متن اصلی و تفسیر ای جینگ

‌شش خطی 46

پیشروی و بالارفتن

اسامی دیگر شش خطی 46:

ترفیع گرفتن، نماد بالا آمدن و پیش رفتن، رشد کردن و شناخته شدن، تلاش‌های موفقیت‌آمیز، صعود، ارتقا، ترقی، عروج، اوجگیری، جوانه زدن از زمین، رشد طبیعی

متن اصلی و تفسیر ای چینگ - تصویر شش خطی 46 - پیشروی و بالارفتن از جدول یی چینگ

شش خطی 46

پیشروی و بالارفتن

چکیده:

شما در حال «بالا رفتن» گام به گام به سمت موفقیت بزرگی هستید. این حرکتی کاملاً مستقیم و رو به بالا مثل رشد یک درخت است و شما را از پستی و گمنامی به قدرت و شهرت می‌رساند.
شما برای رسیدن به هدف دست و پا نمی‌زنید و متواضعانه و در سازش با شرایط به فعالیت می‌پردازید؛ این نوع فعالیت باعث جفت و جور شدن کارهای شما می‌شود و موفقیت شما را تضمین می‌کند.
در این شرایط باید با کسانی که دارای نفوذ و قدرت هستند دیدار کنید و از رویارویی با آن‌ها نترسید.
شما بی‌وقفه و با از خودگذشتگی به فعالیت خود ادامه می‌دهید و با روی هم گذاشتن دستاوردهای کوچک، به شهرت و اعتبار دست میابید.

معرفی شش خطی

سه‌خطی پایینی، سون، نماینده‌ی چوب، و سه‌خطی بالایی، ک.اون، به معنای زمین است. ایده‌ی مرتبط با آن چوبی است که از زمین رشد می‌کند.
در مقابل معنای شش‌خطی «پیش رفتن (۳۵)»، پیشرفت رو به بالا همراه با تلاش است، درست مثل گیاهی که به انرژی نیاز دارد تا از زمین بالا بیاید. به همین خاطر است که آن شش‌خطی، گرچه با موفقیت همراه است، با سعی و تلاش ارادی مرتبط است. در «پیش رفتن» تأکید بر توسعه و گسترش است؛ در عوض «بالا رفتن» صعودی مستقیم از پستی و گمنامی به قدرت و اعتبار است.

سنجش شش‌خطی:

«بالا رفتن» با موفقیتی فوق‌العاده همراه است.
او باید با مرد بزرگ دیدار کند و از چیزی نترسد.
حرکت به سمت جنوب با خوش‌اقبالی همراه است.

«بالا رفتنِ» چیزهای خوب با مانعی روبرو نمی‌شود و به همین دلیل با موفقیت بزرگ همراه است. این خشونت نیست که «بالا رفتن» را ممکن می‌کند، بلکه علت آن «تواضع» و «سازگاری» است.
از آنجا که تاب‌آوری و پایداری فرد در مسیر متناسب با وضعیت است، پیش می‌رود.
او باید به دیدار انسان‌های بانفوذ برود. لزومی ندارد از این کار بترسد، چون موفقیت حتمی است. اما باید به کار بپردازد، چون فعالیت (این معنای «جنوب» است.) خوش‌اقبالی به همراه دارد.

تصویر شش‌خطی:

تصویر شش‌خطی 46: درخت از درون زمین رشد می‌کند:
نگاره‌ی «بالا رفتن».
به این ترتیب انسان برتر با شخصیتی از خود گذشته، چیزهای کوچک را جمع می‌کند تا به چیزی والا و بزرگ دست یابد.

درخت از درون زمین رشد می‌کند:
نگاره‌ی «بالا رفتن».
به این ترتیب انسان برتر با شخصیتی از خود گذشته، چیزهای کوچک را جمع می‌کند تا به چیزی والا و بزرگ دست یابد.

درختی که در زمین کاشته شده با موانع سازگار می‌شود، برای عبور از آن‌ها خود را خم می‌کند، و بدون عجله و بدون وقفه به رشد کردن ادامه می‌دهد.
به همین شکل انسان برتر شخصیتی از خود گذشته دارد و هرگز از پیش رفتن دست نمی‌کشد.


گفتارها و نقل قول‌های مرتبط با شش خطی:

گفتاری ثبت نشده - در حال جمع آوری و آماده سازی


ترجمه و توضیح کامل هر شش خط

خط اول:
تصویر شش‌خطی 46: بالا رفتنی که با خوشامدگویی روبرو شود خوش‌اقبالی بزرگی به همراه دارد.

بالا رفتنی که با خوشامدگویی روبرو شود خوش‌اقبالی بزرگی به همراه دارد.

تفسیر خط اول

این وضعیتی در ابتدای صعود است. درست مثل درخت که هنگام بالا رفتن نیروی خود را از ریشه می‌گیرد که پایین‌ترین و پنهان‌ترین عضو درخت است، نیروی بالا رفتن از موقعیت پست و پنهان (اولین خط، پایین‌ترین خط و ابتدای «بالا رفتن») نشئت می‌گیرد. اما اینجا پیوندی معنوی با فرمانروایان آسمانی وجود دارد و این همبستگی اطمینان لازم برای موفقیت را ایجاد می‌کند.

خط دوم:
تصویر شش‌خطی 46: اگر فرد صادق باشد، حتی پیشکشی کوچک از جانب او هماهنگ و سودمند است.
خطایی در کار نیست.

اگر فرد صادق باشد، حتی پیشکشی کوچک از جانب او هماهنگ و سودمند است.
خطایی در کار نیست.

تفسیر خط دوم

اینجا فردی قدرتمند فرض گرفته شده است. این حقیقت دارد که او متناسب با محیط نیست، تا جایی که رفتار او خشن است و به ظاهر اهمیتی نمی‌دهد. اما از آنجا که شخصیت صادق و محترمی دارد، به او پاسخ می‌دهند و عدم تناسب ظاهر او آسیبی نمی‌رساند. اینجا صداقت نتیجه‌ی ویژگی‌های عمیق و استوار شخصیت است، جایی که این ویژگی در خط متناظر شش‌خطی «۴۵»، برخاسته از تواضع ذاتی فرد بود.

خط سوم:
تصویر شش‌خطی 46: فرد بالا می‌رود و وارد شهری خالی می‌شود.

فرد بالا می‌رود و وارد شهری خالی می‌شود.

تفسیر خط سوم

همه‌ی موانعی که معمولاً باعث متوقف شدن پیشرفت می‌شدند از سر راه کنار رفته‌اند. کارها با آسانی قابل توجهی پیش می‌روند. فرد بی‌درنگ این مسیر را دنبال می‌کند تا از موفقیت به دست آمده استفاده کند. از بیرون که به وضعیت نگاه کنید، می‌بینید که همه چیز در بهترین حالت است. به هر حال وعده‌ی خوش‌اقبالی داده نشده است. سوال این است که این موفقیت بدون مانع چقدر دوام دارد. اما عاقلانه این است که تسلیم چنین افکاری نشویم، چون این‌ افکار تنها نیروی ما را تحلیل می‌برند. در عوض، نکته این است که از مناسب بودن شرایط استفاده کنیم.

خط چهارم:
تصویر شش‌خطی 46: همه‌ی موانعی که معمولاً باعث متوقف شدن پیشرفت می‌شدند از سر راه کنار رفته‌اند. کارها با آسانی قابل توجهی پیش می‌روند. فرد بی‌درنگ این مسیر را دنبال می‌کند تا از موفقیت به دست آمده استفاده کند. از بیرون که به وضعیت نگاه کنید، می‌بینید که همه چیز در بهترین حالت است. به هر حال وعده‌ی خوش‌اقبالی داده نشده است. سوال این است که این موفقیت بدون مانع چقدر دوام دارد. اما عاقلانه این است که تسلیم چنین افکاری نشویم، چون این‌ افکار تنها نیروی ما را تحلیل می‌برند. در عوض، نکته این است که از مناسب بودن شرایط استفاده کنیم.

همه‌ی موانعی که معمولاً باعث متوقف شدن پیشرفت می‌شدند از سر راه کنار رفته‌اند. کارها با آسانی قابل توجهی پیش می‌روند. فرد بی‌درنگ این مسیر را دنبال می‌کند تا از موفقیت به دست آمده استفاده کند. از بیرون که به وضعیت نگاه کنید، می‌بینید که همه چیز در بهترین حالت است. به هر حال وعده‌ی خوش‌اقبالی داده نشده است. سوال این است که این موفقیت بدون مانع چقدر دوام دارد. اما عاقلانه این است که تسلیم چنین افکاری نشویم، چون این‌ افکار تنها نیروی ما را تحلیل می‌برند. در عوض، نکته این است که از مناسب بودن شرایط استفاده کنیم.

تفسیر خط چهارم

پادشاه کوه «چی» را به او پیشکش می‌کند.
خوش‌اقبالی. خطایی در کار نیست.

خط پنجم:
تصویر شش‌خطی 46: «کوه چی» در غرب چین و وطن پادشاه «وِن» است. پسر ایشان دوک چو، به هر خط کلماتی اضافه کرده‌اند. این بیانیه ما را به گذشته و دوران به قدرت رسیدن سلسله‌ی «چو» می‌برد. در آن زمان پادشاه ون، یاران برجسته‌ی خود را به خدای کوهستان وطن خود معرفی می‌کند و آن‌ها جایگاه خود را در میان نیاکان و در کنار فرمانروایان پیدا می‌کنند.
این داستان سطحی را نشان می‌دهد که «بالا رفتن» به هدف خود رسیده است. فرد در چشم خدایان و مردم شهرت پیدا می‌کند و در حلقه‌ی کسانی وارد می‌شود که زندگی معنوی ملّت را پرورش می‌دهند و به این ترتیب، به دستاوردی ارزشمند دست میابد که فرای دوران‌ها باقی می‌ماند.

«کوه چی» در غرب چین و وطن پادشاه «وِن» است. پسر ایشان دوک چو، به هر خط کلماتی اضافه کرده‌اند. این بیانیه ما را به گذشته و دوران به قدرت رسیدن سلسله‌ی «چو» می‌برد. در آن زمان پادشاه ون، یاران برجسته‌ی خود را به خدای کوهستان وطن خود معرفی می‌کند و آن‌ها جایگاه خود را در میان نیاکان و در کنار فرمانروایان پیدا می‌کنند.
این داستان سطحی را نشان می‌دهد که «بالا رفتن» به هدف خود رسیده است. فرد در چشم خدایان و مردم شهرت پیدا می‌کند و در حلقه‌ی کسانی وارد می‌شود که زندگی معنوی ملّت را پرورش می‌دهند و به این ترتیب، به دستاوردی ارزشمند دست میابد که فرای دوران‌ها باقی می‌ماند.

تفسیر خط پنجم

وقتی مردی همواره به جلو پیش می‌رود، مهم است که موفقیت او را فاسد نکند. دقیقاً زمانی که موفقیت بزرگی را تجربه می‌کند، مهم است که مست موفقیت نشود، هوشیار بماند و هیچ مرحله‌ای را رها نکند؛ او باید قدم به قدم و به آرامی پیش رود، طوری که انگار مردد است.

خط ششم:
تصویر شش‌خطی 46: «بالا رفتن» در تاریکی.
بی‌وقفه درست و محکم بودن برای فرد هماهنگ و سودمند است.

«بالا رفتن» در تاریکی.
بی‌وقفه درست و محکم بودن برای فرد هماهنگ و سودمند است.

تفسیر خط ششم

کسی که کورکورانه به دنبال «بالا رفتن» است، دچار توهم شده و خود را فریب می‌دهد. چنین فردی فقط جلو رفتن را می‌شناسد، نه عقب نشینی. اما این یعنی فرسودگی (شش‌خطی بعدی «۴۷»). در چنین شرایطی باید همواره به این نکته توجه داشته باشید که باید دائماً وظیفه‌شناس و استوار باقی بمانید. تنها در این صورت است که می‌توانید از انگیزه‌های ناگهانی کورکورانه‌ای در امان بمانید که همواره آسیب زننده هستند.

ریچارد ویلهلم، سفر به چین و ای جینگ:

ریچارد ویلهلم(1930 – 1873) که یک مسیحی تمام عیار آلمانی است برای تبلیغ مسیحیت به چین می‌رود و برای ۲۵ سال تلاش می‌کند مردم این سرزمین را مسیحی کند. البته موفق به مسیحی کردن یک نفر هم نمی‌شود!
اما دستاورد ریچارد آشنایی با آموزه‌های چینی، زبان و فرهنگ این کشور بود که به نوشتن یکی از بهترین ترجمه‌ها، جمع‌آوری‌ها و توضیحات کتاب ای جینگ(یی چینگ) برای غیر چینی زبان‌ها ختم شد.

ریچارد ویلهلم

...توضیحات ما خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و افکار بزرگترین فیلسوفان چینی درباره شش‌خطی‌ها و خطوط، طی قرن‌های بسیار است...
ریچارد ویلهلم

کارل یونگ درباره‌ی ریچارد ویلهلم می‌نویسد:

ویلهلم واقعاً یک انسان معنوی بود که با بینشی شفاف و بلند نظری به چیزها می‌نگریست.
او دارای موهبتی بود که (به واسطه‌ی آن) می‌توانست بدون تعصب و برای آشکار کردن (عقاید و بینش) ذهنیت یک خارجی (نسبت به مسائل گوناگون) و همدلی کردن به او گوش کند و (این‌ها) او را قادر می‌ساخت تا گنجینه‌های فکری چین را در دسترس اروپا قرار دهد. او (هرکاری کرد) نتوانست از شناخت عقلانیت و شفافیت افکار چینی فارغ شود... این (نگاه چینیان به زندگی) او را سخت در برگرفته و مجذوب کرده بود.
ک.گ یونگ [خاطرات، رویاها، تأملات از ک.گ یونگ - ترجمه‌ی انگلیسی از ریچارد و کلارا]
ای جینگ (یی چینگ، ای چینگ)

کتاب ای جینگ(یی چینگ)، دائو، ذن، بودیسم، کنفوسیوس، یونگ، لایبنیتس و هرمان هسه

«ای» به معنای «تغییرات» و «جینگ» به معنای «کتاب» است و عموماً به عنوان اولین و عمیق‌ترین کتاب اصیل چینی شناخته می‌شود. (یی چینگ و یی جینگ تلفظات مرسوم دیگری از این کتاب هستند. تلفظ صحیح ).

تاریخچه‌ی ای جینگ(یی چینگ)

ای جینگ یا کتاب تغییرات حداقل ۲۸۰۰ سال(دوران شاه ون) قدمت دارد. بر اساس یافته‌های ادوارد شاونسی، استاد زبان و تمدن چینی در دانشگاه شیکاگو تکمیل «ای» به شکل امروزی به دوران پادشاهی «شاه ون» که نام‌هایی مثل شاه ژوان یا دوک سلسله‌ی ژو از «سلسله‌ی ژو»(۷۸۲ - ۸۲۷ پیش از میلاد) بر می‌گردد.

فو هسی پادشاه افسانه‌ای چین و نگارنده‌ی سه خطی‌ها

در بسیاری منابع این کتاب تکمیل شده‌ی یافته‌ها و آموزه‌های پادشاهی افسانه‌ای در چین باستان به نام «فو هسی» است که اطلاعات دقیق و روشنی از ایشان در دست نیست اما دوران حکومت او به ۲۰۰۰ یا ۲۹۰۰ سال پیش از میلاد نسبت داده شده است.
مشهور است که فو هسی سه خطی‌ها را از روی لاک یک لاک پشت اقتباس کرده که بنیان به وجود آمدن علوم و فنون مختلف مثل فنگ شویی و تای چی در چین و همچنین کتاب ای جینگ است.

به جرئت می‌توان گفت کتاب ای جینگ(یی چینگ) و آموزه‌های آن اگر منشأ تمام آموزه‌ها و مکاتب شرقی نباشد، منشأ و تأثیرگذار بر بیشتر آن‌ها هست.

اهمیت ای جینگ(یی چینگ) نزد خردمندان شرق و غرب

مشورت با این کتاب و آموختن مفاهیم بنیادین آن از گذشته نزد خردمندان شرق مثل بزرگان ‌«ذن» و سایر شاخه‌های «بودایی چینی» و برخی بزرگان معاصر غربی مثل «کارل یونگ» روانشناس، «لایبنیتس» ریاضی‌دان و فیلسوف، و هرمان هسه ادیب، نویسنده و نقاش رواج داشته و همچنان هم دارد.
روش استفاده از ای جینگ(یی چینگ) به منظور رمزگشایی حال درونی و وضعیت بیرونی است تا فرد نسبت به وضعیت مد نظرش بینش درست پیدا کند و رفتار هماهنگ با «راه یا دائو» در آن وضعیت را یادبگیرد.
بنیان ای جینگ(یی چینگ) بر اساس مفاهیم وحدت وجود، یگانگی، یکپارچگی و معنا دار بودن همه‌چیز بنا شده که مفاهیمی مشترک در تمامی آیین‌ها و یافته‌های اصیل بشری است که فقط با زبان‌های گوناگونی معرفی شده‌اند و در ادامه کمی به آن‌ها خواهیم پرداخت.