شش خطی 13
همسانی با مردم، معاشرت هدفمند، همبستگی نیروها (Tong Ren)

اسامی دیگر:

ساز و کار گروه و اجتماع، دوستی با مردم، همکاری، اهداف مشترک، پاکی درون، نماد همراهی، عاشقان، دوستان محبوب، افراد هم اندیش، مردم هماهنگ، جمعیت مردان، برادری جهانی، همنشینی، اجتماع، متحد، ارتباط انسانی، گروه کوچک

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 13 - همسانی با مردم، معاشرت هدفمند، همبستگی نیروها (Tong Ren) از جدول یی چینگ

واکاوی و توضیح:

ریشه‌شناسی و مفهوم کلیدی:

در زبان چینی، کاراکتر  (تانگ-同)به معنای «مشابه، همانند و یکسان» است. کاراکتر (رن人-) به معنای «فرد یا مردم» است. هنگامی که این دو کاراکتر به صورت واحد در کنار هم قرار می‌گیرند، به معنای «رفتار یکسان با مردم» یا «برخورد یکسان با افراد» است. در چین باستان، «تانگ رن» به «افرادی با علایق مشترک» نیز اشاره داشت.

ایده‌نگاشت این واژه به درک بهتر آن کمک می‌کند:

  • کاراکتر (تانگ-) این کاراکتر از سه بخش تشکیل شده که در کنار هم تصویری از گروهی از مردم را ترسیم می‌کنند که به عنوان یک کل واحد در زیر یک سقف گرد هم آمده‌اند. وجود نماد «یک دهان» نشان‌دهنده این است که آنها کاملاً هم‌سان، هم‌فکر و هم‌زبان هستند.
  • کاراکتر(رن人-) ایده‌نگاشت این کاراکتر، شکل یک انسان ایستاده را نشان می‌دهد.

در نتیجه جمعی از انسان‌ها را می‌بینیم که هدف و مسیر یکسانی دارند و در این مسیر با یکدیگر یکی شده‌اند.

ساختار نمادین: آتش(☲) در زیر آسمان((☰

  • آتش نماد ذهنی شفاف، قلبی پاک، پذیرندگی و روابط صمیمانه است.
  • آسمان نماد عقلانیت، قدرت، صلابت و مهارت در عمل است.

ترکیب این دو نشان می‌دهد شفافیت درونی در عین پذیرش و صفای باطنْ کلی یکپارچه میان اعضا تشکیل می‌دهد که با قدرت و مهارت، مسیر حل مسئله و نفع جمعی را طی می‌کنند.

رابطه ساختاری و معنایی با سایر شش‌خطی‌ها:

  • شش‌خطی۷ (ارتش)در شش‌خطی ۷، فرمانده‌ای آگاه و توانمند، افراد یا روش‌های گوناگون را برای حل مسئله‌ای که پس از «کشمکش» در شش‌خطی ۶ پدید آمده، رهبری می‌کند. او در میان دیگران به پیش می‌رود و دیگران را نیز با خود در این مسیر همراه می‌کند. در شش‌خطی ۱۳، این هم‌سانی و پذیرش درونی (یین دوم) است که بین توانمندی‌های فردی و مهارت‌های جمعی پیوند ایجاد کرده و برای حل مسئله و پایان دادن به رکود (مانند آنچه در شش‌خطی ۱۲ می‌بینیم) عمل می‌کند. در ۷ فرمانده محور وضعیت است، اما در ۱۳ پذیرش و شفافیت قلبی همه‌ی اعضا را با هم یکی کرده است و فرمانده یا رهبر به شکلی محسوس دیده نمی‌شود.
  • شش‌خطی۱۴ (دارایی بزرگ): ین شش‌خطی رابطه‌ای مکمل با ۱۳ دارد. در شش‌خطی ۱۳، روشنایی و فضایل درونی در مسیر حل مسئله پرورش می‌یابند و در شش‌خطی ۱۴، این روشنایی به اوج رسیده و به منبع نوری برای همگان تبدیل می‌شود. این فرآیند در ۷ و ۸ نیز به همین ترتیب است.

ویژگی‌های روانی-عملکردی:

چنین فردی با قلبی پذیرا، روشن و شفیق، مسئله‌ی به وجود آمده و پتانسیل‌های خود و اعضا را به خوبی تشخیص می‌دهد و شبکه‌ای یکپارچه از توانمندی‌ها و انسان‌های ماهر ایجاد می‌کند تا برای حل مسئله با در نظر داشتن نفع جمعی اقدام کند. او درخشش درونی خود را نه برای تابیدن بر دیگران، بلکه برای عمل همدلانه، قوی و ماهرانه به کار می‌گیرد. با این حال، هوشیاری در حفظ این همبستگی ضروری است تا مبادا فرد دچار خودخواهی، جناح‌گرایی، سوءظن یا تمایلات شهوانی شده و این فرصت بزرگ را از دست دهد.
اینگونه صادقانه و خالصانه در میان اجتماع و با آن‌ها هستید و می‌توانید به رشد و موفقیت خود و دیگران کمک فراوانی کنید.


معرفی، سنجش، تصویر و خطوط بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم


معرفی شش خطی

تصوریر سه‌خطی بالایی آسمان، و تصویر سه‌خطی پایینی شعله‌های آتش است. طبیعت شعله‌های آتش است که به آسمان برود و این ایده‌ی معاشرت و دوستی را مطرح می‌کند. خط دوم با خصلت‌هایی که دارد، پنج خط قوی در کنارش جمع می‌شوند. این شش‌خطی مکمل شش‌خطی (7) است. در آن شش‌خطی، خطر در سه‌خطی درونی و فرمانبری در سه‌خطی بیرونی بود که نمایانگر یک ارتش است که به فرمانده‌ای قدرتمند (یانگ) برای گرد هم آمدن نیاز داشت. اینجا روشنی درون و قدرت بیرون است – ویژگی اجتماعی صلح‌آمیز از انسان‌ها که برای با هم بودن به شخصیتی پذیرنده (ین) در میان انسان‌های استوار نیاز دارد.

سنجش شش‌خطی:

از «ون‌وانگ (شاه ون)» نگارنده‌ی ای‌جینگ (~سده‌ی نه تا یازدهم پیش از میلاد)

«دوستی و معاشرت (همراهی) با مردم» در فضای باز. موفقیت. گذشتن از رودخانه‌ی بزرگ برای فرد هماهنگ و سودمند است. درستی و محکمی انسان برتر هماهنگ و سودمند است.

هم‌نشینی با مردم باید بر اساس منافع همگانی باشد. اهداف شخصی روابط پایدار میان انسان‌ها رقم نمی‌زند، بلکه هم سو شدن با هدف‌های اساسی بشریت است که منجر به پایداری دوستی‌ها می‌شود. به همین خاطر همراهی با مردم در فضای باز مطرح شده است. اگر چنین اتحادی رخ دهد، حتی کاری خطرناک و سخت مثل گذشتن از رودخانه‌ی بزرگ (که نماد انجام کارهای بزرگ و پر مخاطره در یی‌چینگ است) می‌تواند موفقیت آمیز باشد. ولی برای بدست آوردن چنین اجتماعی، رهبری محکم و آگاه نیاز است – مردی روشن، خوش‌نام که الهام بخش در رسیدن به هدف است و نیروی مورد نیاز برای انجام کارهای لازم را به گروه القا می‌کند. (سه‌ خطی داخلی یعنی روشنایی، سه‌خطی بیرونی یعنی قدرت.)

تصویر شش‌خطی:

منسوب به «کنفسیوس» (~سده‌ی ششم تا پنجم پیش از میلاد)

آسمان همراه آتش: نگاره‌ی «دوستی و معاشرت (همراهی) با مردم». در نتیجه انسان برتر گروه‌ها را سازمان‌دهی می‌کند و چیزهای مختلف را می‌شناسد.

آسمان هم مسیر با حرکت آتش است، در عین حال از آتش متمایز است. همانطور که نور آسمان برای تعیین و تشخیص زمان استفاده می‌شود، جوامع انسانی و هرچیزی که در پیوند با چیزهای گوناگون است، باید به طور طبیعی سازمان‌دهی شود. دوستی و همراهی نباید در هم آمیختن انسان‌ها یا چیزها باشد؛ چون این یعنی هرج و مرج نه اجتماع. اگر جامعه‌ (کوچک یا بزرگ) بخواهد منظم شود، باید گوناگونی‌ها سازمان‌دهی شوند.

گفتارهای شش خطی 13

ای جینگ کامل – آلفرد هوآنگ:
توضیح کنفسیوس در مورد سنجش توضیح می‌دهد که خط یین در جای مناسب خود قرار دارد و با ینگ آسمان هماهنگ است. این خط یین در مرکز سه‌خطی پایین نشان می‌دهد که فرد در این موقعیت از اخلاقیات (فضایل اخلاقی) بالایی برخوردار است و شخصیتی مهربان، حقیقی، فروتن و متواضع دارد و مایل به جستجوی هماهنگی با دیگران است. این خط به خط ینگ در جایگاه پنجم که آن نیز مرکزی و درست است، پاسخ می‌دهد. این دو خط نماد یک وضعیت ایده‌آل هستند که در این زمان فرخنده است، شرایط مساعد است، و مردم در هماهنگی هستند. این وضعیت ایده‌آل نتیجه‌ی شرایطی است که در آن بر انسداد(شش خطی ۱۲) غلبه شده است.


این شش خطی سهیم شدن در هدفی با دیگران را توضیح وضعیت شما می‌داند.این شش خطی بر یافتن راه‌های همکاری و هماهنگی با تلاش‌های دیگران تأکید می‌کند و آن را شیوه‌ی مناسب مدیریت این وضعیت می‌داند... -- ریتسما/کارچر

تجربه‌ها و سوالات 13

آسمان را خون گرفته
و
قلبم ایستاده است

این سنگِ سخت را
از سینه بیرون می کشم <...
بیشتر

متن اصلی خطوط از «وو‌وانگ» (پسر شاه‌ون) و «دوک ژو» (برادر کوچک‌تر شاه‌ون)، که پس از درگذشت وی به کتاب افزوده شد
(~سده‌ی یازدهم پیش از میلاد)


خط اول:

معاشرت با مردم در دروازه‌ی شهر.
خطایی نیست.

تفسیر خط اول

شروع پیوستگی با دیگران باید پیش از گذشتن از دروازه (ورود به شهر) اتفاق بیفتد. جایی که همه به یک اندازه همدیگر را می‌شناسند. هنوز هیچ هدف متفاوتی آشکار نشده و کسی اشتباهی نکرده است. اصول پایه‌ی هر اجتماعی باید برای همه‌ی اعضا‌ آشکار باشد. توافقات پنهانی بداقبالی به بار می‌آورد.

خط دوم:

معاشرت با مردم در میان گروه.
سرافکندگی.

تفسیر خط دوم

مراقب ایجاد یا پیوستن به دسته‌‌های درون گروهی باشید که بر اساس خواسته‌های خودخواهانه و نفسانی شکل می‌گیرند. چنین دسته‌هایی که عمومی نیستند، با متهم کردن دسته‌ای دیگر شکل می‌گیرند، انگیزه‌های حقیرانه‌ای دارند و به همین‌ دلیل پس از مدتی به سرافکندگی منجر می‌شوند.

خط سوم:

او سلاح‌هایش را میان درختان پنهان می‌کند و از تپه‌ای مرتفع در مقابلش بالا می‌رود.
او برای سه سال دیده نمی‌شود.

تفسیر خط سوم

اینجا دوستی به بی‌اعتمادی تبدیل شده است. هرکس به دیگری بی‌اعتماد است و می‌کوشد از دور جاسوسی دیگری را بکند. این شیوه‌ای نیست که بتوانید با دیگران رابطه برقرار کنید. موانعی در راه دوستی با دیگران در کار است. شما نسبت به سهم خود حقّی قائل هستید و می‌خواهید طرف مقابل‌تان را غافلگیر کنید. این باعث می‌شود مورد اعتماد نباشید و همواره گمان کنید دیگران هم به دنبال غافلگیر کردن شما هستند و بخواهید مچ آن‌ها را بگیرید. اینگونه بیشتر و بیشتر از دوستی واقعی دور می‌شوید. هرچه بیشتر این مسیر را ادامه دهید، بیشتر از دیگران فاصله می‌گیرید.

خط چهارم:

او از دیوار خودش بالا می‌رود؛ او نمی‌تواند حمله کند.
خوش‌اقبالی.

تفسیر خط چهارم

رسیدن به صلح پس از رفتارهای تنش‌زای متقابل، نزدیک‌تر می‌شود. این درست است که روی دیوارهای جدایی، در برابر یکدیگر موضع گرفته‌اید، اما سختی‌های خیلی زیاد باعث می‌شوند با خود صادق شوید و سر عقل بیایید. همینکه می‌فهمید جنگیدن راه چاره نیست، خوش‌اقبالی به شما رو می‌کند.

خط پنجم:

مردان در معاشرت ابتدا اشک‌ میریزند و افسوس می‌خورند، ولی کمی بعد می‌خندند.
پس از کشمکش‌های زیاد موفق به دیدار یکدیگر می‌شوند.

تفسیر خط پنجم

به خاطر شرایط زندگی از دیگری جدا شده‌اید، اما قلباً با هم هستید. سختی‌ها و موانع زیادی بین شما وجود دارد که باعث شده غمگین و ناراحت شوید. اما اگر به یکدیگر وفادار بمانید و اجازه ندهید هیچ چیز میان‌تان جدایی ایجاد کند، حتی اگر به قیمت کشمکش‌های فراوان تمام شود، موفق می‌شوید. و وقتی به هم می‌رسید، غصه جای خود را به شادی می‌دهد.

خط ششم:

معاشرت با مردم در چمنزار.
افسوسی نیست.

تفسیر خط ششم

روابط در این وضعیت صمیمانه نیست. در واقع شما فردی خارجی هستید که به جمع دیگری پیوسته‌اید. همه باهم دوست نیستند و فقط کسانی که به هم نزدیک می‌شوند معاشرت می‌کنند. هدف اصلی گردهمایی‌های انسانی هنوز محقق نشده است، اما لزومی ندارد افسوس بخورید. شما بدون اینکه از هدف خود دور شوید به جمعی پیوسته‌اید.