سودمند است.
------
اویی چیشو: خلاقیت موفق است. درست بودن سودمند است. از رفتن به جایی استفاده نکنید. به کارگیری اربابان سودمند است.
کشمکشهای زیادی در کار است تا شکل تازهای ایجاد شود و این ریشهی سختیها است.
همه چیز در حرکت است: در عین خطرناکی، با درستی و استواری موفقیتی عالی دست یافتنی است.
در اینجا هنوز چیزی شکل نگرفته و همه چیز تاریک است.
باید دست نگه دارید؛ چون انجام هر کاری پیش از زمان مناسبش فاجعه به بار میآورد. به همین دلیل خیلی مهم است تنها نمانید؛ برای غلبه به هرج و مرج به کمک نیاز دارید.
این دست نگه داشتن به معنای منفعل شدن و کاری نکردن نیست. شما باید بر اساس شهود و راهنماییهای درونی و بیرونی، در انجام شدن کارها همکاری کنید.
تصویر ششخطی:
منسوب به «کنفسیوس» (~سدهی ششم تا پنجم پیش از میلاد)
ابرها و تندر: سختی ابتدایی.
اینچنین انسان برتر از به هم ریختگیها نظم میسازد.
-----
اویی چیشو: بنابراین رهبران سازماندهی میکنند.
بنابراین شما باید این اوضاع آشفته را سامان دهید؛ سرنخ را پیدا کرده و از این نخهای سردرگم لباسی زیبا ببافید.
برای اینکه هرکس بتواند جایگاهش را در این بیکرانگی جهان هستی بیابد، لازم است دو کار انجام دهد: تفکیک کند، یکی کند.
تجربهها و سوالات 3
انچه سعی بود در طلبت بنمایم آنقدر باشد که تغییر قضا نتوان کرد
متن اصلی خطوط از «وووانگ» (پسر شاهون) و «دوک ژو» (برادر کوچکتر شاهون)، که پس از درگذشت وی به کتاب افزوده شد
(~سدهی یازدهم پیش از میلاد)
خط اول:
توقف و راه بند. درست و محکم بودن برای فرد هماهنگ و سودمند است. کمک گرفتن برای فرد هماهنگ و سودمند است.----اویی چیشو: ماندن در اطراف، درست باقی ماندن سودمند است. به کار گماشتن اربابان سودمند است.
تفسیر خط اول
برخورد با مانع در ابتدای کاری بزرگ، اقتضا میکند برای پیش بردن زور نزنید؛ توقف کرده و تأمل کنید.
با اینحال به هیچ وجه نباید از دنبال کردن هدف خود دست بکشید؛ باید استوار بمانید و همواره هدفتان را در نظر نگه دارید.
پیدا کردن همراهی مناسب مهم است. تنها با پرهیز از خود-رأیی و داشتن روحیهای انسانی، میتوانید همراهی مناسب برای مبارزه با این سختیها را پیدا کنید.
خط دوم:
سختیها زیاد میشوند. اسب و گاری جدا میشوند. او یک راهزن نیست؛ او میخواهد در زمان مناسب خواستگاری کند. دوشیزه پاکدامن است. او نمیپذیرد.10 سال – سپس او خود میپذیرد.----اویی چیشو: متوقف، سوار بر اسب اما ایستاده. دشمن نه، ازدواج. دختر پاکدامن است و نامزد نمیشود. پس از ده سال، او نامزد میشود.
تفسیر خط دوم
این خط موقعیتی را به تصویر میکشد که شما در سختیها گیر افتادهاید. ناگهان اوضاع تغییر میکند و کمکی ناشناخته از راه میرسد. این اتفاق غیر منتظره باعث میشود فکر کنید او یک راهزن است؛ ولی کمکم معلوم میشود او نیت پلیدی ندارد و برای کمک به شما نزدیک شده است.
به هرحال پیشنهاد کمک از طرف شخصی نامرتبط نباید پذیرفته شود، وگرنه ممکن است آزادی ما در تصمیمگیری مخدوش شود.
در این شرایط باید منتظر بمانید تا زمان دورهی کامل خود را طی کند. ۱۰ سال اشاره کامل شدن دورهی زمانی دارد. اینگونه، چیزها کمکم به حالت معمول خود برمیگردند و میتوانید به دوست مقدر خود بپیوندید و آنچه به آن امیدوار بودید اتفاق بیفتد.
خط سوم:
کسی که بدون جنگلشناس به شکار رود، تنها دستاوردش گم شدن در جنگل است. انسان برتر نشانههای زمان را درک میکند و ترجیح میدهد ادامه ندهد. ادامه دادن با سرافکندگی همراه است.----اویی چیشو: شکار آهو بدون آمادگی تنها نتیجهاش گم شدن در انبوه بوتههاست. رهبران میبینند که بهتر است تسلیم شوند، چون پیش رفتن پشیمانی به همراه خواهد داشت.
تفسیر خط سوم
وقتی خود را در شرایط ناشناخته و سخت میبینید، نباید بدون تأمل و راهنما دست به کار شوید وگرنه در این سرزمین ناشناخته گم میشوید.
کارهای عجولانه و پیش از رسیدن زمان مناسب، بدون وجود راهنمایی لازم، به شکست و سرافکندگی میانجامد.
سرنوشت را نمیتوان دور زد؛ تلاشهای نارس، بدون داشتن راهنمایی لازم، به شکست و سرافکندگی شما منجر میشود.
اگر عاقل باشید این رسیدن چنین حوادثی را میبینید و ترجیح میدهید آرزوهای خود را رها کنید تا اینکه بخواهید با زور زدن برای رسیدن به آنها، شکست و سرافکندگی نصیب خود کنید.
خط چهارم:
اسب و گاری جدا میشوند. به دنبال اتحاد باشید. رفتن خوشاقبالی به بار میآورد. همهچیز هماهنگ و سودمند است.---اویی چیشو: سوار بر اسب ایستاده. به دنبال یاور بودن، و از نتایج خوبش همه سود میبرند.
تفسیر خط چهارم
گاهی وظیفه شما را به وارد عمل شدن فرا میخواند، ولی توانایی کافی آن را ندارید.
با اینحال، فرصتی برای ایجاد ارتباط به شما پیشنهاد میشود، باید آن را غنیمت شمارید و از آن استفاده کنید.
غرور و محافظهکاری کاذب نباید شما را از پذیرفتن و استفاده از آن باز دارد.
برداشتن قدم اول، حتی به قیمت مقداری نادیده گرفتن خود، نشانهی روشنایی درونی شماست. پذیرفتن کمک در زمان مناسب ناشایست نیست.
اگر یاران مناسب پیدا شوند، همه چیز خوب پیش میرود.
خط پنجم:
سختیها مبارک هستند. درستی و محکمی کم، خوش اقبالی به بار میآورد. درستی و محکمی بسیار، بد اقبالی به بار میآورد.--------اویی چیشو: به تعویق افتادن مزایا. چشم اندازی خوب برای درستی کوچک، چشم اندازی بد برای درستی بزرگ.
تفسیر خط پنجم
در جایگاهی هستید که نمیتوانید نیت خوب خود را نشان دهید و دیگران هر کاری که انجام میدهید را بد برداشت میکنند.
در چنین شرایطی باید آهسته و گام به گام پیش روید.
نباید تلاش کنید کارهای بزرگی انجام دهید، چون موفق شدن در چنین کارهایی نیازمند اعتماد عمومی است و در این شرایط، با شکست و تیره بختی روبرو خواهید شد.
با پیگیری وظایف و عمل به تعهداتتان، اندک اندک راه باز میشود و همهی موانع برطرف خواهند شد.
خط ششم:
اسب و واگن جدا میشوند.اشکهای خونین جاری میشوند (خون گریه میکند).-----اویی چیشو: نشسته روی اسب، ساکن، خون میگرید.
تفسیر خط ششم
سختیهای ابتدایی برای برخی بسیار سنگین است. آنها در آن گیر میفتند و راه خروج از آن را نمییابند؛ دستشان را بالا برده و تسلیم میشوند. چنین کنارهگرفتنی بسیار غم انگیز است. کنگفو (کنفسیوس) در این باره مینویسد:
اشکهای خونین جاری میشود: فرد نباید اینگونه بماند.
گفتارهای شش خطی 3