تفسیر ای جینگ(یا تفسیر یی چینگ)
‌شش خطی 13

‌معاشرت - همبستگی نیروها

اسامی دیگر شش خطی: ساز و کار گروه و اجتماع، دوستی با مردم، همکاری، اهداف مشترک، پاکی درون، همنشینی با مردمان، نماد همراهی، عاشقان، دوستان محبوب، افراد هم اندیش، مردم هماهنگ، جمعیت مردان، همانندی با مردم، برادری جهانی، همنشینی، اجتماع، متحد، ارتباط انسانی، گروه کوچک، هماهنگی با، تأیید

تفسیر یی چینگ - تصویر شش خطی 13 - معاشرت - همبستگی نیروها از جدول یی چینگ

شش خطی 13

معاشرت - همبستگی نیروها

تصوریر سه‌خطی بالایی آسمان، و تصویر سه‌خطی پایینی شعله‌های آتش است. طبیعت شعله‌های آتش است که به آسمان برود و این ایده‌ی معاشرت و دوستی را مطرح می‌کند.
خط دوم با خصلت‌هایی که دارد، پنج خط قوی در کنارش جمع می‌شوند.
این شش‌خطی مکمل شش‌خطی (7) است. در آن شش‌خطی، خطر در سه‌خطی درونی و فرمانبری در سه‌خطی بیرونی بود که نمایانگر یک ارتش است که به فرمانده‌ای قدرتمند (یانگ) برای گرد هم آمدن نیاز داشت.
اینجا روشنی درون و قدرت بیرون است – ویژگی اجتماعی صلح‌آمیز از انسان‌ها که برای با هم بودن به شخصیتی پذیرنده (ین) در میان انسان‌های استوار نیاز دارد.

سنجش شش‌خطی:

«دوستی و معاشرت (همراهی) با مردم» در فضای باز.
موفقیت.
گذشتن از رودخانه‌ی بزرگ برای فرد هماهنگ و سودمند است.
درستی و محکمی انسان برتر هماهنگ و سودمند است.

هم‌نشینی با مردم باید بر اساس منافع همگانی باشد. اهداف شخصی روابط پایدار میان انسان‌ها رقم نمی‌زند، بلکه هم سو شدن با هدف‌های اساسی بشریت است که منجر به پایداری دوستی‌ها می‌شود.
به همین خاطر همراهی با مردم در فضای باز مطرح شده است. اگر چنین اتحادی رخ دهد، حتی کاری خطرناک و سخت مثل گذشتن از رودخانه‌ی بزرگ (که نماد انجام کارهای بزرگ و پر مخاطره در یی‌چینگ است) می‌تواند موفقیت آمیز باشد.
ولی برای بدست آوردن چنین اجتماعی، رهبری محکم و آگاه نیاز است – مردی روشن، خوش‌نام که الهام بخش در رسیدن به هدف است و نیروی مورد نیاز برای انجام کارهای لازم را به گروه القا می‌کند. (سه‌ خطی داخلی یعنی روشنایی، سه‌خطی بیرونی یعنی قدرت.)

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 13: آسمان همراه آتش:
نگاره‌ی «دوستی و معاشرت (همراهی) با مردم».
در نتیجه انسان برتر گروه‌ها را سازمان‌دهی می‌کند و چیزهای مختلف را می‌شناسد.

آسمان همراه آتش:
نگاره‌ی «دوستی و معاشرت (همراهی) با مردم».
در نتیجه انسان برتر گروه‌ها را سازمان‌دهی می‌کند و چیزهای مختلف را می‌شناسد.

آسمان هم مسیر با حرکت آتش است، در عین حال از آتش متمایز است. همانطور که نور آسمان برای تعیین و تشخیص زمان استفاده می‌شود، جوامع انسانی و هرچیزی که در پیوند با چیزهای گوناگون است، باید به طور طبیعی سازمان‌دهی شود.
دوستی و همراهی نباید در هم آمیختن انسان‌ها یا چیزها باشد؛ چون این یعنی هرج و مرج نه اجتماع. اگر جامعه‌ (کوچک یا بزرگ) بخواهد منظم شود، باید گوناگونی‌ها سازمان‌دهی شوند.


جمع بندی:

در دوستی، معاشرت و اجتماع قابلیت‌هایی برای شناخته شدن، شکاف‌هایی (در موقعیت‌های اجتماعی) برای پر شدن، و روش‌های بهتری برای تامین معاش وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را بشناسید و از آن‌ها استفاده کنید.
به موقعیت خود و دیگران توجه کنید. قرار نیست ساز و کار کاملاً تازه‌ای ایجاد کنید، فقط پتانسیل‌ها و چیزهای مختلفی که هست را بشناسید تا از آن‌ها بهتر استفاده کنید.
ارزشش را دارد؛ چون باعث ایجاد همبستگی‌ها، ارتباطات، و پیوندهای محکمی می‌شود.
بدانید این روابط (کوچک یا بزرگ) در راستای اهداف شخصی پایدار نمی‌ماند و باید به منافع همگان (یا هر دو طرف) توجه شود.
همچنین دوستی و همراهی نباید در هم آمیختن انسان‌ها یا چیزها باشد. بلکه باید آن را سازماندهی کرد.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

این شش خطی سهیم شدن در هدفی با دیگران را توضیح وضعیت شما می‌داند.این شش خطی بر یافتن راه‌های همکاری و هماهنگی با تلاش‌های دیگران تأکید می‌کند و آن را شیوه‌ی مناسب مدیریت این وضعیت می‌داند... -- «ریتسما/کارچر»


تجربه‌ها، نظرات یا سوالات شش خطی 13

هنوز گفت و گویی برای شش خطی 13 ثبت نشده


با ثبت تجربه یا پرسیدن سوال به گسترش آگاهی خود و دیگران کمک می‌کنید.

آگاهی باید نیرویی در حال تازه شدن باشد. این تنها از طریق نزدیکی پرشور میان دوستان همراه و همدل اتفاق میفتد که به گفتگو در مورد حقایق زندگی می‌پردازند و آن‌ها‌ را در زندگی پیاده می‌کنند...

ریچارد ویلهلم - تصویر شش خطی ۵۸ - شادمانی
ثبت نظر

ترجمه و توضیح کامل خطوط شش خطی کتاب ای جینگ
(تفسیر یی چینگ - خطوط)

بر اساس توضیحات ریچارد ویلهلم

خط اول شش خطی:
تصویر شش‌خطی 13: «معاشرت با مردم» در دروازه‌ی شهر.
خطایی نیست.

«معاشرت با مردم» در دروازه‌ی شهر.
خطایی نیست.

تفسیر خط اول شش خطی 13

شروع پیوستگی با دیگران باید پیش از گذشتن از دروازه (ورود به شهر) اتفاق بیفتد. جایی که همه به یک اندازه همدیگر را می‌شناسند. هنوز هیچ هدف متفاوتی آشکار نشده و کسی اشتباهی نکرده است.
اصول پایه‌ی هر اجتماعی باید برای همه‌ی اعضا‌ آشکار باشد. توافقات پنهانی بداقبالی به بار می‌آورد.

چکیده

شروع پیوستن به دیگران پیش از آشکار شدن گوناگونی‌ها و اهداف مختلف و ابراز محبت خالصانه.
چرا چنین چیز عمیق و اصیلی اشتباه باشد؟

خط دوم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 13: «معاشرت با مردم» در میان گروه.
سرافکندگی.

«معاشرت با مردم» در میان گروه.
سرافکندگی.

تفسیر خط دوم شش خطی 13

مراقب ایجاد یا پیوستن به دسته‌‌های درون گروهی باشید که بر اساس خواسته‌های خودخواهانه و نفسانی شکل می‌گیرند.
چنین دسته‌هایی که عمومی نیستند، با متهم کردن دسته‌ای دیگر شکل می‌گیرند، انگیزه‌های حقیرانه‌ای دارند و به همین‌ دلیل پس از مدتی به سرافکندگی منجر می‌شوند.

چکیده

قبیله سخت در برابر بیگانگان(غیر خودی‌ها) مسلح و به هم چسبیده اند.
چنین رفتاری از عوارض خودخواهی و نفسانیت است و اگر از آن نپرهیزید سخت سرافکنده می‌شوید.

خط سوم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 13: او سلاح‌هایش را میان درختان پنهان می‌کند و از تپه‌ای مرتفع در مقابلش بالا می‌رود.
او برای سه سال دیده نمی‌شود.

او سلاح‌هایش را میان درختان پنهان می‌کند و از تپه‌ای مرتفع در مقابلش بالا می‌رود.
او برای سه سال دیده نمی‌شود.

تفسیر خط سوم شش خطی 13

اینجا دوستی به بی‌اعتمادی تبدیل شده است. هرکس به دیگری بی‌اعتماد است و می‌کوشد از دور جاسوسی دیگری را بکند.
این شیوه‌ای نیست که بتوانید با دیگران رابطه برقرار کنید.
موانعی در راه دوستی با دیگران در کار است. شما نسبت به سهم خود حقّی قائل هستید و می‌خواهید طرف مقابل‌تان را غافلگیر کنید. این باعث می‌شود مورد اعتماد نباشید و همواره گمان کنید دیگران هم به دنبال غافلگیر کردن شما هستند و بخواهید مچ آن‌ها را بگیرید.
اینگونه بیشتر و بیشتر از دوستی واقعی دور می‌شوید. هرچه بیشتر این مسیر را ادامه دهید، بیشتر از دیگران فاصله می‌گیرید.

چکیده

بد گمانی و بی‌اعتمادی در وجود او ریشه دوانده.
این شیوه‌ی ارتباط با دیگران نیست و هرچه بیشتر در این مسیر پیش می‌رود، فاصله‌اش از دیگران بیشتر و بیشتر می‌شود.

خط چهارم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 13: او از دیوار خودش بالا می‌رود؛ او نمی‌تواند حمله کند.
خوش‌اقبالی.

او از دیوار خودش بالا می‌رود؛ او نمی‌تواند حمله کند.
خوش‌اقبالی.

تفسیر خط چهارم شش خطی 13

رسیدن به صلح پس از رفتارهای تنش‌زای متقابل، نزدیک‌تر می‌شود.
این درست است که روی دیوارهای جدایی، در برابر یکدیگر موضع گرفته‌اید، اما سختی‌های خیلی زیاد باعث می‌شوند با خود صادق شوید و سر عقل بیایید.
همینکه می‌فهمید جنگیدن راه چاره نیست، خوش‌اقبالی به شما رو می‌کند.

چکیده

او که روی دیوارهای جدایی خود ساخته ایستاده، به خاطر سختی‌های زیاد سر عقل می‌آید و می‌فهمد جنگیدن راه چاره نیست.
اینگونه رفتاری هماهنگ پیش می‌گیرد و خوش‌اقبالی به او رو می‌کند.

خط پنجم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 13: مردان در «معاشرت» ابتدا اشک‌ میریزند و افسوس می‌خورند، ولی کمی بعد می‌خندند.
پس از کشمکش‌های زیاد موفق به دیدار یکدیگر می‌شوند.

مردان در «معاشرت» ابتدا اشک‌ میریزند و افسوس می‌خورند، ولی کمی بعد می‌خندند.
پس از کشمکش‌های زیاد موفق به دیدار یکدیگر می‌شوند.

تفسیر خط پنجم شش خطی 13

به خاطر شرایط زندگی از دیگری جدا شده‌اید، اما قلباً با هم هستید.
سختی‌ها و موانع زیادی بین شما وجود دارد که باعث شده غمگین و ناراحت شوید. اما اگر به یکدیگر وفادار بمانید و اجازه ندهید هیچ چیز میان‌تان جدایی ایجاد کند، حتی اگر به قیمت کشمکش‌های فراوان تمام شود، موفق می‌شوید. و وقتی به هم می‌رسید، غصه جای خود را به شادی می‌دهد.

چکیده

او قلباً با دیگری است و با وجود موانع و غم‌های فراوان به او وفادار می‌ماند.
پس از کشمکش‌های فراوان به او می‌رسد و غصه جایش را به شادی می‌دهد.

خط ششم شش خطی:
تصویر شش‌خطی 13: «معاشرت با مردم» در چمنزار.
افسوسی نیست.

«معاشرت با مردم» در چمنزار.
افسوسی نیست.

تفسیر خط ششم شش خطی 13

روابط در این وضعیت صمیمانه نیست. در واقع شما فردی خارجی هستید که به جمع دیگری پیوسته‌اید. همه باهم دوست نیستند و فقط کسانی که به هم نزدیک می‌شوند معاشرت می‌کنند.
هدف اصلی گردهمایی‌های انسانی هنوز محقق نشده است، اما لزومی ندارد افسوس بخورید.
شما بدون اینکه از هدف خود دور شوید به جمعی پیوسته‌اید.

چکیده

این اجتماعی صمیمانه نیست و تنها کسانی که به هم نزدیک می‌شوند معاشرت می‌کنند.
با این حال از هدفتان دور نشده‌اید و به جمعی پیوسته‌اید.
پس جای افسوس خوردن نیست.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.